Наталія Житарюк, заступник начальника Міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби у Чернівецькій, Івано-Франківській та Тернопільській областях Із початком війни органи виконавчої влади та місцевого самоврядування першими повинні були брати на себе відповідальність і приймати важливі рішення, від яких залежав подальший розвиток подій. Як це відбувалося і як зараз працює система публічної служби? Події кінця лютого, початок війни стали шаленим викликом для всіх, виникла потреба швидко адаптуватися до ситуації, щоб зберегти ефективність управління державою та дієздатність її органів. Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування максимально оперативно реагували, приймаючи рішення щодо організації роботи в таких умовах. Національне агентство України з питань державної служби, територіальним органом якого ми є, також доволі швидко відреагувало на ці нові виклики.
Оскільки проявилось чимало різних аспектів та нюансів, які досі законодавчо не були врегульовані, постала нагальна потреба у підготовці нових нормативно – правових актів, визначенні алгоритмів дій у тих чи інших ситуаціях, тому НАДС долучилось до цієї роботи, розпочалась також підготовка необхідних роз’яснень щодо найбільш актуальних проблем. Слід зауважити, що на різних територіях нашої держави і тоді, і зараз ситуація розвивається по-різному, тому є загальні роз’яснення, а є ті, які стосуються діяльності державних органів та держслужбовців з територій, на яких ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією.
Доволі швидко була налагоджена постійна консультативна робота, відкриті прямі телефонні лінії. Ми, у свою чергу, я маю на увазі тероргани, були на зв’язку з публічними службовцями в регіонах, надавали їм методично-консультативну підтримку, а також намагалися оперативно узагальнювати та аналізувати інформацію про ситуацію і потреби на місцях, доносити її до НАДСу.
На початку було дуже багато дзвінків, телефонували як представники служб управління персоналом, так і пересічні держслужбовці, які не розуміли або сумнівались як вчинити правильно у тій чи іншій ситуації. У зв’язку з цим на сайті НАДС була започаткована окрема рубрика, де узагальнювались всі питання і відповіді на них, щоб, наскільки це можливо, надати державним службовцям відчуття підтримки і ґрунту під ногами.
Щодо Чернівецької області, то робота органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у нас організована належним чином. Звичайно, був нетривалий період, коли довелось усвідомити нову реальність і організовувати роботу уже виходячи з неї, але всі доволі швидко повернулись до злагодженої та ефективної роботи. Відкоригувалися певні функції, якась частина завдань відпала, якась додалася. Перед державними службовцями, як і всіма іншими громадянами, постали нові завдання і виклики. Хтось вступив до лав ЗСУ та тероборони, багато людей почали займалися прийомом переселенців, організацією гуманітарної допомоги, хтось долучився до волонтерської діяльності. Тобто робили і продовжують робити все, аби пришвидшити нашу перемогу.
Зміна обставин, нові завдання, покладені на працівників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, вимагають нових знань і навичок, однак виникають дискусії щодо доцільності навчання.
По-перше, постійне підвищення рівня професійної компетентності є обов’язком кожного державного службовця відповідно до чинного законодавства, а професійне навчання забезпечує виконання цього обов’язку. Зараз потреба у навчанні не зменшується, а навіть збільшується. Можливо, є потреба у коригуванні його напрямків та тем з огляду на вимоги часу, адже виникли інші актуальні питання. До честі центрів підвищення кваліфікації та інших установ, які займаються професійним навчанням публічних службовців, в тому числі і Чернівецького центру, треба сказати, що вони доволі швидко відреагували, знайшли актуальні теми, погодили їх з НАДС, організували нові форми роботи щоб максимально ефективно працювати в цих умовах. Публічним службовцям надаються ті знання, які потрібні сьогодні. Значна увага приділяється адаптації до життя в умовах воєнного стану, психологічній підтримці тощо. Крім того, людям потрібно якнайшвидше повернутися у звичну (наскільки це можливо) колію, щоб вони продовжували ефективно працювати і якісно виконувати свої завдання. Тому, власне, є потреба також і в професійному навчанні як важливій складовій щоденної роботи.
Судячи із загальної ситуації, державну службу очікують зміни. Коли вони відбудуться і яку форму матимуть?
Нещодавно НАДС провело опитування щодо кількісного і якісного складу державних службовців. Як з’ясувалося, доволі багато людей виїхало за кордон, хтось працює дистанційно, хтось втратив можливість виконувати свої посадові обов’язки, адже є робота, яка вимагає фізичної присутності – на прийомі громадян, у центрах надання адмінпослуг тощо. Тому, звичайно, відбудеться переформатування, відбудеться зміна підходів до роботи, буде переглянуто низку функцій. НАДС розробило методологію функціонального аудиту, за якою державним органам пропонується провести функціональне обстеження своєї діяльності і з’ясувати, які, власне, функції на сьогодні актуальні, а які ні, щоб розуміти, в якому напрямку рухатися далі і не витрачати марно ресурс і потенціал.
Нещодавно Голова НАДС Наталія Алюшина наголосила на тому, що українська державна служба має стати аутентичною і набути досвіду європейських практик, саме це стане запорукою її трансформації на професійну, конкурентоздатну і престижну сферу. Вважаю, що сьогодні всі державні органи стоять на порозі серйозних змін.
Як сьогодні організовано роботу територіального управління?
Певний нетривалий період управління працювало дистанційно, але тепер ми здійснюємо всі свої повноваження у штатному режимі. Відповідно до положення, ми надаємо методично-консультативну підтримку службам управління персоналом державних органів. За потреби проводимо комунікативні заходи, доцільність тем яких попередньо обговорюємо з «кадровиками». На таких онлайн-зустрічах розглядаємо ті чи інші нормативні акти у сфері державної служби, обговорюємо алгоритми дій у різних ситуаціях. Зараз усе вже більш-менш стало зрозуміло, але в перші тижні виникала маса питань: що робити, якщо людина виїхала, якщо людину мобілізували, як бути з присвоєнням рангів, зарахуванням до стажу державної служби окремих періодів роботи тощо. Ми були і залишаємось відкритими до постійної комунікації з будь-яких питань щодо проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. У нас налагоджено роботу телефонних ліній, номери телефонів вказані і на нашій сторінці у ФБ, і на сторінці НАДСу, наші фахівці на постійному зв’язку.
Наразі відновлюється робота із проведення заходів контролю відповідно до затвердженого Плану на 2022 рік. В першому кварталі вони були призупинені. Сьогодні ми розуміємо, що в різних регіонах ситуація розвивається по-різному, не всі зможуть провести їх належним чином, але в регіонах, де є можливість працювати у штатному режимі, ми повинні це робити належним чином, адже навіть під час війни, особливо під час війни, дотримання законності – це важлива умова. Оскільки ми вже чітко визначилися з європейськими орієнтирами, і Європа зараз підтримує нас у цьому прагненні просто безпрецедентно, то дотримання європейських цінностей демократії і законності є одним з основних пріоритетів.
Що можна було б побажати зараз державним службовцям напередодні їх професійного свята? Насамперед витримки, сили духу, мужності і мудрості, прийняття правильних рішень у різних професійних і життєвих ситуаціях. Думаю, що саме наші регіони – Чернівці, Франківськ, Тернопіль, Львів та інші повинні показувати приклад чіткої, злагодженої роботи та результативних дій для підтримки фронту, для швидшої перемоги.
Щиро бажаю найперше мирного неба, нехай повернуться живими і неушкодженими всі наші захисники, знаю, що таких чимало серед державних службовців і серед членів їх сімей, нехай в усіх родинах панує злагода і любов. Міцного всім здоров’я, Божого благословення, добра і ще раз миру усім нам!
|