Христина Марчук – начальник відділу з питань містобудівного кадастру та регіонального розвитку управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури обласної державної адміністрації Реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади залежить від успішного реформування усіх галузей та сфер суспільного життя країни (за підрахунками це 22 галузі та сфери, які потребують децентралізації владних повноважень). Для успішного продовження реформи необхідна подальша комплексна та системна робота на всіх рівнях влади. На центральному рівні створено робочі групи у профільних міністерствах з метою розроблення дорожніх карт реформування відповідних галузей та сфер, планів заходів із їх реалізації та приведення у відповідність основних концептуальних засад реформування галузей та сфер до положень Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
На рівні обласної державної адміністрації створено регіональну Робочу групу з інформаційно-методичного супроводу реформи органів місцевого самоврядування та децентралізації владних повноважень, куди входять фахівці структурних підрозділів ОДА, територіальних підрозділів ЦОВВ, науковці, представники громадськості.
Головним напрямком роботи на рівні центральних органів виконавчої влади є формування правового поля реформи місцевого самоврядування. На даний час створено правові основи для добровільного об’єднання територіальних громад: - схвалено Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади та затверджено План заходів з її реалізації (розпорядження КМУ від 18.06.2014 №591-р); - прийнято Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII; - розроблено та схвалено урядом Методику формування спроможних територіальних громад (Постанова КМУ від 08.04.2015 №214); - прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо організації проведення перших виборів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 04.09.2015 №676.
Наприкінці 2014 року проведено реальну фінансову та бюджетну децентралізацію: прийнято зміни до Бюджетного та Податкового кодексів, що дозволило передати органам місцевого самоврядування додаткові бюджетні повноваження та визначити стабільні джерела доходів для їх реалізації. Зокрема, відповідно до ст. 64 Бюджетного кодексу України, об’єднані територіальні громади, які створені згідно з Законом та перспективним планом формування територій громад, отримують повноваження і ресурси як у міст обласного значення.
Також прийнято ряд законів, які врегульовують певні аспекти становлення та діяльності об’єднаних територіальних громад та розширюють повноваження органів місцевого самоврядування, а саме: - Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад» від 26.11.2015 №837-VIII; - Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб» від 25.12.2015 №925-VIII; - Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав не нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 26.11.2015 №834-VIII; - Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб – підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015 №835-VIII; - Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адмінпослуг» від 10.12.2015 №888-VIII; - Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства» від 09.04.2015 №320-VIII.
Таким чином місцеві громади вже отримали широкий перелік нових повноважень: архітектурно-будівельний контроль, видача документів дозвільного характеру, реєстрація та зняття з реєстрації місця проживання фізичних осіб, державна реєстрація підприємців, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, надання відомостей з Державного земельного кадастру.
На даному етапі для прискорення процесу реформування необхідні наступні дії: 1. На рівні центральних органів влади розроблення та ухваленням законів, які не потребують змін до Конституції України, зокрема у сфері земельних відносин, внесення пропозицій щодо удосконалення міжбюджетних відносин, місцевих податків і зборів, адміністративних послуг, соціальних стандартів, удосконалення законодавства у суміжних сферах і галузях щодо децентралізації повноважень.
Певні напрацювання у даному напрямку вже є, зокрема: - на розгляді у профільному комітеті Верховної ради України перебувають проект Закону «Про віднесення земель державної власності за межами населених пунктів до комунальної власності об'єднаних територіальних громад» (№3510 від 24.11.2015) та альтернативний проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності на територіях об'єднаних територіальних громад та врегулювання інших земельних відносин» (№3510-1 від 08.12.2015). - прийнято у першому читанні та готується до другого читання проект Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» (нова редакція) (реєстр №2489 від 30.03.15); - пройшов перше читання у парламенті законопроект «Про муніципальну варту», який дозволить місцевим радам створювати муніципальну варту; - проекти Законів «Про місцевий референдум» зареєстровані Верховною радою України та опрацьовуються в комітетах; - подано на розгляд Верховної ради України законопроект №2104а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення сільського населення медичним та аптечним обслуговуванням в умовах децентралізації влади». 2. На рівні місцевих органів влади - сприяння формуванню нових спроможних об’єднаних територіальних громад та надання організаційно-методичної підтримки таким громадам. Проведення комунікаційної підтримки реформ. Після внесення змін до Конституції України у частині децентралізації влади, тобто передачі повноважень від органів виконавчої влади до органів місцевого самоврядування, необхідно буде прийняття трьох базових законів: - Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (нова редакція); - Закону України «Про префекта» (робоча редакція розроблена Мінрегіоном, пройшла обговорення в експертному середовищі); - Закону України «Про засади та порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України» (проект Закону розроблений і проходить обговорення). В цих законах буде чітко прописано розподіл повноважень, що дасть можливість встановити збалансовану систему стримувань та противаг, необхідних для того, щоб самоврядування мало достатньо автономії для вирішення місцевих питань, але не виходило за межі законодавчого поля, за чим слідкуватиме місцева державна виконавча влада. Розподіл повноважень сприятиме ефективному управлінню територіями та дасть можливість забезпечити доступність та належну якість публічних послуг населенню.
|