|
Микола Ярмистий, директор Чернівецького регіонального центру підвищення кваліфікації, кандидат наук з державного управління Застосування технологічних (цифрових) інструментів в органах публічної влади стає основним чинником формування нової моделі публічного управління. Традиційні управлінські підходи дедалі менше відповідають сучасним суспільним процесам. Діяльність органів публічної влади потребує прозорості, оперативності та високої якості надання державних послуг. Уже сьогодні цифрові технології істотно оптимізують управлінські процеси: державні послуги переводяться в онлайн-формат (портали МВС, ДПС, платформа «Дія»); активно використовуються цифрові підписи та цифровізуються документи, замінюючи паперовий обіг; громадяни залучаються до ухвалення рішень через електронні петиції, онлайн-консультації, обговорення тощо; великі масиви даних використовуються для аналізу, прогнозування, оптимізації ресурсів, персоналізації послуг та ухвалення обґрунтованих рішень; автоматизується опрацювання звернень громадян, зокрема через застосування штучного інтелекту. Технологічні зміни трансформують усю систему публічного управління, роблячи процеси більш прозорими, ефективними, доступними та орієнтованими на громадянина. В ланцюжку «фінанси – службовець – технології» визначальною ланкою виступає саме службовець. Від його спроможності працювати в умовах цифрових трансформацій залежатиме ефективність і результативність діяльності органу влади. Тому професіоналізація публічних службовців в умовах технологічних змін потребує системної підготовки персоналу та формування нової культури управління. Результати моніторингу підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування Чернівецької області у 2023–2025 роках засвідчують чітку тенденцію: цифрова грамотність та вміння працювати з інструментами штучного інтелекту є одними з найбільш затребуваних напрямів професійного розвитку. Для керівників структурних підрозділів органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування провідними компетентностями залишаються лідерство, прийняття ефективних рішень, комунікація та взаємодія, організація роботи та впровадження змін. Однак цифрова грамотність у цьому переліку займає першочергове місце. Спеціалісти органів публічної влади також вказують на те, що цифрова грамотність є важливою складовою їх професіоналізації. Професійна компетенція публічних службовців в умовах технологічних змін має базуватися на широкому використанні інтернет-ресурсів і відповідати таким вимогам: - знати та уміти ефективно працювати з новими цифровими технологіями, застосовувати на практиці інструменти штучного інтелекту; працювати з платформами електронного урядування;
- проводити інформаційно-аналітичний супровід (моніторинг, прогнозування, планування, підготовка до прийняття рішень), проводити оцінку ризиків та готувати пропозиції для вирішення проблем громадськості, застосовуючи інтерактивні програми;
- здійснювати інформаційно-комунікативну діяльність (налагодження зв’язків з громадськістю, застосування інструментів щодо проведення публічних консультацій та взаємодії з громадськістю, зокрема в режимі онлайн);
- дотримання високих стандартів етичної поведінки, безпеки, нової культури управління, орієнтованої на результат.
Професіоналізація публічних службовців в умовах технологічних змін — це постійний процес адаптації до технічного прогресу та освоєння нових можливостей цифрового середовища, що формує нову модель публічного управління. Подальший розвиток цифрової трансформації та впровадження інновацій, зокрема інструментів штучного інтелекту, вже найближчим часом стане основою в діяльності службовців органів публічної влади. |