Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

14 липня 2014
Інтерв'ю з Іваном Патараком на тему реформування місцевого самоврядування в Україні

Редакція «Буковинського вісника» поспілкувалася з заступником голови Сторожинецької районної ради Іваном Патараком стосовно можливої реформи місцевого самоврядування, передумови для якої вже існують в Україні.


- Доброго дня! Іване Вікторовичу, що Ви думаєте стосовно можливої реформи місцевого самоврядування?


- Реформа місцевого самоврядування – це дуже гарна ініціатива, адже на сьогоднішній день місцеві ради позбавлені реальних важелів впливу на формування бюджету і, відповідно, його використання. Це вимагає суттєвих зміни.
Сторожинецький район сам себе забезпечує приблизно на 60 %, решту, 40 % відповідно він отримує з державного бюджету. Яка різниця наскільки ми наповнимо бюджет, якщо все рівно ці гроші заберуть, а потім дадуть стільки, скільки будуть вважати за потрібне? Та коли всі зібрані кошти на місцях будуть тут же залишатись і розподілятись громадою, то з’явиться серйозний стимул для  того, щоб місцева влада працювала дуже відповідально над наповненням бюджету. І не тільки влада, тому що в даному випадку влада не все може зробити. Величезний вплив на дані процеси мають самі люди. Ми вже побачили, як люди змінили владу в усій країні. Таким же чином громада може вирішувати дуже багато нагальних проблем.


Громада зараз може робити дуже багато. І коли ми зможемо людям пояснити, що треба легалізувати робочі місця (це дуже важливо),  платити податки, працювати і вести свій бізнес в законному руслі, і ті кошти, які вони заплатять як податки, завтра зможуть перетворитися на хорошу дорогу, на гарний тротуар, на освітлення вулиць і т. і. Тобто, ми зможемо показати, що якщо сьогодні людина заплатила кошти в бюджет, завтра ці кошти будуть використані на покращення інфраструктури, покращення її життя.


Ще ми маємо забезпечити рівні умови ведення бізнесу. Вони є дуже важливими, адже у цьому випадку такий підхід буде стимулювати людей працювати чесно, прозоро. Якщо люди будуть працювати в однакових умовах, зрозуміло, що держава від цього тільки виграє.


Також надзвичайно важливо впроваджувати досить серйозні штрафні санкції за порушення тих чи інших правил чи законів. Тобто, якщо людина, образно кажучи, має заплатити податки в розмірі 400 гривень на місяць і вона ухиляється від цього, коли її викриють вона мала б потрапити під штрафні санкції і заплатити, наприклад, 40 000 гривень. У такому випадку, ця людина дійсно піде і заплатить 400 гривень, щоби не ризикувати великими коштами. Водночас, вона має знати, що всі інші, хто працює, робить так само як вона. Це взаємопов’язані речі.


Це власне і є тими аспектами, які позитивно можуть бути сприйняті і реалізовані при впровадженні реформи місцевого самоврядування.


- Тобто всього три основні кроки допоможуть нам змінити форму управління та зробити її ефективною? Чи є якісь інші аспекти?


- Що стосується інших аспектів: будемо наповнювати бюджет через покращення надходження до бюджету. Чиновники будуть зацікавлені в тому, щоб залучати інвесторів. Будуть скорочуватися різні перепони ведення бізнесу. Скажімо так, це певного роду вже поворот обличчям до сфери бізнесу, поворот обличчям до людей.


Ще реформа місцевого самоврядування дозволить прозоро використовувати кошти. Основна частина державного бюджету розподіляється в центрі, де і приймаються рішення куди конкретно спрямувати великі суми: в область, в район, чи навіть в певне село. Визначаються організації, які будуть виконувати роботи, і місцева громада немає ніякого впливу на ці процеси. Чи той підрядник завищив ціну робіт, чи він зробив не так якісно… Місцева громада може частково впливати на якість, проте на вартість робіт впливати не може.


Коли кошти будуть розподілятися на місцевому рівні, ми отримуємо контроль з боку громади, тому що рішення приймається не однією людиною, не одним чиновником високого ранку, а, наприклад, виконавчим комітетом Районної ради. Цей виконавчий комітет буде складатись з певної кількості людей, уявімо собі що це буде 10 осіб. То скажіть мені, де можна більше зловживати: коли рішення приймає одна людина, чи коли десять? У випадку коли це вже буде прийматись колегіально, я не кажу що зловживань таки зовсім не буде (десь вони можуть бути), але відсоток буде значно нижчий.


- Плюс можливий вплив громади, як Ви зазначали раніше…


- Так, плюс громада може впливати на цих людей, тобто ці люди, які будуть членами виконавчого комітету – це люди з цієї ж громади. Такі люди, як правило, переживають за свою репутацію, тобто прийнявши якесь несправедливе рішення, вони будуть нести як мінімум моральну відповідальність, рейтингову відповідальність. Методами громадського впливу і певного тиску можна змінити їхнє ставлення, тому що вони самі є членами тієї ж територіальної громади мешканцями живучи на місцях будуть реагувати на тих людей, які на них скаржаться, тут же на місцях.


- Скажіть, якщо людина з Банилів-Підгірного,  чи з Красноїльська, чи з Кучурова пожаліється на якогось міністра або заступника міністра, це якимось чином на нього вплине? Ну очевидно що не вплине. А коли ми говоримо про ту саму людину, яка впливає на керівника зі свого ж села або свого ж району, тут вже вплив може бути суттєвішим. А коли до цієї людини приєднаються ще десять-двадцять осіб, то цей вплив буде вже дуже серйозний і тоді люди, які управляють районом не зловживатимуть, принаймні їх дії будуть прозорими та, за умови колегіальності, вони не зможуть протягувати якісь несправедливі та нечесні рішення. Таким чином ми виключаємо надбудови корупції, які зараз існують.


Отож, маючи більше коштів на місцях, збираючи більше податків і знявши корупційні надбудови при виконанні робіт, ми отримаємо значно більше коштів та значно більше реальних об’єктів, які будуть зроблені за ті ж самі гроші.


- Зрозуміло. Тобто Ви повністю підтримуєте ці зміни?


- Так, тому що ми виходимо на гарну формулу розвитку громади, і тут власне від громади буде залежати наскільки добре вона буде розвиватись. Зрозуміло, що якась частина коштів повинна надходити і в державний бюджет, тому що є певні депресивні регіони, які не можуть себе забезпечити і навіть не мають потенціалу швидкого зростання, щоб виправити цю ситуацію. Тому очевидно, що з державного бюджету їм буде надходити допомога для їх розвитку.


Крім цього, варто сказати, що безпосередньо приймати рішення будуть депутати місцевих рад, а це знову ж таки представники місцевої громади, і хоч вони представляють різні населені пункти, проте вони потребують певного консенсусу. А цього консенсусу можна досягти тільки спільно, тобто ніхто не зможе сказати, давайте ми дамо всі кошти на Чудей, чи давайте дамо всі кошти на село Сіячів, наприклад, ніхто цього зробити не зможе. А депутати створять комісії, поїдуть по цим селам, визначать перелік об’єктів, на які потрібно спрямувати кошти в першу чергу, і приймуть відповідне рішення на сесії ради.


Таким чином, я вважаю, що якщо ця реформа буда втілена в життя, то ми маємо всі шанси створити гарну формулу розвитку громади і всієї країни вцілому.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Ірина Верещук: Чернівецька область є прикладом для формування ветеранської політики Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook