Микола Ярмистий, директор Чернівецького регіонального центру підвищення кваліфікації, кандидат наук з державного управління В 2003 році відповідно до Указу Президента України «Про День державної служби» в Україні установлено професійне свято, яке щорічно відзначається 23 червня – у День державної служби Організації Об’єднаних Націй. Від дня підписання Указу Президента України минуло більше 20 років. За цей період у сфері державної служби відбулися кардинальні зміни. Стратегічним напрямком розвитку державного управління стали процеси адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу. В 2015 році з прийняттям нової редакції Закону України «Про державну службу» в органах виконавчої влади запровадились основні принципи і підходи функціонування державної служби, які характерні для європейських країнах: вступ та проходження на державній службі, класифікації посад, соціальні гарантії, правила доброчесної поведінки. Сьогодні процес удосконалення системи державної служби визначається пріоритетами та рекомендаціями Європейської комісії. Починаючи з 2016 року Кабінет Міністрів України періодично приймав рішення на рівні нормативно-правових актів, які визначали стратегію реформування державного управління, зокрема і у сфері державної служби. У травні 2025 року вийшло розпорядження КМУ «Деякі питання забезпечення переговорного процесу про вступ України до Європейського Союзу за кластером 1 «Основи процесу вступу до ЄС», яке затвердило Дорожню карту з питань реформи державного управління. Розпорядження акцентує увагу на «розбудову спроможної, професійної та вмотивованої державної служби шляхом створення надійної системи набору та відбору кадрів на основі професійних компетентностей, що забезпечує доброчесність; покращення утримання та мотивації персоналу через комплексну реформу оплати праці на державній службі; розширення можливостей для навчання та розвитку; цифровізації практики управління персоналом з метою підвищення ефективності та прозорості». Формування якісної моделі управління персоналом відповідно до європейських стандартів у сфері державної служби потребує вирішення певних проблем. Європейська комісія, яка робила висновки щодо реформування державної служби в Україні за 2023 рік, у звіті відзначила, що не дивлячись на явний прогрес реформування державної служби потрібно удосконалити систему відбору кадрів на основі досягнень та професійних якостей державних службовців та реформувати систему оплати праці службовців. Статистичні дані кадрового потенціалу державної служби засвідчують про системні проблеми, які виникли, зокрема, в умовах війни і потребують свого вирішення. За даними Національного агентства з питань державної служби України станом на березень 2025 року в органах державної влади працює майже 157 тис державних службовців. З них 76% жінки та 24% чоловіки, близько 5000 державних службовців служать в ЗСУ та боронять країну від російської агресії. Сьогодні в органах виконавчої влади відчувається дефіцит кадрів: кількість вакантних посад становить трохи більше 30 тисяч. Ситуація ускладнюється тим, що молодь неохоче йде на державну службу. Окрім того, існує низка проблем на рівні центральних та місцевих органів державної влади, які потребують першочергового вирішення. Серед них: - формування надійної та об’єктивної системи набору кадрів; - підвищення мотивації роботи державних службовців, включаючи питання оплати праці, планування кар’єрного росту, формування корпоративної культури; - широке запровадження цифровізації управління персоналом та використання штучного інтелекту як інструменту в організації праці в органах влади. Однією з тенденцій розвитку державної служби є формування нової генерації державних службовців, управлінської еліти на основі меритократичного принципу. Меритократичний принцип передбачає відбір на державну службу найбільш здібних людей, незалежно від їх соціального походження, фінансового стану або політичної приналежності. Меритократія передбачає, що кар’єра службовця залежить від особистих заслуг і здібностей службовця, а не від привілеїв чи зв’язків. Такий принцип потребує запровадження в Україні нової, більш надійної системи відбору кадрів, підготовки певних нормативно-правових актів та механізмів реалізації. За всіма ознаками (політичними, нормативно-правовими, структурно-адміністративними, технологічними) процес адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу практично завершується. На стадії завершення запровадження якісної моделі управління персоналом, продовжується системна робота щодо формування нової генерації державних службовців,які спроможні працювати в європейському просторі, обговорюється в науковому та політичному середовищі застосування в державному управління штучного інтелекту. Зберігається концептуальна тенденція розвитку державної служби – якісне оновлення та підвищення ефективності всієї сфери, яка здатна функціонувати та адаптовуватися до різних умов суспільного та глобального розвитку. |