Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

22 червня 2017
Ярослав Волощук: Нові можливості громад

Ярослав Волощук, редактор громадсько-пізнавального часопису «Буковинська тайстра»

 

Перші кроки у процесі децентралізації влади в нашій державі все ж таки дають певні можливості для новоутворених об’єднаних громад. Дуже повільно, але суспільство починає усвідомлювати, що значну кількість проблем, які щоденно виникають у повсякденному житті, можна вирішувати на місцях, не сподіваючись на доброго Президента чи голову уряду, губернатора або чиновника у районі. Останні, за належного розвитку самостійних громад, за якийсь час узагалі можуть зникнути.

 

На які основні проблеми на етапі цього становлення хотілося б звернути увагу та виокремити їх для всебічного обговорення? Для початку хотів би запропонувати такі: вдосконалення адміністрування, залучення інвестицій та створення нових робочих місць, спроба руйнування енергетичних монополій та пошук альтернативи і незалежності від олігархічних схем постачання та продажу енергоносіїв.

 

Розглянемо одну із важливих проблем – вдосконалення адміністрування. У підходах до формування органів управління головне не повторювати помилок радянського державного управління, яке йшло шляхом тотального контролю над всіма галузями соціального життя та намаганням для вирішення проблеми створити відповідний чиновницький апарат. У багатьох європейських країнах такі галузі як культура, освіта, охорона здоров’я, соціальний захист керуються не чиновницьким апаратом, а відповідними громадськими радами, до яких входять представники (адміністратори) відповідних установ, депутати відповідних комісій із органів самоврядування, авторитетні фахівці у цій галузі та громадські активісти, меценати, що фінансово підтримують ту чи іншу галузь.

 

Чверть століття керування державою із центру наочно довело те, що давно зрозуміли у цивілізованому світі. Більшість побутових проблем – це прерогатива місцевої влади, варто лише передати їй відповідні повноваження та фінансову спроможність. Ні Порошенко, ні Гройсман не приведуть «за ручку» в село, містечко чи об’єднану  громаду інвестора та не почнуть створювати робочі місця, якщо сама громада не створить прозорі, зрозумілі, некорупційні умови для функціонування малого, середнього чи навіть більш потужного бізнесу. Розробка власних пріоритетних бізнес-проектів із виділенням відповідних земельних ділянок. Чітка позиція та готовність до партнерського співробітництва у сукупності із ефективною промоцією та рекламою свого потенціалу через всеохоплювану світову мережу дає можливість безпосередньо виходити на світові фінансові та інвестиційні ринки. У нашій області на це накладається ще і значна кількість заробітчан, що мають досвід та знання мови, близькість від кордону з ЄС, віддаленість від ареалу військових дій. Не варто ганятись за мільярдними інвестиціями – варта зосередитись на проектах, що потребують десятків чи сотень тисяч доларів або євро. Якщо зосередити свої зусилля на країнах Далекого Сходу – Китаї, Японії, Південній Кореї, для яких Буковина може стати порогом для проникнення до Європи, Балкан, Північної Африки та Малої Азії, – то можна дати не лише значного імпульсу економіці, але і створити підвалини фінансової спроможності місцевих бюджетів.

 

Третя важлива проблема – це демонополізація енергетичного ринку. Сподіватися на це від Верховної Ради та Уряду не доводиться, адже там багато чиновників та політиків, які тією чи іншою мірою залежні від олігархів цих монополій. Але буваючи часто у Європі, не можна не помітити, наскільки там у містечках поширене застосування альтернативних джерел енергії. У журналі десятилітньої давності вичитав досвід однієї із невеликих громад Данії, що проживала на одному із багатьох островів. Десятки років вони були споживачами мазуту та скрапленого газу, що постачався їм із материкової частини. Врешті, їм це набридло і громада вирішила спільно із владою стати енергетично незалежною спільнотою. Декілька вітряків та декілька установок із виробництва біогазу із біомаси, яка є стабільно у значних розмірах на острові, перетворило їх громаду на експортера. За декілька років вони власними коштами та за участі відповідних державних і місцевих програм зуміли не лише забезпечити себе власними енергоресурсами, але і продавати їх за межі свого острова. Крім того, покращили свою екологію та туристичну привабливість, адже за їх досвідом приїздять знайомитись із багатьох країн.

 

Відома крилата фраза із безсмертного твору Ільфа та Петрова про те, що порятунок потопаючих – справа рук самих потопаючих, хай спонукає нас не боятися брати на себе ініціативу та більш сміливо і впевнено розбудовувати власний добробут, не очікуючи особливо на високі владні структури.        


 

 

На фото (зліва направо): 1. Данія (біогаз); 2. Австрія; 3.Болгарія, Велко Тирново; 4. Сан Маріно; 5. Польща, Ченстохова

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Микола Проданюк: Публічні закупівлі мають бути відкриті, чесні та прозорі Микола Савчук: Путильський район сьогодні Леся Нос: Налагодження комунікації з громадянським суспільством – важлива складова успіху в реалізації державної політики Діяльність суду: Розгляд справ про адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією Юрій Півень: Про стан соціального захисту населення області у 2017 році Лідія Гайдей: Культурне життя Заставнівщини Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Лілія Гриневич: Наше завдання - підняти якість освіти і якість вивчення української мови у школах викладання мовою нацменшин, зберігши при цьому використання і вивчення предметів рідною мовою Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Ярослав Кушнірик: Стан та перспективи розвитку ОСББ у місті Чернівці Олексій Грушко: "Стратегічне планування у громадах: необхідність та дороговказ розвитку" Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Білозерський Василь Михайлович (1825 – 1899) Тетяня Гаман: Навчання старост об’єднаних територіальних громад доброму врядуванню – потреба сьогодення (з досвіду Хмельницького центру ППК) Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Виконавчі структури в ОТГ: закордонний досвід, українські реалії та перспективи (презентація наукового видання) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook