Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

15 квітня 2024
Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки)

Максим Ярмистий, кандидат політичних наук

 

Стратегія розвитку системи державного управління націлена на підвищення управлінської спроможності органів виконавчої влади щодо формування системи професійної публічної служби та розбудову ефективних державних інституцій. Практична реалізація стратегії визначена нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України (надалі КМУ).  З 2017 по 2024 роки КМУ схвалив концептуальні документи щодо Стратегії реформування державного управління України: «Про схвалення Концепції оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» від 27 грудня 2017 р. № 1013-р; «Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки» від 8 лютого 2017 р. № 142; «Стратегія реформування державного управління України  на 2022-2025 роки» від 21 липня 2021 р. № 831-р., які визначили основні напрями реформування та оптимізації органів виконавчої влади в Україні.

 

Серед основних стратегічних напрямів реформування є нормативно-правовий напрям – оновлення законодавства про звернення громадян та публічну інформацію; погодження нормативно-правових актів із законом про адміністративну процедуру; інституційний напрям – оновлення організаційної структури апарату міністерств; оптимізація структури та функцій центральних органів виконавчої влади; вдосконалення механізмів спрямування і координації в органах виконавчої влади; позбавлення міністерств невластивих їм функцій і повноважень; забезпечення підзвітності органів виконавчої влади суспільству; спрощення процедур утворення та припинення центральних органів влади; професійна публічна служба та управління персоналом – вдосконалення конкурсного відбору, мотивація та оплата праці службовців;  цифрові інновації управління державною службою та людськими ресурсами; дотримання вимог етичної поведінки на державній службі; впровадження сучасної системи професійного навчання та організаційної культури державних службовців; планування та вироблення політики – запровадження системного підходу до стратегічного планування; формування та реалізації державної політики шляхом аналізу та проведення консультацій з громадськістю; організація праці в органах виконавчої влади – запровадження реінжинірингу процесів документування; запровадження електронного архіву; впровадження «єдиного вікна» для роботи із зверненнями громадян; забезпечення взаємодії між публічними електронними реєстрами та інтегрованої системи електронної ідентифікації; якість та доступність адміністративних послуг – розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг; делегування адміністративних послуг соціального характеру, державну реєстрацію земельних ділянок і транспортних засобів органам місцевого самоврядування; запровадження системи моніторингу та оцінки якості надання адміністративних послуг; комунікації та взаємодія органів влади з громадськістю – розроблення та розповсюдження інформаційних матеріалів про реформу державного управління; проведення опитувань щодо оцінки ефективності державного управління; удосконалення процесу проведення консультацій з громадськістю з питань державної політики.

 

В контексті ключових концептів нормативно-правових актів КМУ щодо стратегічних напрямів реформування державного управління можна сформувати імперативи розвитку (лат.imperativus – владний, обов’язкова норма) формування управлінської спроможності органів виконавчої влади: 1) модернізація (оптимізація) структури і функцій органів виконавчої влади, налагодження вертикальних і горизонтальних узгоджених взаємозв’язків та вдосконалення нормативно-правової бази функціонування інституцій державного управління; 2) вдосконалення державної служби та управління персоналом, включаючи питання персональної відповідальності та доброчесної поведінки; 3) запровадження механізмів та процедур управлінської діяльності, оцінювання якості управлінської діяльності органів виконавчої влади та вдосконалення механізмів надання адміністративних послуг; 4) налагодження взаємодії з громадами та представниками інститутів громадянського суспільства, впровадження ефективних механізмів комунікативної взаємодії.

 

Стратегічні напрями реформування державного управління та реалізація імперативів розвитку управлінської спроможності органів виконавчої влади забезпечують умови формування нової моделі управління суспільним розвитком на засадах демократичного врядування та верховенства права. Єврокомісія у звіті щодо України за 2023 рік наголошує, що попри війну Україна продовжує прогрес у демократичних реформах і реформах верховенства права, але в деяких сферах цей процес сповільнився: «Україна має певний рівень підготовки у сфері реформи державного управління, але протягом звітного періоду досягнуто незначного прогресу. Незважаючи на те, що українська державна адміністрація довела свою стійкість під час повномасштабного вторгнення, реформа сповільнилася або зупинилася в ряді секторів, зокрема у сфері найму та відбору на основі заслуг, класифікації посад і реформи заробітної плати, а також розгортання інформаційної системи управління персоналом. Цифровізація надання послуг досягла високого рівня»*. Безперечно, трансформаційні процеси, які сьогодні відбуваються в системі державного управління, сприяють формуванню більш ефективної та якісної моделі управління, підвищенню управлінської спроможності органів виконавчої влади, як запорука успішності проведення реформ.[1]



[1] Основні висновки Звіту по Україні за 2023 рік. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_23_5631

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Дмитро Завгородній: Реформа професійно-технічної освіти в Україні Любов Кожолянко: Можливості перепідготовки та працевлаштування ветеранів війни службами зайнятості Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Наталія Фрунзе: Реалізація ветеранської політики у Чернівецькій громаді Рукшинська громада: розвиток, виклики та пріоритети Вікторія Чебан: Працюємо з усіма громадам області, допомагаючи їм у розвитку Анатолій Круглашов: Місцеве самоврядування в умовах війни Віктор Прутяну: Основне завдання для Кишинева на сьогодні – підвищити рівень стійкості Сірет: Залучення інвестицій ЄС для місцевого розвитку Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Інна Дутчак: Гуманітаризація реформування системи освіти: проблеми і виклики. Роль гуманітарної освіти в умовах воєнного стану Зиновій Бройде: Від до- і пост-кризового до постійно-кризового регіонального розвитку і його транскордонного виміру Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!