Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

15 травня 2017
Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади

Новели законодавства з питань децентралізації влади та особливості їх реалізації в Чернівецькій області розглянули 12 травня під час засідання регіональної платформи розвитку місцевого самоврядування. Захід відбувся в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні», який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID. У засіданні взяли участь представники органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, голови об’єднаних громад, громадські діячі. Темою для розгляду стали законопроекти, які вже прийняті, а також законодавчі ініціативи, які ще знаходяться на розгляді у Верховній Раді або мають бути ініційованими. Зокрема, більш детально про це розповів один з учасників заходу – народний депутат України Микола Федорук.


М.Ф.: Хочу підкреслити, що питання децентралізації, питання розвитку  об’єднаних територіальних громад на сьогодні знаходиться в центрі уваги Верховної Ради, зокрема  нашого комітету з питань державного будівництва, регіональної політики і місцевого самоврядування. Я не помилюся, якщо скажу, що і Уряд, і Верховна Рада вважають цю реформу  однією з найуспішніших. Результати, яких досягають об’єднані територіальні громади, незважаючи на всі труднощі і недоліки, підтверджують, що вибраний курс на підвищення ролі органів місцевого самоврядування, місцевих рад правильний.


Сьогодні все робиться все для  того, щоб місцеве самоврядування було суттєвою інституцією, яка серйозно і наочно демонструє ті позитивні зміни, які відбуваються в нашій державі. Раніше з боку представників ОТГ було багато питань, пов’язаних із законопроектом №4772, який би дозволяв проводити дооб’єднання громад. На сьогодні він прийнятий, і якщо об’єднана територіальна громада вже створена, то населені пункти, які знаходяться поруч, можуть проходити  процес дооб’єднання без проведення додаткових виборів. Не потрібно переобирати і керівників ОТГ та депутатів. Це, знову ж таки, стимул для того, щоб ця реформа продовжувалась.
Прийнятий Верховною Радою та підписаний Президентом України також і закон про об’єднання громад, які знаходяться на суміжних територіях різних районів. Це дає змогу коригувати перспективні плани обласними радами і проводити подальшу роботу з об’єднання.


За участю експертів, представників районних державних адміністрацій і районних рад ми будемо розглядати підходи до закону про зміни меж  районів у нашій державі. Звичайно, найкраще, якби у нас був закон про адміністративно-територіальний устрій. Але він поки що не розроблений, хоча над ним працюють фахівці. Потрібні зміни до Конституції. Що стосується цього законопроекту, то він передбачає такий підхід: якщо, наприклад, більша половина населених пунктів створили об’єднані територіальні громади, то можна проводити об’єднання декількох районів між собою. Знову ж таки, це варіант без проведення виборів: депутати районної ради продовжують виконувати свої функції до наступних чергових виборів, а голова районної ради стає заступником голови районної ради того району, який є основним. Це поки що загальний, можна сказати, пробний варіант, який буде розглядатися. Сьогодні в державі є чотири чи п’ять районів, де повністю створено об’єднані територіальні громади і районні ради, скажімо так, там не потрібні. В Тернопільській області є район, де районна рада керує одним селом. В Дніпропетровській, Житомирській областях є райони, де районні ради не мають ніяких функцій, а на те, щоб припинити їх існування, немає законних підстав. Тому на сьогодні ми над цим теж працюємо.


Також член нашого комітету Любомир Зубач розробив законопроект про конгломерації, згідно з яким планується виписати можливість приєднання і об’єднання до таких великих міст-мільйонників як Львів, Одеса, Київ   та створення ОТГ. Над цим також працює наш комітет. Двадцять дев’ятого травня в Кам’янці-Подільському,  а тридцятого – в Чернівцях наш комітет за участю представників Ради Європи також буде проводити круглий стіл, на якому розглядатимуться питання, пов’язані з децентралізацією і створенням ОТГ. Ми говорили попередньо про те, щоб відвідати об’єднані громади і подивитися, як закони реалізовуються на практиці.


Питання, пов’язані з реформою і децентралізацією, дають свій результат, не дивлячись на всі виклики. Статика за чотири місяці показує, що перевиконання місцевих бюджетів є суттєвим. Якщо є недоліки, потрібно давати пропозиції, і ми готові внести зміни в законодавство. Але цей стратегічний курс абсолютно правильний.
На мою думку погано, що Чернівецька міська рада не дала згоду про об’єднання із Чорнівською сільською громадою. У законопроекті буде передбачено серйозні санкції до тих громад, які відмовлятимуть у приєднанні. Не відкрию великого секрету, коли скажу, що, можливо, ще рік, і процес добровільного об’єднання громад закінчиться, тобто воно триватиме, але вже без слова «добровільне». Тому є поки час приєднатися, це треба робити.


Учасники круглого столу поставили також народному депутату низку запитань:


Яка  доля Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування»?
М.Ф.:
Я скажу свою точку зору. Перше зауваження Президента стосувалося оплати праці, яка має бути прив’язана не до мінімальної заробітної платні, а до прожиткового мінімуму, і ми, депутати, комітет, з цим погоджуємося. Друге зауваження про те, що заступників потрібно обирати на конкурсних засадах. Я і багато моїх колег це зауваження ми не підтримуємо, адже це означає, що міський голова, голова ОТГ, селищний голова не зможуть обрати собі заступників – вони отримають тих, хто проходитиме. Попереду у нас два пленарних тижні, я думаю, що ми будемо розглядати ці зауваження Президента.


Яка ситуація із законопроектом щодо передання земель за межами населених пунктів?
М.Ф.:
Законопроект знаходиться на розгляді. Комітет підготував його до другого читання, там близько 900 поправок. Однак єдності  в парламенті щодо цього закону немає.  Наскільки мені відомо, Держгеокадастр не хоче віддавати повноваження органам місцевого самоврядування. Знову ж таки, і це моя точка зору, але якщо місцеві громади такі повноваження отримають, буде небезпека "дерибану " землі, тому у цьому питанні має бути зважений підхід. Добре, якщо  депутатський корпус свідомий і дбає не  тільки про себе, а й про майбутні покоління. Не випадково австрійці, коли будували Чернівці, залишали між будинками порожні простори, залишаючи це для майбутнього. Тобто вони думали наперед, і нам так само треба думати, а не просто взяти і роздати всю землю, адже потім, можливо, потрібно буде будувати якийсь об’єкт, дорогу тощо. Тому підхід по законопроекту 4355 має бути зважений. Знову ж таки, це моя точка зору, і вона не обов’язково буде співпадати з точкою зору фракції чи депутатів Верховної Ради. Я за те, щоб забрати це в Держгеокадастру, але, водночас,  застерігаю від іншої крайності.


Як бути з райдержадміністраціями, які перешкоджають?
М.Ф.:
Децентралізація – це лінія Уряду і Президента. Громади мають іти своїм шляхом і об’єднуватися. Треба приймати закон, зміни до Конституції, вводити префектів. Водночас, припиняти діяльність районних рад. І я вже зазначав, що в проекті закону передбачено дати їм можливість допрацювати до чергових виборів. Тому вони є противниками. Є противниками і сільські голови, яким нічого не треба і яких все влаштовує. Я раджу формувати депутатські запити і якщо виникають перешкоджання з боку районної адміністрації, виносити це питання на сесію обласної ради, або навіть на Верховну Раду. З цим треба боротися.


Що робити, коли є розбіжності між Перспективним планом та бажанням мешканців населених пунктів?


М.Ф.: Давайте письмове звернення, я підніматиму це питання. Водночас, звертаю увагу на те, що треба створювати  спроможні громади, тому що через деякий час, якщо у них не буде економічного розвитку, то буде дискредитована сама ідея об’єднання. Потрібно працювати з маленькими селами, щоб приєднувались. Є ситуації, коли треба об’єднати населені пункти з різних областей. Це буде наступний крок, треба подавати пропозиції.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook