Галина Кудринська, доктор філософії, керівник експертної групи з питань класифікації функцій і посад державної служби Генерального департаменту з питань політики оплати праці та функціонального розвитку державної служби Національного агентства України з питань державної служби Уже майже чотири місяці ми живемо та працюємо в умовах повномасштабної війни. За цей час державна служба досить швидко адаптувалася до нових умов, більше половини державних службовців продовжили працювати у штатному режимі, частина дистанційно, частина поєднує роботу у штатному режимі з віддаленою. Звісно, тут нам допоміг досвід організації роботи в умовах пандемії, під час якої, зокрема, державна служба відкрила нові можливості віддаленої зайнятості. Працівникам довелося швидко опанувати засоби комунікаційного зв’язку, пришвидшилися процеси цифровізації. Якщо під час пандемії систему електронного документообігу застосовували 45% державних службовців, то під час воєнного стану цей показник зріс до 85%. І, до прикладу, колись для більшості малознайомий Zoom став сьогодні звичним способом щоденного спілкування, проведення робочих зустрічей та нарад.
Із введенням воєнного стану загроз та змін стало ще більше. Багатьом державним органам довелося переглянути свої основні завдання, форми та організації роботи, канали комунікації та взаємодії. Часткова зміна чи уточнення функціоналу відбулося на кожному з рівнів державних органів та у кожній області. На жаль, деяким працівникам доводиться працювати в умовах, коли державний орган зруйнований. Також на тимчасово захоплених територіях продовжують виконувати свої службові обов’язки понад 2,5 тисячі працівників. Щодо частини посад оголошено простій. Не дивлячись на ситуацію, результати нещодавнього опитування, в якому взяло участь понад 45 тисяч державних службовців, свідчить про суттєве зростання навантаження у близько половини з них. Крім того, протягом воєнного стану 64% залучаються до роботи у вихідні дні та 10% - до роботи у нічний час.
Якщо говорити про подальші перспективи, то з дня на день Україна вже отримає статус кандидата у члени Європейського Союзу. Цей шлях наша країна обрала давно і чимало вже зроблено. Як зазначила голова Єврокомісії, в Україні вже запроваджено близько 70% європейських правил, норм і стандартів, але попереду нас чекає ще чимало роботи, в тому числі і щодо реформування державного управління. Підготовлено пакт післявоєнного відновлення країни, яким в подальшому ми будемо керуватися при внесенні наступних змін щодо строків проведення, щодо відновлення призупинених процесів у рамках реформ. Крім того, Верховна Рада затвердила антикорупційну стратегію до 2025 року, в якій також йде мова, зокрема, про реформування державної служби, про реформування системи оплати праці, запровадження оплати праці за новою класифікацією посад. І хочу зазначити, що цю реформу, все-таки, підтримує майже 90% державних службовців. Держава справді в результаті повинна стати конкурентним роботодавцем і залучати найкращих фахівців, але останнім часом мова також йде про перегляд та оптимізацію державних органів. І звісно, враховуючи обставини, враховуючи секвестри бюджету, які відбулися вже, державний апарат як ніколи зараз повинен функціонувати максимально ефективно з мінімальною кількістю працівників. НАДС, все-таки, підтримує зважений підхід до цього, в якому не просто озвучуються цифри, про які наразі йде мова, а проводиться функціональний аудит, адже, все ж таки, за останні роки реформа державного управління тривала, і не дивлячись на всі виклики, всі перестороги і зауваження, які були, є чимало досягнень, які необхідно зберегти і розвивати в подальшому.
Тому було розроблено проект методики проведення функціонального аудиту органів виконавчої влади в умовах воєнного стану. Ми її вже апробували в НАДС, також відпрацювали з Міністерствами та міжнародними експертами і наразі готуємо до подання на державну реєстрацію, після чого обов’язково її оприлюднимо. Ця методика є інструментом, що дозволить визначити критичні та актуальні функції, також ті функції, які можна автоматизувати або спростити чи цифровізувати в перспективі. Також це дасть змогу визначити функції, які є недоречними і застарілими, а результат їх виконання не використовується жодним чином, і які потребують виключення шляхом внесення відповідних змін до законодавчих та нормативно-правових актів. У підсумку це дасть змогу підготувати кожному керівнику органу пропозиції щодо кількості посад, необхідних для роботи у мирний час, та щодо кількості посад, необхідних для тимчасової роботи у воєнний час, а також провести розрахунки щодо можливої економії видатків і у підсумку також мати підґрунтя, щоб запроваджувати наступні реформи, які потребують більше коштів. Отож ми стоїмо наразі на новому етапі розвитку і нашої країни, і державної служби зокрема, і це чудово, що у фаховому середовищі є нагода обговорити актуальні питання. Фахові дискусії дозволяють знайти найкраще і найбільш оптимальне рішення у вирішенні будь-яких проблемних питань, з якими ми стикаємося. |