Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

Віталій Савкін "Конфлікт інтересів на державній службі: причини та наслідки"

Сьогоднішня  проблема корумпованості державного апарату настільки очевидна і величезна, що можна порівняти по рівню катастрофічності її прояву і дії на нашу державу і суспільство з війною. Один із аспектів діяльності  публічних осіб тісно пов’язаний із конфліктом інтересів. Наявність конфлікту інтересів на державній службі при реалізації необхідних соціально-економічних програм і заходів, особливо в сучасних умовах, руйнує фундаментальні демократичні процеси, підриває політичні і правові засади державної влади і її авторитет.


Вирішення конфлікту інтересів – це певний алгоритм, процедури, які превентивно сприяють відвертанню корупційних проявів. Проте перш ніж такі процедури встановлювати, необхідно визначитися з самим явищем конфлікту інтересів, для чого звернемося до суті понять «інтерес» і «конфлікт». Конфлікт виникає при несумісності інтересів певних суб'єктів, тобто виникненні такої ситуації, при якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну щодо інтересів іншої сторони. Інтере́с (у праві) — прагнення особи повніше задовольняти свої потреби і бажання, що прямо не формалізовано в конкретному суб'єктивному праві, проте не суперечить праву як такому1.
У найзагальнішому плані під конфліктом інтересів в діяльності державного службовця розуміються ситуації, в яких особистий фінансовий чи інший інтерес службовця, або залежність його від інших громадян чи організацій можуть завадити або заважають належним чином виконувати посадові обов'язки.
Законодавче закріплення цього механізму, поряд з іншим, спрямовано на підвищення довіри суспільства до державних інститутів, забезпечення умов для добросовісного і ефективного виконання службовцями посадових обов'язків, виключення зловживань на службі. Посадові обов'язки покладаються на публічних службовців виключно для виконання завдань і функцій державних органів в суспільно корисних цілях. Об'єм і зміст посадових обов'язків конкретного державного службовця витікають з відповідних нормативних правових актів, посадових обов’язків. Уся практична діяльність державного службовця має бути спрямована на добросовісне виконання службового обов'язку, забезпечення інтересів суспільства і держави.
Введення інституту врегулювання конфлікту інтересів на державній службі зумовлене, разом з іншими чинниками, і міжнародними зобов'язаннями України, які виходять  з Конвенції ООН проти корупції. Відповідно до п. 4 ст. 7 «Публічний сектор» названої Конвенції ООН кожна держава-учасник прагне, згідно з основоположними  принципами свого внутрішнього права, створювати, підтримувати й зміцнювати такі системи, які сприяють прозорості й запобігають виникненню конфлікту інтересів2.
 У Міжнародному кодексі поведінки державних посадовців, до якої посилає названа Конвенція ООН, механізми відвертання і врегулювання конфлікту інтересів регламентовані в положеннях глави II «Колізії інтересів і відмова від права», в якій закріплено, що «державні посадовці особи  не використовують своє офіційне становище для  невиправданого  здобування  особистої  користі  або особистої  та  фінансової користі для своїх сімей.  Вони не беруть участі ні  в  яких  угодах,  не  займають  ніякого  становища,  не виконують ніяких функцій і не мають ніяких фінансових, комерційних або інших аналогічних  інтересів,  які  несумісні  з  їх  посадою, функціями, обов'язками або їх виконанням» 3.
Запобігання та врегулювання конфлікту  інтересів на державній службі визначено у Законі України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 №1700-184. Цей Закон  визначає два поняття  конфлікту інтересів на державній службі:
 потенційний конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;
реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Також, дається визначення приватного інтересу – це будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Слід відзначити, що конфліктогенною ознакою виступає «протиріччя виникають між особистою зацікавленістю державного службовця і законними інтересами громадян, організацій, суспільства,  і неналежним виконанням покладених на нього посадових обов'язків і вказаними законними інтересами».
До цього слід додати, що неналежне виконання посадових обов'язків, наприклад, може виникати через роботу державного службовця за сумісництвом в іншій, щодо основного місця роботи, організації (в цілях отримання додаткового заробітку), що також належить до різновиду конфлікту інтересів. У такому разі особиста зацікавленість державного службовця може впливати на якісне виконання посадових обов'язків.
 Слід зазначити, що ст.16-1  Закону України  «Про державну службу»5, також зобов’язує державних    службовців      дотримуватися   правил запобігання  та  врегулювання  конфлікту  інтересів,  передбачених Законом України «Про запобігання корупції».
Особиста зацікавленість охоплює не лише матеріальний аспект, але і інтерес державного службовця в придбанні нематеріального блага (нелегітимне отримання нагороди, просування по службі у зв'язку із спорідненими і іншими «особливими» стосунками з особами, до повноважень яких відноситься ухвалення відповідних рішень)
Порушення вимог щодо врегулювання конфлікту інтересів призводить до  корупційного правопорушення, обов'язковою ознакою якого є отримання неправомірних переваг як майнового, так і немайнового характеру для себе або іншої фізичної або юридичної особи, а рівне незаконне надання такої вигоди фізичною або юридичною особою посадовцю, державному службовцеві  у своїх інтересах, а також від імені або в інтересах іншої фізичної або юридичної особи.
 Таке рішення міститься також в законодавстві низки іноземних держав (там, де є законодавче визначення корупції). Наприклад, в законодавстві ФРН говориться про «отримання переваг», в законодавстві Японії – про «протиправне отримання майнових і немайнових благ». Неправомірними перевагами немайнового характеру можуть бути, наприклад, надання необґрунтованих послуг немайнового характеру, неправомірне просування по службі та ін. переваги, що отримуються для себе або іншої фізичної або юридичної особи.
Можна виділити наступні ситуації, пов'язані з конфліктом інтересів на державній і муніципальній службі :
1) володіння державним або муніципальним службовцем цінними паперами, акціями (долями участі, паями в статутних капіталах організацій), неприйняття заходів до передачі вказаних активів, що належать йому, в довірче управління відповідно до законодавства, в цілях відвертання конфлікту інтересів;
2) зайняття іншою оплачуваною роботою без повідомлення працедавця за наявності (можливості) конфлікту інтересів. Антикорупційне  законодавство визначає правові засоби, спрямовані як на відвертання виникнення конфлікту інтересів (наприклад, інформування у письмовій формі державним службовцем про особисту зацікавленість та ін.), так і на його врегулювання (процедури вирішення конфлікту інтересів), але, як показує практика, вони не завжди ефективно грають превентивну роль.
Своєчасний розгляд ситуацій особистої зацікавленості державних службовців, яка може привести до конфлікту інтересів, дозволяє уникнути власне самого конфлікту. З іншого боку, врегулювання конфлікту інтересів має носить профілактичний характер, оскільки рішення про віднесення тих або інших випадків до ситуації конфлікту інтересів стають загальновідомі в межах державного органу і є основою формування антикорупційного мислення і поведінки.
Основним завданням державного службовця та керівника  є відвертання випадків виникнення у державного  службовця особистої зацікавленості, яка приводить або може привести до конфлікту інтересів в службових стосунках. Мета – це недопущення спричинення шкоди законним інтересам громадян, організацій, суспільства.
Основним завданням державного службовця та керівника  є відвертання випадків виникнення у державного  службовця особистої зацікавленості, яка приводить або може привести до конфлікту інтересів в службових стосунках.  Мета – це недопущення спричинення шкоди законним інтересам громадян, організацій, суспільства.
Слід зазначити, що аналіз зарубіжного антикорупційного законодавства показує доцільність прийняття окремого законодавчого акту з питання врегулювання конфлікту інтересів на публічній службі. Таким шляхом  пішла Канада,  Грузія, Латвія.


1.- https://uk.wikipedia.org/wiki/
2.- http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_c16
3.- http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/int_code_of_conduct.shtml
4.- http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1700-18
5.- http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/3723-12

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Ірина Верещук: Чернівецька область є прикладом для формування ветеранської політики Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook