Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради

Сьогодні територіальні громади мають багато можливостей, щоб отримати новий досвід. Співпраця з громадськими організаціями, участь у різноманітних проектах дає суттєві переваги для розвитку населених пунктів, залучення додаткових ресурсів, вирішення низки соціально-побутових питань. Головне – активність і бажання працювати.
Про участь в одному з проектів, вивчення та використання у роботі міжнародного досвіду “Буковинському віснику ” розповів Острицький сільський голова Василь Цуркан.


БВ: Василю Георгійовичу, скільки часу обіймаєте посаду сільського голови?


ВЦ: Вже 10 років – з  липня 2005 року


БВ: У яких напрямках працюєте? Які основні пріоритети визначаєте в роботі?


ВЦ: Мабуть, як і в кожного сільського голови, на порядку денному однакові питання: бюджет, інфраструктура села, дороги, ремонти тих чи інших об’єктів. Починаючи з 2006 року працювали над газифікацією села, вдалося прокласти 49 км газопроводу. Після цього, відповідно, приводили до належного стану догори. Газопровід уже здали в експлуатацію – цьому теж передувала велика робота з упорядкування документації.
Власними силами відремонтували міст, який було пошкоджено під час повені.  На місцевому рівні він має дуже важливе значення, тому що об’єднує дві частини села і мешканці ним добираються до школи, церкви, інших об’єктів, які там розташовані. Кожних 3-4 роки міст оновлюємо, щоб було безпечно ходити.
Також плануємо зробити реконструкцію клубу, тому що село велике і молодь повинна мати місце для відпочинку. Вже зроблено проект, проте поки відкритим лишається питання фінансування.
Щоденно вирішуємо земельні питання. Зараз, зокрема, ведемо роботу над завершенням генерального плану села. У нас є велика кількість багатодітних сімей, люди хочуть будуватися, переводити землю особистого користування на забудову. Є землі, які знаходяться за межами населеного пункту, де люди вже побудувалися, але не можуть здати будинки в експлуатацію. Ці питання можна вирішити тільки за наявності генплану. Проект уже затверджено архітектурно-містобудівною радою, наступним кроком має стати зміна меж та інвентаризація землі. У цьому питанні ми йдемо попереду інших населених пунктів.
Актуальною сьогодні також є адміністративно-територіальна реформа, об’єднання громад.


БВ: Розкажіть, будь ласка, про проект. Чому Ви вирішили взяти в ньому участь?


ВЦ: Робота сільського голови специфічна, оскільки всі питання, які виникають у мешканців, зосереджуються в сільській раді. Однак крім вирішення щоденних побутових проблем потрібно думати і про перспективу, подальший розвиток села, залучення інвесторів, якихось додаткових ресурсів. А для цього необхідно бути активним, дізнаватись щось нове, пробувати свої сили, беручи участь у проектах.
Власне, проект, у якому я взяв участь, мав назву «Спільне майбутнє українського суспільства після Майдану. Сприяння взаєморозумінню і співпраці у запобіганні конфліктів» і реалізовувався Представництвом німецького об’єднання народних університетів DVV International в Україні  та Інформаційно-дослідним центром "Інтеграція та розвиток». Для представників з різних куточків України було проведено низку тренінгів в Одесі, Харкові та Львові. Мета тренінгів – підвищити спроможність місцевих активістів спільно з органами місцевого самоврядування та представниками ЗМІ запобігати та розв'язувати конфліктні ситуації в полікультурному суспільстві. Тема дуже цікава і актуальна, адже у моїй повсякденній діяльності доводиться вирішувати багато конфліктних ситуацій, тому інформація, яка подавалась на тренінгу, сприймалася досить легко завдяки великому практичному досвіду.
Окрім цього, кожен такий захід – це розширення кола знайомств, адже на тренінгу були присутні представники різних структур, організацій – дуже цікаві люди. Варто зазначити, що з органів місцевого самоврядування був лише я один. Варто також відзначити високий рівень підготовки організаторів, тренерів. Дуже цікава і ретельно продумана програма.


БВ: І в рамках проекту було заплановано ознайомлення учасників з якоюсь країною?


ВЦ: Так. Ми відвідали в Боснію і Герцеговину. Як відомо, у 1992 році Боснія оголосила про вихід зі складу Югославії, після чого на етнічному та політичному ґрунті в республіці розпочалася війна між боснійськими мусульманами, сербами і хорватами, яка тривала до 1995 року. Тому досвід цієї країни з профілактики, вирішення конфліктів і подолання наслідків військових дій має для України велике значення, зважаючи на ту ситуацію, яка склалася у нас сьогодні.
За час перебування там (з 29 листопада до 7 грудня минулого року) ми побували у Сараєво, Сребрениці, Тузлі та Мостарі. Зважаючи на те, що одним з найважливіших завдань у Боснії та Герцеговині залишається збереження миру та запобігання міжетнічним конфліктам, над цим питанням, так званою “війною за мир”, сьогодні працює значна кількість громадських організацій, і, власне, в рамках поїздки наша делегація відвідала їх офіси. Це “Euroclio BIH” – Асоціація педагогів історії Боснії і Герцеговини, “The Office of the High Representative (OHR)” (?), фонд “Caritas”, “Mirovna akademija”, “CSSP - Berlin Center for Integrative Mediation”, “Nansen dijalog centar”, офіс “DVV International”, “SARA Srebrenica”, представництво ОБСЄ.


Поїздка була організована на дуже високому рівні, нам підготували дуже насичену програму. Мир відновити набагато важче, ніж розпочати війну – такий був основний меседж. Нас ознайомили з історією Боснії і Герцеговини, показали наслідки, спричинені бойовими діями, розповіли про теперішню ситуацію в країні. Нам було дуже цікаво, учасники групи – представники різних міст, різних структур, організацій, цікавилися багатьма питаннями, намагалися детально розібратися в усьому.
Вразили екскурсії містами. Взяти, для прикладу, Сараєво – дуже гарне і чисте місто, цікаві архітектурні рішення, багато пам’яток історії, музеїв, культових споруд. Але незважаючи на те, що велику кількість зруйнованих будівель відновлено, місто і досі зберігає сліди подій двадцятирічної давності – отвори від куль і снарядів на стінах будинків, пам’ятниках…


У представництві “Карітас” нас познайомили з трьома організаторами (?), які під час воювали один проти одного, а зараз разом працюють, щоб відновити мир. Варто зазначити, що ситуація в країні і досі дуже нестабільна і напружена.
Під час перебування у Сребрениці ми відвідали меморіальний центр у Потоцарі – кладовище ексгумованих з масових поховань та розпізнаних жертв різанини. За період війни тут було вбито понад 8 тисяч людей. Ще досьогодні знаходять тіла загиблих та ідентифікують їх. Важко уявити, але лише за тиждень сербськими військами було розстріляно близько семи з половиною тисяч боснійських мусульман – хлопчиків та чоловіків віком від 12 до 77 років, це коли загальна кількість населення складала всього 53 тисячі. Це справжній геноцид. Нам показали фільм про ті події, хроніку – як людей вивантажували, розстрілювали – це було жахливо. Директор меморіалу, жінка, розповіла, що втратила 60 чоловік з родини.


У місті велика кількість порожніх будинків, багато біженців так і не повернулися до своїх домівок. До речі, помітив, що у місцевих людей немає посмішок на обличчях. Ця рана у мешканців ще незагоєна, біль досі свіжий.


У Тузлі ми зустрілися з мером. Ця зустріч була для мене особливо цікавою, адже хотілося більш детально дізнатися, як працює місцеве самоврядування, як наповнюється бюджет, за рахунок чого живуть люди, особливо в гірських селах. Як мені пояснили, головний акцент зроблено на розвиток туризму, який приносить основний прибуток, адже особливо великих підприємств тут немає. Працюють також солевидобувні шахти. Загалом, коштів вистачає і на заробітні плати, і на підтримання міста у належному стані, і на відкриття нових підприємств.
Багато слідів війни залишилось у Мостарі. Тут було зруйновано значну кількість історичних та архітектурних пам’яток. Досі не відновлена величезна будівля банку, з якого колись хорвати вели обстріл, багато порожніх будинків. Після закінчення війни місто умовно розділили між хорватами і боснійцями відповідно до політики національної рівності. Реставрація будівель, як нам пояснили, не проводиться у зв’язку з Гаазькими судами, які тривають досі. Можливо, частина зруйнованих будинків залишена просто як пам’ять. А так, загалом, Мостар – дуже гарне місто, екскурсійне. Ми зустріли на вулицях велику кількість туристів.


Дуже неоднозначні враження залишились від знайомства із системою освіти. У Мостарі ми мали змогу відвідати міжнародний ліцей та поспілкуватися з його директором. Цей навчальний заклад, де здобувають освіту діти різних національностей, з різних країн, зокрема і з України, у плані організації навчання зараз є прикладом для інших місцевих шкіл, де, як виявляється, досі практикується поділ учнів.  Незважаючи на те, що діти знаходяться в одній школі, під одним дахом, вони чітко поділені за етнічною ознакою. Окремі входи, окремі вчителі, окремі підручники. Діти не товаришують між собою. Це дуже дивно і неправильно на мій погляд, адже щоб припинити цю ворожнечу, починати треба саме з дітей – об’єднувати їх, проводити спільні заходи. Вони повинні вирости у мирі. З дорослими цього зробити вже, на жаль, не вийде. І хоча на перший погляд ситуація ніби стабільна – люди разом працюють, спілкуються між собою, однак відчувається їх дуже напружений емоційний стан, поряд з цим всі бояться, щоб знову не пролилась кров, бояться порушити цей крихкий мир. Я  запропонував налагоджувати співпрацю, адже було б добре, щоб їх діти приїжджали до нас, ми могли б проводити спільні освітні, спортивні, культурно-масові заходи, екскурсії. Я готовий, зі свого боку, це все організувати і забезпечити належний прийом. Будемо сподіватися, що вони приймуть пропозицію і у перспективі вдасться організувати щось подібне.


БВ: Який підсумок побаченому можна зробити?


ВЦ: Для нас ця поїздка стала уроком, прикладом того, що може статись з країною через чиїсь політичні переконання: етнічний конфлікт, що переріс у громадянську війну, як наслідок – тисячі людських жертв, розруха, довгий шлях відновлення.
Зараз Боснія і Герцеговина не мають можливості вступу до ЄС, оскільки їх стримують Дейтонські угоди, підписані лідерами сербського, боснійського та хорватського народів у 1995 році за посередництвом США. Проблемою залишається надмірна кількість урядових структур, труднощі з реформуванням, спричинені відсутністю централізованої влади, корупція. А для змін, у першу чергу, необхідно дійти внутрішньої згоди.
Тому нам дуже важливо у себе, на місцях, робити все таким чином, щоб запобігти такому розвитку подій.


БВ: Чи братимете участь в інших програмах?


ВЦ: Так, звичайно. Будемо пробувати свої сили у проектній діяльності, щоб, як я уже казав, отримувати нову інформацію, розвиватись і мати можливість залучати додаткові ресурси для потреб громади.
Дуже хотілося б все ж таки налагодити співпрацю із навчальними закладами Боснії і Герцеговини, створити програму обміну. Це насправді має велике значення.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook