Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

05 вересня 2022
Заклади освіти у місті Чернівці можуть отримати фінансову автономію

Про переведення закладів освіти Чернівецької міської територіальної громади на можливість автономно розпоряджатися фінансовими ресурсами розповіла Ірина Ткачук, начальник Департаменту освіти Чернівецької міської ради.

 

Питання фінансової автономії є важливе, ми очікуємо ухвалення рішення міською радою саме про надання права бути фінансово автономними закладам освіти Чернівецької міської територіальної громади уже у третьому етапі, оскільки два таких рішення уже проголосовано і станом на сьогодні у нас є автономними 10 закладів дошкільної освіти та 35 закладів загальної середньої освіти. На сьогодні ми очікуємо надання фінансової автономії ще 10 закладам загальної середньої освіти та 45 закладам дошкільної освіти.

 

Ми поділили це на два етапи: одні заклади чекають переведення на фінансову автономію з першого жовтня, решта закладів повинні отримати фінансову автономію з першого січня. Питання справді є цивілізаційним, оскільки весь розвинутий в економічному та демократичному плані світ вже давно передав фінансову автономію безпосередньо до отримувачів послуг максимально близько – це принцип субсидіарності, який, власне, закріплений також і Бюджетним кодексом України. Більше того, право на фінансову автономію передбачене Законом України «Про освіту», зокрема статтею 23, тому, як на мене, ухвалення такого рішення саме місцевою радою є більш технічним, оскільки це право не просто деклароване, а закріплене у законодавстві, яке регулює діяльність закладів освіти.

 

Коли ми говоримо про фінансову автономію, ми повинні говорити не тільки про нормативно-правову базу, а  й про те, які можливості надає фінансова автономія закладам освіти. Насамперед це створює можливість для закладів освіти безпосередньо розпоряджатися тими фінансовими ресурсами, які передбачені для закладів освіти. Що це дає їм? Перш за все, це прозорість використання фінансових ресурсів. Розуміємо, що коли всі кошти знаходяться на централізованій бухгалтерії, то в такому випадку багато закладів освіти, багато керівників, а також безпосередньо і громада може говорити про те, що кошти розподіляються непрозоро. Рік тому нами було проведено колегію управління освіти, і коли ми готувалися, ми опитали наших керівників, чи вважають вони прозорим розподіл фінансових ресурсів між закладами. З’ясувалося, що абсолютна більшість закладів освіти, за винятком декількох, вказали, що вони не розуміють процедури розподілу і використання фінансових ресурсів. Тому вже тоді було ухвалено одне з перших рішень, що заклади освіти повинні переходити на фінансову економію, як це є в Україні.

 

Я хочу зауважити і нагадати, що в Україні більшість обласних центрів надали право фінансової автономії закладам освіти. Більше того: у нас є заклади освіти, які з 1991 року є фінансово автономними. Тому говорити, чи цей механізм є ефективним, немає змісту. Практика є доволі тривалою і вона показала і довела свою ефективність уже за 30 років її використання. Наші найближчі колеги з Івано-Франківська, Тернополя, Хмельницького користуються цим правом і вони абсолютно задоволені. Але коли я говорю «колеги», я не говорю про управління та департаменти освіти, я говорю саме про заклади освіти, про їх керівників. Фінансова автономія надає можливість не тільки прозорості використання коштів, але й надає можливість контролю батьківської громади використання тих ресурсів, які безпосередньо передаються на заклади освіти.

 

Також можна говорити про гнучкість та свободу ухвалення рішень, які стосуються фінансів. До прикладу, абсолютно неправильним з точки зору логіки і цивілізаційного підходу, якщо ми про нього говоримо, є ухвалення рішень на рівні органів управління освіти, коли кошти розподіляються і використовуються саме «згори». Що мається на увазі? До, прикладу, чи справедливим є формування технічного завдання щодо будь-якої закупівлі? Технічне завдання формується «згори» і потім всі заклади освіти отримують, для прикладу, однакові парти, в однаковій кольоровій гамі, з однаковим кутом нахилу тощо. У випадку фінансової автономії ці кошти передаються на заклади освіти, які можуть формувати власне технічне завдання і отримувати той продукт, який буде найбільш придатний саме в їх закладі освіти.

 

Більше того, якщо ми говоримо про закупівлі централізовані – в такому випадку це великі закупівлі, і ми будемо говорити про відкриті торги або ж будемо говорити навіть про міжнародні торги, які затягують надання послуг здобувачам освіти у часі. Якщо ми передаємо кошти на заклади освіти, а кошти не є великими, у такому випадку більшість закупівель здійснюється або ж за спрощеною процедурою, оскільки вони обмежуються ресурсом до двохсот тисяч, або ж, здебільшого, це прямі торги, прямі закупівлі до 50 тисяч, які взагалі підписуються прямим договором.

 

З нещодавнього: нам на управління освіти передали кошти для демонтажу сухостою, простою мовою – знесення дерев, які знаходяться в аварійному стані. Ті кошти, які можна було передати на фінансово автономні заклади, ми передали зразу. Що ж стосується коштів, які залишилися в нас для закладів, які ще знаходилися в нашому обслуговуванні, для них було сформульовано технічне завдання, обґрунтування і була організована спрощена закупівля. На той момент, коли ми ще тільки чекали переможця спрощених торгів, наші заклади освіти, які знаходились на фінансовій автономії, уже заключили договори і малий виконані роботи. Тобто фінансова автономія справді надає можливість закладам освіти пришвидшити у часі будь-які послуги, про які ми говоримо.

 

Більше того, заклади освіти можуть бути гнучкими, адже коли йдеться про централізовані закупівлі, то є дуже небагато тих підрядників, тих суб\'єктів господарювання, які готові працювати на нашому рівні, оскільки мова йде про великий обсяг робіт і про великий фінансовий ресурс. У тому випадку, якщо ми передаємо на фінансово автономні заклади, такі рішення можуть утворюватися швидко і можна залучати до закупівлі прямої до договорів чи до спрощених торгів значно більшу кількість суб\'єктів господарювання.

 

Тому наголошу, що фінансова автономія – це першочергово прозорість використання фінансових ресурсів, це гнучкість і швидкість ухвалення рішень. Але ще це право закладів освіти, яке гарантовано їм статтею 23 Закону України «Про освіту».

 

 

 

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Олег Немчінов: Наразі держава виконує свої функції, державні органи працюють чітко й злагоджено Наталія Алюшина: Війна показала, що переважна більшість українських публічних службовців продемонстрували відданість державі Робота служби зайнятості в умовах військового стану Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб Олексій Гайдай: Ми не допустимо, щоб люди лишилися незахищеними Територіальна оборона: питання та відповіді Про виклики та перемоги 2021-го року: інтерв'ю з головою Вижницької РДА Михайлом Чорнеєм Голова НАДС Наталія Алюшина про реформу оплати праці державних службовців Павло Польовий: Цифрова компетентність державних службовців як основа процесів цифровізації сфери публічного управління Любов Нечипорук: Для підтримки місцевих мовників Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення ініціювала проєкт обміну контентом Руслана Клим: Ключові аспекти розвитку Вижницького району Іларій Мінтянський: Діяльність Головного управління Національної сервісної служби у Чернівецькій області Анатолій Круглашов: "Інститут державної служби України: зародження, розвиток, особливості" Михайло Чорней: Пріоритети діяльності Вижницької райдержадміністрації Микола Ярмистий: Тенденції розвитку державної служби в Україні Мирослава Ткачук: Головне про патронат Вікторія Гатрич: «У комунікації головне – бути чесним із аудиторією» Юрій Півень: Система соціального захисту в територіальних громадах Юрій Манастирський: Особливості деклараційної кампанії у 2021 році Державний сектор потрібно навчати співпрацювати з бізнесом: презентували аналітичний звіт «Демократичний компонент у навчанні державних службовців» Ілона Факас: Вступ на державну службу: порядок, вимоги, особливості в умовах карантину Сергій ОСАЧУК: Чернівецька область приречена на успіх і нею Україна може пишатися! Микола Ярмистий: дотримання принципів вірно служити українському народові та українській державі закладені в обітниці ще 100 років тому Державна служба є критерієм розвитку нашої держави Сумлінним платникам податків буковинські фіскали створюють комфортний клімат Георгій Придій: Злагоджена робота задля досягнення максимальних результатів Пенсійне обслуговування по-сучасному: оновлені сервісні центри та портал електронних послуг
Соціальна згуртованість у громадах Ірина Ткачук: Заклади освіти у місті Чернівці можуть отримати фінансову автономію Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Олексій Чернишов: Уряд підтримає власників житла, які безоплатно прихистили переселенців Громади області: дайджест за 7-12 березня 2022 р Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Валерій Романенко: Механізм фінансового забезпечення громад досі недосконалий Тарас Халавка: Розвиток партисипативної демократії у громадах області Дмитро Глобак: Організація системи освіти в територіальних громадах: досвід, проблеми, рішення Анатолій Круглашов "Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні" Світлана Олексійчук: Створення «Резиденції молоді» як новий рівень реалізації молодіжної політики Організація пожежної безпеки у територіальних громадах області Екотолока, спортивні змагання та фестиваль юшки - у територіальних громадах області відбулися заходи згуртування Ринок землі в Україні: проблеми та перспективи. Частина 1. Правове регулювання земельних відносин в Україні. Наталія Катрюк: Шукаємо власні шляхи для розвитку громади Марія Нікорич: «Земля і комунальне майно – одне з найважливіших джерел наповнення місцевого бюджету» Сергій Бостан: Основні пріоритети – ефективне використання комунального майна Світлана Банар: Найчастіше до старости звертаються із земельними питаннями Іван Янко: Мешканці нашої громади надзвичайно працьовиті Старости Вашківецької громади: що на порядку денному? Христина Марчук: Децентралізація: підсумки та нові завдання Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Євген Магда "Удар в спину: чому Санду та Спину грають проти України?" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть Марін Герман: Децентралізація влади без соціального капіталу – шлях до «інституційної невдачі» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Дзюба Іван Михайлович Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Дністрянський Станіслав Северинович (1870 – 1935) Анатолій Круглашов: Місцеві вибори 2020: роздуми експерта Міста в децентралізаційній реформі: проблеми і перспективи Публічне управління у сфері молодіжної політики в умовах децентралізації та євроінтеграції України Сергій Гакман "Єврорегіон "Верхній Прут": досвід, виклики та особливості" Пропозиції учасників міжнародного круглого столу «Нові європейські парадигми співпраці та потенціал Єврорегіону «Верхній Прут» Зиновій БРОЙДЕ: КООРДИНУВАННЯ ПЕРЕХОДУ ДО ТРАНСКОРДОННОЇ ЦИРКУЛЮЮЧОЇ ЕКОНОМІКИ Сергій Гакман: Білокриницька трагедія 1941 р.: погляд через 80 років
шукайте нас на facebook