Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

11 листопада 2016
Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'єднання громад має свої особливості

Станом на серпень минулого року в області було утворено 10 об’єднаних громад, які 25 жовтня 2015 року пішли на вибори. В них обрали керівників, депутатів, і з першого січня об’єднані територіальні громади вийшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. Було проведено перереєстрацію, утворено нові структури, і об’єднані громади почали функціонувати в умовах нових повноважень і нових фінансових ресурсів.


Про децентралізацію в області розповідає експерт з комунікацій Офісу реформ Чернівецького відділення Асоціації міст України (проект ПУЛЬС) Тарас Халавка:

 

«БВ»: Як відбувався процес об’єднання громад цього року?
Т.Х.:
Починаючи з січня, у багатьох населених пунктах області розпочалися обговорення щодо об’єднання громад. Весною було утворено Красноїльську об’єднану територіальну громаду, наступними стали Чудейська, Сторожинецька, Тереблеченська, Новодністровська, Вижницька та Вашківецька.


Експерти Офісу реформ Чернівецького відділення Асоціації міст України виїжджали в місця, де активно проводилися обговорення, та надавали роз’яснення щодо процесу децентралізації, юридичних та фінансових питань. Станом на серпень ми отримали, по-суті, сім об’єднаних громад, які мали позитивні висновки обласної державної адміністрації. Після цього їх документи були направлені в Центральну виборчу комісію для призначення виборів. ЦВК призначила вибори у шести громадах. Новодністровській відмовили, оскільки там іде мова про утворення громади навколо міста обласного значення.


«БВ»: Чи стало простіше, у порівнянні з минулим роком, здійснювати процес об’єднання? Чим взагалі він відрізняється?
Т.Х.:
В певній мірі стало простіше, тому що вже є приклад тих громад, які об’єдналися.  До того ж,  ми досить часто залучали до наших заходів керівників об’єднаних територіальних громад. І вони, власне, своїм прикладом також переконували людей в перевагах об’єднання. Поряд з тим є низка проблем, що перешкоджають процесу, зокрема чутки, які активно розповсюджуються у селах. Так, наприклад, говорять, що внаслідок приєднання до міста село втратить свій статус, що зростуть податки і комунальні платежі, зміняться земельні відносини тощо. В гірських районах це боязнь втратити статус гірських населених пунктів. Наші консультанти працюють, щоб розвінчати ці міфи.


Окрім цього, активізувалась ідея створення районів-громад, яка минулого року ще не була досить поширена, і дехто з керівників районної влади її пропагує, хоча така ідея є досить складною для впровадження у більшості районів області.
Варто відзначити, що новостворені громади відрізняють і кількістю населення – вони є більшими. Середня чисельність в нових громадах складає 15-16 тисяч осіб, у тих, які були створені минулого року – 8 тисяч осіб.


«БВ»: Якими будуть наступні кроки? Які громади планують об’єднатися у перспективі?
Т.Х.:
Сьогодні ведуться певні перемовини між Хотином і селами  навколо нього, ми теж туди виїжджаємо, спілкуємося з мешканцями. Є певні ідеї щодо утворення громади навколо селища Кельменці. Тобто зараз більшою мірою це переговори щодо створення громад навколо районних центрів. Окрім того, є позитивний висновок обласної державної адміністрації щодо об’єднання Магалянської та Острицької сільських рад. Це теж міжрайонне об’єднання, адже населені пункти належать до Новоселицького та Герцаївського районів. Однак, попередня практика, показала, що такі громади не були допущені до виборів. Тому ці сільські ради зайняли очікувану позицію, чекають коли Верховна рада законодавчо вирішить цю проблему.


«БВ»: Чи вдалося об’єднаним територіальним громадам, створеним минулого року, адаптуватися до нових умов діяльності і вирішити низку проблеми, які перед ними постали?
Т.Х.:
Громади, які були об’єднані раніше, сьогодні не мають якихось великих проблем, окрім кадрових, їм не вистачає кваліфікованих працівників для роботи в органах місцевого самоврядування.
Більше питань буде стосуватися тих громад, які об’єдналися цього року. Вибори призначені на грудень і ще достеменно невідомо, чи будуть ці громади включені у прямі міжбюджетні відносини. Відповідно до ст. 64 Бюджетного кодексу України, мають бути внесені зміни в Перспективний план, тому що на прямі міжбюджетні відносини виходять тільки ті громади, які йому відповідають. Із семи громад у нас Перспективному плану відповідала тільки Новодністровська, яку не допустили до виборів. Причина невідповідності громад Перспективному плану полягає у відмові частини сільських рад у об’єднанні.  Тому це вимагає коригування на рівні області і на рівні Кабінету Міністрів України.


«БВ»: Яка ситуація із виборами старост?
Т.Х.:
Цього року вибори старост відбулись у п’яти із десяти об’єднаних громадах області. Найбільше старост обрано у Рукшинській громаді: у селах Рашків, Гордівці та Чепоноси. У Великокучурівській громаді обрали старост у селах Тисівці та Снячів, у Глибоцькій – у селах Михайлівка та Червона Діброва, в Усть-Путильській обрано старосту села Мариничі, у Волоківській – села Валя Кузьмин.


«БВ»: Загалом як Ви оцінюєте результати, яких вдалося досягти?
Т.Х.:
Можна сказати, що більшість із того, що ми запланували, нам вдалося зробити. Звичайно, є низка труднощів, є різне бачення того, якими мають бути громади, однак процес триває і будемо сподіватися, що вже невдовзі він покаже позитивні результати.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Дмитро Завгородній: Реформа професійно-технічної освіти в Україні Любов Кожолянко: Можливості перепідготовки та працевлаштування ветеранів війни службами зайнятості Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Наталія Фрунзе: Реалізація ветеранської політики у Чернівецькій громаді Рукшинська громада: розвиток, виклики та пріоритети Вікторія Чебан: Працюємо з усіма громадам області, допомагаючи їм у розвитку Анатолій Круглашов: Місцеве самоврядування в умовах війни Віктор Прутяну: Основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості Сірет: Залучення інвестицій ЄС для місцевого розвитку Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Інна Дутчак: Гуманітаризація реформування системи освіти: проблеми і виклики. Роль гуманітарної освіти в умовах воєнного стану Зиновій Бройде: Від до- і пост-кризового до постійно-кризового регіонального розвитку і його транскордонного виміру Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!