Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

10 березня 2017
Об'єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи

Татарчук Тетяна Михайлівна - директор Чернівецького відокремленого підрозділу Центру розвитку місцевого самоврядування

 

Вже третій рік ми живемо в нових реаліях реформування системи управління на місцях; в Україні відбувається реформа децентралізації влади, формуються нові адміністративно-територіальні одиниці – об’єднані територіальні громади. Як живеться цим новим формам місцевого народовладдя, як відбувається їхній розвиток?


У 2014 році було ухвалено Концепцію реформи місцевого самоврядування, а в 2015 році в Україні було утворено перші 159 об’єднаних територіальних громад. В результаті перших виборів в них було обрано органи управління, та з січня 2016 року вони вийшли на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом України.


 Не оминув цей процес і Чернівецьку область: у 2016 році на Буковині 10 об’єднаних громад почали працювати в нових для себе умовах: це Глибоцька, Сокирянська, Вашковецька, Великокучурівська, Клішковецька, Рукшинська, Недобоївська, Усть-Путильська, Мамалигівська, Волоківська об’єднані територіальні громади.


 На першому етапі бюджетної децентралізації, в умовах законодавчої невизначеності щодо розподілу повноважень між районними державними адміністраціями та ОТГ, певного вакууму в законодавчій сфері, яка регулює їхню діяльність, їм довелося долати кілька суттєвих викликів.
 Перша і, мабуть, найбільша проблема, з якою стикнулись громади – це відсутність кваліфікованих кадрів, які б забезпечували виконання нових функцій та повноважень громад. Адже, фактично отримавши повноваження міст обласного значення, громади мають управляти закладами освіти, охорони здоров’я первинного рівня, культури, питаннями благоустрою, соціального захисту, надання адміністративних послуг. Крім того, власними повноваженнями громад залишаються:
-  планування розвитку громади та формування бюджету;
- економічний розвиток, залучення інвестицій, розвиток підприємництва;
- управління земельними ресурсами, надання дозволів на будівництво, прийняття будівель в експлуатацію;
- розвиток місцевої інфраструктури: утримання та будівництво доріг; водо-, тепло-, газопостачання;
- надання житлово-комунальних послуг (теплопостачання і водовідведення, управління відходами, утримання об’єктів комунальної власності);
- утримання вулиць і доріг;
- організація пасажирських перевезень на території громади;
- контроль виконання рішень ради та громадська безпека силами муніципальної варти;
- пожежна охорона.


Очевидно, що для виконання цього спектру повноважень неможливо швидко сформувати потужну команду висококваліфікованих кадрів; особливо це стосується сільських громад, які переважають в Чернівецькій області. Перевагою, яку надає реформа, є надане громаді право самостійно визначатися зі штатним розписом в раді відповідно до потреб.

 

 Можна стверджувати, що цей ключовий виклик наші громади подолали, утворивши виконавчі органи в радах диференційовано. Так, у Недобоївській громаді фактична кількість працівників складає 22 штатні одиниці, зокрема:
1.Сільський голова – 1 од.
2.Секретар сільської ради – 1 од.
3.Заступник сільського голови – 2.
4.Керуючий справами – 1 од.
5.Старости – 3 од.
6.Фінансовий відділ – 3 од.
7.Відділ бухгалтерського  обліку та фінансової звітності – 6 од.
8.Відділ правового забезпечення та організаційно-кадрової роботи – 5 од.
9. Центр надання адмін. Послуг – 5 од.
10.Сектор земельних відносин, благоустрою та комунальної власності – 2 од.
11.Відділ освіти, молоді та спорту – 4 од.
12.Інспектор з обліку та бронювання військовозобов’язаних – 1.


В Рукшинській громаді структура виконкому ради виглядає наступним чином:
Сільський голова –1 од.
- Заступник сільського голови –1 од.
- Секретар сільської ради –1 од.
- Керуючий справами виконавчого комітету  – 1 од.
- Старости – 4 од.
- Відділ організаційної, кадрової роботи та зв’язків з громадськістю – 1 од.
- Відділ документообігу та комп’ютерно-технічного забезпечення – 6 од.
- Юридичний відділ – 1 од.
- Відділ бухгалтерського обліку та звітності – 2 од.
- Фінансовий відділ – 3  од.
-  Реєстраційний відділ – 2 од.
Відділ з питань архітектури, містобудування, земельних ресурсів та інвестицій – 1 од.
- Відділ соціально-економічного розвитку, інвестицій, міжнародного співробітництва – 2 од.
Всього – 26 штатних одиниць.


У Сокирянській міській об’єднаній громаді загальна кількість працівників – 57. Фактична кількість – 46, вакантних посад – 11.
У найменшій Усть-Путильськй громаді штат складає  9 чоловік, утворено:
- сектор з питань архітектури, містобудування, земельних ресурсів та інвестицій;
- відділ бухгалтерського обліку і звітності;
- сектор  житлово-комунального господарства, праці,  соціального захисту населення, транспорту та благоустрою;
- фінансовий відділ.


Другим викликом став розподіл майна між установами і закладами районного рівня та тими, які перешли в ОТГ. Також певні помилки були допущені при реорганізації виконавчих органів рад населених пунктів, що увійшли до об'єднаної громади. Ці помилки також стали наслідком законодавчої неврегульованості технічних питань. Втім, вони були вчасно подолані і це стало цінним досвідом для наступників у об’єднанні.


 Така специфіка цієї реформи: принцип добровільності передбачає активізацію і роботу громади «знизу», і ця робота відбувається так швидко, що законодавець часто не встигає за громадами, які ставлять щоразу нові виклики.
 Ще одним викликом стало управління фінансовими ресурсами, які надали держава та міжнародні донорські організації об’єднаним громадам. У 2016 році за рахунок державної субвенції на розвиток інфраструктури об’єднаних громад в Чернівецькій області було виділено 45,5 мільйонів гривень. Оскільки субвенція розраховується за формульним принципом відповідно до площі території та кількості сільського населення, найбільшу суму в 2016 р. отримала Мамалигівська ОТГ – 8,7 млн. грн., найменшу – Глибоцька ОТГ – 1744 тис. грн.


Ці кошти були освоєні в проектах модернізації інфраструктури в ОТГ.  Це зокрема, такі проекти, як:
- ремонт доріг, мостів;
- ремонт дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів із заміною вікон та дверей на енергоефективні;
- ремонт фельдшерсько-акушерських пунктів, амбулаторій загальної практики сімейної медицини;
- будівництво ДНЗ;
- закупівля комунальної спецтехніки (грейдери, бульдозери, асенізаторні машини тощо).

Державна підтримка громад через інфраструктурну субвенцію стала потужним поштовхом для мобілізації інших ресурсів на користь розвитку громад. Це і власні надходження ОТГ, і кошти міжнародної технічної допомоги від донорських організацій. Найбільш інноваційними в цьому плані виявились Глибоцька та Сокирянська ОТГ, хоча і інші мають позитивні приклади реалізації соціально важливих проектів.

 

Так, в Глибоцькій ОТГ за 1 рік управління в новому форматі відкрито Центр первинної медико-санітарної допомоги, громада однією з перших в Україні отримала на нього ліцензію в Міністерстві охорони здоров’я. Було закуплено медичний автомобіль для надання допомоги сімейним лікарем в населених пунктах громади.  Якісні адмінпослуги надає новостворений ЦНАП. Між селами громади курсує соціальний автобус, який безкоштовно довозить літніх людей, учнів та вчителів до Глибоцького ліцею. Запровадження цієї послуги дозволило уникнути можливої соціальної напруги при створенні опорної школи на базі ліцею – дійсно закладу нового типу, з сучасним обладнанням, учнями-переможцями численних олімпіад та конкурсів, власною Школою енергоефективності та небайдужим директором, який разом з колективом впровадив вже понад 25 освітніх проектів.
 Голова громади, старости, депутати постійно в пошуку нових форм управління інфраструктурою. Із останніх новацій – цікава послуга в районній бібліотеці: забезпечення цікавого кількагодинного дозвілля для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку за читанням книжок разом з бібліотекарями, поки батьки зайняті справами в центрі селища. Громада самостійно готує та реалізує проекти розвитку, нещодавно виграла конкурсний відбір проекту Австрійської агенції міжнародного розвитку та програми ПРООН «Сталий розвиток сільських територій Чернівецької та Одеської областей» на створення молочного кооперативу.

 

 

Глибоцька ОТГ

 

В Сокирянській громаді велику увагу приділяють питанням благоустрою, чистоті довкілля та покращенню освітньо-культурних послуг. Так, у 2016 р., вже після об’єднання, в Сокирянах здано в експлуатацію очисні споруди, придбано сміттєвоз та баки для роздільного збору сміття, прес для ПЕТ-пляшок, які далі відправляються на переробку. До послуг мешканців громади – оновлений сквер та дитячий майданчик, відремонтований дитячий садочок. А музей гончарства при Коболчинській школі – унікальний та знаний не лише в Україні, а і далеко поза її межами; тут зібрано предмети старожитності, зразки гончарного ремесла, виготовлені за різними методиками, якими в цьому селі здавна володіли всі родини. Незмінний директор музею з промовистим прізвищем Іван Гончар є Заслуженим майстром народної творчості України та художнім керівником першого в Україні хору Сокирянської об’єднаної громади – учасника та переможця багатьох конкурсів та фестивалів.  

 

Сокирянська ОТГ

 

Такі здобутки є в кожній громаді, кожна себе чітко ідентифікує, шукає точки економічного та культурного зростання, пропагує свою унікальність, мобілізує власні ресурси і сміливо мріє про майбутні проекти. Видається, що об’єднаним громадам пощастило на небайдужих людей, які дбають про розквіт і подальший розвиток. Чи випадково це? Мабуть, ні. Нові адміністративно-територіальні утворення гуртують навколо себе кращих, небайдужих, з креативним мисленням, досить швидко вирощують молоді кадри, підтримують їхнє інтелектуальне зростання. І ця діяльність повертається не лише у вигляді сучасних проектів соціально-економічного розвитку, а і об’єднанням інтересів людей, створенням громадянського суспільства. Нова модель управління вже показує свою ефективність – в громадах стає престижно працювати, там існує конкуренція за кадри та історії успіху. А де здорова конкуренція – там розвиток.


Результати роботи десяти ОТГ області стають прикладом для наслідування шести наступним громадам, утвореним у 2016 році – Сторожинецькій, Вижницькій, Вашківецькій, Красноїльській, Чудейській, Тереблеченській. На своєму шляху вони вже можуть спиратись на досвід «піонерів». Стають вони і стимулом для об’єднання і утворення нових громад практично в усіх районах області, і ці процеси значно активізувались в Кіцманському, Хотинському, Заставнівському, Новоселицькому районах. У процесі реформи місцевого самоврядування керівники нових громад проходять своєрідну школу виживання, і, з одного боку, в співпраці, з іншого – в конкурентній боротьбі стають лідерами нової формації та потужними гравцями на політичній мапі України. 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook