Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

27 листопада 2024
Віктор Прутяну: Основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості

У процесі змін, які супроводжують розвиток міста, важлива роль належить взаємодії місцевих і центральних органів влади, ефективному діалогу на різних рівнях, а також обміну досвідом – насамперед зі своїми сусідами, якими є Румунія та Україна. На цьому наголосив Віктор Прутяну, радник генерального мера муніципії Кишинів, під час зустрічі з посадовцями органів місцевого самоврядування Чернівецької області.

  

За словами Віктора Прутяну, основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості, адже місто за декілька років пережило низку криз, і це відобразилося безпосередньо на органах місцевого самоврядування та «вдарило» по місцевому бюджету.

 

Перша криза була спричинена пандемією Covid-2019, і Кишинів, де мешкає  більша частина населення Республіки Молдова, найбільше відчув її наслідки. Друга криза, енергетична, була  пов’язана з ударами по енергетичній системі України [до 2022 року Україна була експортером електроенергії – ред.], а на території муніципії розташовано досить багато об’єктів, що потребують значних енергетичних ресурсів.

 

Третю кризу зумовило повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну: країні довелося прийняти велику кількість біженців війни та вирішити низку соціальних, економічних та освітніх питань, пов’язаних із цим. «На початку повномасштабного вторгнення в Кишиневі було організовано центри прийому біженців і транспорт, який привозив людей із кордону. В період найбільшої хвилі біженців ми мали від 40 до 50 таких центрів, яким опікувалося керівництво муніципії Кишинів. Але це і є обов’язок хорошого сусіда – допомагати у важких ситуаціях», – пояснює радник мера.  Через Молдову, додає він, пройшло близько мільйона людей, 100 тисяч з яких залишилося в країні. 2 тисячі українських дітей навчаються зараз в муніципальних навчальних закладах Кишинева. Для освітніх потреб було переоблаштовано ліцей імені Тараса Шевченка, і діти з України зараз навчаються там українською мовою. Заняття також проводять українські вчителі, які були вимушені евакуюватися.

 

За словами Віктора Прутяну, такі кризи стали значним викликом для управлінців, адже доводилося адмініструвати проблеми, знаходити відповідні рішення і, водночас, займатися також проблемами міста, реалізовуючи як дрібні, так і дуже великі проєкти: облаштовувати тротуари, проводити ремонти, впроваджувати енергозберігальні технології в школах, лікарнях, дитячих садках, створювати нові місця для навчання, вирішувати питання поводження з відходами тощо. Тому тут важливе значення мають ефективний менеджмент і правильне використання бюджетних коштів. Багато речей, зазначив посадовець, намагалися вирішувати не лише за рахунок бюджету, а й шляхом залучення грантових коштів – переважно з ЄС. Зокрема, муніципія зараз має багато спільних проєктів з міськими радами Румунії, Австрії, Франції, Німеччини, Польщі.

 

Ще однією з проблем, яка потребує вирішення, є децентралізація – зокрема фінансова. Як приклад, Кишинів має дохід приблизно 60-70 млрд лей. До 2015 року назад до бюджету міста поверталося близько 50 відсотків від суми, після реформи 2015 року повертається лише 7 відсотків. З цією проблемою зіштовхнулися всі органи місцевого самоврядування – через це збільшилася їх залежність від центральних органів влади. І якщо у Кишиневі є кошти, які можна використати для вирішення тих чи інших питань, то на рівні сільських рад це неможливо зробити без допомоги центральних органів влади. У цьому контексті Віктор Прутяну навів приклад збільшення заробітної плати бюджетникам, яке оголосив уряд, але покриття витрат на це було покладено на органи місцевого самоврядування. Якщо для деяких населених пунктів це кілька тисяч або десятків тисяч (що також є великою сумою), то для Кишинева це більше 150 млн леїв.

 

«Такого роду дії здійснюють тиск на органи місцевого самоврядування, і це великою мірою руйнує наші плани, адже замість проведення благоустрою, ремонту доріг тощо ми змушені виплачувати заробітну плату», – зауважив радник мера. Також, додав він, це стосується і соціальних послуг: якщо по всій країні соціальні послуги, надані громадянам, покриваються за рахунок центрального бюджету, то в Кишиневі – за рахунок місцевого. «Коли в країні робиться реформа, вона має бути для всіх – про це говорять і Асоціація органів місцевого самоврядування Молдови, і представники Ради Європи. Надзвичайно важливо, щоб органи влади були послідовними як на локальному рівні, так і у співвідношенні локальний-центральний», – підсумував Віктор Прутяну.

 

Нагадаємо, що зустріч відбулася у рамках дводенного семінару «Стійкість демократії в державах-кандидатах на інтеграцію до Європейського Союзу», організованого  Інститутом публічного управління Державного університету Молдови у партнерстві з Чернівецьким регіональним центром підвищення кваліфікації за підтримки Чернівецької обласної ради.

 

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Дмитро Завгородній: Реформа професійно-технічної освіти в Україні Любов Кожолянко: Можливості перепідготовки та працевлаштування ветеранів війни службами зайнятості Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Наталія Фрунзе: Реалізація ветеранської політики у Чернівецькій громаді Рукшинська громада: розвиток, виклики та пріоритети Вікторія Чебан: Працюємо з усіма громадам області, допомагаючи їм у розвитку Анатолій Круглашов: Місцеве самоврядування в умовах війни Віктор Прутяну: Основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості Сірет: Залучення інвестицій ЄС для місцевого розвитку Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Інна Дутчак: Гуманітаризація реформування системи освіти: проблеми і виклики. Роль гуманітарної освіти в умовах воєнного стану Зиновій Бройде: Від до- і пост-кризового до постійно-кризового регіонального розвитку і його транскордонного виміру Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!