Чи важливі історичні пошуки та політичний аналіз? Що нового ми можемо дізнатися, вкотре аналізуючи події минулого та встановлюючи логічний зв’язок між минулим і сучасним? Хіба немає інших проблем, які потребують нагального рішення? На це питання кожен із нас має власну відповідь. Для когось політика – це десь там. Далеко. Та у модерну добу політика – це все, що відбувається з кожною конкретною людиною, як би вона не оцінювала своє життя. Початок минулого століття. Перша світова війна. Загибель близько 10 мільйонів вояків. Поранено й скалічено близько 21 мільйона. І це – лише військові. А ті, хто загинули в тилу? Від голоду, холоду, інших випробувань, викликаних війною? І кожен випадок – це особисте й суспільне. Поза і у політиці. Це той урок, який спробувало вивчити людство, створивши Лігу Націй. Та ще більш важливий урок Першої світової – це усвідомлення зв’язку між великою політикою та особистим життям. І цей урок людство продовжує вивчати. Отримуючи досвід, за який сплачує кров’ю, життям мільйонів людей, не кажучи вже про вплив на економічне, культурне, суспільне й, звісно, особисте життя мільйонів: від Європи й Америки до Африки й Азії. Початок військової агресії Російської Федерації в Україну став шоком для світового співтовариства, адже у ХХІ столітті, видавалося, уже сформовані й погоджені механізми й інструменти вирішення політичних суперечок та міждержавних спорів. Та через століття після початку Першої світової війни світове співтовариство опинилося на порозі нової глобальної війни за світове домінування. І паралелі, проведені істориками й політологами щодо розділу Чехословаччини та анексії АР Крим були небезпідставними. Те, що змусило світ вжахнутися у 1939-1945 роках, коли нацизм отримав мовчазну згоду на здійснення своїх агресивних намірів, повторюється нині – у 2022 році, коли Російська Федерація розпочала широкомасштабне збройне вторгнення у суверенну Україну. І народження нового тоталітарного режиму відбувалося на наших очах, як і народження нацизму й сталінізму після завершення світової війни 1914-1918 років. Термін «рашизм» лише нещодавно увійшов до широкого вжитку. Наукове визначення його в Україні дав знаний політолог і правознавець, доктор політичних наук, професор, академік Володимир Горбатенко. Завдяки йому це поняття було введено до Великої Української Енциклопедії. Рашизм ґрунтується насамперед на ідеї «богообраності» та особливої цивілізаційної місії російського народу. У найзагальнішому розумінні, основу рашизму становлять суміш великоросійського шовінізму і реакційного православ’я, ідеалізація та спроба відтворення радянського минулого. Рашизм – сучасне обличчя тоталітаризму. Різновид нацизму, сталінізму. Від збитого пасажирського «Боїнга», Слов’янська, Іловайська через Бучу та Маріуполь до Оленівки, від перших «поребриков» і «ихтамнетов» до вбивств і терору цивільного населення, масових ґвалтувань, катувань військовополонених фактично у прямому ефірі, геноциду, який чинить в Україні та щодо українців російська ядерна, мілітарно-терористична, авторитарна, клептократично-маніакальна гідра – кривавий шлях звичайного рашизму. Свого часу спочатку політика «умиротворення» агресора, а потім «дивна війна» західних демократій проти нацистської Німеччини призвели до початку німецько-польської війни та її переростання в найкривавішу для Європи і всього світу Другу світову війну. Вона стала трагічним результатом теорії та практики «звичайного фашизму». Сучасний рашизм – це еклектика політичних практик фашизму та нацизму часів Другої світової війни (які спробував відобразити Михайло Ромм у своєму фільмі «Звичайний фашизм») та енергополітичних залежностей ряду держав світу від Росії. Тож чи можемо говорити, що історія повторюється? Так. У спробі встановлення світової гегемонії тоталітарним режимом, який повністю заперечує загальнолюдські цінності та міжнародне право. Україна сьогодні залишається тією Цивілізаційною Ойкуменою, яка, як і у середньовічні часи, зупиняє уже російських варварів сучасності, рятуючи Європу від встановлення режиму «звичайного рашизму». «Свобода і звільнення — наша постійна робота. Вона не закінчується ніколи», – ці слова Умберто Еко вповні відповідають українському буттю сьогодні. |