Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

18 лютого 2016
Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати

В рамках круглого столу «Проблеми і перспективи об’єднаних територіальних громад», який відбувся 16 лютого в обласній державній адміністрації, про те, чим живе Глибоцька об’єднана територіальна громада, про її проблеми та успіхи розповів під час імпульсної доповіді голова громади Григорій Ванзуряк.

 

Г.В.: Коли в області  активно обговорювався процес об’єднання громад, ми спочатку були тільки прихильниками реформи, а коли справа дійшла до прийняття рішення, то стали її активними учасниками. Десять голів об’єднаних територіальних громад взяли на себе зобов’язання розпочати дану реформу на Буковині.


Не можу сказати, що нам дуже легко, що у нас все є і все буде. Це важка і кропітка щоденна праця. Роботу із проведення децентралізації в Україні можна порівняти з народженням дитини. Про свій прихід у світ немовля сповіщає голосним криком. Після того, як відбулися вибори, перед нами постало питання виходу на прямі міжбюджетні відносини. Ми також почали «кричати», шукати союзників, переконувати населення, щоб отримати ці міжбюджетні трансфери.


Потім постало питання формування нової структури. До сьогодні не всі закони прописані, Постанова Кабінету Міністрів України № 268 від 2006 року вже не відповідає сьогоднішнім реаліям. Але, зрештою, ми почали рухатися, потроху «ставати на ноги». Зараз чекаємо отримання субвенції, адже на об’єднані територіальні громади України виділено 1 млрд. грн., почали отримувати податки у розмірі 60%, що є суттєвим фінансовим надходженням. Тому ми вже  маємо змогу щось прогнозувати,  формувати пріоритети, з’явилося бачення того, в якому напрямку потрібно рухатись  і розвиватись.


Додаткові можливості перед буковинськими громадами відкриває врегулювання Перспективного плану. Фактично, зараз на Буковині перспективний план існує в образі тих 10 громад, які об’єдналися. Всі інші територіальні громади сьогодні можуть об’єднуватися чи об’єднувати навколо себе інші громади, головне, щоб це було добровільно. Поясню, чому я є прихильником добровільності. Коли обговорюється якесь питання, важливо, щоб населення розуміло, куди ми йдемо і що за чим відбувається. Інформація обов’язково має дійти до виборця. Хочу відзначити, що під час об’єднання, ми шість разів збирали громади у різних населених пунктах, шість разів обговорювали, доводили, сідали з олівцем і рахували кожну копійку, яка має надходити у громаду.


Зрозуміло, що ті надходження, які сьогодні залишаються в нас, частково зачіпають інтереси району, інтереси інших галузей, але реформа неминуча, вона потрібна, і тільки завдяки цій реформі, я глибоко переконаний, ми можемо в Україні щось змінити на краще.


Основна проблема в тому, що ми  уже почали діяти як громада, а законодавства для функціонування об’єднаних територіальних громад в окремих галузях і напрямках наразі немає. Тому з кожним кроком намагаємося звертатися до Верховної Ради, Кабінету Міністрів України, щоб ці пропозиції були викладені законодавчо.


З початку нашого об’єднання ми розуміємо, що за нашою діяльністю ретельно спостерігають сусіди, які не об’єдналися. І позиція їх така: вистоять об’єднані громади – по їхньому шляху підемо і ми, не вистоять – значить, наслідування і змін не буде. Ще один досить важливий момент: у випадку, якщо та чи інша громада захоче приєднатись до вже об’єднаної, потрібно запровадити спрощений механізм дооб’єднання, щоб у міжвиборчий період не запускати процесу нових виборів і, відповідно, не витрачати додаткових коштів.


Щодо фобії про урізання штатів в громадах, які приєднуються, хочу сказати зі свого досвіду, що весь штат, який був у сільській раді, що об’єдналася, залишився без змін – і землевпорядник, і соціальний працівник, і діловод продовжують працювати. Лише сільський голова став старостою і не має фінансових повноважень. Тому важливо, мабуть, все ж таки надати можливість громадам об’єднуватись, не руйнуючи структури.


Коли формується програма перспективного розвитку, громада вже приблизно знає, скільки вона має коштів. Для прикладу, раніше Михайлівська сільська рада мала чотириста тисяч і це був майже весь її річний бюджет, то сьогодні вона має близько півмільйона тільки на розвиток. Про такі гроші громада раніше могла тільки мріяти. Зараз вони вже самі приймають рішення, на що ці кошти спрямовувати – на освітлення, ремонт доріг чи вирішення якихось інших нагальних потреб. 


У нас є декілька  сільських рад, що, за результатами і фінансовими показниками, «не витягують». Маючи досить малі надходження, вони залишили у своїй структурі по два-три працівники. Скажіть, будь ласка, якщо сільський голова збирає податки тільки собі на заробітну плату, то чи функціонально ефективна ця сільська рада? Я розумію, боляче говорити про якусь  ліквідацію чи щось подібне, але, виходить так, що громада  утримує апарат тільки для того, щоб отримати дві-три довідки, які може зробити інша служба. Тому реформа сьогодні неминуча. І саме реформа дає  можливість ефективно формувати апарат і отримувати надходження.


Щодо інших питань, то, наприклад, всі ми зіткнулися з проблемою харчування учнів. Кожен цю проблему вирішував по-різному. Хтось прийняв рішення, що харчує школярів безкоштовно, хтось про оплату 50х50, хтось харчує дітей за рахунок коштів батьків. Але я хочу сказати, що погляд на цю проблему змінився. Зараз батьки контролюють, як харчуються їхні діти, які продукти привозять, тому що у це  вкладаються їхні кошти. У результаті підвищилась якість харчування, значно менше стало харчових відходів.


Наступний аспект – медицина. Субвенцію виділили на первинну і на вторинну ланку медицини. Первинною ланкою медицини, відповідно до Бюджетного кодексу, має займатися об’єднана територіальна громада. Від того, як первинна ланка надасть медичну допомогу, буде визначатись, чи люди підуть на вторинну ланку. Якщо якість послуг на первинному рівні буде висока, то не потрібно буде платити за послуги на вторинному рівні. Ми довго обговорювали на сесії, як поділити ці кошти. Фінансисти вирішили залишити обидві суми. У результаті ми прийняли рішення, що беремо на себе зобов’язання платити на вторинній ланці за кожного свого жителя. Цим самим мотивували первинну ланку, адже її лікарі тепер розуміють, що чим краще вони надаватидуть послуги, тим вищу заробітну платню отримають. Лікарі вторинної ланки також мають розуміти, що якість наданих послуг приносить більше клієнтів, за яких платить об’єднана громада.


 Вважаю, що започаткувавши реформу місцевого самоврядування –  об'єднання територіальних громад, ми одночасно змінюємо на краще і інші ланки.  Починаємо знизу реформу  і освіти, і медицини, і культури, і всіх галузей.
Обговоримо галузь культури, а для прикладу візьмемо бібліотеки. У селі Червона Діброва здійснено об’єднання шкільної бібліотеки з бібліотекою сільської ради. Людина має одну ставку, до обіду працює в школі, після обіду працює в бібліотеці сільської ради. Окрім того, маємо дуже ініціативного працівника, вона не чекає, щоб люди прийшли і взяли художню літературу в бібліотеці, а,  як поштар, ходить з хати в хату: приносить книги, записує в формуляр, через два тижні знову йде і міняє на інші. І люди справді читають. Отак один бібліотекар в маленькому селі виконує свою роботу. Це ефективний приклад поєднання функцій за мінімальні кошти.


Про такі приклади можу говорити довго, тому що є багато різних деталей, з якими стикаємось, багато проблем, але й чимало позитиву.  Один з позитивних моментів – участь у програмі Фонду регіонального розвитку. Цього року під його фінансування з десяти громад потрапили лише три, тому ми хотіли б сприяння з боку обласної ради і обласної адміністрації, щоб наші проекти були профінансовані, для цього у нас підготовлена вся необхідна документація.


Зрештою, об’єднані територіальні громади Буковини почали  жити, потроху підніматись на ноги і робити перші кроки. На базі досвіду наших громад будуть рухатися всі інші, тому закликаю всіх не зволікати, об’єднуватися, об’єднувати свої ресурси для вирішення тих потреб і проблем, які зараз існують у громадах.
Г.С.Сковорода свого часу сказав: « Приходить мудрість не із заповітів, а із повчань та помилок гірких». Переконаний, що здолавши ряд перешкод, ми здобудемо мудрість  у якісному функціонуванні такої структури як об’єднана територіальна громада.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Ірина Верещук: Чернівецька область є прикладом для формування ветеранської політики Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook