Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

03 жовтня 2018 о 17:10
Перший в цьому році рейтинг фінансових показників ОТГ

Дмитро Прокопець - радник з питань місцевих фінансів Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування, що створений за підтримки Програми "U-LEAD з Європою" та Мінрегіону.

 

З’явився перший в цьому році рейтинг фінансових показників ОТГ, який склали експерти з фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та SKL International). До рейтингу увійшли показники місцевих бюджетів 665 ОТГ за І півріччя 2018 року у розріз груп за чисельністю мешканців в громадах. Групи поділили наступним чином:


1 Група: 87 ОТГ з кількістю населення понад 15тис. осіб
2 Група: 103 ОТГ з чисельністю населення від 10 до 15 тис. осіб
3 Група: 232 ОТГ з чисельністю населення від 5 до 10 тис. осіб.
4 Група: 248 ОТГ з чисельністю населення до 5 тис. осіб


Щодо громад Чернівецької області, то вони, на жаль, розмістились в основному в нижніх частинах таблиць відповідно до своїх груп. Але позитивні зрушення в фінансових показниках все ж відчутні. Так, середній дохід на одного жителя в нас досить низький – 900,8 грн, проте порівняно з аналогічним періодом минулого року він зріс на 42,9%, що є  досить хорошим показником.


За показником динаміки надходжень місцевих податків та зборів ОТГ Чернівецької області демонструють позитивні результати, саме цей показник найбільш реально висвітлює роботу громади в напрямку покращення своєї фінансової спроможності. І якщо по показнику власних доходів лідирують традиційно міські ОТГ(Кіцманська, Сокирянська, Глибоцька, Вижницька), то по показнику динаміки зростання цих доходів лідирують сільські та селищні (Кострижівська, Недобоївська, Великокучурівська, Юрковецька, Чудейська). Досягнення такого приросту відбулось за рахунок збільшення надходжень ПДФО на 20,2%, єдиного податку на 12,6%, та податку на нерухоме майно відмінного від земельної ділянки на 47,2%. Громади, оцінивши можливості оптимізації сплати податків, активно працюють над їхнім зростанням та диверсифікацією.


Негативним моментом варто відмітити зростання рівня дотаційності усіх ОТГ області (крім Усть-Путильської), що, на думку експертів, може бути викликано тим, що в інших регіонах заробітні плати зросли дещо більше, ніж на Буковині. Також відіграє свою роль неофіційне працевлаштування та виплата мінімальної заробітної плати офіційно, а решта виплачується «в конвертах».


Щодо питомої ваги на апарат управління у власних доходах, то з 16 ОТГ, які брали участь в рейтингу минулого року, 10 збільшили цю частку. Найбільший приріст склав в Вашковецькій ОТГ з 22.2% минулого року до 34,0%. Сокирянська ОТГ залишила показник минулого року без змін, Сторожинецька, Клішковецька, Мамалигівська, Красноїльська змогли зменшити питому вагу видатків на апарат управління, а найкращу динаміку тут показала Усть-Путильська ОТГ зменшивши показник з 47,7% до 37,5% . Зазначимо, що зростання видатків на апарат управління  є негативною тенденцією, тож увага громад (особливо новостворених) має зосереджуватися на ефективному використанні фінансових ресурсів. Одним із ефективних механізмів є формування спільних органів управління на засадах міжмуніципального співробітництва між кількома громадами, що дозволяє  надавати якісні послуги більшій кількості людей за менші кошти. Поки що цей механізм слабо використовується в нашій області.     

 

В першій Групі 3 ОТГ: Сторожинецька, Новоселицька та Вижницька розмістились в кінці списку на 76, 79 та 81 місці відповідно із 87 ОТГ. Найпроблемнішим показником наших громад тут є власні доходи на 1 мешканця. Найвищий показник має Вижницька ОТГ – 1221,3грн, тоді як лідер за цим показником в групі, Шполянська ОТГ(Черкаська обл), має власних доходів в розмірі 2843,2 грн. на одного жителя. За 2 показником «динаміка надходжень місцевих податків та зборів за І півр.2018р. до І півр. 2017р.» позитивний результат має Сторожинецька ОТГ з показником 120,6%, тоді як приріст в Вижницькій ОТГ склав всього 102,9%, а Новоселицька ОТГ взагалі зібрала лише 83,5% від надходжень аналогічного періоду минулого року і опинилась на останньому місці за цим показником в групі. За рівнем дотаційності бюджетів наші ОТГ знаходяться щільно в другій частині таблиці. За показником «Питома вага видатків на утримання апарату управління» хороший результат має Новоселицька ОТГ – 15,4%, що є 24 місцем в рейтингу.


В другій групі кращі показники серед громад нашої області у Сокирянської та Глибоцької ОТГ, в першу чергу за рахунок невисокого показника дотаційності, 10,0% та 7.7% відповідно. Найнижче розмістились Красноїльська та Чудейська громади, в основному за рахунок негативної динаміки у приросту власних надходжень.


В третій групі варто відмітити Кіцманську ОТГ, яка займає найвище - 35 місце серед наших громад в усіх групах, та є єдиною громадою в рейтингу, що є не дотаційною, а, навпаки, сплачує реверсну дотацію до державного бюджету. Також громада має найкращий показник по питомій вазі видатків на апарат управління – 14,9%. Аутсайдерами в цій групі є Рукшинська та Клішковецька ОТГ, які займають низькі позиції фактично по всіх показниках рейтингу.


В четвертій групі в першу половину рейтингу з нашої області увійшла тільки Кострижівська ОТГ, в першу чергу за рахунок досить високого показника по динаміці власних надходжень – 203,1%, та прийнятного, як для малочисельних громад, показника видатків на апарат управління. Решта громад в кінці рейтингової таблиці, де по трьох показниках досить низькі результати. Водночас приємно відзначити, що відносно непогані результати саме по показнику динаміки власних надходжень вселяють обережний оптимізм щодо перспектив подальшого розвитку громад на майбутнє.


Якщо порівнювати показники ОТГ Чернівецької області по рейтинговим показникам між собою, не поділяючи на групи, то будемо спостерігати наступну картину:
 
За підсумками І півріччя 2018 року середній показник надходжень власних доходів на 1-го мешканця по 26-ти ОТГ області збільшився на 270,2 грн (+42,9%) та склав 900,8 грн. (у тому числі: по 16-ти ОТГ, утворених у 2015-2016 роках цей показник зріс на 18,6% та становить 833,9 грн, а пo 10-ти утворених у 2017 році – майже у 2,2 рази і становить 1038,5 грн). Лідерами є Кіцманська, Магальська та Тереблеченська ОТГ, в аутсайдерах Чудейська, Красноїльська та Рукшинська ОТГ.


Щодо динаміки надходжень місцевих податків зборів за І-ше півріччя 2018 року порівняно з І-м півріччям 2017 року, то найвищий темп зростання цих надходжень спостерігається по бюджету Кострижівської ОТГ – у 2 рази, найнижчий рівень - по Вашковецькій ОТГ, де надходження зменшилися на 18,2%. Також зменшили свої надходження в порівнянні з аналогічним періодом минулого року Тереблеченська, Новоселицька, Рукшинська та Красноїльська громади.


Серед ОТГ області 25 громад отримують з державного бюджету базову дотацію, 1 перераховує реверсну дотацію. Найвищий рівень дотаційності у Чудейській громаді, у якої обсяг базової дотації у загальній сумі доходів становить 53,0%. Єдиною реверсною ОТГ є Кіцманська громада. Низьку дотаційність мають Глибоцька та Сокирянська ОТГ.
 
Найбільша питома вага видатків на утримання апарату управління у власних ресурсах ОТГ (без урахування трансфертів) припадає на бюджет Конятинської ОТГ – 57,6%, найменша – на бюджет Кіцманської ОТГ – 14,9%.

 

Узагальнюючи дані рейтингів, можна констатувати, що,  на жаль, наші ОТГ на сьогодні займають доволі низькі місця в загальному рейтингу і більшість показників знаходяться в «червоній зоні». Це говорить про те, що потрібно посилено  працювати над збільшенням власної дохідної частини. В першу чергу, це робота з діючою податковою базою, на основі податкових паспортів. Вагомою  складовою є написання проектів та залучення грантових коштів для стимулювання економічної діяльності, збільшення зайнятості та залучення інвесторів, які зможуть створювати додаткові робочі місця в громадах. Також важливо використовувати інструмент міжмуніципального співробітництва для оптимізації видатків на апарат управління.
Позитивним моментом можна відзначити, що найменше показників в «червоній зоні», тобто є хороші результати  наших ОТГ - це динаміка приросту власних надходжень. Це говорить про те, що ОТГ Буковини активно працюють над нарощенням своїх доходів, і вселяє надію на покращення фінансових показників в майбутньому.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Микола Ярмистий: дотримання принципів вірно служити українському народові та українській державі закладені в обітниці ще 100 років тому Наталія Пасічник: Урядом затверджений новий Порядок призначення житлових субсидій Державна служба є критерієм розвитку нашої держави Тетяна Лукащук: "КДС" - це надійний інструмент реалізації новітнього напряму системи підвищення кваліфікації держслужбовців Микола Проданюк: Публічні закупівлі мають бути відкриті, чесні та прозорі Микола Савчук: Путильський район сьогодні Леся Нос: Налагодження комунікації з громадянським суспільством – важлива складова успіху в реалізації державної політики Діяльність суду: Розгляд справ про адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією Юрій Півень: Про стан соціального захисту населення області у 2017 році Лідія Гайдей: Культурне життя Заставнівщини Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Лілія Гриневич: Наше завдання - підняти якість освіти і якість вивчення української мови у школах викладання мовою нацменшин, зберігши при цьому використання і вивчення предметів рідною мовою Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Детально про проекти Державного фонду регіонального розвитку для об'єднаних громад Чернівецької області Вікторія Чебан: Центр розвитку місцевого самоврядування створений в рамках реформи децентралізації Ярослав Кушнірик: Стан та перспективи розвитку ОСББ у місті Чернівці Олексій Грушко: "Стратегічне планування у громадах: необхідність та дороговказ розвитку" Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Формування система державної служби в Україні в 1917–1918 рр. Управління персоналом в умовах змін До проблеми міжкультурної взаємодії Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Білозерський Василь Михайлович (1825 – 1899) Тетяня Гаман: Навчання старост об’єднаних територіальних громад доброму врядуванню – потреба сьогодення (з досвіду Хмельницького центру ППК) Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Виконавчі структури в ОТГ: закордонний досвід, українські реалії та перспективи (презентація наукового видання) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook