Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

27 лютого 2017
Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини.

Криган Роман Володимирович, директор Чернівецького обласного центру зайнятості

 

Розбудова незалежної правової держави, що відбувається в Україні, та реформування системи управління зумовлюють зростання ролі територій у здійсненні основних напрямів соціально-економічної політики. На сьогодні значно розширюються функції і завдання регіонів щодо формування ринку праці, забезпечення зайнятості населення і раціонального використання людських ресурсів.


В умовах реформування місцевого самоврядування та децентралізації влади в Україні, перед Службою стоїть питання оперативного реагування на виклики регіональних ринків праці, розвитку кадрового, фінансового, інфраструктурного потенціалу на новій територіальній основі з урахуванням створення громад.
На сьогодні в Україні розпочато процес реформування Державної служби зайнятості. За 25 років Державна служба зайнятості пройшла декілька етапів свого розвитку: організаційне становлення та прийняття Закону України «Про зайнятість населення», започаткування системи соціального страхування та прийняття закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», запровадження антикризових заходів в умовах світової фінансово-економічної кризи. І завжди Державна служба зайнятості доводила свою здатність ефективно протистояти викликам ринку праці, запроваджувала ефективні технології надання послуг, забезпечувала гнучкість управлінських та організаційних підходів щодо сприяння зайнятості.


Передумовою модернізації Служби також є потреба в удосконалені механізмів отримання повної та достовірної інформації про попит на робочу силу на ринку праці та стимулювання роботодавців до створення та збереження робочих місць, провадженні нових підходів щодо повернення шукачів роботи до активної зайнятості, розвитку комунікацій між учасниками ринку праці (центрами зайнятості, роботодавцями, освітніми закладами (установами), суб’єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, представниками громадських організацій).


Завдяки  реформі служба зайнятості має перетворитися на мобільну структуру, яка стане ефективним гравцем на ринку праці, зможе підтримати кожного, хто потребує соціальної допомоги.
В складних економічних умовах Чернівецька обласна служба зайнятості докладає зусиль щодо соціального захисту безробітних, оперативно реагує на виклики часу задля забезпечення підприємств потрібними кадрами, а незайнятих краян – роботою.


Слід зазначити, що регіональними особливостями ринку праці Буковини є трудонадлишковість, значні обсяги нерегламентованої зайнятості та необлікованої трудової міграції, професійно-кваліфікаційна і регіональна диспропорція між попитом на робочу силу та її пропозицією.
Незважаючи на складну економічну і політичну ситуацію в Україні можна відзначити позитивні тенденції на ринку праці Чернівецької області.
 За даними Державної служби статистики в Україні на Буковині збільшуються обсяги економічно активного та зайнятого населення, зменшуються обсяги безробіття.


Чисельність економічно активного населення за 9 місяців 2016 року склала 413,4 тис. осіб, що на 8,9 тис. осіб більше, ніж за відповідний період 2015 року. Чисельність зайнятого населення віком 15-70 років за означений період становила 377,8 тис. осіб та збільшилась у порівнянні із аналогічним періодом 2015 року на 10,6 тис. осіб. Рівень зайнятості за 9 місяців 2016 року серед осіб у віці 15-70 років склав 56,4% і збільшився у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 1,5 відсоткових пункти. Чисельність безробітних за цей період становила 35,6 тис. осіб та зменшилась у порівнянні із 9 місяцями 2015 року на 1,7 тис. осіб. Рівень безробіття, визначений за методологією Міжнародної організації праці, дорівнював 8,6% та зменшився у порівнянні з відповідним періодом 2015 року на 0,6 відсоткових пункти.
 

Завдяки запровадженню у 2016 році Регламенту роботи центрів зайнятості щодо задоволення потреб клієнтів вдалося розширити види та форми соціальної підтримки безробітних в умовах функціонування страхової системи. Зростає число громадян, які звертаються за сприянням у працевлаштуванні до обласної служби зайнятості, та збільшується кількість роботодавців, які співпрацюють із обласною службою зайнятості.
 Однак ефективна робота служби зайнятості залежить в першу чергу від наявності інформації про вакантні посади. Тому особлива увага приділяється налагодженню тісної співпраці із соціальними партнерами – роботодавцями, та формуванню єдиної бази вакансій на підставі відомостей від працедавців, приватних посередників на ринку праці, аналізу друкованих та електронних засобів масової інформації.


 У рамках реформ в роботі служби зайнятості запроваджено використання новітніх технологій щодо надання послуг безробітним і роботодавцям. На цей час в обласній службі зайнятості вже діють інноваційні сервіси з використанням відеорезюме, відеовакансії, презентації роботодавців. Роботодавець за таким резюме може побачити реальну людину, що дає можливість суттєво економити час та кошти при підборі фахівців.


Зокрема, на базі Чернівецького міського центру зайнятості створено сектор інноваційних форм пошуку роботи. Шукачі роботи мають можливість поспілкуватися з роботодавцями із використанням сучасних технологій, зокрема скайп-зв'язку, що зручно як для роботодавців, так і для шукачів роботи (вигідно презентувати себе як кваліфікованого працівника, дізнатися більш розширену інформацію про підприємство, безпосередньо пройти співбесіду із роботодавцем тощо). Співбесіда може відбуватися як в груповій, так і в індивідуальній формі.


Фахівці центрів зайнятості допомагають шукачам роботи фахово скласти та записати відеорезюме. На даний час банк відеорезюме Чернівецької обласної служби зайнятості налічує 49 таких резюме, з них вже 7 осіб, що презентували себе за допомогою відеорезюме, працевлаштовані за направленням служби зайнятості.
Планується створення Всеукраїнського кадрового резерву служби зайнятості. Це буде онлайн-технологія швидкого пошуку і підбору кадрів на запити роботодавця. Ця технологія також передбачатиме онлайн-профорієнтацію та професійну діагностику, що є основою ефективного соціального ліфту, а дистанційне навчання потенційних працівників необхідним навичкам (англійська мова, м’які навички, цифрова грамотність тощо), що є затребуваним для будь-якої професії. Завдяки впровадженню цієї технології державна служба зайнятості зможе на гідному рівні конкурувати з комерційними платформами з пошуку та підбору персоналу.


Здійснення контролю за вакансіями шляхом заповнення картки укомплектування посад, які протягом 5 днів не заміщуються, активізувало роботу фахівців служби та підвищило їхню персональну відповідальність. Для оперативного добору претендентів на термінові запити роботодавців, а також привернення уваги відвідувачів центрів зайнятості – саме на ці посади впроваджено рубрики з фотовакансіями.
Застосування цих та інших нових форм роботи є додатковим імпульсом у досягненні позитивної динаміки результатів роботи служби зайнятості.
Зокрема, у 2016 році кількість роботодавців, яка співпрацювала з обласною службою зайнятості, зросла на 3,3%, а кількість вакансій збільшилась на 16%. Це сприяло зростанню чисельності осіб, які отримали роботу, на 11,7% в порівнянні із 2015 роком.

 

Позитивним є зростання середньої заробітної плати вакансій, які подаються роботодавцями в службу зайнятості. Впродовж 2016 року вакансії із мінімальною заробітною платою склали 10,4% від їх загальної кількості, від мінімальної до середньої заробітної плати по області – 85,9%, вище середньої заробітної плати по регіону – 3,7%.  Загалом, середній розмір оплати праці в розрахунку на одну вакансію у 2016 році склав 2039,2 грн., що в 1,2 рази більше, ніж за 2015 рік.


Зростання кількості вакансій сприяло зниженню навантаження на одне вільне робоче місце в 1,6 рази (станом на 1 січня 2017 року – 11 осіб на одне вільне робоче місце, на 1 січня 2016 року – 18 осіб на одне вільне робоче місце).
Однак негативно впливає на укомплектування вакансій регіональна та професійно-кваліфікаційна диспропорція між попитом на робочу силу та її пропозицією на ринку праці.


Із загальної кількості вакансій біля 60% (залежно від сезону року) знаходиться на підприємствах, в установах та організаціях м. Чернівці.
У професійно-кваліфікаційному розрізі, якщо навантаження на одне вільне робоче місце  для кваліфікованих робітників сільського та лісового господарства, риборозведення та рибальства склало 94 особи, то для кваліфікованих робітників з інструментом – 4 особи, професіоналів, працівників сфери торгівлі та послуг – по 8 осіб на одну вакантну посаду.


Також структурні невідповідності між попитом на робочу силу та її пропозицією загострюються в розрізі окремих професій і спеціальностей.
І тому служба зайнятості намагається стати активним майданчиком для соціального діалогу між учасниками ринку праці – роботодавцями, освітніми закладами, суб’єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, представниками громадських організацій.
Першочерговим завданням служби є реалізація заходів щодо оперативного працевлаштування шукачів роботи.


За сприяння обласної служби зайнятості у 2016 році забезпечено роботою 11,4 тис. осіб, що на 11,7% (на 1,2 тис. осіб) більше, ніж за 2015 рік. Із загальної чисельності працевлаштованих за направленням служби зайнятості працевлаштовано 10,3 тис. осіб (90,7% із загальної чисельності осіб, забезпечених роботою), з них 5,9 тис. безробітних.
Рівень працевлаштування безробітних (працевлаштованих за направленням служби зайнятості та шляхом укладання ЦПУ) у 2016 році склав 30,1%, що на 1,5 відсоткових пункти більше проти минулого року.


Законом України «Про зайнятість населення» передбачено механізм стимулювання створення нових робочих місць шляхом надання компенсації фактичних витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування строком не менше, ніж на два роки роботодавцям, які працевлаштовують на нові робочі місця безробітних, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню та суб’єктам малого підприємництва, які працевлаштовують безробітних на нові робочі місця в пріоритетних видах економічної діяльності. У 2016 році  більше 40 роботодавців та суб’єктів малого підприємництва отримали компенсацію фактичних витрат єдиного внеску у розмірі
877,3 тис. грн. та працевлаштували на новостворені робочі місця 264 безробітних.
Обласна служба зайнятості бере активну участь у реалізації регіональної програми розвитку малого та середнього бізнесу.


Здійснюється із залученням працівників органів державної влади, соціальних фондів, бізнес-центрів, підприємств, організацій, установ безоплатне індивідуальне та групове консультаційне обслуговування осіб, які звернулися до служби зайнятості з питань організації та провадження підприємницької діяльності. У 2016 році представниками органів влади надано 1862 консультації
З метою створення нових робочих місць та для сприяння самозайнятості населення Чернівецької області 70 безробітних, які виявили бажання провадити підприємницьку діяльність, отримали одноразово виплату допомоги по безробіттю для організації підприємницької діяльності на суму 1216,6 тис. грн. Середній розмір одноразової виплати допомоги по безробіттю для організації підприємницької діяльності склав 17380 грн. Серед безробітних, які виявили бажання розвивати власний бізнес, 10 учасників АТО, 3 особи з обмеженими фізичними можливостями, 31 молода людина у віці до 35 років.


Ефективним шляхом вирішення проблеми зайнятості є опанування громадянами професій, які б мали попит на ринку праці, або набуття ними додаткових компетенцій для кар’єрного зростання. Тому одним із дійових інструментів працевлаштування зареєстрованих безробітних є професійне навчання, яке здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Обласна служба зайнятості здійснює організацію професійного навчання безробітних на замовлення роботодавців під конкретні робочі місця як у навчальних закладах Буковини, так і у мережі Центрів професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості, а також безпосередньо на виробництві, у тому числі за індивідуальною формою навчання та шляхом стажування.


У 2016 році за направленнями служби зайнятості проходили професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації 3,3 тис. безробітних. Рівень працевлаштування безробітних після закінчення навчання склав 97,6% проти 93,2% у 2015 році (тобто на
4,4 відсоткових пункти більше). Наприклад, безробітні навчались на замовлення роботодавців області на курсах цільового призначення за такими навчальними програмами як «Новітні технології в цегельному виробництві», «Основи безпеки праці на цегельному заводі» тощо. Перед початком опалювального сезону, відповідно до отриманої від роботодавців інформації щодо перспективних вакансій, Чернівецькою обласною службою зайнятості в серпні-жовтні 2016 року проведено підвищення кваліфікації безробітних на курсах цільового призначення за навчальними програмами «Чергова перевірка знань за професією оператора котельні», «Безпека праці опалювачів на твердому паливі» та іншими.


Ураховуючи потреби регіонального ринку праці, будуть упроваджуватися елементи дистанційного навчання. Організація роботи з підтвердження результатів неформального професійного навчання передбачатиме розширення переліку професій, відповідне інформування громадян і роботодавців.
Для тих, хто дійсно бажає працювати, на період пошуку роботи є можливість долучитися до участі в оплачуваних громадських роботах та роботах тимчасового характеру. Громадяни отримують тимчасову роботу, а роботодавці – працівників для її виконання.


Впродовж 2016 року в оплачуваних громадських роботах та інших роботах тимчасового характеру взяли участь 2524 особи, з них 2505 безробітних. З коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на організацію громадських робіт використано 627,9 тис. грн. місцевого бюджету – 476,6 тис. грн. Безробітні області залучалися до організації громадських робіт по догляду за самотніми непрацездатними особами похилого віку, здійснювали благоустрій та озеленення територій населених пунктів, проводили роботи з впорядкування місць поховання загиблих захисників Вітчизни, кладовищ та інформування населення про можливість отримання житлових субсидій.


На даний час надзвичайно актуальні завдання, що стосуються співпраці центрів зайнятості з територіальними громадами. Саме від ступеня активності такої комунікації залежить ефективність вирішення питань зайнятості та підвищення іміджу служби на місцях. Результатом зміцнення співпраці з територіальними громадами в подальшому має бути збільшення обсягів тимчасової зайнятості шляхом залучення безробітних до громадських робіт за рахунок коштів місцевих бюджетів
Зважаючи на суттєвий професійно-кваліфікаційний дисбаланс, наявність значної частки безробітних з вищою освітою та еміграції високопрофесійних кадрів за кордон, надзвичайно актуальним завданням є профорієнтаційна діяльність. Роботу відповідних підрозділів служби зорієнтовано на забезпечення доступності соціальних послуг для різних категорій населення, у тому числі на засадах широкого соціального партнерства. Рівень охоплення безробітних профорієнтаційними послугами в 2016 році досяг 94,3%.


Для зменшення структурного дисбалансу на ринку праці та відповідно до Концепції державної системи професійної орієнтації населення обласна служба зайнятості проводить системну, цілеспрямовану профорієнтаційну діяльність з учнями загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів. Фахівці служби залучають учнів до різноманітних профорієнтаційних заходів: «днів відкритих дверей» навчальних закладів, ярмарків професій та кар’єри тощо. Молодь відвідує профконсультації, бере участь у тестуванні із застосуванням психодіагностичних методик.


З метою підвищення конкурентоспроможності на ринку праці випускників професійно-технічних і вищих навчальних закладів та упередження молодіжного безробіття впроваджується проект «Планування кар’єри – запорука успішного майбутнього». В рамках проекту відбудуться консультації щодо складання відеорезюме для подальшої презентації їх потенційним роботодавцям та навчання сучасним методам пошуку роботи.


З метою удосконалення організації діяльності Служби розпочато процес оптимізації базових центрів зайнятості (районні та міські центри зайнятості), який передбачає передачу усіх господарських функцій на регіональний рівень. На рівні Державної служби зайнятості (Центрального апарату) прийнято рішення про передачу адміністративних функцій базових центрів зайнятості на регіональний рівень. Всі районні та міські центри зайнятості стануть Філіями обласного центру зайнятості. Метою цього процесу є створення дієвої та мобільної служби на ринку праці з урахуванням європейського досвіду. Результатом реформи служби зайнятості має стати підвищення якості послуг, що надаються шукачам роботи, безробітним і роботодавцям, оскільки працівники філій зосередяться переважно на наданні послуг клієнтам.


І головна мета служби зайнятості – щоб кожен буковинець мав достойну роботу із гідною заробітною платою, а кожен роботодавець був забезпечений кваліфікованими кадрами, які працюють на розвиток країни. Однак питання зайнятості можливо ефективно вирішити лише в тісній співпраці органів влади, роботодавців, профспілок, використовуючи усі можливості чинного законодавства та активно впроваджуючи зміни до нього.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook