Вікторія Чебан - юрисконсульт Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування, канд.юрид.наук. «БВ»: На чому зосереджена робота Центру? ВЧ:Чернівецький центр розвитку місцевого самоврядування, створений за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» і Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіон). Такі Центри створені в усіх областях України, центральний офіс установи знаходиться в Києві. Мета - це підтримка реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка на сьогодні відбувається в Україні.
Наш Центр фінансується за кошти Європейського Союзу. Основним чим займається Центр – це підтримкою реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Зокрема, ми беремо участь у громадських слуханнях, надаємо допомогу при оформленні рішень про об’єднання громад, супровід громад після об’ єднання у різних сферах: регіонального розвитку, земельних відносин, муніципальних послуг, секторальних реформ тощо.
«БВ»: Які етапи проходять громади до остаточного об ‘єднання? ВЧ: Починається процес об ‘єднання з обговорення даної пропозиції - це може бути ініціатива сільського голови, депутатів сільської ради або просто місцева ініціатива, але у нашій області, це переважно ініціатива сільського голови або ж депутатів. І відповідно, ініціатива оформляється у вигляді розпорядження про проведення громадських слухань, тому що Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» чітко передбачає проведення консультації з громадськістю перед утворенням громади. Після того як відбуваються громадські слухання рішення, яке приймається населенням є вказівкою для місцевих рад, тому що юридично оформлення громади можливе тільки через рішення місцевої ради. І сільська чи міська рада приймає рішення про ініціювання об ‘єднання. Після прийняття даного рішення ініціатори об’єднання звертаються до навколишніх сіл, які планують об‘єднуватися в одну громаду. В суміжній громаді обговорюють таку ініціативу із жителями, якщо погоджуються на об’ єднання, сільська рада приймає рішення про об ‘єднання та формується спільна робоча група. Ця група розробляє проекти рішення про об ‘єднання, яке знову ж таки схвалюється радою і направляється на висновок до Чернівецької обласної державної адміністрації. Облдержадміністрація надає висновок на дотримання Конституції та Законів України в процесі формування ОТГ.
Після позитивного висновку приймається остаточне рішення про формування громади. Після чого ЦВК призначає перші вибори громади і вже після того як пройшли перші вибори обирається голова, обирається відповідна рада та починає функціонувати об‘єднана територіальна громада.
«БВ»:З якими проблемами можуть стикатися ОТГ під час об’єднання? ВЧ: Не завжди людям подається дійсна інформація про ОТГ, а навпаки відбувається її викривлення. Факти перекручуються і відповідно людям в територіальній громаді повідомляється, що даний процес приведе до обмеження чи до віддалення послуг від них, до того, що будуть закриватися школи. Такі речі ми досить часто чуємо на слуханнях. Тобто, є фактори, які впливають на не бажання людей об’єднуватись в громаду. Звісно політичні фактори також певною мірою впливають на процес об’єднання.
«БВ»: Чи можуть села(селища) вийти з ОТГ? ВЧ: Законодавство України на сьогодні не передбачає виходу з громади. З таким проханням до нас звернень не було. ЗУ «Про добровільне об'єднання територіальних громад» передбачає, що вихід можливий в установленому законодавчому порядку. Проте, такий порядок законодавець ще не встановив, тому поки що йдеться тільки про об’єднання.
«БВ»: Які ОТГ на Буковині зараз можна вважати успішними? ВЧ: Всі громади зараз є успішними, не можу сказати, що одні є не успішними, або ж не намагаються такими стати, але різний розвиток громад у нас має бути, це безперечно. Проекти, які зараз реалізуються, стимулюють ОТГ до активності. Громади вчаться оформлювати проекти, бо держава гарантує інфраструктурну субвенцію. І тому громада зацікавлена , аби отримати певні кошти та реалізувати свої задуми. Для громад відкриті можливості, аби залучити іноземні кошти. Є досить багато таких проектів. У нас у Центрі є Олексій Грушко - радник з регіонального розвитку та Тетяна Татарчук - директор Центру, які допомагають ОТГ з проектами. До прикладу, Глибоцька громада відкрила сироварню, яка приносить прибуток громаді. Тобто, кожна громада намагається знайти певну особливість своєї громади, що б стимулювало і давало б її розвиток, і фактично вони намагаються це робити.
«БВ»: Чи вважаєте успішною реформу децентралізації? ВЧ: Основна мета об' єднання громад - це наближення послуг та можливостей до населення для вирішення питань місцевого значення. Враховуючи те, що в нас досить малі сільські ради, які не мають великих коштів, вони не можуть вирішувати фінансові питання, які виникають. У зв’язку з цим виникає і питання акумуляції цих ресурсів на краще реагування проблем населення. Тому, основна мета не в тому щоб лише об’ єднатися заради об’ єднання , а для акумуляції, фінансових, кадрових, та інших ресурсів з метою належного реагування на проблеми місцевого значення. За цією реформою є розвиток, бо важко коли питання місцевості вирішується через область, район, тому органам місцевого самоврядування буде ефективніше реагувати на певні проблеми. І я вважаю, що це є дуже позитивним моментом для розвитку нашого регіону та країни загалом. |