Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

29 березня 2016
Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність

Інтерв’ю з Ольгою Чепель – експертом з правових питань Регіонального офісу з питань впровадження реформ у сфері місцевого самоврядування, децентралізації повноважень органів виконавчої влади, проекту USAІD «Пульс»


«БВ»: Ольго Дмитрівно, віднедавна Офіс реформ працює в дещо іншому форматі. Розкажіть, будь ласка, що змінилося в його роботі?
О.Ч.:
Офіс реформ як працював, так і продовжує працювати надалі, просто на сьогодні нашим партнером є міжнародний проект USAІD «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС)», а також до співпраці долучився міжнародний проект «Прозорий, підзвітний, ефективний бюджетний процес на місцевому рівні в Україні (ПБП)» за підтримки  Європейського Союзу. Таким чином експерти – консультанти з правових питань і комунікацій, працюють за проектом «ПУЛЬС», а спеціаліст з бюджетних питань працює за підтримки проекту ЄС.
Стосовно нашого керівництва, то його діяльність базується на основі Меморандуму між Мінрегіоном та Асоціацією міст України – це група незалежних експертів, які працюють над впровадженням децентралізації в області. Наша основна функція – роз’яснити, пояснити і допомогти у правових, інформаційних і бюджетних питаннях з приводу того, як провести децентралізацію в області.


«БВ»: Який подальший план роботи експертів Офісу? Чи поставлено конкретні цілі створити певну кількість громад?
Враховуючи той факт, що основним ключовим моментом Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» є добровільність, то спланувати або поставити собі завдання створити «стільки-то» громад є абсолютно неприйнятним. Це повинна вирішити тільки громада, а вона вирішить у тому випадку, коли побачить позитивний досвід тих громад, які вже існують на терені Чернівецької області. Тобто позитивний досвід функціонування об’єднаних громад автоматично спрацьовує для стимулу інших громад, що межують між собою.


Що стосується кількості, то можу зазначити, що в області ведеться інтенсивна робота в напрямку об’єднання, і тут можна сміливо назвати місто Новодністровськ, Сокирянський, Сторожинецький та Герцаївський райони,  які ведуть роботу із надсилання пропозицій. Зараз у населених пунктах зазначених районів проводяться громадські обговорення. Так, в селищі міського типу Красноїльськ розпочали спільно з селом Старакрасношора процеду об’єднання, а  на зборах жителів Сторожинеччини було вирішено створити Сторожинецьку об’єднану громаду і надіслати пропозиції всім населеним пунктам, які ще не об’єднались.  22 березня я була на зустрічі, на яку нас запросили жителі сіл Василівка та Ожеве, що межують з Новодністровськом. В процесі обговорення виникали різні пропозиції, однак у підсумку вийшли на дві, але громада остаточного рішення ще не прийняла. Власне, одна пропозиція була доєднатися до Сокирян і створити єдину Сокирянську громаду, інша – щоб доєднатися до Новодністровська і створити єдину громаду з ним. До речі, села Василівка, Оживе, Білоусівка та Ламачинці за перспективним планом, що затверджений Чернівецькою обласною радою передбачені в Новодністровській об’єднаній громаді.


Що стосується інших населених пунктів, то тут варто зауважити, що необхідність проведення громадського обговорення передбачена Законом «Про добровільне об’єднання територіальних громад», тому зараз ведуться переговори, слухання, жителі зустрічаються, щоб розглянути це питання.  Сподіваюся, що на кінець року в Чернівецькій області буде створено ще близько п’яти громад. Це дуже добре, враховуючи те, що наша область найменша. Якби нам вдалося це зробити, то, маючи ще десять громад, створених у минулому році, ми мали б дуже гарний показник у плані того, що люди хочуть змін і готові до них.


«БВ»: З якими проблемами зустрічаються об’єднані громади в Чернівецькій області?
О.Ч.:
Проблеми можна перераховувати, скажімо так, від глобальних – таких як відсутність всіх необхідних законодавчих актів, які потрібні для повноцінного функціонування об’єднаних громад, до проблем більш практичних.  Зокрема перша така основна проблема об’єднаних громад – це кадри. Катастрофічно не вистачає людей, які б могли забезпечити той асортимент послуг, який надається державою для реалізації повноважень в об’єднаних територіальних громадах. Друга проблема – низьке фінансування апарату, тому вже неодноразово говорилося  про можливість збільшити це фінансування, щоб потрібні кадри з’явились. І третя проблема – це те, що громади в такому форматі працюють тільки перший рік. Вони зустрічаються з багатьма питаннями, багато де допускають помилок, але готові виправлятися, тому їм дуже важлива підтримка як громади, так і влади, щоб вони відчували, що їхня робота недаремна, що вони рухаються в правильному напрямку. І я сподіваюся, що за допомогою нас і громадськості вдасться підсилити цей фронт, і зможемо забезпечити нормальну роботу не тільки в десяти, але й у всіх потенційних громадах, які в нас утворяться.


«БВ»: Яким чином можуть покращити свою фінансову спроможність об’єднані громади Чернівецької області вже сьогодні?
О.Ч.:
З 1 січня 2016 року на органи місцевого самоврядування було передано значну кількість повноважень. Так, зокрема, в резерв цих повноважень територіальних громад були внесені такі послуги як державна реєстрація нерухомості, державна реєстрація фізичних та юридичних осіб, надання витягу з держгеокадастру, надання послуг про реєстрацію місця проживання, як кажуть в народі – «прописка-виписка». Це ті послуги, за які громада отримуватиме кошти, що будуть надходити у місцевий бюджет. Тобто громади вже зрозуміли, що вони стають господарями на своїй території і тепер не залежатимуть від району чи області, оскільки знаходяться у прямих міжбюджетних відносинах з Києвом.


«БВ»: В об’єднаних громадах зараз готуються до проведення виборів старост. Як відбуватиметься цей процес?
О.Ч.:
Перші вибори старост у нас відбудуться 10 квітня у двох громадах –Великокучурівській і Глибоцькій. На 5 червня призначені вибори у Волоцькій об’єднаній територіальній громаді – у Валя Кузьмині.  Закон України «Про місцеве самоврядування» передбачає, що старости – це виборні посадові особи, а Закон України «Про місцеві вибори» вказує, що перші вибори  старост призначають ради об’єднаних громад. Таким чином ці громади скористалися своїм правом, передбаченим законодавством, і оголосили вибори. Процедурно вибори старост забезпечується відповідними територіальними комісіями, однак фінансування такого виборчого процесу здійснюється за рахунок місцевого бюджету.


«БВ»: Досить актуальним є питання щодо земель, які знаходяться поза межами населеного пункту. Яким чином вирішується це питання?
О.Ч.:
Земля – це найбільший ресурс, за рахунок якого живе громада, і в багатьох населених пунктах зараз переглядаються нормативи щодо внесення оплати за землю, орендні відносини. Це право громади. Однак всієї землі, як би цього не хотіла громада, недостатньо для того, щоб вона могла повноцінно фунункціонувати і бути спроможною.
Земельний кодекс, прийнятий 2001 року, передбачає, що земля за межами населеного пункту належить до розпорядження спеціального державного органу – Держгеокадастру, і районної державної адміністрації, однак сьогодні виникла необхідність передачі земель за межами населеного пункту у комунальну власність об’єднаних громад. У зв’язку з цим у Верховній Раді України зараз зареєстровано два законопроекти, які, фактично, регламентують механізм цієї передачі. Який із них буде прийнятий і в якому форматі, ми зможемо поговорити дещо згодом. Однак я сподіваюсь, що найближчим часом земля  поза межами населеного пункту буде у комунальній власності громад.


«БВ»: Багатьох цікавить питання доєднання: чи зможе населений пункт, який межує з адмінцентром, доєднатися до нього?
О.Ч.:
На сьогодні законодавець розробив відповідний законопроект №3638,  однак він ще не пройшов погодження профільного комітету. Зміст цього законопроекту полягає в тому, що в тих населених пунктах, які прагнуть приєднатись до адміністративного центру, вибори голови об’єднаної територіальної громади не проводитимуться, а буде проведено тільки довибори депутатів громади, що об’єднується. Таким чином укрупнюватиметься вже створена громада з адмінцентром. Окрім того, цей законопроект орієнтує нас на те, що доєднання повинно відбуватися з урахуванням Перспективного плану, оскільки якщо до складу об’єднаної громади увійде більше половини громад, які передбачені Перспективним планом, таку громаду Кабінет Міністрів може визнати спроможною, тобто громада перейде на прямі міжбюджетні відносини.


Загалом хочу висловити всім громадам велику вдячність з те, що вони проявили мужність і в такий складний час зробили перші кроки, щоб покращити умови життя громади, ризикнули об’єднались, показали, що вони готові до змін і хочуть жити краще. Ми й надалі будемо підтримувати, наскільки це можливо, ті громади, які вже існують, і громади тих населених пунктів, які планують об’єднатися.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook