Зрозумілість та прозорість – запорука успішної роботи органів державної влади. Для них важливо не лише працювати для блага кожного громадянина, але й перебувати із соціумом у постійному діалозі, пояснювати і переконувати, спонукати і закликати, а часом заспокоювати та гасити напругу. Допомагають владникам у цьому фахівці з комунікацій. Саме вони є тим містком, що забезпечує зв'язок між посадовцями різних рівнів і суспільством. Про те, як організувати ефективне інформування, конструктивний обмін думками, почути кожного, особливо у непрості часи боротьби з пандемією COVID-19, розповідає директорка Департаменту комунікацій Чернівецької обласної державної адміністрації Вікторія Гатрич. Департамент комунікацій – непомітний, але відчутний Ми рідко говоримо про себе. Якщо погортати стрічку новин Чернівецької ОДА, ви нічого не прочитаєте про Департамент комунікацій, але сама стрічка новин і є результатом нашої роботи. Якісний, змістовний, інформативний, коректний і етичний контент, який ми продукуємо, дозволив за рік збільшити кількість підписників на facebook-сторінці обласної адміністрації у 7 разів та в десятки разів – охоплення самої сторінки. Зараз на наші оновлення підписані 21 тисяча буковинців. Крім того, ми створили потужний телеграм-канал «Твоя Буковина», який читають більше 2 тисяч людей. Це показник, якого не досягли навіть у деяких міністерствах. Кожен лайк і комент під постом, реакція на сторіс, – результат нашої щоденної роботи. Ми провели десятки прямих ефірів, включень на загальнонаціональні телеканали. За рік Департамент комунікацій фактично став повноцінною новинною редакцією. Звісно ж, що все це завдяки потужній команді професіоналів. Пощастило, що всі ми – на одній хвилі, кожен має цікаві ідеї та працює з натхненням. «Щоб мати у команді професіоналів, потрібно дати їм змогу творити» Як зібрати довкола себе фахівців? Мій рецепт – запропонувати їм простір для творчості. У пресслужби, чи то пак пресцентру, державної установи завжди є ризик зав’язнути або у офіціозі, або у пропаганді. Формуючи команду, спілкуючись із потенційними працівниками, наголошувала, що нашим стандартом буде відсутність чітких стандартів. Звичайно, що усе у рамках розумного, проте не обмежую колег ані у формі викладу, ані у засобах. Можемо писати, знімати відео, навіть робити анімаційні ролики. Головне, аби вони були інформативними та знаходили відгук у аудиторії. Робота наша часто буває понаднормовою. Однак тримає і додає сил драйв, розуміння того, що ми потрібні, а створений нами контент знаходить жвавий відгук у аудиторії. Так, фідбек не завжди позитивний. Але це для нас свого роду інструкція. Інколи зауваження наших читачів, буковинців, бувають цілком слушними і ми беремо їх до уваги. Комунікація у час пандемії – головне, бути чесним із аудиторією Чимало викликів для комунікаційників принесла пандемія коронавірусу. Із 3 березня 2020 року, коли на території Буковини виявили першого хворого на COVID-19 у країні, ми щодня готуємо повідомлення на цю тему. Ідеться не лише про оприлюднення статистичних даних, а й опис щоденної роботи владників, медиків, волонтерів. Крім того, ми писали і різноманітні просвітницькі матеріали, наприклад, як убезпечити себе від вірусу, як діяти, якщо захворіли, «гарячі лінії», де можна отримати вичерпні консультації із тих чи інших питань. Як забезпечити ефективну комунікацію у такі кризові моменти? Досягти того, щоб тебе не лише слухали, а й чули? Ми переконалися, що необхідно бути відкритим і чесним зі своєю аудиторією. Не замовчувати незручні теми, пояснювати і наводити аргументи. Звісно ж, можна почути, що українці апріорі не довіряють владі, їм хоч говори, хоч кіл на голові теши. Тобто скільки б з екранів та соцмереж перші особи області не закликали відмовитися від гучних святкувань, носити маски, дезінфікувати руки, дотримуватися соціальної дистанції, люди все одно не виконуватимуть цих простих правил. Натомість у всіх бідах, хворобах, неврожаях, таненні льодовиків у Антарктиді завжди звинувачуватимуть умовного президента чи голову ОДА. Однак іншого способу, як спілкуватися, вести діалог, ніхто ще не вигадав. У найскладніші періоди, під час карантину і росту захворюваності керівник обласної державної адміністрації Сергій Осачук щодня виходив у прямий ефір та розповідав про ситуацію. Спільно з іншими департаментами ОДА ми також розробили низку аналітичних інструментів. Зокрема, дашборд, за допомогою якого можна відслідковувати наявність вільних місць для недужих із COVID-19 у госпітальних базах області та забезпечення їх киснем. Щоб вести ефективний діалог, взяли у союзники відомих жителів області Зараз, коли на Буковині триває вакцинальна кампанія від коронавірусу, перед нами постала необхідність популяризувати щеплення. Продемонструвати на власному прикладі ефективність та безпечність цієї процедури ми запропонували відомим буковинцям, лідерам думок. Міністерство охорони здоров’я дозволило імунізувати їх вільними залишками вакцини. Тож ми запровадили спеціальну гугл-форму, за допомогою якої охочі знані та авторитетні мешканці області могли зареєструватися на процедуру. Наразі її заповнили близько 400 буковинців. Це журналісти, активісти, письменники, рятувальники, державні службовці, священнослужителі. Нині вони поступово отримують щеплення. Розповідаємо буковинцям і розказуємо про буковинців Утім, розповідаємо ми не лише про погане, сумне й трагічне. Аби зробити буковинців щасливими, щомісяця готуємо дайджест грантових можливостей. У ньому збираємо всі актуальні пропозиції, які дозволяють отримати трохи грошей на втілення своїх проектів. Крім інформування буковинців, ми маємо й зворотні обов’язки. Щодня розповідаємо Офісу Президента України про суспільно-політичні процеси в області, взаємодію місцевих органів влади з громадськістю. Відзначення кожного державного чи регіонального свята, організація цього процесу – також справа рук Департаменту комунікацій. Покладання квітів до пам’ятника на День жертв політичних репресій чи прямий телеміст із Києвом на День незалежності. За рік роботи ми спробували усі можливі формати. Головне – завжди залишатись у контакті з громадськістю. Для цього ми оновили склад Громадської ради при ОДА, а ще завершили формування Ради волонтерів. Їхня допомога безцінна у вирішенні багатьох актуальних для краю питань. Ще одним завданням, яке ми взяли на себе торік, було відкрити Буковину для буковинців. І якби дивно не звучав цей каламбур, та ми справді часто не знаємо, яку красу і потенціал приховує наша мала батьківщина. Тому вирішили організувати конкурс, на якому визначали найуспішнішу громаду та найкраще село області. За умовами, треба було зняти відеовізитівку про свій населений пункт. Ми отримали десятки відео від громад і сіл та тисячі коментарів підтримки. Переконана, що на Буковину чекає велике майбутнє, адже у кожному ї куточку мешкають цікаві, креативні і працьовиті люди. Міжнародна комунікація – важлива частина роботи Окрім комунікації усередині області, ми відповідаємо і за міжнародну. Прийоми делегацій, листування та спілкування з нашим іноземними партнерами, – все це юрисдикція нашого Департаменту. Ми втілюємо різноманітні транскордонні проєкти та залучаємо інвестиції від закордонних партнерів. Але дипломатичні зв’язки Буковини, її місце у європейському просторі – культурному й економічному – тема окремої розмови. Її я сподіваюся розкрити у наступній статті. Якщо підсумовувати, основним досягненням Департаменту комунікацій вважаю відкритість нашої команди до змін, постійне вдосконалення та можливість швидко реагувати на виклики. Тож працюємо далі – без пауз та з натхненням. |