Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад

17 червня 2014 року було прийнято Закон України «Про співробітництво територіальних громад». Цей законодавчий акт мав на меті допомогти громадам налагодити між собою співпрацю перед можливим об’єднанням. Незважаючи на те, що на практиці вийшло навпаки – у 2015 році прийняли Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», і об’єднуватися  громади почали швидше, ніж співпрацювати, –  закон «Про співробітництво територіальних громад» лишається актуальним, адже він є дієвим механізмом для сільських, селищних та міських рад щодо забезпечення соціально-економічного, культурного розвитку територій, підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей.


Співробітництво може здійснюватися у п’яти формах:
Перша – це делегування одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами виконання одного чи кількох завдань з передачею йому відповідних ресурсів. Друга – це реалізація спільних проектів, зокрема  інфраструктурних ( наприклад , будівництво спільного водогону на два села тощо). Третя форма – це спільне фінансування чи утримання певного інфраструктурного об’єкта (підприємств, установ та організацій комунальної форми власності). Четвертою формою є утворення спільних комунальних підприємств, установ чи організацій. П’ятою – створення спільного органу управління. Спільний орган управління властивий більше радам  об’єднаних громад, у яких є потреба в кадрах на виконання власних та делегованих повноважень. Саме тому вони можуть створювати для двох-трьох громад спільні відділи – освіти, культури тощо. 


Для забезпечення виконання повноважень згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зокрема, ст.26) та підвищення ефективності використання коштів місцевих бюджетів органи місцевого самоврядування можуть використати будь-яку форму співпраці пройшовши ряд етапів та уклавши відповідний договір про співробітництво.


Починається все з ініціативи, яку ініціатор співробітництва ( це може бути сільський, селищний, міський голова, депутати сільської, селищної, міської ради, члени територіальної громади у порядку місцевої ініціативи) подають на розгляд сільської, селищної, міської ради (після попередніх висновків її виконавчих органів щодо відповідності інтересам та потребам територіальної громади) пропозиції про ініціювання співробітництва. Наступний етап – переговорний: після прийняття на сесії сільської, селищної, міської ради рішення про надання згоди на організацію співробітництва, голова ради-ініціатора надсилає пропозицію про початок переговорів з питань організації співробітництва сільським, селищним, міським головам, що представляють відповідні територіальні громади (потенційних суб’єктів співробітництва). Відповідні сільський, селищний, міський голова, які отримали пропозицію співробітництва, за рішенням сільської, селищної, міської ради забезпечують протягом 60 днів із дати надходження пропозиції вивчення її виконавчими органами та проведення громадського обговорення. Після цього пропозиція подається на розгляд відповідної ради для прийняття рішення про надання згоди на організацію співробітництва чи відмову.


Якщо є згода на співпрацю, тоді створюється комісія з однакової кількості представників співробітництва для підготовки проекту договору про співробітництво, який готується протягом 60 днів. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 15 днів проведення громадського обговорення підготовленого комісією проекту договору про співробітництво. За результатами обговорення сільські, селищні, міські голови вносять питання про схвалення цього проекту на розгляд відповідних рад протягом 30 днів з дати проведення громадського обговорення його проекту.


Далі договір про співробітництво укладається у письмовій формі сільськими, селищними, міськими головами. Один примірник договору про співробітництво передається для внесення до реєстру про співробітництво територіальних громад центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування. Договір про співробітництво набирає чинності через 10 днів з дати його укладення з урахуванням вимог бюджетного законодавства, якщо суб’єкти співробітництва не домовились про інші строки, про що зазначається у договорі.


Держава стимулює співробітництво, порядок якого визначається урядом України у разі, якщо: 1) посилюється спроможність суб’єктів співробітництва до забезпечення реалізації визначених законом повноважень; 2) до співробітництва залучені додаткові ресурси, у тому числі фінансові; 3)співробітництво здійснюється більш як трьома суб’єктами співробітництва; 4) забезпечується широка участь громадськості у здійсненні співробітництва.
Фінансування співробітництва здійснюється за рахунок коштів: 1)місцевих бюджетів суб’єктів співробітництва; 2) самооподаткування; 3)інших не заборонених законодавством джерел, зокрема, державного бюджету, міжнародної технічної та фінансової допомоги, кредитних ресурсів.  Фінансування заходів співробітництва розпочинається з наступного бюджетного періоду.


Працює також система моніторингу співробітництва, яку здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування, шляхом отримання від суб’єктів співробітництва річних звітів про  здійснення співробітництва.
Процедура припинення дії договору має свою специфіку, зокрема співробітництво припиняється у разі закінчення строку дії договору про співробітництво, досягнення цілей співробітництва, невиконання суб’єктами співробітництва взятих на себе зобов’язань,  відмови від співробітництва тощо. Припинення співробітництва здійснюється за згодою його суб’єктів у порядку, встановленому законом, шляхом укладення відповідного договору сільськими, селищними, міськими головами після схвалення його проекту сільськими, селищними, міськими радами про припинення співробітництва.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Любов Кожолянко: Можливості перепідготовки та працевлаштування ветеранів війни службами зайнятості Микола Ярмистий «Державна служба України: регіональні та європейські виміри» Валентин Пабат: Цифрова трансформація Чернівецької області Світлана Бостан: Сім’ї у сладних життєвих обставинах можуть безкоштовно отримувати фахову соціальну та психологічну допомогу Наталія Свестун: Збільшується перелік препаратів, які можна отримати за програмою «Доступні ліки» Олена Боднар: У Чернівецькій області триває комплекс заходів зі збереження об’єктів культурної спадщини Максим Ярмистий: Стратегічні напрями реформування державного управління: на шляху до якісної моделі управління (нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України за 2017-2024 роки) Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі
Анатолій Круглашов: Україна та Об’єднана Європа. Виклики і нові можливості інтеграційного процесу Сергій Федуняк: Система міжнародних відносин у період турбулентності Валентина Підгірна: Сучасний стан та перспективи розвитку туристичного потенцуіалу Чернівецької області Максим Ярмистий: Інституціональний імператив оптимізації органів виконавчої влади Сергій Швидюк: Жодна країна не проходила адаптацію до європейських вимог на фоні війни Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя!