Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

21 березня 2024
Вікторія Чебан: Працюємо з усіма громадам області, допомагаючи їм у розвитку

Вікторія Чебан, керівниця регіонального офісу програми U-LEAD з Європою в Чернівецькій області

 

Розкажіть, будь ласка, загалом про програму U-LEAD, зокрема про роботу Чернівецького офісу. Над якими напрямками ви працюєте?

Програма U-LEAD з Європою представлена в усіх обласних центрах України, включно з тими, які перебувають під тимчасовою окупацією. Регіональні офіси з цих територій були релоковані й продовжують працювати в інших областях України. Наша мета – це підтримка органів місцевого самоврядування, усіх категорій громад.

 

Програма працює в Україні з 2016 року. Перша фаза реалізовувалася у 2016–2019 роках через Центри розвитку місцевого самоврядування. Тоді нашими основними завданням були сприяння децентралізації, допомога органам місцевого самоврядування як в самому процесі об’єднання, так і в роз’ясненні їм суті реформи для створення спроможних територіальних громад.

 

У 2020 році в Україні відбулися вибори на новій територіальній основі, і в цьому ж році стартувала друга фаза U-LEAD, яка тривала з січня 2020 по грудень 2024 року. В цей час наша програма була зорієнтована більше на підтримку органів місцевого самоврядування після утворення нових територіальних громад. Ми допомагали громадам робити перші кроки, визначати пріоритети, а також розвивати їхню спроможність.

Важливо зазначити, що друга фаза програми почалася разом із карантином, що змусило нас швидко адаптуватися до нових умов. Ми перейшли в онлайн-формат і не зупиняли свою діяльність, продовжуючи підтримувати громади через консультації, знаходячи нові формати і можливості для спілкування.

 

Загалом ця фаза супроводжувалася серйозними викликами. У 2022 році розпочалося повномасштабне вторгнення, і, знову ж таки, нам довелося дуже швидко реагувати на нові реалії і шукати можливості для підтримки громад. Ми не лише продовжували надавати інформаційну підтримку, але й активно залучали так звану «тверду» допомогу – конкретні ресурси для забезпечення нагальних потреб громад: обладнання, товари першої необхідності тощо. В кожній області було по 10 громад, які з початку повномасштабного вторгнення протягом року  отримували цю допомогу від програми U-LEAD з Європою. Переважно це були громади, що мали велику кількість внутрішньо переміщених осіб.

 

Програма підтримувала громади такою «твердою» складовою і надалі, але це вже стосувалося прифронтових областей, які найбільше постраждали внаслідок повномасштабного вторгнення і потребували більшого відновлення. На щастя, Чернівецька область не належить до таких регіонів, оскільки руйнувань тут не було. Це дало змогу сконцентрувати ресурси на підтримці найбільш постраждалих громад.

 

Тому, якщо підсумувати, друга фаза програми (2020–2024 роки) була спрямована на посилення спроможності місцевого самоврядування, інформаційну та практичну допомогу громадам. Хочу наголосити, що ми не є грантовою програмою. U-LEAD – це передусім навчальна програма, орієнтована на розвиток територіальних громад. Ми забезпечуємо консультаційну, інформаційну підтримку, допомагаємо органам державної влади й долучаємося до розробки законодавчих ініціатив.

 

Нещодавно було анонсовано про початок третьої фази проєкту. Що вона передбачає?

Третя фаза програми «U-LEAD з Європою» триватиме з січня 2025 року до грудня 2027 року. Програма продовжить співпрацювати з усіма громадами України, забезпечуючи їх необхідною підтримкою та допомогою. Основна робота буде зосереджена на трьох напрямах: підтримка розвитку та інтеграції до Європейського Союзу, відновлення в межах всієї України, відбудова та розвиток.

 

Регіональні офіси зосередяться переважно на третьому напрямку – відновленні. Це передбачає підтримку органів місцевого самоврядування через підвищення їхньої спроможності, надання консультаційної та інформаційної допомоги, а також можливу підтримку їхніх окремих проєктних ініціатив. Тобто третя фаза стане логічним продовженням попередніх етапів і сприятиме розвитку громад, їх адаптації до сучасних викликів та поступовій інтеграції України до європейського простору.

 

Якою є активність з боку громад?

Ми вже давно працюємо з громадами, і можна сказати, що немає жодної територіальної громади в Чернівецькій області, яка б не знала про нашу програму та її можливості. Після переходу в онлайн-формат ми наразі поступово відновлюємо й офлайн-діяльність. Проте окремі заходи залишатимуться онлайн, що дозволяє громадам долучатися до них навіть тоді, коли немає можливості приїхати особисто. Водночас ми активно проводимо офлайн-зустрічі, під час яких або їдемо у громади, або приймаємо представників громад у себе за потреби.

 

Якщо говорити про активність громад, то ситуація, як і всюди: є громади, які вирізняються високою активністю та постійно шукають шляхи для розвитку, а є ті, що менш ініціативні. Однак ми працюємо з усіма громадами без винятку. Наприклад, у межах комплексних навчальних програм ми проводимо відбір серед найбільш зацікавлених представників. Оголошується конкурс, громади подають заявки, і наймотивованіші кандидати стають учасниками таких програм.

 

Також ми організовуємо зустрічі з керівництвом територіальних громад для обміну досвідом та обговорення актуальних питань і проблем. Часто проводимо міжрегіональний обмін досвідом: привозимо представників наших громад в інші області, де вони знайомляться з найкращими практиками в різних сферах, або ж приймаємо гостей у себе, демонструючи власні досягнення й успіхи.

 

Активність громад, безумовно, різна, і це природно. Не всі громади можуть бути однаково ініціативними, але важливо те, що всі вони зацікавлені у співпраці з нами та у своєму розвитку. Ми так само продовжуємо працювати з усіма територіальними громадами Чернівецької області, допомагаючи їм розвиватися та досягати нових успіхів.

 

У чому сьогодні громади мають найбільшу потребу для розвитку? На що їм варто звернути увагу?

Окремо хотілося б наголосити на важливості проєктної діяльності – це напрямок, який громадам варто розвивати та активізувати. На жаль, не всі громади беруть у цьому участь так активно, як могли б, але це необхідно для їхнього поступового розвитку.

 

По-перше, наша область є транскордонною, що відкриває доступ до значної кількості міжнародних програм. По-друге, Україна чітко рухається до інтеграції з Європейським Союзом, а використання фондів підтримки ЄС стане можливим лише через підготовку якісних проєктів. Написання добре продуманих та підготовлених проєктних заявок є ключем до залучення додаткових ресурсів. Ми, у свою чергу, підтримуватимемо громади в цьому напрямку, адже це перспективний шлях для наповнення місцевих бюджетів.

 

Сьогодні бюджети громад, на жаль, дуже обмежені, особливо в умовах війни. Однак проєктна діяльність може стати дієвим інструментом залучення додаткових фінансів, тому закликаю громади бути більш активними. Час, коли можна було чекати, що хтось прийде й вирішить проблеми, минув. Потрібно займати проактивну позицію, використовувати всі можливості для розвитку своїх територіальних громад і залучення інвестицій – як іноземних, так і внутрішніх. Це шлях до підвищення якості життя громадян і покращення надання послуг.

 

Громади мають рухатися вперед, бути відкритими до обміну досвідом, вивчення нового та пошуку можливостей. Інколи в щоденній рутині ми можемо не помічати шляхів для розвитку, але важливо не замикатися в собі. Тільки поступовий і цілеспрямований розвиток принесе добробут громадам та якісні результати.

 

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Ірина Верещук: Чернівецька область є прикладом для формування ветеранської політики Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!