Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

17 травня 2021
Сергій Бостан: Основні пріоритети – ефективне використання комунального майна і отримання додаткових надходжень до місцевого бюджету

Сергій Бостан – директор Департаменту розвитку Чернівецької міської ради, кандидат політичних наук


Серед проблем, з якими зіштовхуються громади в питаннях управління комунальним майном, я хотів би визначити декілька ключових, що заслуговують найбільшої уваги. Насамперед, це неефективне використання комунального майна, адже є багато запитань до органів управління, балансоутримувачів, зокрема щодо того, яким чином передавалися приміщення або майно в оренду чи на приватизацію. З цього виникає друга проблема –  непрозоре управління комунальним майном. Зараз це питання дещо врегульовано через законодавчі зміни, однак є нюанси, про які, звичайно, варто говорити. Ще однією з ключових проблем є витратність в утриманні комунального майна, тому потрібно працювати над її зменшенням. Використання енергоефективних засобів я вважаю одним з пріоритетів на сьогодні, адже зараз для цього у громад є багато можливостей: і міжнародна підтримка, і урядові програми.


Звісно, ми повинні розуміти, що сучасні реалії з карантинними обмеженнями і складною економічною ситуацією в країні теж вплинули на цю сферу, я вже навіть протягом останнього місяця бачу, наскільки багато договорів оренди припиняються з ініціативи підприємців, тому що немає можливості вести нормальну підприємницьку діяльність і утримувати в оренді майно комунальної власності. Я вважаю це теж реалією сьогодення, але це проблема, яка буде з нами протягом усього періоду пандемії, тому треба прогнозувати, можливо, певні недоотримання в бюджет через це.
Звичайно, як на мене, потрібно знайти баланс. Основне завдання підрозділів, які займаються орендою і приватизацією майна – наповнення місцевого бюджету, але, з іншого боку, треба розуміти, що є окремі категорії орендодавців, які мають певні пільги на оренду комунального майна, і це теж важливий момент.


Варто зазначити, що новий закон про оренду державного комунального майна, який вступив у силу і цього року уже працює в Україні, багато в чому посприяв прозорому управлінню комунальним майном, тому що переважна більшість всіх об’єктів, які передаються в оренду або на приватизацію, ідуть через аукціони. Це певним чином зняло напругу, яка мала місце, скажімо так, на різних рівнях і в різних громадах, адже виникали питання і сумніви щодо прозорості, наявності певних корупційних елементів тощо. До речі, хочу зазначити, що Чернівецька міська рада була однією з перших залучена до запуску системи Прозорро Продажі, брала участь у пілотному проекті і зараз, навіть за підсумками першого кварталу 2021 року, вона у цьому рейтингу займає чільні місця. Зрозуміло, що дещо впали показники оренди через карантин, але все ж таки вважаю, що загалом це непогана ситуація.


Щодо комунального майна в місті Чернівці, хочу відзначити, що все рухоме і нерухоме майно належить до комунальної власності територіальної громади міста і перебуває на балансі різних бюджетних установ та організацій. Ми як департамент узагальнюємо цей список, ведемо облік. Наприклад, станом на перше січня всі об’єкти комунального майна оцінюються на 4,9 млрд грн., тобто це загальна вартість всього комунального майна, яке є в місті Чернівці. Склалася ситуація, що є багато об’єктів нерухомого майна, які не використовуються, тобто міська рада не може їх передати в оренду, немає охочих на їх використання, тому треба вирішувати, що з цим майном робити. Таких об’єктів багато, зокрема в місті Чернівці їх є 141 загальною площею 16220 кв м. – це те, над чим потрібно працювати, тому що потенційно це такі приміщення, які можуть збільшувати бюджетні надходження.
Щодо майна, яке використовується організаціями на пільгових умовах – мова йде, зокрема, про громадські організації, релігійні, профспілкові, благодійні та ін. – то станом на сьогодні такого комунального майна є 13794 кв. м і по них в рік іде нарахування 259 тис грн. Зрозуміло, що тут є велике недоотримання через пільгові тарифи, однак я вважаю, що ці організації, все ж таки, потрібно підтримувати, тому що вони виконують важливу суспільну функцію для міста і для громади.


І ще трохи статистичної інформації (вона не завжди є доступною, ми зараз будемо намагатися максимально її висвітлювати): станом на 1 січня 2021 року загальна площа переданих в оренду приміщень міської комунальної власності складає 11884 кв. м, це 857 об’єктів. Варто відзначити, що за минулий рік від оренди об’єктів комунальної власності територіальної громади міста Чернівці до міського бюджету надійшло 29 млн. 700 тис грн., це приблизно складає 96% від планового показника, тобто, в принципі, досить непоганий відсоток. Зрозуміло, що у всіх громад, мабуть, є проблема із 100% отриманням коштів. Тут важливо попередньо проводити превентивно-претензійну роботу. На план отримання дуже сильно вплинув COVID, тому що Чернівецька міська рада звільнила від орендної плати не тільки громадські організації, а й підприємців, які не вели підприємницьку діяльність весь період карантину і зверталися до Чернівецької міської ради з проханнями не нараховувати їм орендну плату. Таким чином бюджет недоотримав більше 4 млн. грн., але ми, звичайно, розуміємо ті умови, в яких опинилися підприємці.


Що стосується приватизації – тут теж особливий аспект, тому що багато об’єктів потенційно могли б бути продані, щоб отримати кошти для бюджету, оскільки вони не використовуються або не можуть використовуватися територіальною громадою (немає потреб і т. ін.), тому простоюють. У цьому напрямку потрібно проводити окрему, прозору роботу. Станом на сьогодні тут досить складна ситуація. З одного боку, експерти вважають, що такі об’єкти потрібно максимально швидко проводити на аукціони, щоб місто заробляло, з іншого – вважаю, що тут потрібен окремий підхід до кожного об’єкта, потрібне розуміння ситуації. Не може бути загальний підхід до всього майна – потрібно диференціювати. Станом на 2020 рік 34 об’єкти нерухомості було виставлено на аукціон для продажу, на 21 січня 2021 року 14 об’єктів комунальної власності вдалося продати і місцевий бюджет отримав кошти в сумі 24 млн 832 тис грн.


Куди потрібно рухатися і яким чином виходити із цієї ситуації? Я вважаю, що одним з найбільш важливих моментів у сфері управління комунальним майном є, все ж таки, максимальна прозорість і відкритість, тому що громада повинна бачити і розуміти, що відбувається з майном, яке є її власністю. Ми повинні виходити на той рівень, коли переважна більшість або повністю всі об’єкти продаються через аукціон, тільки тоді ми можемо говорити про якісь певні чесні умови для всіх, хто бере в цьому участь. Так само потрібно провести моніторинг усіх тих приміщень і об’єктів, які на сьогодні не використовуються, з’ясувати, чому вони не використовуються. Багато об’єктів перебувають в поганому стані, з ними теж треба щось робити, якось обліковувати, тому що на сьогодні навіть немає обліку окремого цих будівель. Плюс потрібно слідкувати за приміщеннями, які передаються в оренду – чи вони використовуються за цільовим призначенням, і це теж окрема робота.


Ну і, звісно, те, над чим зараз безпосередньо ми працюємо (я вважаю, що це один основних кроків, які допоможуть виправити наявну ситуацію): ми розробляємо положення Чернівецької міської ради про оренду, тому що до цього часу керувалися виключно законом, але дуже багато речей вимагають деталізації. Зокрема, багато питань мали досить серйозний суспільний розголос, наприклад, про те, які об’єкти повинні належати до першого, до другого типу і, відповідно, можуть іти без аукціону. Це все ми будемо напрацьовувати в положенні про оренду, ми вже розпочали його писати, працюємо разом з експертами, з фахівцями. Сподіваюся, що таким чином нам вдасться зробити процес використання комунального майна максимально прозорим, і це перший крок на цьому шляху. Другий, зрозуміло, це ефективне використання і отримання додаткових надходжень до місцевого бюджету – це те, що стосується комунального майна і управління цим майном. Я вважаю, що це ті пріоритети, над якими ми маємо працювати.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Олег Немчінов: Реформа оплати праці держслужбовців Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб Георгій Придій: Злагоджена робота задля досягнення максимальних результатів Пенсійне обслуговування по-сучасному: оновлені сервісні центри та портал електронних послуг
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Богдан Мельник: Ми хочемо, щоб молоді люди були долучені до процесів управління містом Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook