Олексій Мєдведєв – керівник програм шкільного розвитку та менторингу в м. Гамбург (Німеччина). У 2018 році, після знайомства з діяльністю благодійної організації «Елеос-Україна», він спільно з колегами розпочав освітній проєкт для жінок-переселенок в Україні, щоб підтримати їх у складних обставинах та допомогти відкрити власну справу. Після повномасштабного вторгнення Олексій та його партнери почали надавати фінансову підтримку прихисткам, де мешкають люди, що втратили домівки через війну. Ми поспілкувалися з Олексієм під час його перебування у Чернівцях і він розповів про свою професійну діяльність в Німеччині, напрямки роботи організації, співпрацю з органами влади та допомогу українським сім'ям. Я працюю у Гамбурзі, в агентстві соціальних проєктів, що має назву «Координаційний центр з питань підвищення кваліфікації додаткової освіти». Це структура, яку міська адміністрація Гамбурга створила більше 30 років тому з метою покращення ситуації на ринку праці. У той час не тільки в нашому регіоні, а й по всій Німеччині виникла ситуація, коли, з одного боку, був досить високий рівень безробіття, а з іншого – підприємства не могли знайти достатню кількість потрібних їм людей, персоналу. В цьому і полягає ціль нашої оранізації – об’єднати всіх учасників ринку праці з метою розробки проєктів та інструментів, за допомогою яких можна заповнити прогалину між потребами підприємств і реальними можливостями людей, які шукають роботу. Ми працюємо на проєктній основі, фінансування отримуємо з ресурсів регіону міста Гамбург та від Європейського Союзу. Наш основний напрямок – це робота з тими цільовими групами, які найбільш вразливі на ринку праці. У першу чергу це мігранти, які зазнають дискримінації за мовною ознакою, за паспортом, а якщо вони додатково мають ще статус біженця, то дискримінація може бути ще суттєвішою. Це жінки загалом – я не відкрию Америки, якщо скажу, що ситуація на ринку праці в глобальному масштабі не ідеальна, існує дуже багато стереотипів, а також обмежень для жінок у поєднанні кар’єри і ролі матері в сім’ї. Якщо жінка хоче створити сім’ю і народити дитину, то найчастіше всі питання, пов’язані з цим, лягають не на партнера, а на неї, тому жінка є найбільш вразливим компонентом у цій структурі. Виходить, що жінки працюють удвічі більше: на повну ставку на роботі і вдома мамами. І якщо вони хочуть залишатися в професії і кар’єрно рости – це дуже складно поєднувати. І це не проблема самих жінок, це проблема економіки, фірм, структур, які неправильно реагують на цю ситуацію. Крім цього, ми працюємо також з іншими слабозахищеними групами населення. Наприклад, це квір-молодь, яка зазнає дискримінації на основі гендерної ідентичності і сексуальної орієнтації. У нас багато різних напрямків, різних проєктів, і я можу розказати більш детально про наш великий проєкт, пов’язаний із темою шкільної освіти і з темою освіти дорослих, який має назву «Шкільний ментор». Йому скоро буде 10 років, це спільний проєкт регіонального міністерства освіти і нашої організації з метою покращити ситуацію серед школярів, насамперед школярів із мігрантського середовища. Основна тема проєкту – організація системи наставництва. Ми навчаємо школярів і показуємо, як, наприклад, четвертокласник може допомогти першокласнику зорієнтуватися в новій школі, правильно спакувати ранець, навчитися якимось іграм на перерві, навчитися не боятися певних ситуацій. І це тільки один із прикладів, що ми робимо. Друга частина цього проєкту – це навчання менторів-батьків. Курс називається «Як зрозуміти шкільну систему в Німеччині?» і розрахований на всіх, хто хоче в подальшому розповісти про шкільну систему тим батькам, які самі не навчалися в німецькій школі, або які лише приїхали в Німеччину і їм необхідна орієнтація. Цей курс складається із кількох модулів, вони можуть бути пройдені як онлайн, так і в системі безпосереднього навчання в класі. Ті, хто пройшов цей курс (а це мінімум 8 годин), отримують від нас сертифікат і можливість волонтерської роботи в рамках проєкту «Шкільні ментори» з невеликою фінансовою підтримкою від міста Гамбурга і Європейського соціального фонду. За кожен проведений захід сертифіковані батьки-ментори отримують невелику винагороду. Таким чином це і матеріальна мотивація, і інтелектуальна, моральна, тому що ми, все-таки, говоримо більше не про професійну діяльність, а про волонтерство і про певні соціальні моменти підтримки інших батьків. На цей момент ми вже провчили декілька тисяч менторів в системі освіти Гамбурга. Основним матеріалом, з яким вони працюють, є брошура «Як зрозуміти шкільну систему освіти в Німеччині». Перша версія вийшла ще у 2014 році німецькою мовою, з того часу ми зробили багато різних версій і перекладів мовами тих країн, звідки приїхали батьки в Німеччину. У 2022 році ми зробили переклад також українською і на нього є великий попит у школах. Зараз ми працюємо в 50 школах. Щоб зрозуміти обсяг – у Гамбурзі приблизно 400 шкіл, тому це достатньо велика кількість. Ми не можемо в рамках нашого фінансування і наявного персоналу охопити всі школи, хоча це одна із цілей розвитку нашого проєкту на період після 2025 року, коли у нас закінчується фінансування на цьому етапі. Це дуже популярний курс, кожен рік, окрім основних, додаються якісь нові теми. Ми починаємо з базових: яку роль відіграє рідна мова в освіті дитини (якщо сім’я мультикультурна, ми рекомендуємо вдома розмовляти саме рідною мовою, а не німецькою), яку роль відіграє дитячий садок у питаннях соціалізації дитини, які фінансові можливості є у сім’ї з невеликим достатком, як отримати субсидію для освітніх поїздок чи відвідування гуртків і т. ін. Всі ці моменти дуже важливі. Можливо, для людей, які народилися і живуть в Німеччині, вони зрозумілі, але багатьох нашим сім’ям, передусім сім’ям, які приїхали недавно (а більшість сімей з України – це якраз ті самі, які приїхали недавно), не володіють німецькою, не знають ситуацію ні в соціальній сфері, ні у сфері освіти, така інформація важлива. Окрім того, мова, якою написана ця книга, дуже проста і доступна – це не мова адміністрації, міністерства, складних законів, а нормальна людська мова, тут також є велика кількість ілюстрацій і додаткових посилань на більш детальні документи. Мені здається, що такий підхід до питань освіти дорослих допомагає людям зорієнтуватися у складних системах як, наприклад, система освіти. Є й інші проєкти, де ми, наприклад, працюємо з жінками, які повертаються з декретної відпустки знову на роботу. Оскільки за цей час змінюється ринок праці, змінюються фірми, умови роботи, жінкам необхідна додаткова кваліфікація, щоб оновити інформацію, пов’язану з попередньою роботою, і наш проєкт допомагає таким жінкам знову адаптуватися на ринку праці. Є інші приклади проєктів, де ми працюємо безпосередньо з людьми, які пов’язані з ринком праці (мігранти, люди з інвалідністю тощо). Працюємо також з організаціями, які відповідають за рекрутинг. Це зовсім інший напрям роботи, але він не менш важливий, тому що від рішення менеджерів з персоналу залежить, чи візьмуть на роботу цю людину. Робота у цьому напрямку – це дуже довготривалий, комплексний процес, який має на меті змінити позицію підприємств, позицію менеджерів з персоналу щодо цих цільових груп. До цього часу існує багато упереджень, кліше, негативних моментів, пов’язаних і з мігрантами, і з біженцями. Типовим прикладом є жінка-мусульманка, яка носить хіджаб – фірми, які працюють з клієнтами, просто бояться брати на роботу таких жінок. І шляхом постійної, кропіткої праці, пояснень, тренінгів ми намагаємося змінити мислення організацій і показати, що це зовсім не проблема, а навпаки – хороший внесок у різноманітність фірми, що дасть змогу привабити нових клієнтів. Але це дуже довгий процес і він вимагає довгого, аргументативного підходу. Зміни не завжди помітні, але ми працюємо в системі, і міська адміністрація зацікавлена в тому, щоб якомога більше різних людей, з різним бекграундом, різними мовами, культурами, настановами, цінностями могли працювати – зокрема, і в системі адміністрації. Я думаю, що це спільними зусиллями ми зможемо цю проблему вирішити. |