Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

22 жовтня 2025
Христина Марчук: Адміністративні послуги для ветеранів

Христина Марчук, заступник директора Департаменту регіонального розвитку ЧОВА – начальник управління стратегічного планування

 

Департамент регіонального розвитку Чернівецької обласної військової адміністрації координує створення мережі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАПів) і розвиток системи надання адміністративних послуг, зокрема підвищення якості та доступності послуг для жителів області.

 

У минулому році ми працювали над інтеграцією послуг соціального характеру для ветеранів  в мережу ЦНАП нашої області. З метою наближення цих послуг до ветеранів та членів їх сімей на державному рівні було ухвалено рішення передати надання цих послуг у ЦНАПи громадам, адже мережа ЦНАПів в Україні є надзвичайно розгалуженою — 90% громад мають власні центри. У Чернівецькій області — 100%. Крім того, діють 109 віддалених робочих місць і 6 територіальних підрозділів. Загалом — 167 точок доступу.

 

Наше завдання полягало в тому, щоб максимально наблизити ці послуги до місця проживання військовослужбовців і ветеранів, аби їм не доводилося їхати в районний чи обласний центр для отримання потрібної послуги.

Минулого року 19 ветеранських послуг були законодавчо включені до переліку обов’язкових послуг, що надаються через ЦНАПи. Ми провели низку узгоджувальних нарад із адміністраторами центрів, а за підтримки міжнародних партнерів, зокрема ПРООН, — кілька навчальних тренінгів. До навчання залучали психологів, юристів, фахівців Міністерства у справах ветеранів України, щоб підготувати адміністраторів центрів до якісної роботи з цією категорією громадян. Всім ЦНАПам було надіслано для керівництва в роботі Методичні рекомендації щодо створення та функціонування в центрах надання адміністративних послуг «єдиного вікна» для ветеранів війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», які розроблені  Мінветом.

 

Всі 52 громади прийняли рішення про включення в перелік послуг, який надається через ЦНАП, 19 послуг у сфері соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей. Із переліку цих послуг по 8 суб’єктом надання є Міністерство у справах ветеранів України. Ще 10 послуг надають управління з питань ветеранів і соціального захисту на рівні районних військових адміністрацій у трьох районах області. Крім того, продовжують працювати управління соціального захисту райдержадміністрацій в 11 колишніх районах. Також Пенсійний фонд України є суб’єктом надання однієї послуги із зазначеного переліку. Тому потрібно було вибудувати чіткий маршрут кожної послуги: як заява з пакетом документів із ЦНАПу найвіддаленішої громади потрапляє до суб’єкта надання послуги для ухвалення рішення.

 

Нашим завданням було навчити адміністраторів правильно комунікувати з ветеранами війни та членами їх сімей та розуміти весь маршрут послуги. Для цього законом передбачено інформаційні та технологічні картки до кожної послуги. Суб’єкт надання готує ці картки, подає їх у ЦНАП, і далі адміністратори працюють за чітко визначеною процедурою. Надання послуг ветеранам війни, членам сімей ветеранів має бути забезпечено на однаково високому рівні з урахуванням наступних критеріїв: результативність, своєчасність, доступність, зручність, відкритість та повага до особи.

 

Ми постійно аналізуємо роботу ЦНАПів, щоквартально проводимо моніторинг кількості та видів наданих послуг. Обсяг наданих послуг щороку зростає: якщо торік їх було понад 350 тисяч, то за перше півріччя 2025 року — вже близько 281,5 тисяч. Проте, коли аналізуємо структуру послуг, бачимо, що ветеранські послуги становлять лише незначну частку — близько 800. І з них 94% — це лише один вид послуг – отримання витягу з Єдиного державного реєстру ветеранів війни.

 

Це свідчить про те, що ветерани переважно не звертаються до ЦНАПів за такими послугами як встановлення статусу учасника бойових дій, видача посвідчення, встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, встановлення статусу члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни та члена сім’ї тощо. Вони, за звичкою, звертаються до управлінь соціального захисту або новостворених структурних підрозділів з питань ветеранської політики. Проте більшість таких управлінь функціонує лише на рівні районів і міст, тому ветеранам із сільських громад знову доводиться долати значну відстань для отримання послуги. Так не має бути.

 

Наразі ми системно працюємо з управлінням з питань ветеранської політики обласної державної адміністрації та громадами області, пояснюючи, що саме на рівні громади має бути єдина точка входу для ветерана для отримання адміністративної послуги. Важливо, щоб першим контактом для нього був фахівець із супроводу ветеранів, староста чи голова громади, які мають спрямувати його до ЦНАПу.

 

Також маємо працювати із суб’єктами надання послуг. Часто на рівні області, району чи територіальної громади розробляються програми підтримки ветеранів та членів їх сімей, але функція прийому заяв на отримання передбаченої в програмі допомоги не передається в ЦНАП. Через це ветеран або член сім’ї, формуючи необхідний пакет документів, має звернутися в ЦНАП, щоб отримати ту чи іншу довідку чи витяг, після чого пакет документів із заявою відносить в структурний підрозділ з питань ветеранської політики чи соціального захисту відповідного рівня, тобто суб’єкту надання послуги. Для того, щоб заяву і пакет документів можна було одночасно подати в ЦНАПі, суб’єкт надання послуги має розробити інформаційну та технологічну картки та передати в ЦНАП, щоб адмністратор чітко розумів порядок та строки надання послуги.

 

Слід також зазначити, що приміщення ЦНАПів мають досить високий рівень безбар’єрності, що становить 82%. Зокрема приміщення облаштовані пандусами, сходами з поручнями, мають спеціально обладнані санітарні кімнати, таблички зі шрифтом Брайля. Окремі ЦНАП мають технічні засоби для встановлення відеозв’язку із перекладачем жестової мови, що дає можливість для обслуговування людей з інвалідністю, зокрема з порушенням слуху чи зору.

 

Тобто ми створили досить розгалужену та доступну мережу точок до адміністративних послуг, але її потенціал не в достатній мірі використовується в системі надання ветеранських послуг. Тому наше завдання спільно з усіма учасниками процесу, суб’єктами надання послуг ветеранам вдосконалити алгоритм взаємодії, забезпечити єдину точку доступу до ветеранських послуг у громадах і зрозумілу послідовність дій. Адміністративна послуга — це базовий сервіс, який повинен бути максимально простим і доступним.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Любов Кожолянко: Можливості перепідготовки та працевлаштування ветеранів війни службами зайнятості Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Наталія Фрунзе: Реалізація ветеранської політики у Чернівецькій громаді Рукшинська громада: розвиток, виклики та пріоритети Вікторія Чебан: Працюємо з усіма громадам області, допомагаючи їм у розвитку Анатолій Круглашов: Місцеве самоврядування в умовах війни Віктор Прутяну: Основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості Сірет: Залучення інвестицій ЄС для місцевого розвитку Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Інна Дутчак: Гуманітаризація реформування системи освіти: проблеми і виклики. Роль гуманітарної освіти в умовах воєнного стану Зиновій Бройде: Від до- і пост-кризового до постійно-кризового регіонального розвитку і його транскордонного виміру Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!