Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

16 грудня 2025
Модель стійкості та спроможності територіальних громад Чернівецької області: формуємо, апробуємо, стверджуємо

Наталія Ротар, доктор політичних наук, професор кафедри політології та державного управління Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича

 

Стійкість і спроможність системи місцевого самоврядування нашої області були чітко задекларовані вже в перший рік повномасштабної агресії. Про це свідчать результати, яких досягли територіальні громади, зокрема у роботі з внутрішньо переміщеними особами, а також ті напрацювання, які вони мають сьогодні у сфері ветеранської політики. Усе це вказує на те, що вони є спроможними, а отже, ми можемо говорити про спроможну систему місцевого самоврядування загалом.

 

Вже багато було сказано про те, як розвивається місцеве самоврядування в нашому регіоні, тому дозвольте зупинитися на тих напрямах, які, з одного боку, дозволяють зберігати стійкість і спроможність громад області в умовах повномасштабної війни, а з іншого – визначають перспективи, що дадуть змогу залишатися стійкою системою і після її завершення, після нашої перемоги. На мою думку, таких аспектів можна визначити багато, але я зосереджуся лише на трьох.

 

Перший аспект – це посилена увага територіальних громад до формування та відтворення функціональності інституту національного спротиву. Сьогодні ми часто говоримо окремо про ветеранську політику, окремо – про територіальну оборону, окремо – про формування готовності населення до відсічі загрозам. Водночас низка держав, передусім країни Балтії, зуміли об’єднати всі ці складові в межах інституту національного спротиву. Саме на рівні територіальних громад їм вдалося сформувати відчуття належності до цього інституту, що потенційно підвищує їхню здатність до спротиву в разі масштабної агресії.

 

В усіх державах Балтії інститут національного спротиву вважається таким, що генерується й розвивається на рівні органів місцевого самоврядування та значною мірою, попри державну підтримку, фінансується саме з місцевих ресурсів. Важливо, що його функція полягає не лише у фокусі на окремих групах – ветеранах чи членах їхніх родин. Йдеться про формування спільного соціального поля, у якому і ветеран, і людина без такого досвіду відчувають відповідальність за стійкість власної громади до зовнішніх викликів і загроз. Таким чином, інститут національного спротиву – це не лише про стійкість у війні, а й про стійкість поза воєнними умовами. На мою думку, ця модель себе виправдовує і має розвиватися також на рівні українських територіальних громад.

 

Другий важливий вимір – це збереження і культивування практик локальної демократії. Саме вони сьогодні здатні забезпечувати стійкість і спроможність територіальних громад, а в перспективі після перемоги — сприяти їх подальшому розвитку, зокрема в Чернівецькій області. Очевидно, що в умовах війни говорити про демократію складно. Неодноразово порушувалося питання про обмеження окремих прав громадян, неможливість проведення виборів і заміни депутатів, які вибули.

 

Однак локальна демократія не зводиться виключно до виборчого процесу. Вона охоплює також комунікацію між громадянами та органами місцевого самоврядування і використання доступних інструментів участі. Порівнюючи інструменти розвитку локальної демократії – передусім цифрові та деліберативні, – важливо зберігати між ними баланс. Цифрові інструменти часто здаються ідеальними, адже нібито скорочують дистанцію між людиною та владою. Проте виключна опора на них навпаки – із часом може цю дистанцію збільшити. Саме поєднання цифрових рішень із практиками безпосередньої комунікації та деліберації формує стійке середовище, готове протистояти зовнішнім загрозам.

 

Третій вимір – найбільш дискусійний, але його неможливо оминути. Йдеться про Закон України «Про публічні консультації», який набуде чинності через шість місяців після завершення правового режиму воєнного стану. Спостереження за дискурсом навколо цього закону – як на рівні громад, так і в політичному середовищі – свідчать, по-перше, про спроби підмінити ним закон про консультації з громадськістю. Це є серйозною помилкою, адже публічні консультації та консультації з громадськістю – різні за своєю природою механізми. По-друге, увага більшості територіальних громад до цього інструменту поки що залишається мінімальною.

 

Водночас закон містить принципово важливу норму: суб’єктом публічних консультацій, предметом яких насамперед є економічний розвиток, може бути будь-яка зацікавлена сторона, зокрема й не громадянин України. Саме тому територіальні громади вже сьогодні мають чітко артикулювати власні інтереси, формувати поле своєї стійкості та готуватися до конкуренції з потенційними зовнішніми інвесторами. Це складне питання, але воно безпосередньо визначатиме, наскільки громади після війни будуть привабливими для проживання внутрішньо переміщених осіб, релокованих підприємств і, відповідно, для наповнення місцевих бюджетів.

 

Не можна не згадати й про міжмуніципальне співробітництво, яке наразі часто залишається лише на рівні декларацій. Водночас, з огляду на те, що Закон про публічні консультації ухвалено в межах пакета євроінтеграційних законів, можливостей для його зміни фактично не буде. Отже, готовність і стійкість територіальних громад необхідно формувати вже сьогодні, уважно вивчаючи ті перспективи й виклики, які закладає чинне законодавство.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Дмитро Завгородній: Реформа професійно-технічної освіти в Україні Любов Кожолянко: Можливості перепідготовки та працевлаштування ветеранів війни службами зайнятості Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Наталія Фрунзе: Реалізація ветеранської політики у Чернівецькій громаді Рукшинська громада: розвиток, виклики та пріоритети Вікторія Чебан: Працюємо з усіма громадам області, допомагаючи їм у розвитку Анатолій Круглашов: Місцеве самоврядування в умовах війни Віктор Прутяну: Основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості Сірет: Залучення інвестицій ЄС для місцевого розвитку Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Інна Дутчак: Гуманітаризація реформування системи освіти: проблеми і виклики. Роль гуманітарної освіти в умовах воєнного стану Зиновій Бройде: Від до- і пост-кризового до постійно-кризового регіонального розвитку і його транскордонного виміру Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!