Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

25 травня 2022
Микола Ярмистий: Особливості організації підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування в умовах воєнного стану

Микола Ярмистий, директор Чернівецького регіонального центру підвищення кваліфікації

 

В умовах воєнного стану виникає запитання щодо організації професійного навчання публічних службовців. Мова йде про необхідність функціонування системи підвищення кваліфікації, оновлення змісту та форм навчання, потреб та можливостей службовців брати участь у відповідних  навчальних програмах, враховуючи безпеку як учасників навчального процесу, так і персоналу закладів.
Національне агентство України з питань державної служби (надалі НАДС)  зауважує, що в умовах воєнного стану заклади вищої та післядипломної освіти мають надавати особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, фахову інформаційну та роз’яснювальну підтримку з актуальних питань проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування шляхом проведення навчань за програмами підвищення кваліфікації різноманітного тематичного спрямування, зокрема з питань особливостей правового режиму воєнного стану, державної політики підтримки внутрішньо переміщених осіб, психологічної допомоги у кризових ситуаціях, організації домедичної допомоги тощо (лист НАДС від 30.03.2022 №1434/07).


Очевидно, що мотивація до підвищення кваліфікації залежить від потреб і можливостей самого службовця. З метою вивчення навчальних потреб Чернівецький регіональний центр підвищення кваліфікації у квітні 2022 року провів опитування державних службовців військових адміністрацій області та територіальних управлінь центральних органів влади в Чернівецькій області щодо організації та проходження підвищення кваліфікації в умовах воєнного стану. За результатами дослідження переважна більшість опитаних службовців (68%) засвідчили, що їм потрібно підвищувати свій професійний рівень навіть в умовах воєнного стану. Так само, як і більшість опитаних (72%) зазначили, що тематика програм підвищення кваліфікації повинна відповідати як умовам воєнного стану, так і професійним компетенціям службовців. За результатами подібного опитування НАДС (Звіт на сайті:  https://pdp.nacs.gov.ua/) особи, які мали можливість пройти професійне навчання під час дії воєнного стану, переважно мотивували до навчання необхідність виконання індивідуальної програми професійного розвитку (44,6 %), необхідність набуття нових компетентностей (41,8 %), небажання втрачати можливість підвищити рівень професійної компетентності (33,8 %).


Проблема полягає в тому, що в умовах військової агресії актуалізується питання щодо вдосконалення професійних компетенцій державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до діяльності органів публічної влади. На місцевому рівні діяльність органів влади зосереджена за такими напрямами як робота з внутрішньо переміщеними особами, налагодження отримання та розповсюдження гуманітарної допомоги, цивільного захисту населення, проведення заходів щодо оборони територіальних громад, інформаційне забезпечення та запобігання фейкам. Потребують інших організаційних та управлінських підходів вирішення питань у сферах освіти, охорони здоров’я, культури, соціального захисту тощо. Очевидно, що за даних умов зміст програм підвищення кваліфікації повинен бути адаптований до нових умов роботи службовців. Критерієм такої адаптації є максимальна відповідність змісту навчальних програм до конкретних завдань службовців в умовах воєнного стану.


 У процесі підвищення професійної компетентності публічних службовців важливим є застосування відповідних форм і методів навчання. Потрібно враховувати, що в період військових подій у державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування робочий день ненормований, виконання завдань ускладнюється додатковими функціональними навантаженням та необхідністю дбати про власну безпеку. Перезавантаженість щоденними справами не дозволяє службовцям повною мірою брати участь у відповідних семінарах. Повноцінна участь у підвищені кваліфікації часто перебивається сиренами та негайною потребою перейти до бомбосховища. За цих умов найбільш доцільною формою навчання є дистанційне навчання.


 Відповідно до наказів НАДС від 18 вересня 2020 р. № 173-20 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад за дистанційною формою навчання» та МОН від 25.04.2013  № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» визначається порядок та форми дистанційного навчання. Зокрема дистанційна форма підвищення кваліфікації – це така форма організації навчального процесу, яка реалізується за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, зокрема Інтернету, та передбачає можливість отримання слухачами відповідного сертифікату.

 

Дистанційна форма навчання може проходити в синхронному або в асинхронному режимах. Синхронний режим передбачає взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-, відеоконференції, соціальні мережі тощо); асинхронний режим – це взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо. Іншими словами синхронний режим передбачає освоєння матеріалу безпосередньо при спілкуванні слухача та викладача в режимі онлайн, а асинхронний режим передбачає самостійне освоєння службовцем матеріалу за консультативної підтримки викладача, застосовуючи також Інтернет-ресурси.


Відповідно до нормативно-правових актів та навчальних потреб навіть в умовах воєнного стану залишається нагальна потреба у підвищенні кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Головним завданням в цьому процесі є застосування закладами післядипломної освіти нових підходів щодо організації освітнього процесу, адаптації змісту навчальних програм до реальних умов діяльності органів влади з використанням сучасних інформаційно-телекомунікаційних систем і технологій дистанційного навчання.
 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook