Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад

17 червня 2014 року було прийнято Закон України «Про співробітництво територіальних громад». Цей законодавчий акт мав на меті допомогти громадам налагодити між собою співпрацю перед можливим об’єднанням. Незважаючи на те, що на практиці вийшло навпаки – у 2015 році прийняли Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», і об’єднуватися  громади почали швидше, ніж співпрацювати, –  закон «Про співробітництво територіальних громад» лишається актуальним, адже він є дієвим механізмом для сільських, селищних та міських рад щодо забезпечення соціально-економічного, культурного розвитку територій, підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей.


Співробітництво може здійснюватися у п’яти формах:
Перша – це делегування одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами виконання одного чи кількох завдань з передачею йому відповідних ресурсів. Друга – це реалізація спільних проектів, зокрема  інфраструктурних ( наприклад , будівництво спільного водогону на два села тощо). Третя форма – це спільне фінансування чи утримання певного інфраструктурного об’єкта (підприємств, установ та організацій комунальної форми власності). Четвертою формою є утворення спільних комунальних підприємств, установ чи організацій. П’ятою – створення спільного органу управління. Спільний орган управління властивий більше радам  об’єднаних громад, у яких є потреба в кадрах на виконання власних та делегованих повноважень. Саме тому вони можуть створювати для двох-трьох громад спільні відділи – освіти, культури тощо. 


Для забезпечення виконання повноважень згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зокрема, ст.26) та підвищення ефективності використання коштів місцевих бюджетів органи місцевого самоврядування можуть використати будь-яку форму співпраці пройшовши ряд етапів та уклавши відповідний договір про співробітництво.


Починається все з ініціативи, яку ініціатор співробітництва ( це може бути сільський, селищний, міський голова, депутати сільської, селищної, міської ради, члени територіальної громади у порядку місцевої ініціативи) подають на розгляд сільської, селищної, міської ради (після попередніх висновків її виконавчих органів щодо відповідності інтересам та потребам територіальної громади) пропозиції про ініціювання співробітництва. Наступний етап – переговорний: після прийняття на сесії сільської, селищної, міської ради рішення про надання згоди на організацію співробітництва, голова ради-ініціатора надсилає пропозицію про початок переговорів з питань організації співробітництва сільським, селищним, міським головам, що представляють відповідні територіальні громади (потенційних суб’єктів співробітництва). Відповідні сільський, селищний, міський голова, які отримали пропозицію співробітництва, за рішенням сільської, селищної, міської ради забезпечують протягом 60 днів із дати надходження пропозиції вивчення її виконавчими органами та проведення громадського обговорення. Після цього пропозиція подається на розгляд відповідної ради для прийняття рішення про надання згоди на організацію співробітництва чи відмову.


Якщо є згода на співпрацю, тоді створюється комісія з однакової кількості представників співробітництва для підготовки проекту договору про співробітництво, який готується протягом 60 днів. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 15 днів проведення громадського обговорення підготовленого комісією проекту договору про співробітництво. За результатами обговорення сільські, селищні, міські голови вносять питання про схвалення цього проекту на розгляд відповідних рад протягом 30 днів з дати проведення громадського обговорення його проекту.


Далі договір про співробітництво укладається у письмовій формі сільськими, селищними, міськими головами. Один примірник договору про співробітництво передається для внесення до реєстру про співробітництво територіальних громад центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування. Договір про співробітництво набирає чинності через 10 днів з дати його укладення з урахуванням вимог бюджетного законодавства, якщо суб’єкти співробітництва не домовились про інші строки, про що зазначається у договорі.


Держава стимулює співробітництво, порядок якого визначається урядом України у разі, якщо: 1) посилюється спроможність суб’єктів співробітництва до забезпечення реалізації визначених законом повноважень; 2) до співробітництва залучені додаткові ресурси, у тому числі фінансові; 3)співробітництво здійснюється більш як трьома суб’єктами співробітництва; 4) забезпечується широка участь громадськості у здійсненні співробітництва.
Фінансування співробітництва здійснюється за рахунок коштів: 1)місцевих бюджетів суб’єктів співробітництва; 2) самооподаткування; 3)інших не заборонених законодавством джерел, зокрема, державного бюджету, міжнародної технічної та фінансової допомоги, кредитних ресурсів.  Фінансування заходів співробітництва розпочинається з наступного бюджетного періоду.


Працює також система моніторингу співробітництва, яку здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування, шляхом отримання від суб’єктів співробітництва річних звітів про  здійснення співробітництва.
Процедура припинення дії договору має свою специфіку, зокрема співробітництво припиняється у разі закінчення строку дії договору про співробітництво, досягнення цілей співробітництва, невиконання суб’єктами співробітництва взятих на себе зобов’язань,  відмови від співробітництва тощо. Припинення співробітництва здійснюється за згодою його суб’єктів у порядку, встановленому законом, шляхом укладення відповідного договору сільськими, селищними, міськими головами після схвалення його проекту сільськими, селищними, міськими радами про припинення співробітництва.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook