Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

16 червня 2022
Європейський вектор України: в очікуванні рішення Єврокомісії

Наталія Нечаєва-Юрійчук
к.і.н., доцент кафедри політології та державного управління
ЧНУ імені Юрія Федьковича
(м.Чернівці, Україна)

Сергій Троян
доктор історичних наук, професор,
Національний авіаційний університет
(м. Київ, Україна)


«Європейський проект точно не може бути завершений

без України, і це абсолютно очевидно саме зараз,

коли український народ захищає майбутнє для себе

 і для всіх народів і заходу, і сходу, і півночі, і півдня Європи»
(Володимир Зеленський)


Уже у п’ятницю, 17 червня, ми очікуємо на висновок Єврокомісії щодо можливості отримання Україною статусу держави-кандидата в члени Європейського Союзу. Даного висновку з нетерпінням очікують щонайменше сама Україна, держави-члени ЄС, США та інший демократичний світ і, звісно, держава-терорист, яка, найімовірніше, вже готує сценарії нових пропагандистських кампаній.


Даний висновок – один із необхідних етапів, які Україна проходить на шляху до повноправного членства у ЄС, однак для отримання останнього нам потрібна одностайна згода усіх 27 урядів держав-членів ЄС на рівні міністрів (Рада ЄС) та глав держав та урядів (Європейська Рада). Переважна більшість європейських держав уже висловили підтримку Україні, однак залишаються й ті, уряди яких утримуються від чіткого означення власної позиції або ж виступають проти. У цьому контексті висновок Єврокомісії має й додаткове значення: від нього залежить позиція окремих держав, які ухвалюватимуть рішення щодо надання статусу кандидата після його оприлюднення (до прикладу, Данії)1.


З точки зору важливості євроінтеграційної перспективи України, з одного боку, а також безпідставності тверджень про те, що наша держава хоче дуже швидко пройти процедурні моменти і вийти на рівень чи навіть обійти інші країни-кандидати в ЄС, з другого, варто розставити основні акценти у відносинах між Україною і ЄС, яким незабаром виповниться три десятиліття.

 

Найперше і найважливіше: визначення членства України у Європейських Співтовариствах як перспективної мети нашої зовнішньої політики відбулося у 1993 році2 – саме тоді була прийнята Постанова ВР України «Про основні напрями зовнішньої політики».

 

Уже наступного 1994 року Україна уклала з Європейським Союзом Угоду про партнерство та співробітництво  на 10 років. Відлік розпочався з 1998 р. після завершення чинної процедури ратифікації. І 11 червня 1998 року Указом Президента України було затверджено Стратегію інтеграції України до Європейського Союзу3.


У березні 2007 року переговори щодо укладення нової угоди між Україною та ЄС було розпочато. Компромісне назва – Угода про асоціацію – була досягнута під час Паризького Саміту Україна – ЄС у вересні 2008 року. Нова угода в 2008-2009 рр. не була укладена, так як Україна хотіла отримати перспективу членства, а ЄС не бажав її надавати. Це було того ж року, коли на Бухарестському саміті НАТО (2–4 квітня 2008 р.) не був схвалений План дій по членству України в Альянсі. Де-факто у зв’язці з відмовою в перспективі членства у НАТО стала відмова на той час для України і чітких перспективах набуття членства у Європейській Спільноті. Щоправда, у тому ж 2008 році Україна приєдналася до СОТ та у 2009 році долучилася до політики Східного партнерства, у рамках якого і передбачалося підписання Угоди про асоціацію.


Ситуація змінилася за кілька років, коли вже команда президента В.Януковича погодилася на Угоду про асоціацію з ЄС, але без зазначення перспективи членства. Однак навіть в такому вигляді вона не була підписана, як планувалося, на саміті у Вільнюсі наприкінці листопада 2013 р. Україна під тиском офіційної Москви в останній момент відмовилася від підписання, що викликало обурення в суспільстві та наступні революційні події, результатом яких стала зміна влади в Україні.


Угода про асоціацію ЄС з Україною була підписана після Революції Гідності у 2014 році, а ратифікована Європейським парламентом синхронно з Верховною Радою України (у вигляді телемосту технологією Skype) 16 вересня 2014 року. Угода вступила в силу в повному обсязі по завершенню процедури ратифікації з 01 вересня 2017 р. За трохи більше як два з половиною місяці до того - з 11 червня 2017 р. - запрацював безвізовий режим між Україною і ЄС. Однак у нашої держави не було жодних чинно усталених перспектив повноцінно долучитися до євроінтеграційного Об’єднання.


Перспектива членства України в ЄС з’явилася лише в буремні дні після початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України. 28 лютого 2022 р. українська влада подала заявку на членство в ЄС. 11 березня на позачерговому саміті ЄС дав згоду на початок відповідної процедури. Фактично саме тоді вперше офіційно було визнано право України на членство в ЄС. Запропонований Єврокомісією опитувальник для потенційних кандидатів Україна заповнила у рекордно стислі строки. Весь цей процес зайняв трохи більше двох місяців. Для ЄС це безпрецедентно швидко, у кілька разів швидше, ніж у будь-якого кандидата в минулому. Тепер, за офіційними процедурами ЄС, 17 червня Європейська Комісія повинна представити незалежний висновок про те, чи готова Україна до членства. Після цього, 23–24 червня 2022 року, на саміті глав держав і урядів ЄС має розглянути питання про членство України в євроінтеграційному Об’єднанні.


Ключове значення в сенсі набуття Україною статусу держави-кандидата в члени ЄС мають два моменти: висновок Єврокомісії та одностайне рішення про підтримку України на засіданні Європейської ради 23–24 червня. Ідеальним для України був би висновок Єврокомісії про те, що наша держава відповідає критеріям і ЄС визнає за нею статус кандидата вже зараз. Натомість усі наступні кроки (як-от початок переговорів) будуть обумовлені проведенням реформ. Тобто, ідеальним для України був би так званий «ісландський варіант», коли в 2010 р. Єврокомісія рекомендувала відкрити переговори щодо вступу Ісландії в ЄС без будь-яких додаткових умов. Однак, враховуючи той факт, що Ісландія після цього відмовилася від євроінтеграційної перспективи, а в Україні нині триває війна і порушена її територіальні цілісність, прийняття подібного рішення виглядає малореальним.


Однак, існує й інший прецедент: рекомендація надання статусу кандидата без жодних додаткових умов, як це відбулося з Сербією у 2011 році. І якщо серби згодом повинні були нормалізувати відносини з Косово, то відновлення територіальної цілісності та державного суверенітету України може стати тією умовою, від виконання якої залежатиме майбутнє членство України у ЄС. Однак це повністю відповідає національним інтересам нашої держави та основним напрямкам зовнішньої політики України, визначеним ще на зорі нашої незалежності. 


Водночас, будь-який інший сценарій, зокрема і план, який передбачає, що умови будуть висунуті вже зараз, і до їх виконання Україна буде «кандидатом у кандидати» чи «потенційним кандидатом» (до цього «кандидатом з умовами» була тільки Боснія і Герцеговина), звичайно можливий (з огляду на актуальну позицію чи коливання кількох євростолиць), але неприйнятний для нас. Погодимося з віце-прем’єркою з питань євроінтеграції Ольгою Стефанішиною, що це стало б «зрадою України» з боку ЄС. За великим рахунком, такий сценарій дуже небажаний і для самого ЄС з точки зору перспектив і наслідків реакції на сучасні виклики (Брекзит, міграційні проблеми, російсько-українська війна).

 

NB!
Понад 90% українців підтримує євроінтеграцію України.
Україна виконала завдання по Асоціації з ЄС в умовах безперервної війни на 65%.
Українські збройні сили сьогодні захищають від варварської навали російського мілітарного левіафана демократичні цінності, які базовими для ЄС - гідність, мир, свободу, демократію, рівність, верховенство права та повагу до прав людини, включно з правами меншин.
У цьому сенсі позиція Європарламенту, що знайшла вираження в заяві його голови Роберти Метсоли: «Ми знаємо, наскільки важливо дати найчіткіший сигнал, що місце України – у європейській сім‘ї, та сказати всім, що Україна – це Європа!», є чесною відповіддю на зусилля України, спрямовані на збереження демократії та свободи. 

 

1https://www.eurointegration.com.ua/news/2022/06/15/7141288/
2https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3360-12#Text
3https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615/98#Text

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook