Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

20 вересня 2017
Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін)

Розділ 1. Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін)
В Польщі запроваджено трирівневу структуру місцевого самоврядування: місцеві органи на рівні: гмін (до компетенції яких належить вирішення публічних справ місцевого значення); повітів (вирішення тих публічних справ, що виходять за межі компетенції гміни); воєводств (які представляють уряд у відповідному регіоні та уповноважені на здійснення контрольно-наглядових повноважень щодо гмін і повітів) [3]
До правових засад місцевого самоврядування Польщі належать: Конституція Республіки Польща 1997 року , Закон від 8 березня 1990 року «Про місцеве самоврядування гмінне»; Закон від 5 червня 1998 року «Про місцеве самоврядування повітове»; Закон від 5 червня 1998 року «Про місцеве самоврядування воєводське»; Закон від 20 червня 2002 року «Про прямі вибори сільського голови (wójta), голови міста (burmistrza), голови міста (prezydenta miasta).
Згідно  ст. 164 Конституції Республіки Польща оcнoвнoю одиницею територіального самоврядування є гміна, яка виконує всі зaвдaння територіального сaмoупрaвління, нe закріплені за іншими одиницями територіального сaмoупрaвління  [2].
В Польщі, станом на 1 січня 2017 року діє  2478 гмін, з них: 1555 сільських гмін, 621 гмін місько-сільських і 302 міських гмін, в тому числі 66 гмін, які є містами зі статусом повіту.
Статус  гмін, їхні повноваження виписані в Законі  «Про місцеве самоврядування гмінне», який   затверджений ще в березні 1990 року.
Стаття 7 Закону «Про місцеве самоврядування гмінне» визначає власні повноваження гмін та включає в себе наступні  20 пунктів.


До власних завдань гміни відносять:
1) благоустрій гміни, економіка нерухомості, охорона довкілля, а також економіка водних ресурсів;
2) дороги в межах гміни, вулиці, мости, місця та організації дорожнього руху;
3) водоканали та забезпечення водою, каналізації, очищення від комунальних відходів, забезпечення чистоти і порядку, а також санітарних засобів, сміттєзвалищ та переробка комунальних відходів, забезпечення електроенергією, тепло комунікацією та газом;
4) місцевий транспорт;
5) охорона здоров’я;
6) соціальна допомога, разом з тим забезпечення опікунськими закладами та притулками;
7) будівництво житла в межах гміни;
8) освіта;
9) культура, бібліотеки та інші заклади культури, охорона пам’ятників старовини;
10) фізична культура і туризм, а разом з тим санаторії та спортивні заклади;
11) місця торгівлі та торгівельні зали;
12) озеленення гміни та насадження дерев;
13) могили на території гміни;
14) громадський порядок, протипожежна безпека, водна безпека, разом з тим обладнання та утримання устаткування від повені;
15) утримання об’єктів та засобів громадського вжитку та адміністративних об’єктів;
16) охорона здоров’я матері та дитини, а разом з тим, забезпечення вагітних жінок соціальним, медичним та правовим захистом;
17) підтримка та поширення ідеї самоврядування;
18) реклама гміни;
19) співпраця з громадськими організаціями;
20) міжнародна співпраця.

 

Проте законом передбачено, що даний перелік завдань, не є вичерпним.

Стаття 11 Закону зазначає, що мешканці гміни можуть приймати рішення щодо діяльності гміни шляхом референдуму або через органи влади гміни. До останніх віднесено раду гміни та виконавчу владу в особі війта у сільських гмінах, бургомістра (у сільсько-міських), президента (у міських із понад 100 тисяч. населення).  Схематично розподіл влади у гмінах наведено на наступному рисунку 1.
Законом встановлено обмеження щодо кількості заступників війта (бургомістра, президента). Для гмін чисельністю до 20 тис. мешканців у війта (бургомістра президента) може бути лише один заступник, у гмінах до 100 тис. мешканців – два; у гмінах до 200 тис. жителів – 3, у гмінах чисельністю понад 200 тис. мешканців може бути чотири заступники. 

Законодавча база організації роботи службовців місцевого самоврядування у Польщі
Базові  засади організації роботи  службовців місцевого самоврядування у Польщі визначені у Законі  «Про працівників самоврядування», прийнятому Сеймом у 2008 році. Відповідно до цього закону добір на службу у місцеве самоврядування у Польщі здійснюється трьома способами: обрання, призначення та укладання трудового договору. Шляхом обрання заступають на посади на рівні гміни – війт (бургомістр та президент міста). Шляхом призначення – заступник війта (бургомістра чи президента), скарбник гміни. Шляхом укладання трудового договору – інші службовці місцевого самоврядування. [5] 
Кількість радників та консультантів не може перевищувати 3 осіб у гмінах чисельністю до 20 тис. осіб, 5 осіб – у гмінах з чисельністю до 100 осіб, 7 осіб – у інших гмінах.
З метою більш детального вивчення досвіду Польщі з формування органів виконавчої влади гмін до розгляду взято дві гміни: сільська Олесьниця та місько-сільська Волув. Обидві гміни розташовані у Нижньосілезькому воєводстві.
Ґміна Волув (пол. Gmina Wołów) — місько-сільська ґміна у південно-західній Польщі. Належить до Воловського повіту. Нараховує майже 23 тис. мешканців, з них 12,5 тис. мешканці міста, а 10,5 тис. сіл (38 солтиств). Бюджет громади у 2016 році становив близько 76 млн. польських злотих (516 млн. грн.). З бюджету на утримання ради гміни та керівництва гміни (виконавчих органів) в 2016 році було витрачено близько 6,5 млн. польських злотих (44 млн.грн.). Отже гміна Волув на свій апарат витрачає 8,5% коштів бюджету.

Штатний розпис виконавчих органів гміни нараховує  78 осіб.

Інформація з сайту гміни Urząd Miejski w Wołowie [4].

 

Сільська Ґміна Олесьниця (GMINY OLEŚNICA) (належить до Олесьницького повіту Нижньосілезького воєводства) нараховує близько 12 тис. мешканців.  До складу гміни входять 28 (населених пунктів) солтиств. Бюджет гміни у 2016 році склав – 15,8 млн. польських злотих (понад 107 млн. грн.). З бюджету на утримання ради гміни та керівництва гміни (виконавчих органів) в 2016 році було витрачено близько 1,7 млн. польських злотих (11,5 млн.грн.). Видатки на утримання апарату гміни становлять близько 11% від загальної суми видатків бюджету гміни.

http://olesnica.wroc.pl/prawo/akt_hasla.php?num=2851&sciezka=&sciezka1=&sciezka2=&sciezka3=&status=2

 

Штатний розпис гміна Олесьниця

Джерело:  w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Oleśnica

Декілька зауваг  щодо управління освітою в гмінах. Освіта є найбільшим напрямком видатків бюджетів гмін. Гміни витрачають на освіту від 30 до 40% бюжетів. Гміни отримують субвенцію, але вона не є цільовою, а є частиною загальної субвенції, які отримують гміни на виконання повноважень держави.   Переважно гмінам вистачає державної субвенції на фінансування 60-70% освітніх послуг, решту коштів вони додають із власних доходів. Однак ця цифра відсутня у будь-яких правових нормах чи планах різних поколінь реформаторів освіти. При цьому в Польщі склалась ситуація, коли десятки гмін витрачають на освіту менше, ніж передбачено освітньою субвенцією [1, с.35]. Школи в Польщі не є юридичними особами, тому всі видатки здійснюються через гміни.

 

Особливості структури виконавчих органів гмін Польщі:
1) Проведено розмежування між керівниками сільських та міських гмін навіть у назві посад. Війт – це  голова сільської гміни, бургомістр – голова міської гміни до 100 тис. осіб і президент – голова гміни більше 100 тис. осіб. Також законодавчо обмежено кількість заступників для голів гмін;
2) видатки на утримання уряду та ради гміни становлять від 8% (від загальної суми видатків бюджетів)  у середніх гмінах до 13% –  у менших гмінах;
3) у структурі виконавчих органів гмін Польщі важливу роль відіграють скрабники.  Скарбник  в гмінах є головним бухгалтером. Керує фінансовими структурами в  органах місцевого самоврядування. У питаннях бюджету і фінансів виконує завдання під керівництвом війта (бургомістра чи президента). Скарбника призначає рада гміни за поданням війта (бургомістра чи президента).
Скарбник не звільняють з посади в результаті закінчення терміну повноважень голови гміни. Скарбник не може бути усунений з посади без згоди міської ради або муніципалітету. Відповідно до Закону про місцеве самоврядування скарбник зобов'язаний подати річну декларацію доходів.
Фактично у Польщі  створена система противаг між радами та головами гмін у фінансових питаннях. Скарбники мають подвійне підпорядкування та не залежать від результатів виборів. Це має убезпечити витрачання бюджетних коштів у політичних цілях.
 4) фінансові відділи займають вагому частку в апараті гмін (кожен четвертий працівник гміни працює у фінансових структурах);
 5) секретар гміни керує організаційними питаннями діяльності апарату гміни (по суті є керівником апарату), заступник (як правило один) війта чи бургомістра  керує іншими відділами;
6) у структурі виконавчих органів гміни присутні відділи с/г  та промоції (таких в українських ОТГ немає).

 

Тарас Халавка,

кандидат наук з державного управління

Література


1. Шиян Р. Децентралізація освіти у Польщі: досвід для України – К.: ТОВ «Видавництво «Юстон», 2016. – 48 с.
2. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku. –

[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www. sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm]
3. Система місцевого самоврядування в Польщі: перспективи використання доcвіду в Україні. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/4351/1

/%D0%A1%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%95%

D0%9C%D0%90%20%D0%9C%D0%86%D0%A1%

D0%A6%D0%95%D0%92%D0%9E%D0%93%D0%

9E%20%D0%A1%D0%90%D0%9C%D0%9E%D0%

92%D0%A0%D0%AF%D0%94%D0%A3%D0%92%

D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%92%

20%D0%9F%D0%9E%D0%9B%D0%AC%D0%A9%D0%86.pdf
4. Urząd Miejski w Wołowie– [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://bip.wolow.pl/Article/id,22.html
5. USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych– [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20082231458


 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook