В Парламенті зареєстровано проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі кваліфікації посад № 8222. Про новації, які пропонуються законопроєктом, розповів Міністр Кабінету Міністрів України Олег Немчінов під час телемарафону «Єдині новини». Законопроєкт, зазначив він, стосується безпосередньо державних службовців категорії А, Б, В – тих, хто працює в центральних органах виконавчої влади, місцевих державних адміністраціях ( зараз це військові адміністрації), а також в центральних органах виконавчої влади зі спеціальним статусом. «У нас зараз в переважній більшості держслужбовців достатньо символічні посадові оклади, які не відповідають реальному розмірові заробітної плати. Ми стикаємося з ситуацію, коли для забезпечення, наприклад, виплати мінімальної заробітної плати, яка у нас зараз 6 з половиною тисяч, керівник змушений вдаватися до преміювання, і премія взагалі знівельована як такий інструмент, що дозволяє стимулювати працівника. Зараз це, фактично, перетворилося на складову заробітної плати для забезпечення належного рівня оплати праці. Це породжує існування вакансій. У нас зараз близько 30 тисяч вакансій. Це не означає, що є потреба в працівниках, це означає, що керівники на місцях для того, щоб мати фонд оплати праці, тримають ті вакансії, не заповнюють їх, функціонал перекладають на інших працівників і за рахунок цього вирівнюють їм оплату праці. Звідси за наявності маленьких окладів з’являються астрономічні, у декілька сотень процентів нарахування премій, що завжди збурює суспільство, а реально це достатньо невеликі суми для зарплати по економіці в тій чи іншій галузі. Ми від травня 2020 року розпочали цей процес реформування оплати праці. Спочатку це був пілотний проєкт в чотирьох міністерствах з класифікацією посад, потім тривало достатньо довге обговорення, було декілька урядових комітетів, слухання, робота в рамках Національної ради з відновлення. Суть проста: ми хочемо, щоб структура оплати праці державного службовця на 70% складалася із посадового окладу, а той посадовий оклад вимірювався виконанням ним тих чи інших посадових обов’язків, які будуть затверджені в класифікаторі посад. І, умовно, щоб працівники, яка виконують однакову функцію з приблизно однаковим статусом – візьмемо, до прикладу, бухгалтера, айтівця чи юриста в центральному органі виконавчої влади – мали приблизно однакову зарплату. Зараз у нас є диспропорції залежно від того, як, наприклад, діє внутрішній закон, що регулює умови оплати праці, як в антикорупційних чи судових органах – різниця може бути в рази. Тобто це справедливий підхід до оплати праці. Ну і, звичайно, щоб 30%, власне, були стимулюючими факторами, реальними преміями, а не такими, що вирівнюють структуру оплату праці». Коли може запрацювати цей законопроєкт? «Ми розраховуємо на 2024 рік, нас дуже сильно підкосила воєнний стан в Україні, тому що презентація цього законопроєкту була запланована на 24 лютого, і ми планували виносити його на наступне засідання – відповідно, на перші числа березня. Зрозуміло, що процес був припинений, відновили його тільки в рамках Нацради з відновлення, і потім за осінь було тільки декілька погоджувальних рад – достатньо важливих, за підтримки Мінфіну і наших стейкхолдерів. Загалом ми передбачаємо що зараз, після проходження у Верховній Раді, ми не встигаємо на 2023 бюджетний рік, тому якщо народні депутати підтримають цей законопроєкт, то, відповідно, імплементація його – це 2024 рік. Буде запроваджено класифікатор посад, будуть запроваджені сім’ї посад, які визначатимуть приблизно однакові функції, і звичайно що будуть проведені перерахунки відповідно до виконання цього функціоналу. Структура оплати праці точно зміниться, тому що основне завдання – це те, щоб стабільний фонд був не менше 70%». Довідково: Як інформує Національне Агентство з питань державної служби (https://nads.gov.ua/news/yaki-golovni-novaciyi-proponuyutsya-zakonoproyektom-shchodo-vprovadzhennya-yedinih-pidhodiv-v-oplati-praci-derzhsluzhbovciv-na-osnovi-kvalifikaciyi-posad), законопроєкт є важливим кроком не лише у зміні несправедливої та незрозумілої системи оплати праці держслужбовців, а й приведенні цієї системи до Європейських стандартів належного адміністрування, розроблених Програмою підтримки вдосконалення врядування та менеджменту OECD/SIGMA. Реформа системи оплати праці державних службовців є одним із пріоритетів реформи державного управління та індикатором для членства в ЄС. До того ж, реформа передбачена Антикорупційною стратегією України до 2025 року, Стратегією реформування державного управління України на 2022-2025 роки, міститься у проекті Плану відновлення країни й низці інших стратегічних та програмних документів. - Законопроєкт пропонує наступні зміни: Чітка та прозора структура заробітної плати, де 70% становитимуть фіксовані виплати, а 30% варіативні виплати. Наразі ж, посадовий оклад в структурі заробітної плати варіюється від 24%.
- Встановлення максимального розміру надбавки за вислугу років на рівні 30% від збільшеного окладу (грейду).
- Встановлення розмірів грейдів на основі класифікації посад.
Робота над законопроектом тривала впродовж двох років із залученням урядових і неурядових організацій, представників профспілок, громадськості, міжнародних партнерів та інших іноземних експертів. До його обговорення мали змогу долучитися й представники громадськості в межах проведених консультацій з громадськістю (інформація розміщена у розділі «Консультації з громадськістю» на офіційному сайті НАДС). |