Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

18 лютого 2016
Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати

В рамках круглого столу «Проблеми і перспективи об’єднаних територіальних громад», який відбувся 16 лютого в обласній державній адміністрації, про те, чим живе Глибоцька об’єднана територіальна громада, про її проблеми та успіхи розповів під час імпульсної доповіді голова громади Григорій Ванзуряк.

 

Г.В.: Коли в області  активно обговорювався процес об’єднання громад, ми спочатку були тільки прихильниками реформи, а коли справа дійшла до прийняття рішення, то стали її активними учасниками. Десять голів об’єднаних територіальних громад взяли на себе зобов’язання розпочати дану реформу на Буковині.


Не можу сказати, що нам дуже легко, що у нас все є і все буде. Це важка і кропітка щоденна праця. Роботу із проведення децентралізації в Україні можна порівняти з народженням дитини. Про свій прихід у світ немовля сповіщає голосним криком. Після того, як відбулися вибори, перед нами постало питання виходу на прямі міжбюджетні відносини. Ми також почали «кричати», шукати союзників, переконувати населення, щоб отримати ці міжбюджетні трансфери.


Потім постало питання формування нової структури. До сьогодні не всі закони прописані, Постанова Кабінету Міністрів України № 268 від 2006 року вже не відповідає сьогоднішнім реаліям. Але, зрештою, ми почали рухатися, потроху «ставати на ноги». Зараз чекаємо отримання субвенції, адже на об’єднані територіальні громади України виділено 1 млрд. грн., почали отримувати податки у розмірі 60%, що є суттєвим фінансовим надходженням. Тому ми вже  маємо змогу щось прогнозувати,  формувати пріоритети, з’явилося бачення того, в якому напрямку потрібно рухатись  і розвиватись.


Додаткові можливості перед буковинськими громадами відкриває врегулювання Перспективного плану. Фактично, зараз на Буковині перспективний план існує в образі тих 10 громад, які об’єдналися. Всі інші територіальні громади сьогодні можуть об’єднуватися чи об’єднувати навколо себе інші громади, головне, щоб це було добровільно. Поясню, чому я є прихильником добровільності. Коли обговорюється якесь питання, важливо, щоб населення розуміло, куди ми йдемо і що за чим відбувається. Інформація обов’язково має дійти до виборця. Хочу відзначити, що під час об’єднання, ми шість разів збирали громади у різних населених пунктах, шість разів обговорювали, доводили, сідали з олівцем і рахували кожну копійку, яка має надходити у громаду.


Зрозуміло, що ті надходження, які сьогодні залишаються в нас, частково зачіпають інтереси району, інтереси інших галузей, але реформа неминуча, вона потрібна, і тільки завдяки цій реформі, я глибоко переконаний, ми можемо в Україні щось змінити на краще.


Основна проблема в тому, що ми  уже почали діяти як громада, а законодавства для функціонування об’єднаних територіальних громад в окремих галузях і напрямках наразі немає. Тому з кожним кроком намагаємося звертатися до Верховної Ради, Кабінету Міністрів України, щоб ці пропозиції були викладені законодавчо.


З початку нашого об’єднання ми розуміємо, що за нашою діяльністю ретельно спостерігають сусіди, які не об’єдналися. І позиція їх така: вистоять об’єднані громади – по їхньому шляху підемо і ми, не вистоять – значить, наслідування і змін не буде. Ще один досить важливий момент: у випадку, якщо та чи інша громада захоче приєднатись до вже об’єднаної, потрібно запровадити спрощений механізм дооб’єднання, щоб у міжвиборчий період не запускати процесу нових виборів і, відповідно, не витрачати додаткових коштів.


Щодо фобії про урізання штатів в громадах, які приєднуються, хочу сказати зі свого досвіду, що весь штат, який був у сільській раді, що об’єдналася, залишився без змін – і землевпорядник, і соціальний працівник, і діловод продовжують працювати. Лише сільський голова став старостою і не має фінансових повноважень. Тому важливо, мабуть, все ж таки надати можливість громадам об’єднуватись, не руйнуючи структури.


Коли формується програма перспективного розвитку, громада вже приблизно знає, скільки вона має коштів. Для прикладу, раніше Михайлівська сільська рада мала чотириста тисяч і це був майже весь її річний бюджет, то сьогодні вона має близько півмільйона тільки на розвиток. Про такі гроші громада раніше могла тільки мріяти. Зараз вони вже самі приймають рішення, на що ці кошти спрямовувати – на освітлення, ремонт доріг чи вирішення якихось інших нагальних потреб. 


У нас є декілька  сільських рад, що, за результатами і фінансовими показниками, «не витягують». Маючи досить малі надходження, вони залишили у своїй структурі по два-три працівники. Скажіть, будь ласка, якщо сільський голова збирає податки тільки собі на заробітну плату, то чи функціонально ефективна ця сільська рада? Я розумію, боляче говорити про якусь  ліквідацію чи щось подібне, але, виходить так, що громада  утримує апарат тільки для того, щоб отримати дві-три довідки, які може зробити інша служба. Тому реформа сьогодні неминуча. І саме реформа дає  можливість ефективно формувати апарат і отримувати надходження.


Щодо інших питань, то, наприклад, всі ми зіткнулися з проблемою харчування учнів. Кожен цю проблему вирішував по-різному. Хтось прийняв рішення, що харчує школярів безкоштовно, хтось про оплату 50х50, хтось харчує дітей за рахунок коштів батьків. Але я хочу сказати, що погляд на цю проблему змінився. Зараз батьки контролюють, як харчуються їхні діти, які продукти привозять, тому що у це  вкладаються їхні кошти. У результаті підвищилась якість харчування, значно менше стало харчових відходів.


Наступний аспект – медицина. Субвенцію виділили на первинну і на вторинну ланку медицини. Первинною ланкою медицини, відповідно до Бюджетного кодексу, має займатися об’єднана територіальна громада. Від того, як первинна ланка надасть медичну допомогу, буде визначатись, чи люди підуть на вторинну ланку. Якщо якість послуг на первинному рівні буде висока, то не потрібно буде платити за послуги на вторинному рівні. Ми довго обговорювали на сесії, як поділити ці кошти. Фінансисти вирішили залишити обидві суми. У результаті ми прийняли рішення, що беремо на себе зобов’язання платити на вторинній ланці за кожного свого жителя. Цим самим мотивували первинну ланку, адже її лікарі тепер розуміють, що чим краще вони надаватидуть послуги, тим вищу заробітну платню отримають. Лікарі вторинної ланки також мають розуміти, що якість наданих послуг приносить більше клієнтів, за яких платить об’єднана громада.


 Вважаю, що започаткувавши реформу місцевого самоврядування –  об'єднання територіальних громад, ми одночасно змінюємо на краще і інші ланки.  Починаємо знизу реформу  і освіти, і медицини, і культури, і всіх галузей.
Обговоримо галузь культури, а для прикладу візьмемо бібліотеки. У селі Червона Діброва здійснено об’єднання шкільної бібліотеки з бібліотекою сільської ради. Людина має одну ставку, до обіду працює в школі, після обіду працює в бібліотеці сільської ради. Окрім того, маємо дуже ініціативного працівника, вона не чекає, щоб люди прийшли і взяли художню літературу в бібліотеці, а,  як поштар, ходить з хати в хату: приносить книги, записує в формуляр, через два тижні знову йде і міняє на інші. І люди справді читають. Отак один бібліотекар в маленькому селі виконує свою роботу. Це ефективний приклад поєднання функцій за мінімальні кошти.


Про такі приклади можу говорити довго, тому що є багато різних деталей, з якими стикаємось, багато проблем, але й чимало позитиву.  Один з позитивних моментів – участь у програмі Фонду регіонального розвитку. Цього року під його фінансування з десяти громад потрапили лише три, тому ми хотіли б сприяння з боку обласної ради і обласної адміністрації, щоб наші проекти були профінансовані, для цього у нас підготовлена вся необхідна документація.


Зрештою, об’єднані територіальні громади Буковини почали  жити, потроху підніматись на ноги і робити перші кроки. На базі досвіду наших громад будуть рухатися всі інші, тому закликаю всіх не зволікати, об’єднуватися, об’єднувати свої ресурси для вирішення тих потреб і проблем, які зараз існують у громадах.
Г.С.Сковорода свого часу сказав: « Приходить мудрість не із заповітів, а із повчань та помилок гірких». Переконаний, що здолавши ряд перешкод, ми здобудемо мудрість  у якісному функціонуванні такої структури як об’єднана територіальна громада.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook