Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

28 березня 2017
Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти

Зубчик Олег Анатолійович, кандидат філософських наук, доцент кафедри державного управління філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка

 

Щороку зростає кількість громадян України, які обирають країною здобуття вищої освіти іншу країну. Кожен такий абітурієнт, окрім освітнього є ще й потенційним трудовим емігрантом. З одного боку, це спрощує доступ до вищої освіти в середині країни, роблячи українську вищу освіту більш масовою, зменшує тиск на україн¬ський ринок праці, стримуючи від надшвидкого знецінення й так дешевої робочої сили, з іншого – позбавляє українську вищу освіту та економіку від багатьох можливостей, серед яких, зокрема, конкуренція між здобувачами вищої освіти та професії, збагачення економі¬ки інтелектуальним капіталом та інші, що також впливає на конкурентоспроможність країни.


Як відомо, економіка визначає матеріальну базу сфери освіти. Вона обумовлює зміст вищої освіти в плані структури дисциплін, спектру спеціальностей і професій. У мину¬лому столітті державою пропагувалися та підтримувалися напрямки технічних спеціаль¬ностей. Престижними були вищі навчальні заклади, які готували фахівців з вищою освітою для потреб держави. Саме державна політика у сфері вищої освіти була визнача¬льним інструментом формування структури «ринку» вищої освіти. Сьогодні ж, у зв'язку зі зміною соціально-економічної ситуації в Україні й формуванням суспільної думки про престижність окремих гуманітарних, економічних професій, саме ці спеціальності стали користуватися найбільшим попитом.
Від рівня вищої освіти безпосередньо залежить якість трудових ресурсів, а, отже, і стан економіки суспільства [17]. Саме через модернізацію вищої освіти багатьом країнам (Великобританії, Австралії, Фінляндії, Сингапуру, Японії, Китаю) вдалося зробити якісний прорив в економічній сфері. В сучасних умовах ця залежність зростає.
Крім того, система вищої освіти, формуючи громадянина, тим самим впливає на політичну сферу суспільного життя. Вища освіта формує соціально-професійну структуру суспільства. Як підтверджує освітня міграція/еміграція, вища освіта є засобом соціальної мобільності і соціальних переміщень. «Місія освіти – дати кожному шанс на успіх» [23].
Наприкінці 2016 р. оприлюднено пріоритети Міністерства освіти і науки України до проекту Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року за результатами громадського обговорення. Оцінюючи існуючу суспільну проблему, уряд оголосив модернізацію професійно-технічної освіти та кроки щодо забезпечення якості вищої освіти. Такими кроками визначено – розробка стандартів вищої освіти (2017-18 рр.), створення методичної бази та надання практичної допомоги закладам вищої освіти у створенні системи внутрішнього забезпечення якості (2017-19 рр.), забезпечення академі¬чної доброчесності, оптимізація узагальнення отриманих наукових результатів, створення національної наукометричної системи, забезпечення вступу на навчання за освітнім рівнем магістра права з використанням зовнішнього незалежного оцінювання [19].
Конкурентоспроможність – це аналітичний інструмент, який містить сис¬тему базових критеріїв та субкритеріїв, що дає можливість визначати сильні та слабкі сторони, здійснювати компаративне дослідження, інтегральний, ретроспективний та перспективний аналізи державної політики.
Найбільш повними та системними на даний час є аналітичні інструменти Всесвіт¬нього економічного форуму (Швейцарія) та Інституту менеджменту (Швейцарія). Методології визначення ІГК та РГК постійно вдосконалюються, щоб вони залишалися адекватним інструментом вимірювання рівня конкурентоспроможності в постійно мінливому глобальному середовищі.
Обидві світові аналітичні інституції – Всесвітній економічний форум (Швейцарія) та Інститут менеджменту (Швейцарія), визначили національну конкурентоспроможність України як таку, що має низьку здатність забезпечувати стабільні темпи економічного зростання, які були б стійкі в середньостроковій перспективі.
Низька конкурентоспроможність України (національної економіки) загалом, при до¬статньо високих показниках конкурентоспроможності вищої освіти в Україні, суттєво впливає на вибір абітурієнтів для здобуття вищої освіти за кордоном. Цей вибір корелює з високою конкурентоспроможністю країни чи її системи освіти, на користь якої прийма¬ється рішення про освітню еміграцію. Сама по собі оцінка системи вищої освіти не є визначальною у виборі абітурієнтом країни освітньої еміграції. Кожен український освітній емігрант є потенційним трудовим емігрантом.
Таким чином розроблення державної політики у сфері вищої освіти та відповідних заходів її реалізації мають узгоджуватися з врахуванням вибору громадян України, освітніх емігрантів. Це узгодження має здійснюватися з пріоритетами політики у суміж¬них сферах. По-перше, це підтримка ефективної освітньої еміграції та забезпечення захисту прав емігрантів-громадян України, сприяння розвитку умов для їхнього можли-вого повернення. По-друге, сприяння сталому розвитку в Україні шляхом переходу до якісно іншої економічної моделі на основі збільшення інвестування закордону за рахунок системної, послідовної роботи з освітніми емігрантами. По-третє, розробка стратегії залучення інтелектуального потенціалу освітніх емігрантів відповідно до перспективних галузей розвитку української економіки.

 

Список використаних джерел:


1. Апсіегзоп ХЕ. РиЬІіс Роїісу Макіпа: Ап Іпігоаисііоп. Возюп, 1984.
2. Сотітюпї і.К. Іпзііпдіопаї ЕсопотісзТіз Ріасе іп РоШісаІ Есопоту, - Мааізоп: Шіуегзіїу оГ Мзсопзіп Ргезз, 1934.
3. Тепкіпз \¥.1. Роїісу Апаїузіз: А Роїііісаі апа Огйапігаїіопаї Регзресііуе. Ьопаоп, 1978.
4. Еазз\уе11 Н.О., Каріап А.К. РО\УЄГ апсі Зосіеіу. №\У Науеп: Уаіе Шіуегзіїу Ргезз, 1950. - Ре¬жим дослупу: ШЕ^/у^тУЛюИсуз^іепсез^щ/с^^ 03.03.2017.
5. Меепап Е. і. Роїісу: Сопзігисііпн а аеґіпіііоп //Роїісу Зсіепсез. -1985. - Т. 18. - №. 4. - С. 291-311.
6. Козе К. Ооуегпіпа МіЬоиІ Сопзепзиз. Іп Ігізії Регзресііуе. Ь: РаЬег, 1971. Р. 28-29.
7. ТЬє ОІоЬаІ Сотреііііуепезз Іпсіех. Керогі 2015-2016 [Електронний ресурс]//Тпе \Уог1с1 Есопотіс Ротт. - Режим доступу: ЬЦрз://\ууу\у.\Уе1дгит.оге/героі1з. - Дата звернення: 03.02.2017.
8. Тїіе ПУГО \Уогіа Сотреііііуепезз УеагЬоок 2016. - Режим доступу: п№/Ауту.іта.огаАусс/пе\уз-уу'су-гапкіпв/. - Дата звернення: 03.02.2017.
9. Базилевич В. Д. Класична економічна університетська освіта як фактор конкурентоспромож¬ності / В. Д. Базилевич// Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Філосо-фія-політологія. - № 94-96. - 2010. - С. 11-14.
10. БенвенистеГ. Овладение политикой планирования: Пер. сангл.-/Подред. М.Р. Калантаро-вой. - М.: Прогресе: Универс, 1994. - 304 с.
11. Бєлєйченко, О. Г. Чинники впливу на конкурентоспроможність економіки / О. Г. Белейченко // Економіка та держава. - 2009. - № 8. - С. 33-35.
12. Веймер, Девід Л. Аналіз політики. Концепції і практика [Текст] / Д. Л. Веймер, Е. Р. Вайнінг ; пер.з англ. І. Дзюб, А. Олійник;ред. пер. КіО. Кілієвич.-К.: Основи, 1998.-655 с.
13. Економічно активне населення. Аналітична записка [Електронний документ] / Державна служба зайнятості України. - Режим доступу: пІ№:/Ауууу^,асг.аоу.иа/5ШІааасаа1оа/(іоситепґ?іа=350796 -Дата звернення: 03.02.2017.
Жаліло Я.А. Конкурентоспроможність економіки України в умовах глобалізації / Я.А. Жа¬ліло, Я.Б. Базилюк, Я.В. Белінська та ін.; за ред. Я.А. Жаліла. - К.: НІСД, 2005. - 388 с.
15. Клейн Л. Глобализация: вьізов национальньш зкономикам // Проблемьі теории и практики управлення, 1998, № 6. - С. 44-49.
16. Конкурентоспроможність економіки України: стан і перспективи підвищення / За ред. д-ра екон. наук І. В. Крючкової. - К: Основа, 2007. - 488 с.
17. Лановий В. Вийти з кабали зубожіння і пригноблення [Електронний документ]/ В. Лановий // Економічна правда, 13 червня 2012 - Режим доступу: Ні-Ір://\уулу.ергауйа.сот.иа/риЬ1іса1іоп5/2012/06/13/324826. - Дата звернення: 03.02.2017.
18. Миграционньїе настроения в Украине (февраль 2015 - декабрь 2016 гг.) // Кезеагсп & Вгапаіпа Огоир. - Режим доступу: Ьйр://гЬ.сот.иа/ш5/ргоіесІз/отпіЬиз/9159/ - Дата звернення: 03.02.2017.
19. МОН запрошує до обговорення оновленого проекту Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року у частині освіти і науки ппт>://топ.еоу.иа/и5І-поуіупі/поуіпі/2017/01 /31 /топ-гаргозІше-ао-оЬаоуогеппуа-опоуІепоао/- Дата звернення: 03.02.2017.
20. Пал Л. А. Аналіз державної політики /Л. А. Пал; пер. з англ. І. Дзюби.-К.: Основи, 1999.-422 с.
21. Полунєєв, Ю. В. Конкурентоспроможність країни як національна ідея або останній шанс для України [Електронний ресурс] / Ю. В. Полунєєв // Економічний аналіз. 2011 рік. Випуск 8. Частина 1.-е. 152.
22. Полунєєв, Ю. В. Підвищення міжнародної конкурентоспроможності країни як домінанта стратегічного антикризового управління [Текст] / Ю. В. Полунєєв // Економічний часопис - XXI. —2011. — №1/2.-С.23-27.
23. Семенченко М. Три сценарії розвитку вищої освіти в Україні. «Місія освіти - дати кожному шанс на успіх. Газета День. -№35, (2013). -26 лютого, 2013.
24. Смаглюк А. А. Інституційна складова у формуванні конкурентоспроможності економіки України/А. А. Смаглюк.//Ефективнаекономіка.-2013.-№4.-Режим доступу: ЬпрУ/пЬиу.аоУ.иа/ЦХКМ/еіек 2013 4 53 - Дата звернення: 03.02.2017.
25. Стадний Є., Слободян О. Українські студенти за кордоном: скільки та чому? // СЕБОЗ. -Київ, 13 грудня 2016. - Режим доступу: Кпрз://\ууу\у.се(1оз.ога.иа/ик/о5УІ1а/икгаіпзкі-з1ц(1епіу-2а-когдопот-зкіїку-іа-споти. - Дата звернення: 03.02.2017.
26. Статівка Н.В. Управління інноваційною діяльністю в умовах глобатізації: моноірафія / [М. А. Латинін, С. В. Майстро, В. Ю.Бабаєв та ін.] - X. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2012. - С. 53-67 с.
27. РгіейгісЬ, С. І Мап апа Ніз Ооуепттепі: Ап Етрігісаі ТЬеогу ОГРОІІІІСЗ. -№\У Уогк: МсОга\у-НШ, 1963.
28. Хабермас Ю. Отношения между системой и жизненньш миром в условиях позднего капитализма // «ТНЕ5І8», - 1993, - №2, - С. 123-136.
29. Шнипко, О. Політика підвищення конкурентоспроможності: досвід розвинених країн та Україна / О. Шнипко // Економіст. - 2006. - № 8. - С. 44-48.


Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook