Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

15 травня 2017
Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади

Новели законодавства з питань децентралізації влади та особливості їх реалізації в Чернівецькій області розглянули 12 травня під час засідання регіональної платформи розвитку місцевого самоврядування. Захід відбувся в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні», який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID. У засіданні взяли участь представники органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, голови об’єднаних громад, громадські діячі. Темою для розгляду стали законопроекти, які вже прийняті, а також законодавчі ініціативи, які ще знаходяться на розгляді у Верховній Раді або мають бути ініційованими. Зокрема, більш детально про це розповів один з учасників заходу – народний депутат України Микола Федорук.


М.Ф.: Хочу підкреслити, що питання децентралізації, питання розвитку  об’єднаних територіальних громад на сьогодні знаходиться в центрі уваги Верховної Ради, зокрема  нашого комітету з питань державного будівництва, регіональної політики і місцевого самоврядування. Я не помилюся, якщо скажу, що і Уряд, і Верховна Рада вважають цю реформу  однією з найуспішніших. Результати, яких досягають об’єднані територіальні громади, незважаючи на всі труднощі і недоліки, підтверджують, що вибраний курс на підвищення ролі органів місцевого самоврядування, місцевих рад правильний.


Сьогодні все робиться все для  того, щоб місцеве самоврядування було суттєвою інституцією, яка серйозно і наочно демонструє ті позитивні зміни, які відбуваються в нашій державі. Раніше з боку представників ОТГ було багато питань, пов’язаних із законопроектом №4772, який би дозволяв проводити дооб’єднання громад. На сьогодні він прийнятий, і якщо об’єднана територіальна громада вже створена, то населені пункти, які знаходяться поруч, можуть проходити  процес дооб’єднання без проведення додаткових виборів. Не потрібно переобирати і керівників ОТГ та депутатів. Це, знову ж таки, стимул для того, щоб ця реформа продовжувалась.
Прийнятий Верховною Радою та підписаний Президентом України також і закон про об’єднання громад, які знаходяться на суміжних територіях різних районів. Це дає змогу коригувати перспективні плани обласними радами і проводити подальшу роботу з об’єднання.


За участю експертів, представників районних державних адміністрацій і районних рад ми будемо розглядати підходи до закону про зміни меж  районів у нашій державі. Звичайно, найкраще, якби у нас був закон про адміністративно-територіальний устрій. Але він поки що не розроблений, хоча над ним працюють фахівці. Потрібні зміни до Конституції. Що стосується цього законопроекту, то він передбачає такий підхід: якщо, наприклад, більша половина населених пунктів створили об’єднані територіальні громади, то можна проводити об’єднання декількох районів між собою. Знову ж таки, це варіант без проведення виборів: депутати районної ради продовжують виконувати свої функції до наступних чергових виборів, а голова районної ради стає заступником голови районної ради того району, який є основним. Це поки що загальний, можна сказати, пробний варіант, який буде розглядатися. Сьогодні в державі є чотири чи п’ять районів, де повністю створено об’єднані територіальні громади і районні ради, скажімо так, там не потрібні. В Тернопільській області є район, де районна рада керує одним селом. В Дніпропетровській, Житомирській областях є райони, де районні ради не мають ніяких функцій, а на те, щоб припинити їх існування, немає законних підстав. Тому на сьогодні ми над цим теж працюємо.


Також член нашого комітету Любомир Зубач розробив законопроект про конгломерації, згідно з яким планується виписати можливість приєднання і об’єднання до таких великих міст-мільйонників як Львів, Одеса, Київ   та створення ОТГ. Над цим також працює наш комітет. Двадцять дев’ятого травня в Кам’янці-Подільському,  а тридцятого – в Чернівцях наш комітет за участю представників Ради Європи також буде проводити круглий стіл, на якому розглядатимуться питання, пов’язані з децентралізацією і створенням ОТГ. Ми говорили попередньо про те, щоб відвідати об’єднані громади і подивитися, як закони реалізовуються на практиці.


Питання, пов’язані з реформою і децентралізацією, дають свій результат, не дивлячись на всі виклики. Статика за чотири місяці показує, що перевиконання місцевих бюджетів є суттєвим. Якщо є недоліки, потрібно давати пропозиції, і ми готові внести зміни в законодавство. Але цей стратегічний курс абсолютно правильний.
На мою думку погано, що Чернівецька міська рада не дала згоду про об’єднання із Чорнівською сільською громадою. У законопроекті буде передбачено серйозні санкції до тих громад, які відмовлятимуть у приєднанні. Не відкрию великого секрету, коли скажу, що, можливо, ще рік, і процес добровільного об’єднання громад закінчиться, тобто воно триватиме, але вже без слова «добровільне». Тому є поки час приєднатися, це треба робити.


Учасники круглого столу поставили також народному депутату низку запитань:


Яка  доля Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування»?
М.Ф.:
Я скажу свою точку зору. Перше зауваження Президента стосувалося оплати праці, яка має бути прив’язана не до мінімальної заробітної платні, а до прожиткового мінімуму, і ми, депутати, комітет, з цим погоджуємося. Друге зауваження про те, що заступників потрібно обирати на конкурсних засадах. Я і багато моїх колег це зауваження ми не підтримуємо, адже це означає, що міський голова, голова ОТГ, селищний голова не зможуть обрати собі заступників – вони отримають тих, хто проходитиме. Попереду у нас два пленарних тижні, я думаю, що ми будемо розглядати ці зауваження Президента.


Яка ситуація із законопроектом щодо передання земель за межами населених пунктів?
М.Ф.:
Законопроект знаходиться на розгляді. Комітет підготував його до другого читання, там близько 900 поправок. Однак єдності  в парламенті щодо цього закону немає.  Наскільки мені відомо, Держгеокадастр не хоче віддавати повноваження органам місцевого самоврядування. Знову ж таки, і це моя точка зору, але якщо місцеві громади такі повноваження отримають, буде небезпека "дерибану " землі, тому у цьому питанні має бути зважений підхід. Добре, якщо  депутатський корпус свідомий і дбає не  тільки про себе, а й про майбутні покоління. Не випадково австрійці, коли будували Чернівці, залишали між будинками порожні простори, залишаючи це для майбутнього. Тобто вони думали наперед, і нам так само треба думати, а не просто взяти і роздати всю землю, адже потім, можливо, потрібно буде будувати якийсь об’єкт, дорогу тощо. Тому підхід по законопроекту 4355 має бути зважений. Знову ж таки, це моя точка зору, і вона не обов’язково буде співпадати з точкою зору фракції чи депутатів Верховної Ради. Я за те, щоб забрати це в Держгеокадастру, але, водночас,  застерігаю від іншої крайності.


Як бути з райдержадміністраціями, які перешкоджають?
М.Ф.:
Децентралізація – це лінія Уряду і Президента. Громади мають іти своїм шляхом і об’єднуватися. Треба приймати закон, зміни до Конституції, вводити префектів. Водночас, припиняти діяльність районних рад. І я вже зазначав, що в проекті закону передбачено дати їм можливість допрацювати до чергових виборів. Тому вони є противниками. Є противниками і сільські голови, яким нічого не треба і яких все влаштовує. Я раджу формувати депутатські запити і якщо виникають перешкоджання з боку районної адміністрації, виносити це питання на сесію обласної ради, або навіть на Верховну Раду. З цим треба боротися.


Що робити, коли є розбіжності між Перспективним планом та бажанням мешканців населених пунктів?


М.Ф.: Давайте письмове звернення, я підніматиму це питання. Водночас, звертаю увагу на те, що треба створювати  спроможні громади, тому що через деякий час, якщо у них не буде економічного розвитку, то буде дискредитована сама ідея об’єднання. Потрібно працювати з маленькими селами, щоб приєднувались. Є ситуації, коли треба об’єднати населені пункти з різних областей. Це буде наступний крок, треба подавати пропозиції.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook