Татарчук Тетяна Михайлівна - директор Чернівецького відокремленого підрозділу Центру розвитку місцевого самоврядування Вже третій рік ми живемо в нових реаліях реформування системи управління на місцях; в Україні відбувається реформа децентралізації влади, формуються нові адміністративно-територіальні одиниці – об’єднані територіальні громади. Як живеться цим новим формам місцевого народовладдя, як відбувається їхній розвиток? У 2014 році було ухвалено Концепцію реформи місцевого самоврядування, а в 2015 році в Україні було утворено перші 159 об’єднаних територіальних громад. В результаті перших виборів в них було обрано органи управління, та з січня 2016 року вони вийшли на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом України.
Не оминув цей процес і Чернівецьку область: у 2016 році на Буковині 10 об’єднаних громад почали працювати в нових для себе умовах: це Глибоцька, Сокирянська, Вашковецька, Великокучурівська, Клішковецька, Рукшинська, Недобоївська, Усть-Путильська, Мамалигівська, Волоківська об’єднані територіальні громади.
На першому етапі бюджетної децентралізації, в умовах законодавчої невизначеності щодо розподілу повноважень між районними державними адміністраціями та ОТГ, певного вакууму в законодавчій сфері, яка регулює їхню діяльність, їм довелося долати кілька суттєвих викликів. Перша і, мабуть, найбільша проблема, з якою стикнулись громади – це відсутність кваліфікованих кадрів, які б забезпечували виконання нових функцій та повноважень громад. Адже, фактично отримавши повноваження міст обласного значення, громади мають управляти закладами освіти, охорони здоров’я первинного рівня, культури, питаннями благоустрою, соціального захисту, надання адміністративних послуг. Крім того, власними повноваженнями громад залишаються: - планування розвитку громади та формування бюджету; - економічний розвиток, залучення інвестицій, розвиток підприємництва; - управління земельними ресурсами, надання дозволів на будівництво, прийняття будівель в експлуатацію; - розвиток місцевої інфраструктури: утримання та будівництво доріг; водо-, тепло-, газопостачання; - надання житлово-комунальних послуг (теплопостачання і водовідведення, управління відходами, утримання об’єктів комунальної власності); - утримання вулиць і доріг; - організація пасажирських перевезень на території громади; - контроль виконання рішень ради та громадська безпека силами муніципальної варти; - пожежна охорона.
Очевидно, що для виконання цього спектру повноважень неможливо швидко сформувати потужну команду висококваліфікованих кадрів; особливо це стосується сільських громад, які переважають в Чернівецькій області. Перевагою, яку надає реформа, є надане громаді право самостійно визначатися зі штатним розписом в раді відповідно до потреб.
Можна стверджувати, що цей ключовий виклик наші громади подолали, утворивши виконавчі органи в радах диференційовано. Так, у Недобоївській громаді фактична кількість працівників складає 22 штатні одиниці, зокрема: 1.Сільський голова – 1 од. 2.Секретар сільської ради – 1 од. 3.Заступник сільського голови – 2. 4.Керуючий справами – 1 од. 5.Старости – 3 од. 6.Фінансовий відділ – 3 од. 7.Відділ бухгалтерського обліку та фінансової звітності – 6 од. 8.Відділ правового забезпечення та організаційно-кадрової роботи – 5 од. 9. Центр надання адмін. Послуг – 5 од. 10.Сектор земельних відносин, благоустрою та комунальної власності – 2 од. 11.Відділ освіти, молоді та спорту – 4 од. 12.Інспектор з обліку та бронювання військовозобов’язаних – 1. В Рукшинській громаді структура виконкому ради виглядає наступним чином: Сільський голова –1 од. - Заступник сільського голови –1 од. - Секретар сільської ради –1 од. - Керуючий справами виконавчого комітету – 1 од. - Старости – 4 од. - Відділ організаційної, кадрової роботи та зв’язків з громадськістю – 1 од. - Відділ документообігу та комп’ютерно-технічного забезпечення – 6 од. - Юридичний відділ – 1 од. - Відділ бухгалтерського обліку та звітності – 2 од. - Фінансовий відділ – 3 од. - Реєстраційний відділ – 2 од. Відділ з питань архітектури, містобудування, земельних ресурсів та інвестицій – 1 од. - Відділ соціально-економічного розвитку, інвестицій, міжнародного співробітництва – 2 од. Всього – 26 штатних одиниць.
У Сокирянській міській об’єднаній громаді загальна кількість працівників – 57. Фактична кількість – 46, вакантних посад – 11. У найменшій Усть-Путильськй громаді штат складає 9 чоловік, утворено: - сектор з питань архітектури, містобудування, земельних ресурсів та інвестицій; - відділ бухгалтерського обліку і звітності; - сектор житлово-комунального господарства, праці, соціального захисту населення, транспорту та благоустрою; - фінансовий відділ.
Другим викликом став розподіл майна між установами і закладами районного рівня та тими, які перешли в ОТГ. Також певні помилки були допущені при реорганізації виконавчих органів рад населених пунктів, що увійшли до об'єднаної громади. Ці помилки також стали наслідком законодавчої неврегульованості технічних питань. Втім, вони були вчасно подолані і це стало цінним досвідом для наступників у об’єднанні.
Така специфіка цієї реформи: принцип добровільності передбачає активізацію і роботу громади «знизу», і ця робота відбувається так швидко, що законодавець часто не встигає за громадами, які ставлять щоразу нові виклики. Ще одним викликом стало управління фінансовими ресурсами, які надали держава та міжнародні донорські організації об’єднаним громадам. У 2016 році за рахунок державної субвенції на розвиток інфраструктури об’єднаних громад в Чернівецькій області було виділено 45,5 мільйонів гривень. Оскільки субвенція розраховується за формульним принципом відповідно до площі території та кількості сільського населення, найбільшу суму в 2016 р. отримала Мамалигівська ОТГ – 8,7 млн. грн., найменшу – Глибоцька ОТГ – 1744 тис. грн.
Ці кошти були освоєні в проектах модернізації інфраструктури в ОТГ. Це зокрема, такі проекти, як: - ремонт доріг, мостів; - ремонт дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів із заміною вікон та дверей на енергоефективні; - ремонт фельдшерсько-акушерських пунктів, амбулаторій загальної практики сімейної медицини; - будівництво ДНЗ; - закупівля комунальної спецтехніки (грейдери, бульдозери, асенізаторні машини тощо).
Державна підтримка громад через інфраструктурну субвенцію стала потужним поштовхом для мобілізації інших ресурсів на користь розвитку громад. Це і власні надходження ОТГ, і кошти міжнародної технічної допомоги від донорських організацій. Найбільш інноваційними в цьому плані виявились Глибоцька та Сокирянська ОТГ, хоча і інші мають позитивні приклади реалізації соціально важливих проектів. |