|
У четвер, 9 лютого, Верховна Рада України прийняла низку законопроектів з питань децентралізації влади та розвитку органів місцевого самоврядування. Про можливості, які дадуть ці зміни для об’єднаних територіальних громад, розповідає експерт з правових питань Офісу реформ у Чернівецькому відділенні Асоціації міст України (Проект «Пульс») Ольга Чепель. Ольга Чепель: 9 лютого 2017 року наші законодавці прийняли довгоочікувані законодавчі акти у сфері децентралізації. Найбільш важливими з них можна назвати законопроект №4772 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад)», який стосується права громад приєднуватися до вже існуючих об’єднаних громад, та законодавчий акт № 4742 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо статусу старости села, селища)», який стосується правового статусу старост. Також прийнято законопроект № 2489, яким оновлюється Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування», та законодавчий акт № 4110 «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів». Що варто зазначити з приводу законодавчого акта 4772: він, в основному, дає можливість до вже створених об’єднаних територіальних громад приєднувати суміжні сільські, селищні територіальні громади, які відповідно до перспективного плану формування територій громад області належить до цієї об’єднаної територіальної громади. Також у разі прийняття сільською, селищною радою рішення про приєднання до об`єднаної територіальної громади голова сільської, селищної об`єднаної територіальної громади звертається обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад від територіальної громади, що приєдналася, в установленому законом порядку. Тобто комплектується рада з новим складом, куди дообираються лише депутати сільських, селищних рад, які приєднуються. При цьому голова об’єднаної громади залишається незмінним і продовжує здійснювати свої повноваження, поки не закінчиться його термін перебування на посаді або не буде достроково припинено його повноважень. Крім того, додаткові вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія територіальної громади, що приєдналася до об’єднаної територіальної громади в порядку, визначеному Законом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад». Щодо законодавчого акта №4742, який регламентує правовий статус старост, варто зазначити наступні моменти. По-перше, вводиться принцип повсюдності, який відтворюється за допомогою такого поняття як старостинський округ. Старостинський округ – це територія юрисдикції рад, визначена сільською, селищною, міською радою з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою. Для чого це здійснено? Для того, щоб у випадку, коли староста в одному населеному пункті з певних причин склав свої повноваження, то до обрання іншого старости ці функції можуть покладатися на старосту із сусіднього села. Якщо раніше староста міг діяти виключно на своїй території, то принцип повсюдності дає змогу цій посадовій особі місцевого самоврядування здійснювати повноваження на території будь-якого населеного пункту, окрім адміністративного центру ОТГ. Цей законодавчий акт визначив також термін повноважень старост – 5 років, він не може мати іншого представницького мандата, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, у тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю. Також передбачається право виступу старости на сесії ради об’єднаної громади та засіданнях її постійних комісій, тобто він має можливість брати участь у вирішенні питань, які стосуються його населеного пункту, а також бере участь у здійсненні контролю за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу. Крім того, один раз на рік староста має звітувати про свою діяльність перед громадою, чого не було передбачено раніше. Виписано також механізм відкликання старости, зокрема визначено, що починає працювати така форма як народна ініціатива. Тобто на підтримку пропозиції про відкликання старости має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний старостою. У законодавчому акті №2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування» детально виписано вимоги та порядок служби в органах місцевого самоврядування. Нарешті визначено поняття служба в органах місцевого самоврядування, під яким розуміється публічна, професійна діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальними громадами права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом, також визначено, хто є виборною посадовою особою місцевого самоврядування: це є громадянин України, який протягом визначеного законом строку займає посаду в органі місцевого самоврядування. Визначено характер оплати праці по трьох категоріях для того, щоб підняти престижність цієї служби. Для забезпечення прозорості виписано формування конкурсної комісії і процедуру відбору службовців на посади в органах місцевого самоврядування. Це важливо для того, щоб в органах місцевого самоврядування працювали кваліфіковані працівники. За низьку заробітну плату робота не буде здійснюватися ефективно, тому варто, щоб якісна робота службовців місцевого самоврядування була належним чином оплачена. І останній законодавчий акт, який вдалося прийняти парламентарям – це № 4110 «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів». В ньому зазначається, що голова відповідної ради приступає до виконання своїх повноважень після реєстрації в територіальні виборчій комісії. Сподіваємося, що депутати не скинуть темп прийняття законодавчих актів і такі важливі для нас законодавчі акти № 5520, який стосується об’єднання громад суміжних районів і зміни меж, та законодавчий акт №4355, який регламентує передачу у власність органам місцевого самоврядування землі за межами населеного пункту, також невдовзі будуть прийняті.
|