Микола Ярмистий, директор Чернівецького регіонального центру підвищення кваліфікації В умовах воєнного стану виникає запитання щодо організації професійного навчання публічних службовців. Мова йде про необхідність функціонування системи підвищення кваліфікації, оновлення змісту та форм навчання, потреб та можливостей службовців брати участь у відповідних навчальних програмах, враховуючи безпеку як учасників навчального процесу, так і персоналу закладів. Національне агентство України з питань державної служби (надалі НАДС) зауважує, що в умовах воєнного стану заклади вищої та післядипломної освіти мають надавати особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, фахову інформаційну та роз’яснювальну підтримку з актуальних питань проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування шляхом проведення навчань за програмами підвищення кваліфікації різноманітного тематичного спрямування, зокрема з питань особливостей правового режиму воєнного стану, державної політики підтримки внутрішньо переміщених осіб, психологічної допомоги у кризових ситуаціях, організації домедичної допомоги тощо (лист НАДС від 30.03.2022 №1434/07). Очевидно, що мотивація до підвищення кваліфікації залежить від потреб і можливостей самого службовця. З метою вивчення навчальних потреб Чернівецький регіональний центр підвищення кваліфікації у квітні 2022 року провів опитування державних службовців військових адміністрацій області та територіальних управлінь центральних органів влади в Чернівецькій області щодо організації та проходження підвищення кваліфікації в умовах воєнного стану. За результатами дослідження переважна більшість опитаних службовців (68%) засвідчили, що їм потрібно підвищувати свій професійний рівень навіть в умовах воєнного стану. Так само, як і більшість опитаних (72%) зазначили, що тематика програм підвищення кваліфікації повинна відповідати як умовам воєнного стану, так і професійним компетенціям службовців. За результатами подібного опитування НАДС (Звіт на сайті: https://pdp.nacs.gov.ua/) особи, які мали можливість пройти професійне навчання під час дії воєнного стану, переважно мотивували до навчання необхідність виконання індивідуальної програми професійного розвитку (44,6 %), необхідність набуття нових компетентностей (41,8 %), небажання втрачати можливість підвищити рівень професійної компетентності (33,8 %).
Проблема полягає в тому, що в умовах військової агресії актуалізується питання щодо вдосконалення професійних компетенцій державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до діяльності органів публічної влади. На місцевому рівні діяльність органів влади зосереджена за такими напрямами як робота з внутрішньо переміщеними особами, налагодження отримання та розповсюдження гуманітарної допомоги, цивільного захисту населення, проведення заходів щодо оборони територіальних громад, інформаційне забезпечення та запобігання фейкам. Потребують інших організаційних та управлінських підходів вирішення питань у сферах освіти, охорони здоров’я, культури, соціального захисту тощо. Очевидно, що за даних умов зміст програм підвищення кваліфікації повинен бути адаптований до нових умов роботи службовців. Критерієм такої адаптації є максимальна відповідність змісту навчальних програм до конкретних завдань службовців в умовах воєнного стану.
У процесі підвищення професійної компетентності публічних службовців важливим є застосування відповідних форм і методів навчання. Потрібно враховувати, що в період військових подій у державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування робочий день ненормований, виконання завдань ускладнюється додатковими функціональними навантаженням та необхідністю дбати про власну безпеку. Перезавантаженість щоденними справами не дозволяє службовцям повною мірою брати участь у відповідних семінарах. Повноцінна участь у підвищені кваліфікації часто перебивається сиренами та негайною потребою перейти до бомбосховища. За цих умов найбільш доцільною формою навчання є дистанційне навчання.
Відповідно до наказів НАДС від 18 вересня 2020 р. № 173-20 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад за дистанційною формою навчання» та МОН від 25.04.2013 № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» визначається порядок та форми дистанційного навчання. Зокрема дистанційна форма підвищення кваліфікації – це така форма організації навчального процесу, яка реалізується за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, зокрема Інтернету, та передбачає можливість отримання слухачами відповідного сертифікату.
Дистанційна форма навчання може проходити в синхронному або в асинхронному режимах. Синхронний режим передбачає взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-, відеоконференції, соціальні мережі тощо); асинхронний режим – це взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо. Іншими словами синхронний режим передбачає освоєння матеріалу безпосередньо при спілкуванні слухача та викладача в режимі онлайн, а асинхронний режим передбачає самостійне освоєння службовцем матеріалу за консультативної підтримки викладача, застосовуючи також Інтернет-ресурси. Відповідно до нормативно-правових актів та навчальних потреб навіть в умовах воєнного стану залишається нагальна потреба у підвищенні кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Головним завданням в цьому процесі є застосування закладами післядипломної освіти нових підходів щодо організації освітнього процесу, адаптації змісту навчальних програм до реальних умов діяльності органів влади з використанням сучасних інформаційно-телекомунікаційних систем і технологій дистанційного навчання.
|