Півень Юрій Йосипович, заступник директора Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації Станом на 3 лютого 2017 року за призначенням житлових субсидій звернулось 143 818 домогосподарств, що складає 66,9% від скоригованого показника охоплення населення з урахуванням доходів на період 2016 - 2017 років (214 929 домогосподарств). Отримують житлові субсидії 138 тис. 272 домогосподарства (в тому числі 3 тис. 290 субсидій, які знаходяться у стадії перерахунку). Відмовлено в отриманні субсидій 2256 домогосподарствам. Основна причина відмов полягає у здійсненні в облікованому році покупки вартістю більше 50 тис. грн. або у високому рівні доходів громадян, що дозволяє повністю оплачувати житлово-комунальні послуги. Максимальна кількість сімей, яким було нараховано субсидію за 2016 рік становила 187 979 домогосподарств (було подано понад 192 тис. заяв), що складає 87,4 % від кількості сімей, яким має бути призначено субсидію, а саме 214929 сімей. Порівнюючи із аналогічним періодом минулого року, кількість домогосподарств, які звернулись за житловими субсидіями, збільшилась на 10 %. Загальна сума нарахованих субсидій у 2016 році становила 682 млн. 348,1 тис. грн., а саме: на житлово-комунальні послуги – 649 млн. 946,3 тис. грн., на тверде паливо та скраплений газ – 32 млн. 401,8 тис. грн. Заборгованість станом на 01 січня 2017 року пiдприємствам-надавачам послуг за призначеними субсидіями для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг складала – 306 млн., 420,3 тис. грн. з них на житлово-комунальні послуги – 298 млн., 420,3 тис. грн., на тверде паливо та скраплений газ – 8 млн., 232,1 тис. грн. Загальна сума нарахованих субсидій станом на 03.02.2017 становить 614 млн. 191,2 тис. грн., а саме: на житлово-комунальні послуги – 592 млн. 093,2 тис. грн., на тверде паливо та скраплений газ – 22 млн. 098,0 тис. грн. Заборгованість станом на 03.02.2017 пiдприємствам-надавачам послуг за призначеними субсидіями для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг складає 2 млн. 43,8 тис. грн., на природний газ – 306 млн. 483,3 тис. грн., на електроенергію – 3 млн. 396,4 тис. грн., на теплопостачання – 3 млн. 697,0 тис. грн., на водопостачання – 2 млн. 851,0 тис. грн. та на тверде паливо і скраплений газ – 14 млн. 028,0 тис. грн. Найгірша ситуація щодо стану призначення житлових субсидій станом на 03.02.2017 склалася у Сокирянському районі – всього 59,3% (3082 із 5195) від загальної кількості сімей, яким має бути призначено субсидію. Низький рівень перерахунку субсидій у Сокирянському районі пов'язаний із кадровим питанням. У грудні 2015 року одномоментно, разом з керівником установи, звільнились всі працівники управління праці та соціального захисту населення, які призначали субсидії. Новий склад не зміг успішно налагодити роботу і за пропозицією керівництва ОДА був у серпні 2016 року замінений на людей з досвідом роботи в системі державного управління та з навиками успішного керівництва структурою. Новим працівникам районного управління довелося наздоганяти показники навіть не з травня 2016 року, коли почався новий етап перерахунку субсидій, а починаючи з січня 2016 року, завершуючи опалювальний сезон 2015 – 2016 років. Деякі із службовців пройшли відповідне навчання на семінарі у вересні 2016 року в Департаменті соціального захисту населення облдержадміністрації, а для більшості працівниками Департаменту та Центру по нарахуванню і здійсненню соціальних виплат в жовтні і листопаді були організовані виїзні консультації в Сокирянах. Для роботи у системі призначення субсидій були залучені працівники інших підрозділів районного управління, міського управління та особи, задіяні через Центр зайнятості. Призначають субсидії 6 осіб одномоментно, інші працівники формують справи та архівують оброблені документи (до 2015 року на цьому напрямку працювала всього одна людина). Зазначені заходи дозволили підняти рівень обробки поданих заяв до 60%, що поки є недостатнім. У січні 2017 року щоденно опрацьовувалось 100 – 120 справ. Для завершення обробки документів (2113 + близько 3000 справ із перерахунку за лютий – березень 2017 року) у опалювальному сезоні 2016 – 2017 років працівникам районного управління необхідно 40-45 робочих днів. На даний час робота районного управління знаходиться під щоденним контролем Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації. З керівником об’єднаної територіальної громади м. Сокирян керівництвом Департаменту домовлено про залучення під відповідальність керівництва управління райдержадміністрації до призначення субсидій двох працівників міського управління, що дозволить збільшити число місць призначення до 8 і скоротити час завершення обробки документів. Найкращі показники призначення субсидій у Вижницькому, Глибоцькому, Заставнівському та Хотинському районах. Найбільше відмов у Кельменецькому, Заставнівському, Новоселицькому та Хотинському районах. Основною причиною відмови у призначенні субсидії є те, що відповідний відсоток сукупного доходу сім’ї перевищує обов’язкову частку платежу. Найбільш вагомою причиною, що уповільнює призначення житлових субсидій та потребує негайного вирішення є недостатність кадрового забезпечення місцевих органів соціального захисту населення з урахуванням збільшення чисельності громадян, які звертаються за субсидією. І це при тому, що 6-10 працівників замість одного у кожному управлінні працюють по даному напрямку. Однак нагадаємо, що навантаження на них за два останніх роки зросло у 18 разів. (із 9,5 тис. субсидій у 2014-2015 роках до 187,9 тис. субсидій у 2016 – 2017 роках). Значне збільшення обов’язків та функцій органів соціального захисту населення та невисока заробітна плата стали основною причиною плинності кадрів. Це могло призвести до соціальної напруги, незадоволення окремих соціальних груп населення щодо своєчасного забезпечення оформлення різних видів соціальних допомог, у тому числі для переселенців із зони АТО та Криму, військовослужбовців і їх сімей, громадян, що бажають оформити субсидії. Не дивлячись на щорічне збільшення навантаження на працівників системи соціального захисту населення, вони сумлінно забезпечують на місцях функції щодо здійснення державної соціальної політики, покладені на них органами державної виконавчої влади. Для покращення ситуації існує необхідність створення єдиної інформаційної бази між органами соціального захисту населення та Центром зайнятості. Департамент неодноразово звертався до Міністерства соціальної політики України. На даний час іде співпраця з Чернівецьким обласним Центром зайнятості щодо можливого вирішення питання на обласному рівні. Також, за результатами робочої групи, візитів до управлінь, встановлено, що більшість соціальних працівників при сільських радах недостатньо обізнані на законодавчому рівні щодо призначення та перерахунку субсидій. Начальникам управлінь доручено провести відповідні навчання, щоб соціальні працівники, у свою чергу, змогли б донести до кожного отримувача субсидій повідомлення про зміни в Законодавстві та як здійснюється перерахунок. Проблемні питання, які виникають при призначені субсидій Департамент намагається врегулювати самостійно. Для більш детального вивчення ситуації із призначення субсидій спеціалісти Департаменту здійснюють і будуть здійснювати виїзди в кожний район області, за необхідності – і декілька. У проблемних регіонах керівництвом області здійснено потужну інформаційну кампанію через засоби ЗМІ та об’їзд найбільших населених пунктів заступниками голови ОДА та керівниками Департаменту соціального захисту населення ОДА з метою інформування населення про отримання субсидій. Завдяки оновленій програмі житлових субсидій, яку Уряд максимально спростив для людей, рівень оплати комунальних послуг населенням України зберігається стабільно високим. Незначні коливання спостерігалися в останні три місяці 2016 року, що обумовлено необґрунтовано розісланими платіжками за тепло, які Уряд зобов’язав теплопостачальні організації перерахувати.
|