Тетяна Гаман, заступник директора Хмельницького регіонального центру підвищення кваліфікації, кандидат наук з державного управління, доцент Третій рік повномасштабного вторгнення довів, що наша система професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад [1], складовою якої є регіональні центри підвищення кваліфікації [2], встояла і довела доцільність свого функціонування. Коли розпочалась війна, нас, працівників Хмельницького регіонального центру підвищення кваліфікації, перевели в режим простою, який тривав недовгих десять днів, і за цей час ми зрозуміли, що не можемо «зберігати тишу», тому почали організовувати інформаційно-роз’яснювальні заходи, навчання за спеціальними короткостроковими програмами. І коли ми побачили, що до нас на навчання записується по 300-400 людей, то зрозуміли, що зобов’язані продовжувати свою роботу. Наша система, зокрема Центри, були тією соломинкою надії, яка пов’язувала державних службовців з роботою, державою, вірою в те, що ми вистоїмо. Якщо Центр працює, то це означає, що буде щорічна оцінка, будуть працювати всі державні інституції і, що все має бути добре. Серед найактуальніших тем для навчання – як, мабуть, і у всіх Центрах – були специфіка проходження публічної служби, специфіка організації діяльності в умовах режиму воєнного стану. Крім того, неймовірно затребуваними були теми надання першої домедичної допомоги, роз’яснення щодо хімічної безпеки, психологічної підтримки. Ми працювали дуже наполегливо, щоб всі ці теми, не властиві мирному часу, були розкриті. Так, лише на нашій базі з березня 2022 по серпень 2024 року підвищили кваліфікацію більше ніж 12 тисяч осіб – і це не найвищий показник серед регіональних центрів підвищення кваліфікації. Але хочу звернути увагу не на кількісні показники, а на якісні, тому що існує низка проблемних питань, які потребують вирішення. Насамперед те, що в дистанційному режимі ми втрачаємо безпосередній зв’язок «слухач – викладач» і практичні аспекти впровадження тих знань, які слухачі отримують під час підвищення кваліфікації. Крім того, актуальним є питання, чи програми підвищення кваліфікації, які ми маємо обов’язково погоджувати в Національному агентстві України з питань державної служби, сприяють формуванню професійних компетентностей, необхідних публічним службовцям в умовах воєнного стану й післявоєнній відбудові; чи є провайдери досить гнучкими й готовими швидко реагувати на потреби у навчанні, адже процес розробки і погодження програми забирає певний час [3]. Також не втрачає своєї актуальності питання залучення до навчального процесу викладачів-практиків (представників органів державної влади та місцевого самоврядування), високопрофесійних лекторів, тренерів, зважаючи на існування певних обмежень/заборон і низьку оплату праці. Найбільший запит сьогодні на практиків, які розуміються на проблемі не лише з теорії. Окремі викладачі з системи професійного навчання відверто кажуть, що викладання в Центрах – це волонтерська діяльність, тому що час, який витрачається на підготовку лекцій, презентацій, методичних матеріалів тощо, не відшкодовується належною оплатою, яку вони отримують за проведені заняття. На жаль, виникають питання і щодо значимості закладів післядипломної освіти, їх фінансування і, загалом, доцільності їх існування. Тому кожного дня ми своєю роботою доводимо, що потрібні. Вміємо, можемо, працюємо. І нам є чим пишатися. Досвід України, досвід нашої роботи за останніх три роки, особливо тих колег, які працюють на прикордонних територіях, заслуговує на те, щоб його вивчали, запам’ятовували і поширювали. Незважаючи на існування різних теорій, практика поставила перед нами нові виклики, яких ми навіть не очікували. І ми виявилися спроможними продовжувати нашу діяльність в умовах воєнного стану. Участь Хмельницького РЦПК впродовж останніх п’яти років у Проєкті «Зміцнення співпраці мереж закладів професійного розвитку для публічних службовців у країнах Східного партнерства» за підтримки Регіонального фонду реформи державного управління Східного партнерства (GIZ Eastern Partnership Regional Fund for Public Administration Reform) дала можливість не лише знайти партнерів у Німеччині, Грузії, Молдові, але й обговорювати питання професійного навчання публічних службовців з представниками різних країн світу. Останніх два роки було чимало зустрічей – навчальних поїздок, конференцій, семінарів, круглих столів, – де акцентувалась увага на роботі закладів післядипломної освіти в Україні. Представники країн Європейського Союзу, Великої Британії, Австралії, зокрема лектори і спікери наголошували, що Україна – цікавий кейс для вивчення досвіду. Живе спілкування, «яскраві картинки» з нашого повсякдення – найкращий інструмент поширення правдивої інформації. І як тільки завершиться війна, ми готуємося приймати наших партнерів з інших країн і показувати, як ми зуміли – в умовах постійних тривог, з перебоями в енергозабезпеченні, з нестійким Інтернетом, з фінансовими проблемами – вистояти і навчати наших публічних службовців. Налагодження міжнародної співпраці, її дієвість залежить від знання хоча б однієї з мов країн-членів Європейського Союзу. Тому, як ніколи раніше актуальним, є питання вивчення англійської мови. Питання володіння публічними службовцями англійською мовою вважається одним із пріоритетних напрямів у сфері професійного навчання у рамках реформи державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. У 2024 році Хмельницький РППК розробив та погодив у НАДС загальну професійну (сертифікатну) програму «Ділова англійська мова» на два кредити ЄКТС та загальну короткострокову програму – один кредит ЄКТС. Розробці програм передувало опитування із визначення потреб щодо необхідності впровадження таких програм. У результаті понад вісімсот публічних службовців області виявили бажання поглиблювати знання з англійської мови і впродовж року п’ять груп слухачів очно і дистанційно опановували курс. Таке навчання дає можливість підготуватися до участі в проєкті Eng4PublicService з безкоштовного вивчення публічними службовцями англійської мови, який реалізовує Національне агентство України з питань державної служби у співпраці з міжнародною освітньою організацією EF Language Learning Solutions. Вважаю гарною ідею – дозволити працівникам регіональних центрів підвищення кваліфікації вивчати англійську мову на безоплатній основі разом з публічними службовцями України. Це сприятиме налагодженню міжнародних зв’язків між інституціями професійного розвитку публічних службовців, презентації власного досвіду, обміну кращими практиками, ідеями. Лише під час спілкування ми краще розуміємо спільні цінності, усвідомлюємо існуючі виклики, проблеми, загрози й знаходимо варіанти їх розв’язання. Отже, життєздатність та стійкість системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад залежить не лише від нормативно-правової бази, різних зовнішніх факторах, але й від підтримки, допомоги і співпраці всередині системи. Разом ми сила. Щоденною працею досягаємо мети діяльності системи професійного навчання – забезпечення професіоналізації державної служби, служби в органах місцевого самоврядування шляхом створення умов для ефективного, безперервного, цілеспрямованого процесу особистісного та професійного зростання публічних службовців, набуття та вдосконалення ними сучасних професійних компетентностей, необхідних як для подолання викликів, спричинених російською агресією, так і для післявоєнного відновлення та розвитку України, побудови спроможної сервісної та цифрової держави, яка забезпечує захист інтересів громадян на основі європейських стандартів та кращого українського та світового досвіду [4]. Список використаних джерел: - Про затвердження Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад: Постанова Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 р. № 106. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/106-2019-%D0%BF#Text.
- Про регіональний центр підвищення кваліфікації. Постанова КМУ від 16 грудня 2004 р. № 1681. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1681-2004-%D0%BF#Text.
- Гаман Т.В. Окремі аспекти підвищення кваліфікації публічних службовців в умовах воєнного стану. Матеріали І Міжнародної наукової конференції «Інноваційна наука: пошук відповідей на виклики сучасності», м. Одеса, 22 грудня 2023 року. URL: https://archive.mcnd.org.ua/index.php/conference-proceeding/issue/view/22.12.2023/50.
- Cтратегія розвитку системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад до 2027 року. НАДС, 2023. URL: https://nads.gov.ua.
|