Мік Мюллей, керівник напряму з місцевого економічного розвитку програми DOBRE:
Фондова програма США не спрямована безпосередньо на процес децентралізації. Наша ціль полягає в підтримці громад, які підпали під цей процес, допомозі у їх розвитку. Ми працюємо з місцевими лідерами, допомагаємо їм розвинути управлінські здібності, здібності бюджетування, а також, що, мабуть, найважливіше – навчаємо різних способів залучення мешканців громад, щоб упевнитись, що їх інтереси враховані і визначені пріоритетними. У нас є програми, спрямовані на залучення молоді в роботу громади, щоб вони відчули свою причетність, відчули себе частиною громади та могли висловлювати свої інтереси для задоволення потреб. Також ми маємо програми, спрямовані на роботу з представниками органів влади, надаємо допомогу в пошуку шляхів розвитку, пріоритетів. Робота з громадами – це, певною мірою, виклик для нас, а також певні можливості у нашій роботі. Наш офіс розташований в Києві, але ми часто подорожуємо і маємо офіси підтримки у Тернополі, Дніпрі, Миколаєві, представники яких допомагають дістатися до п’ятдесяти громад, з якими ми працюємо. В той час ми дуже тісно працюємо з місцевими громадськими організаціями, з навчальними установами, інвестиційними консалтинговими групами, які надають нам підтримку в реалізації наших цілей.
Впродовж 5-6 місяців наші громади тісно залучені до процесу стратегічного планування, яким керує консалтингова група з Польщі. Дана група допомагає їм у розробити стратегію, а також визначити основні, ключові пріоритети, які ляжуть в основу стратегії.
Щодо економічного компоненту проекту, то хочу сказати, що багато місцевих лідерів громад не бачать роботу місцевих бізнесів, які працюють в громадах, і мало зацікавлені в створенні нових підприємств. Один з компонентів, на якому ми робимо наголос – допомогти у створенні контактів між місцевим бізнесам і громадою для збільшення їхнього прибутку, що означає більше податкових надходжень, робочих місць та надання якісних послуг. Працюючи з громадами, ми допомогаємо їм формувати, визначати території, які є найбільш привабливими для залучення коштів, галузі, які є найбільш прибутковими. Окрім того, ми хочемо, щоб громади зрозуміли, як залучити інвесторів.
Місцеві лідери повинні розуміти, що з тих інвестицій, які приходять в громаду, 2/3 ідуть на розвиток бізнесу. Якщо ми запитаємо громади, яким чином ми можемо допомогти інвестувати кошти, приблизно 95% респондентів скажуть, що потрібно створити індустріальні парки.
Віталій Юрків, спеціаліст з місцевого економічного розвитку програми DOBRE:
Наша робота в економічному розвитку на сьогодні поки що має в основі навчання, роботу з громадою. Коли я говорю про громаду, то маються на увазі не тільки органи місцевого самоврядування. Ми включаємо у будь-які робочі групи з економічного розвитку представників бізнесу, підприємств. Рекомендується включати представників громадських організацій або просто громадських діячів, представників освіти, зокрема професійної. Таким чином формуються чотири блоки, тобто ті, хто вирішують основні питання і найкраще знають, що потрібно для розвитку своєї громади. Залучаючи їх до процесу обговорення питань, ми даємо знання про те, що місцевий бізнес є важливим, що його треба підтримувати – не ігноруючи, звичайно, залучення зовнішніх інвестицій.
На жаль, 30-40% громад не розуміють, що таке інвестиції. Одні пропонують будувати дорогу, інші пропонують встановити сигналізацію в дитсадку, ще одні кажуть, що треба будувати станції для транспорту. Навіть над такими простими речами потрібно працювати, щоб дати зрозуміти, що інвестиція – це те, що буде повертати інвестору гроші вже завтра чи післязавтра. Тому перед тим, як робити щось серйозне, ми хочемо дати знання місцевим людям, місцевим лідерам, активістам – тим, хто готовий після повернення з цього тренінгу активізувати людей в громаді, поділитись знаннями, долучитися до робочих груп в громаді, до ініціатив, наприклад з молоддю.
Популярною ідеєю є рекламування громади. Кожній громаді ми пропонуємо зробити за допомогою наших фахівців, польских і українських еспертів, стратегічний план розвитку. Цей план показав би, як громада бачить свій розвиток. Для цього потрібно залучати робочі групи із представників громади, а експерти вже надаватимуть консультації щодо створення цього плану. По-перше, необхідно створити бренд, логотип, що є дуже важливим. Створити продукт, а потім займатися його просуванням.
Зараз ми підтримуємо створення сприятливого економічного середовища в громаді. Ми рухаємось разом з громадою, будемо йти поряд протягом 4-5 років, на які програма розрахована, і віримо, що після того, як вона піде з цих громад, там залишаться люди, які вміють керувати, лідери із бізнесу, громадських організацій, з молоді – зі світу, де знають, що треба брати участь в громаді, в обговореннях, у прийнятті рішень тощо. І врешті- решт якісь життя підвищиться.
|