Сергій Бостан – директор Департаменту розвитку Чернівецької міської ради, кандидат політичних наук
Серед проблем, з якими зіштовхуються громади в питаннях управління комунальним майном, я хотів би визначити декілька ключових, що заслуговують найбільшої уваги. Насамперед, це неефективне використання комунального майна, адже є багато запитань до органів управління, балансоутримувачів, зокрема щодо того, яким чином передавалися приміщення або майно в оренду чи на приватизацію. З цього виникає друга проблема – непрозоре управління комунальним майном. Зараз це питання дещо врегульовано через законодавчі зміни, однак є нюанси, про які, звичайно, варто говорити. Ще однією з ключових проблем є витратність в утриманні комунального майна, тому потрібно працювати над її зменшенням. Використання енергоефективних засобів я вважаю одним з пріоритетів на сьогодні, адже зараз для цього у громад є багато можливостей: і міжнародна підтримка, і урядові програми. Звісно, ми повинні розуміти, що сучасні реалії з карантинними обмеженнями і складною економічною ситуацією в країні теж вплинули на цю сферу, я вже навіть протягом останнього місяця бачу, наскільки багато договорів оренди припиняються з ініціативи підприємців, тому що немає можливості вести нормальну підприємницьку діяльність і утримувати в оренді майно комунальної власності. Я вважаю це теж реалією сьогодення, але це проблема, яка буде з нами протягом усього періоду пандемії, тому треба прогнозувати, можливо, певні недоотримання в бюджет через це. Звичайно, як на мене, потрібно знайти баланс. Основне завдання підрозділів, які займаються орендою і приватизацією майна – наповнення місцевого бюджету, але, з іншого боку, треба розуміти, що є окремі категорії орендодавців, які мають певні пільги на оренду комунального майна, і це теж важливий момент.
Варто зазначити, що новий закон про оренду державного комунального майна, який вступив у силу і цього року уже працює в Україні, багато в чому посприяв прозорому управлінню комунальним майном, тому що переважна більшість всіх об’єктів, які передаються в оренду або на приватизацію, ідуть через аукціони. Це певним чином зняло напругу, яка мала місце, скажімо так, на різних рівнях і в різних громадах, адже виникали питання і сумніви щодо прозорості, наявності певних корупційних елементів тощо. До речі, хочу зазначити, що Чернівецька міська рада була однією з перших залучена до запуску системи Прозорро Продажі, брала участь у пілотному проекті і зараз, навіть за підсумками першого кварталу 2021 року, вона у цьому рейтингу займає чільні місця. Зрозуміло, що дещо впали показники оренди через карантин, але все ж таки вважаю, що загалом це непогана ситуація.
Щодо комунального майна в місті Чернівці, хочу відзначити, що все рухоме і нерухоме майно належить до комунальної власності територіальної громади міста і перебуває на балансі різних бюджетних установ та організацій. Ми як департамент узагальнюємо цей список, ведемо облік. Наприклад, станом на перше січня всі об’єкти комунального майна оцінюються на 4,9 млрд грн., тобто це загальна вартість всього комунального майна, яке є в місті Чернівці. Склалася ситуація, що є багато об’єктів нерухомого майна, які не використовуються, тобто міська рада не може їх передати в оренду, немає охочих на їх використання, тому треба вирішувати, що з цим майном робити. Таких об’єктів багато, зокрема в місті Чернівці їх є 141 загальною площею 16220 кв м. – це те, над чим потрібно працювати, тому що потенційно це такі приміщення, які можуть збільшувати бюджетні надходження. Щодо майна, яке використовується організаціями на пільгових умовах – мова йде, зокрема, про громадські організації, релігійні, профспілкові, благодійні та ін. – то станом на сьогодні такого комунального майна є 13794 кв. м і по них в рік іде нарахування 259 тис грн. Зрозуміло, що тут є велике недоотримання через пільгові тарифи, однак я вважаю, що ці організації, все ж таки, потрібно підтримувати, тому що вони виконують важливу суспільну функцію для міста і для громади.
І ще трохи статистичної інформації (вона не завжди є доступною, ми зараз будемо намагатися максимально її висвітлювати): станом на 1 січня 2021 року загальна площа переданих в оренду приміщень міської комунальної власності складає 11884 кв. м, це 857 об’єктів. Варто відзначити, що за минулий рік від оренди об’єктів комунальної власності територіальної громади міста Чернівці до міського бюджету надійшло 29 млн. 700 тис грн., це приблизно складає 96% від планового показника, тобто, в принципі, досить непоганий відсоток. Зрозуміло, що у всіх громад, мабуть, є проблема із 100% отриманням коштів. Тут важливо попередньо проводити превентивно-претензійну роботу. На план отримання дуже сильно вплинув COVID, тому що Чернівецька міська рада звільнила від орендної плати не тільки громадські організації, а й підприємців, які не вели підприємницьку діяльність весь період карантину і зверталися до Чернівецької міської ради з проханнями не нараховувати їм орендну плату. Таким чином бюджет недоотримав більше 4 млн. грн., але ми, звичайно, розуміємо ті умови, в яких опинилися підприємці.
Що стосується приватизації – тут теж особливий аспект, тому що багато об’єктів потенційно могли б бути продані, щоб отримати кошти для бюджету, оскільки вони не використовуються або не можуть використовуватися територіальною громадою (немає потреб і т. ін.), тому простоюють. У цьому напрямку потрібно проводити окрему, прозору роботу. Станом на сьогодні тут досить складна ситуація. З одного боку, експерти вважають, що такі об’єкти потрібно максимально швидко проводити на аукціони, щоб місто заробляло, з іншого – вважаю, що тут потрібен окремий підхід до кожного об’єкта, потрібне розуміння ситуації. Не може бути загальний підхід до всього майна – потрібно диференціювати. Станом на 2020 рік 34 об’єкти нерухомості було виставлено на аукціон для продажу, на 21 січня 2021 року 14 об’єктів комунальної власності вдалося продати і місцевий бюджет отримав кошти в сумі 24 млн 832 тис грн.
Куди потрібно рухатися і яким чином виходити із цієї ситуації? Я вважаю, що одним з найбільш важливих моментів у сфері управління комунальним майном є, все ж таки, максимальна прозорість і відкритість, тому що громада повинна бачити і розуміти, що відбувається з майном, яке є її власністю. Ми повинні виходити на той рівень, коли переважна більшість або повністю всі об’єкти продаються через аукціон, тільки тоді ми можемо говорити про якісь певні чесні умови для всіх, хто бере в цьому участь. Так само потрібно провести моніторинг усіх тих приміщень і об’єктів, які на сьогодні не використовуються, з’ясувати, чому вони не використовуються. Багато об’єктів перебувають в поганому стані, з ними теж треба щось робити, якось обліковувати, тому що на сьогодні навіть немає обліку окремого цих будівель. Плюс потрібно слідкувати за приміщеннями, які передаються в оренду – чи вони використовуються за цільовим призначенням, і це теж окрема робота.
Ну і, звісно, те, над чим зараз безпосередньо ми працюємо (я вважаю, що це один основних кроків, які допоможуть виправити наявну ситуацію): ми розробляємо положення Чернівецької міської ради про оренду, тому що до цього часу керувалися виключно законом, але дуже багато речей вимагають деталізації. Зокрема, багато питань мали досить серйозний суспільний розголос, наприклад, про те, які об’єкти повинні належати до першого, до другого типу і, відповідно, можуть іти без аукціону. Це все ми будемо напрацьовувати в положенні про оренду, ми вже розпочали його писати, працюємо разом з експертами, з фахівцями. Сподіваюся, що таким чином нам вдасться зробити процес використання комунального майна максимально прозорим, і це перший крок на цьому шляху. Другий, зрозуміло, це ефективне використання і отримання додаткових надходжень до місцевого бюджету – це те, що стосується комунального майна і управління цим майном. Я вважаю, що це ті пріоритети, над якими ми маємо працювати.
|