Ольга Смалій, начальниця Західного міжрегіонального управління НАДС Пані Ольго, Ви зараз активно відвідуєте різні області, проводячи багато робочих зустрічей. Які завдання ставите перед собою? Повноваження Західного міжрегіонального управління НАДС як територіального органу Національного агентства України з питань державної служби поширюються на 10 областей. Ми розуміємо, що це дійсно великий масштаб, тому робота із забезпечення та реалізації державної політики у сфері державної служби має здійснюватися в кожному регіоні на належному рівні. Нам безпосередньо потрібно знати цільову аудиторію, знати, які напрями та пріоритети роботи в очільників областей, яка є проблематика, пропозиції, запити, саме для того, щоб удосконалювати та налагоджувати співпрацю та комунікацію. Сфера наших повноважень стосується як державної служби, так і служби в органах місцевого самоврядування. Різні сфери публічної служби, різні статуси публічної служби – для кожного напрямку є свої проблемні питання та актуальності. Для державної служби на сьогодні пріоритетними питаннями є класифікація посад державної служби та формування резерву працівників для роботи на деокупованих територіях. Також ми постійно наголошуємо на тому, що йдемо в напрямку євроінтеграційних процесів, тому потрібно вивчати та удосконалювати мову комунікації, зокрема англійську. Національне агентство створює для цього відповідні інструменти і можливості. До прикладу – навчання на платформі Education First, яка є інтелектуальною, адаптивною, зрозумілою і дає змогу у будь-який час, з будь-якого девайсу вивчати англійську. Мова комунікації потрібна для міжнародної співпраці, для того, щоб дивитися в одному напрямку і ставити спільні цілі. Це інструмент, який створює можливості, що дадуть результат. Якщо ми говоримо про питання служби в органах місцевого самоврядування, що також входить в функціональні повноваження Управління, то питання топ-один – це впровадження нового Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Ми маємо забезпечити адаптивний процес ще до набуття законом чинності, яке передбачене через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, щоб посадові особи місцевого самоврядування були готові до майбутніх змін. Наша місія полягає в тому, щоб забезпечити процес адаптації та впровадження цього Закону на місцевому рівні. Серед актуальних питань – класифікація посад і оплата праці державних службовців. Чи немає ризиків, що буде велика різниця між посадовими окладами, до прикладу, керівників і рядових фахівців, або між окладами працівників у різних структурних підрозділах? Одразу хочу сказати, що на сьогодні першочергове завдання Національного агентства стосується нового підходу в системі оплати праці державних службовців і полягає у проведенні класифікації посад державної служби. Спочатку потрібно забезпечити збір відповідних відомостей та основної інформації від державних органів, що базується на визначенні функціоналу в розрізі кожної посади в тому чи іншому державному органі, який реалізує державну політику, а саме: визначення конкретних сімей посад, рівнів посад у структурі державних органів, юрисдикції державного органу – тобто класифікаційних кодів. Місцеві держадміністрації (військові адміністрації) надсилають такі відомості в електронній формі у форматі XLSX (XLS) до відповідних територіальних органів НАДС, які подають їх до НАДС протягом двох робочих днів. Визначення рівня посадових окладів – питання наступне. Тому робимо все почергово. Система публічної служби в Україні має відповідати вимогам ЄС. Наскільки ми готові до цього і чи має українська система свої особливості, які не варто змінювати? Я вважаю, що в умовах воєнного стану наша країна має власний досвід, що став запорукою стійкості, сприйняття та впровадження змін, а також побудови роботи в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування з урахуванням викликів та потреб сьогодення. Якщо говорити про нормативно-правову рамку, то закони «Про державну службу» і «Про службу в органах місцевого самоврядування» мають на меті розбудову публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної публічної служби. В той же час НАДС, у свою чергу, забезпечує вдосконалення нормативно-правової бази шляхом підготовки проєктів нормативно-правових актів та прийняття в межах повноважень відповідних актів, з урахуванням практичного досвіду застосування законодавства. Як популяризувати публічну службу і боротися зі стереотипами, що побутують серед громадськості? На мою думку, державний службовець – це нічим не інакший, такий самий громадянин нашої країни, який, вступивши на посаду державної служби, склав Присягу на вірність служіння українському народу та взяв на себе відповідальність і обов’язки виконувати завдання та функції держави. Так, на жаль, суспільство має певні стереотипи про державну службу, але це крапля в морі. Проте державна служба сьогодні все ж має більше позитивних та правильних речей. В умовах воєнного стану завдяки стійкості публічних службовців країна зберегла керованість. І державні службовці, і посадові особи місцевого самоврядування – це громадяни України, які стали ще одним фронтом захисту нашої держави. І для того, щоб було більше розуміння, що відбувається на державній службі, з урахуванням наявності 37 тисяч вакантних посад, я вважаю, що тим громадянам, які мають певні сумніви щодо державної політики в їхній країні, потрібно «включатися» та брати участь у вирішенні державних справ, вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як потрібно працювати, без жодного осуду і без жодних стереотипів. Засуджувати – це взагалі останнє, що потрібно робити в умовах воєнного стану. |