З поступовим втіленням адміністративно-територіальної реформи в Україні кількість районів у державі була зменшена з 490 до 136, в тому числі у Чернівецькій області з 11 до 3. На даний час система соціального захисту населення знаходиться у стані реформування не тільки у кількісному складі, а і завдяки новим повноваженням та функціям територіальних громад у новому якісному напрямку. В Чернівецькій області створено 52 територіальні громади і в кожній з них існує підрозділ, який виконує функції соціального захисту своїх мешканців. Фактично дана структура є фронт-офісом нашої системи. На рівні області, відповідно до загальнодержавних змін, будуть утворені підрозділи Національної сервісної соціальної служби України, які займатимуться наданням державних соціальних допомог, пільг та субсидій населенню. У вигляді бек-офісів дані підрозділи будуть обробляти та контролювати інформацію про отримувачів відповідних виплат, а також соціальних послуг, що будуть надаватися відповідними службами.
Департамент соціального захисту населення обласної державної адміністрації продовжить свою діяльність у сфері виконання лише обласних програм соціального захисту населення, які будуть фінансуватись із місцевих бюджетів. На сьогодні в деяких територіальних громадах сформовані професійні підрозділи соціального захисту населення за рахунок досвідчених працівників соціальної сфери. Там, де у майбутньому будуть працювати нові кадри, необхідно проводити інтенсивне навчання соціальних працівників, чим і займається Департамент впродовж перших трьох місяців 2021 року.
У 2019 році комп’ютерне обладнання за рахунок держави було надано 14 Буковинським територіальним громадам, а саме: Вижницькій, Вашківецькій, Вашковецькій, Кіцманській, Кострижівській, Великокучурівській, Магальській, Мамалигівській, Новоселицькій, Острицькій, Селятинській, Сокирянській, Сторожинецькій та Усть-Путильській. Тобто, хто йшов у авангарді адміністративно-територіальної реформи, той отримував додаткові преференції.
Однак в цілому по області навіть у цих перших громадах робота із прийому заяв і документів на отримання соціальних виплат проводилась недостатньо ефективно. Для прикладу, із 46 тисяч субсидійних документів у 2020 році лише дві з половиною тисячі були оформлені у територіальних громадах. Тому актуальним стало навчання працівників територіальних громад провідними спеціалістами Департаменту впродовж всього першого кварталу 2021 року. В наступних розділах будуть наведені основні види роботи структур соціального захисту населення у територіальних громадах.
Методика обрахунку доходу та прожиткового мінімуму, які є ключовими показниками у нашій системі, визначена наказом Міністерства соціальної політики України від 16.06.202 №419.
Після 1 липня 2020 року встановлений перелік основних документів для призначення наступних видів соціальних допомог: - допомога у зв’язку з вагітністю та пологами для осіб, незастрахованих в системі загальнообов’язкового страхування; - одноразова допомога при народженні дитини; - допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; - допомога на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням; - допомога на дітей одиноким матерям; - тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме; - державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; - державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; - надбавка на догляд особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; - щомісячна грошова допомога малозабезпеченій особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу; - державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям; - житлові субсидії.
Далі наводимо списки документів, необхідних для отримання визначених соціальних допомог.
Допомога у зв’язку з вагітністю та пологами для осіб, незастрахованих в системі загальнообов’язкового страхування: • довідка встановленого зразка, видана лікувально-профілактичним закладом (дійсна впродовж шести місяців з дня закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами); • заява матері; • довідка з основного місця служби, навчання про те, що жінка служить, навчається; • або ліквідаційної комісії про те, що жінка звільнена з роботи у зв’язку з ліквідацією підприємства, установи та організації; • або центру зайнятості про те, що жінка зареєстрована в центрі зайнятості як безробітна.
Одноразова допомога при народженні дитини: • заява; • копія свідоцтва про народження дитини; • довідка, видана державним органом реєстрації актів цивільного стану для призначення одноразової допомоги при народженні дитини (дійсна протягом шести місяців від дня народження); • копія рішення про усиновлення чи встановлення опіки.
Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку: Особи, застраховані в системі загальнообов’язкового страхування подають: • заяву; • наказ про надання відпустки по догляду за дитиною. Особи, незастраховані в системі загальнообов’язкового страхування подають: • заяву; • виписку з наказу за місцем служби про надання відпустки; • копію свідоцтва про народження дитини; • довідку з місця проживання про те, що з нею проживає дитина; • копію трудової книжки; • довідку з місця навчання (для осіб, які навчаються).
Допомога на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням: • заява про призначення допомоги; • копія рішення про встановлення опіки чи піклування; • копія свідоцтва про народження дитини; • довідка з місця проживання заявника про склад сім’ї (для дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням і є вихованцями дитячих навчальних закладів, що фінансуються не за рахунок бюджетних коштів, - видана органом реєстрації довідка, у якій зазначаються статус дитячого навчального закладу і за які кошти він фінансується, а також підтверджується факт перебування у ньому дітей); • довідка про місячні розміри аліментів і пенсії, що одержує на дитину опікун чи піклувальник .
Допомога на дітей одиноким матерям: • заява про призначення допомоги; • довідка державного органу реєстрації актів цивільного стану про підстави внесення до книги реєстрації народжень відомостей про батька дитини; • копія свідоцтва про народження дитини; • довідка про проживання дитини з матір’ю, видана за місцем проживання сім’ї.
Тимчасова державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме: - заява; - копія свідоцтва про народження дитини; - довідка про реєстрацію місця проживання дитини; - довідка про реєстрацію місця проживання одержувача. Залежно від підстав, на яких призначається тимчасова допомога, додатково подаються такі документи: - рішення суду (виконавчий лист) про стягнення з одного з батьків аліментів на дитину; - довідка державної виконавчої служби про неможливість стягнення аліментів з одного з батьків дитини внаслідок ухилення від їх сплати; - довідка відповідної установи про перебування одного з батьків під арештом, слідством, на примусовому лікуванні, у місцях позбавлення волі, визнання його в установленому порядку недієздатним; - повідомлення органу внутрішніх справ про те, що місце проживання (перебування) одного з батьків дитини не встановлено.
Державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: • заява батьків-вихователів і одного з прийомних батьків; • рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради про влаштування дитини до дитячого будинку сімейного типу або прийомної сім’ї; • документи, що підтверджують статус дитини; • довідка органу державної виконавчої служби про розмір аліментів; • довідка з місця навчання про розмір стипендії. Для визначення розмірів зазначеної допомоги враховуються призначені дітям в установленому порядку пенсія, аліменти, стипендія чи соціальна допомога.
Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю: • заява; • паспорт або в разі його відсутності інший документ, що може засвідчувати особу, як подає заяву; • довідка про присвоєння ідентифікаційного номера Єдиного державного реєстру фізичних осіб; • оригінал та копія свідоцтва пор народження дитини-інваліда; • довідка про місце проживання інваліда з дитинства або дитини-інваліда чи копія паспорта інваліда з дитинства або дитини-інваліда з відомостями про постійне місце проживання; • довідка про місце проживання батьків, усиновителів, опікуна, піклувальника, який подав заяву, чи копія паспорта з відомостями про постійне місце проживання. • копію посвідки на постійне або тимчасове проживання (для іноземців або осіб без громадянства) • рішення про встановлення опіки чи піклування над дитиною-інвалідом (для опікунів і піклувальників дітей-інвалідів).
Надбавка на догляд особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю: • заява про призначення надбавки на догляд за дитиною-інвалідом; • довідка про склад сім’ї (крім сім’ї опікуна, піклувальника) із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, родинних стосунків членів сім’ї; • копія трудової книжки, довідка з центра зайнятості, про те, що особа не перебуває на обліку як безробітна, довідка, видана органом, який здійснює державну реєстрацію суб’єктів підприємницької діяльності, про те, що заявник не зареєстрований як суб’єкт підприємницької діяльності і не займається підприємницькою діяльністю, та про відсутність даних про доходи цієї фізичної особи, а в разі відсутності трудової книжки – лише зазначені довідки; • довідка про спільне проживання дитини-інваліда з одним із батьків, усиновителем, опікуном, піклувальником, видана уповноваженим органом за місцем проживання. При неможливості отримати таку довідку орган праці та соціального захисту здійснює обстеження на дому і складає акт обстеження з висвітленням цих фактів; • довідка з місця навчання дитини; • рішення про встановлення опіки чи піклування над дитиною-інвалідом (для опікунів і піклувальників дітей-інвалідів).
Щомісячна грошова допомога малозабезпеченій особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу: • заява; • документ, що посвідчує особу; • довідка про склад сім’ї із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, родинних зв’язків членів сім’ї; • довідки про доходи кожного члена сім’ї; • висновок лікарської комісії медичного закладу щодо необхідності постійного стороннього догляду за інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу; • довідки про наявність і розміри земельних ділянок, виділених для ведення особистого підсобного господарства, городництва, сінокосіння, випасання худоби, та земельної частки, виділеної внаслідок розпаювання землі.
Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям: • заява; • документ, що посвідчує особу заявника; • довідка, про склад сім’ї; • декларація про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї); • довідка про наявність та розмір земельної частки (паю).
Житлові субсидії: • заява; • довідка про доходи кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні, за формами, затвердженими Мінпраці; • відомості про забезпеченість житловою площею та комунальними послугами за формами, затвердженими Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями; • декларація про доходи і майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні.
При прийомі визначених пакетів документів слід враховувати наступні обставини:
При прийомі єдиної заяви: 1. За якими видами допомог звертається людина. 2. Наявність дати і підпису. 3. У випадку додавання документів – список, термін і знання про це заявника. При заповнення декларації: 1. Склад сім’ї (без тата, мами, сестер та братів). 2. Чітка інформація про доходи (підтверджена довідками). 3. Житлове приміщення у власності (не більше ніж норми споживання при 2 будовах у власності сім’ї). 4. Автомобілі у сім’ї (не більше одного до 5 років віку авто в т.ч. і за дорученням). 5. Земельні паї сім’ї (без паїв родичів). При житлових субсидіях: 1. Зазначення загальної і опалювальної площ, навіть для субсидії по скрапленому газу і твердому паливу.
При державних соціальних допомогах: 1. Зазначення джерела оплати дитини за навчання – обов’язково. 2. Довідки про склад сім’ї та землю, якщо члени сім’ї зареєстровані окремо. 3. На землю в оренді потрібна угода на оренду та зазначення оплати. 4. Якщо в наймі у ФОПа без печатки, то свідоцтво про реєстрацію ФОПа 5. На дітей від 15 років – інформація про навчання. 6. Одинока мати повідомляє, що запис у свідоцтві про батька – умовний. 7. Для пологів – з центру зайнятості довідка про дохід і час, для студентів – про стипендію.
Однією поширених соціальних послуг в системі соціального захисту населення є поселення до геріатричний пансіонатів та стаціонарних установ: Поселення відповідної особи відбувається за трьома видами оплат: 1. Державна – дохід на члена сім’ї не перевищує 2-х прожиткових мінімумів. 2. Диференційована – дохід на члена сім’ї від 2-х до 4-х прожиткових мінімумів. 3. За власний рахунок - дохід на члена сім’ї перевищує 4-и прожиткових мінімуми. До інших поширених соціальних послуг належать: догляд за особами які досягли 80-річного віку або мають інвалідність і у них відсутні діти працездатного віку, програми надання квартир для дітей – сиріт та для звільнених з полону осіб, організація літнього відпочинку дітей, тощо. Довідкова інформація Прожитковий мінімум станом на 01.01.2021 |