Упродовж 2021 року Чернівецький регіональний центр підвищення кваліфікації у партнерстві з Малопольською школою державного управління при Краківському університеті економіки в рамках програми DOBRE проводили навчання для посадових осіб органів місцевого самоврядування. Що було зроблено і яких результатів вдалося досягти – розповідає Сергій Гакман, заступник директора Центру, координатор проєкту. Як розпочалася співпраця з DOBRE? До початку нашої спільної діяльності програма DOBRE вже працювала в Україні в семи областях. В момент розширення цієї програми ще на три області, серед яких була і Чернівецька, однин із постійних партнерів DOBRE – Малопольська школа державного управління при Краківському університеті економіки, вирішила знайти собі партнерів саме у Чернівецькій області. Ними, власне, і стали Чернівецький регіональний центр підвищення кваліфікації та Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Таким чином після низки консультацій ми почали цю співпрацю. І ми, і університет підібрали людей, які згодом мали викладати відповідні предмети, передбачені програмою DOBRE. Для них впродовж грудня 2020 р. – квітня 2021 р. було проведено відповідний тренінг для тренерів. Заняття відбувалися онлайн, оскільки це був період розповсюдження пандемії і, відповідно, жорсткого карантину. З тих людей, що навчалися, ми обрали дев’ять осіб, які мали викладати конкретні модулі для наших слухачів. Модулі мають різне спрямування і охоплюють наступні теми, призначені для посадових осіб органів місцевого самоврядування: «Лідерство», «Управління місцевим економічним розвитком», «Людські ресурси та управління персоналом», «Бюджети і управління фінансовими ресурсами», «Стратегічне планування», «Місцеве самоврядування, його концепції, моделі і практика в Україні», «Основи управління проектами», «Надання публічних послуг», «Комунікації, зв’язки з громадськістю та партнерство в органах місцевого самоврядування».
Серед наших викладачів є ті, хто працював і зараз працює в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування, є викладачі університету – всі вони є хорошими знавцями того предмета, який викладають і, безумовно, володіють і певною методикою викладання, для чого, власне, і відбувався цей тренінг для тренерів програми DOBRE.
Хто був задіяний у програмі в якості слухачів? Були задіяні три категорії осіб: лідери громад – це сільські голови і їх заступники, керівники середньої ланки – це керівники департаментів, управлінь, відділів та інших підрозділів місцевого самоврядування, і третя категорія – це спеціалісти. Відповідно до певної домовленості з Чернівецьким національним університетом ми розділили таким чином: одна група, а саме керівники середньої ланки, навчається в центрі підвищення кваліфікації, дві інших – в університеті. Безумовно, ці категорії людей досить зацікавлені в отриманні відповідних знань, хоча, на жаль, наша українська дійсність є такою, що вони певною мірою навіть під час навчання продовжують виконувати свої службові обов’язки, і це трохи відволікає від навчання. Є і моменти неявки на заняття, і моменти, коли під час заняття слухача відволікають для вирішення певних проблем. Проте ми сподіваємося, що вони, все ж таки, набувають певних знань, які зможуть згодом використати у своїй роботі. За результатами навчання, після завершення усіх модулів, учасники писали дипломну роботу, а потім її захищали. Після цього вони отримали подвійний сертифікат: Чернівецького регіонального центру і, відповідно, Малопольської школи при Краківському економічному університеті.
Якою була участь польської сторони? Наші польські колеги викладали слухачам два модулі. Під час тренінгу для тренерів вони читали найбільшу кількість загальних тем для наших викладачів, після цього теми вже були розділені по модулях, тобто відбувалася певна спеціалізація. Теми польських колег пов’язані з різними аспектами європейської інтеграції, європейських традицій та європейських механізмів місцевого самоврядування, що для нас є дуже корисним з точки зору певного досвіду. При цьому, дуже добре, що про європейський досвід читають люди з європейських країн, тобто ті, хто безпосередньо його має. Для нас досвід нових країн Європейського Союзу є найбільш цінним, тому що нам цікавий не тільки сам механізм, як має ця влада існувати, а яким чином вони перебудувалися з пострадянських, посткомуністичних механізмів на європейські, тобто не тільки кінцевий результат, якого ці країни досягли, а той шлях, який їм довелося пройти.
Чи був зворотний зв’язок від слухачів? Завжди спонукаємо слухачів до активного діалогу. Наприклад, під час навчання на тему проектної діяльності учасники мали завдання розробити мету, назви, знайти стейкхолдерів, вирішити питання щодо мультиплікації своїх результатів, їх популяризації – тобто зробити те, що, зазвичай, вимагають усі донори. Тобто вони вчилися виробляти власний продукт і презентувати його. Однак, скажу відверто, тренінг в онлайні – це дуже добре, але він десь наполовину менш ефективний, ніж тренінг безпосередньо, коли учасники сидять в одній аудиторії, за одним столом і розробляють ці речі, і це все одразу наглядно для всіх: що вони розробили, як вони це бачать. Я вже не кажу навіть про спілкування під час перерв, в тому числі і навколо цих завдань, яке також дає певні результати.
Чи планується подальша співпраця? Поки що в планах цього немає, але є великі сподівання. Із досвіду я хочу сказати, що будь-який успішний проєкт, який був здійснений з певними партнерами, як правило, має продовження: можливо, в іншій програмі, можливо, з іншої тематики, з іншими донорами тощо, але в будь-якому випадку, якщо те чи інше партнерство було вдалим, то жодна зі сторін не зацікавлена в тому, щоб припинити цей розвиток.
|