|
Зиновій БРОЙДЕ, радник голови облдержадміністрації, директор ДНТЦ «Екоресурс», кандидат технічних наук |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Втілення зазначених пріоритетних можливостей потребує активного залучення і системної транскордонної взаємодії по усіх щаблях – від окремих громад до міжнародних структур. Для цього, упродовж першої декади незалежності України і Молдови їх прикордоння було охоплено спільними єврорегіонами: «Карпатський», «Верхній Прут» і «Нижній Дунай», а також двосторонніми з Молдовою: «Дністер» і «Сірет – Прут – Ністру». |
|
|
|
|
Рис. 2. Перекриття зони сумісних кордонів України з межуючими країнами ЄС, НАТО і Молдовою та спільного TEN-T коридору мережею єврорегіонів |
|
|
Незважаючи на наведені можливості та проголошення про стратегічне партнерство України з Румунією у Спільній заяві Президентів від 10.10.2023 та на сумісному засіданні Урядів обох країн 18.10.2023, а також на тристоронні домовленості з ЄС і США та численні наради і засідання робочих груп, досі не узгоджені спільні рішення щодо означених питань, зокрема, у транспортній сфері та щодо розбудови відповідної прикордонної інфраструктури. Також не узгоджений остаточний текст Декларації про встановлення стратегічного партнерства, запропонованої румунською стороною у 2024 році. |
|
|
З огляду на це і на необхідність реалізації зазначених можливостей європейської та євроатлантичної інтеграції, покращення стану національної безпеки та інших стратегічних ініціатив Програми дій Уряду, за зверненням керівника Чернівецької обласної державної (військової) адміністрації, дорученням Прем’єр-міністра від 30.09.2025 на відповідні центральні органи виконавчої влади покладено опрацювання і узгодження з румунською та іншими зацікавленими сторонами наступних дій: 1. Проведення найближчим часом чергового засідання Українсько-Румунської змішаної прикордонної залізничної комісії для остаточного узгодження завдань, що вже розглядались на її попередніх засіданнях у 2023-2024 роках, і термінів послідовної розбудови інфраструктури і забезпечення логістики вантажопасажирських перевезень і військової мобільності з ефективним використанням фінансування, яке вже виділено ЄС для Україні, Румунії та Польщі через Інструмент єднання Європи (CEF). |
|
|
2. Організація проведення у Чернівцях засідання Українсько-Румунської Спільної комісії з питань економічного, промислового, наукового та технічного співробітництва, яка не скликалась з 2017 року, для вироблення спільного бачення щодо усіх вищезазначених ініціатив, зокрема за ключовими пріоритетами 3SI, що вже попередньо частково опрацьовувалось цією Комісією. |
|
|
3. Внесення узгоджених проєктів рішень на ІІ спільне засідання урядів України і Румунії в Бухаресті, яке було ініційоване Міністром закордонних справ України Андрієм Сибігою під час його офіційного візиту до Румунії восени минулого року. 4. Включення погоджених спільних завдань до Декларації про встановлення стратегічного партнерства між Україною та Румунією, яку мають підписати Президенти України Володимир Зеленський та Румунії Дан Нікушор. |
|
|
|
|
Аналіз напрацювань єврорегіонів у Центрально-Східній Європі та утвореної країнами ЄС системи EGTC дозволив визначити наступні підходи до їх ініціювання і подальшого формування та дії, які найбільш повно відповідають вищеозначеним викликам та інтересам України і, зокрема, Буковини. При цьому, EGTC є значно гнучкішим інструментом, що дозволяє (навіть «ad hoc») залучати максимально широке коло зацікавлених суб’єктів та учасників транскордонної співпраці згідно з оновленим законодавством ЄС і України. У контексті вищенаведеного, особливий інтерес викликають ті приклади розвитку міжтериторіальної співпраці регіональних структур, що тяжіють до сумісних транспортних коридорів, таких як Балтійсько-Адріатичне і Рейнсько-Альпійське EGTC. |
|
|
|
|
Рис.3. Спільна заявка на проєктування відновлення транс’європейського транзиту через Єврорегіон «Верхній Прут» з використанням досвіду Альпійського регіону. |
|
|
|
|
|
|
Рис. 4. а) формування національних складових EGTC; б) формування європейського EGTC |
|
|
Вихідною стадією є формування за національним законодавством у кожній країні окремої єдиної юридичної особи на засадах національної асоціації суб’єктів і учасників транскордонного співробітництва та інших дотичних інституцій (зокрема, з використанням деяких положень законодавства про територіальні громади) Такі асоціації (Рис. 4а) зможуть здійснювати відбір і необхідну підтримку проєктів учасників EGTC, включаючи трансфер фінансування згідно з діючими положеннями Бюджетного кодексу та інших актів. |
|
|
На остаточній стадії зазначені національні асоціації виступатимуть фундаторами міжнародних асоціацій (власне EGTC), що функціонуватимуть в країнах ЄС (у нашому випадку українського і румунського фундаторів – при Сучавській повітовій раді), діючи на основі Acquis Communautaire та законодавства країни-члена ЄС. До функцій утвореної у такий спосіб міжнародної асоціації – EGTC «Bukovina – Transit» належатимуть, серед іншого, остаточний відбір за принципом консенсусу і подання до ЄС спільних проєктів та отримання фінансування від програм ЄС. Трансфер коштів від ЄС до виконавців також відбуватимет через національні асоціації відповідно до ухвалених бюджетів конкретних проєктів. |
|
|
За вищезазначеними прикладами існуючих EGTC, формування нових має передбачати можливість подальшого розширення кола їх учасників, як на національному (включення додаткових громад та інституцій до первинної асоціації), так і розширення EGTC з під’єднанням до нього національних фундаторів від інших країн (наприклад, від Польщі). Однак, найбільш широким стратегічним підґрунтям для формування EGTC у більшості випадків стають гео-економічні структури чи кластери, які визначаються басейновою взаємодією громад, регіонів і країн. Це, зокрема, засвідчують імена переважної більшості з понад 200 єврорегонів на європейському континенті. Прикладом є поки що єдине EGTC країни ЄЄ з «напівлегальної» участю української сторони у басейні Тиси. |
|
|
|
|
Ініціювання такого процесу може починатись з найпростіших угод про транскордонне співробітництво громад на стику UA-RO-MD кордонів: Мамалигівської від України, міста Дарабань у Румунії та межуючої з ними Кривської громади в Молдові, з подальшим поширенням у Дністровському районі Чернівецької області, Ботошанському повіті Румунії та у Бриченському районі Молдови, які всі входять до «Верхнього Прута». |
|
|
Для узгодження такого підходу у квітні 2025 року відбулись консультації з новим керівництвом Ботошанського повіту (Рис 5а), яке надалі очолюватиме Єврорегіон «Верхній Прут». Для спрощення процесу формування тристороннього EGTC було запропоновано започаткувати його за вищеописаним принципом дворівневого асоціювання (Рис 5,б), але через полегшену процедуру формування Об'єднань єврорегіонального співробітництва (EGC). Ця форма транскордонної співпраці також передбачена оновленим Законом України згідно з ІІІ (Утрехтським) Протоколом Мадридської конвенції під егідою Ради Європи. |
|
|
|
|
Рис. 5. а) консультації з керівництвом Ботошанського повіту |
|
|
|
|
Рис. 5. б) схема формування UA-RO-MD EGC |
|
|
|