Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

28 вересня 2016
Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати

Юлія Яківчек – начальник служби у справах дітей Чернівецької обласної державної адміністрації

 

Аналізуючи стан справ у сфері захисту прав дитини, сьогодні можна констатувати, що наша країна таки вибудовує європейську модель захисту прав людини. Світові стандарти у галузі дотримання прав якраз першочергово скеровані на захист найбільш незахищеної категорії населення – дітей, адже ставлення до дітей, їхніх прав і свобод, повага до їхньої людської гідності якнайкраще відображають рівень гуманності й цивілізованості суспільства. Як практик, можу запевнити, що не дивлячись на певні недосконалості чи суперечності тих чи інших законодавчих актів у сфері, прийнятих за роки незалежності нашої країни, нами таки здійснено великий прорив, майже революційний в частині сприйняття та роботи з дітьми-сиротами,  подоланні такого явища, як дитяча безпритульність та бездоглядність.

 

Фактично усіма  законодавчими та підзаконними актами, серед яких Конституція України (статті 24, 51, 52, 92), Сімейний кодекс України (глави 13, 14 та ін.), Цивільний кодекс України (ст.ст. 295, 1261 та ін.), Житловий кодекс Української РСР (ст. 125 та ін.), Закон України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей», Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», Закон України «Про охорону дитинства», Закон України «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» передбачено настільки точний алгоритм дій для служб у справах дітей, органів опіки й піклування, інших державних інституцій, що при добросовісному виконанні кожним своїх професійних обов’язків жодна дитина, яка потребувала захисту з боку держави, не залишалася б поза увагою.


Наша робота побудована чітко за двома принципами: вчасне виявлення дитини, що перебуває в складних життєвих обставинах, і вдале її влаштування.
Найскладнішим було і залишається питання вчасного виявлення. Бо при яких обставинах можна виявити дитину? В основному, під час проведення рейдів. Наразі можу сказати, що з кожним роком саме завдяки цим, трохи консервативним методам, кількість дітей на вулиці зменшилась і майже звелася до мінімуму, про що свідчить кількість дітей, що потрапляють до притулку для дітей із вулиць. До прикладу, під час проведення рейдів у 2006 році було виявлено 520 дітей, в минулому році – 178.


Разом з тим, кількість дітей, що перебувають в складних життєвих обставинах, хоч і не збільшується, але залишається незмінною, що свідчить про пізнє виявлення причин, які породжують ці обставини. Чому так відбувається?  По-перше, нам дісталося у спадок сприйняття державних інституцій як караючого органу, по-друге, банальна байдужість людей. Тому, на жаль, сім’я потрапляє в поле зору вже тоді, коли працювати з нею надзвичайно важко, а в деяких випадках неможливо, і тому доводиться вилучати звідти дітей. Найстрашніше в цій ситуації, що ті обставини, те оточення, в якому перебували діти, вони сприймають як нормальне і в подальшому доводиться прикласти чимало зусиль, щоб реінтегрувати майже скалічених психологічно, а іноді і фізично дітей  у суспільство.


Саме тому, особливо в такий складний для країни час, дуже доречним було прийняття надзвичайно важливого документу  Закону України про «Внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми». Законом внесено зміни до 9 чинних законів України. Зокрема, закон дає визначення таким поняттям як «забезпечення найкращих інтересів дитини», «діти, які перебувають у складних життєвих обставинах», «діти, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів». Прийняті норми закону забороняють участь дітей у воєнних діях і збройних конфліктах. Визначено обов’язок держави щодо відселення дітей, які опинилися чи можуть опинитися у зоні воєнних дій чи збройних конфліктів, до безпечних районів. Удосконалюється процедура реєстрації дітей, які є внутрішньо переміщеними особами. Внесено зміни до Сімейного кодексу щодо розвитку «сімейного патронату» як нової форми виховання дітей. Вдосконалюється і робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах. На часі прийняття підзаконних актів і велика, кропітка робота, направлена на  збереження біологічної сім’ї. Іншого варіанту у нас немає.


Слава Богу, досвід роботи і потенціал у нас є. Ми вже  практично подолали стереотип сприйняття нашим суспільством дітей – сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Хоча ще десять років назад найпростіше було влаштувати таку категорію дітей до інтернатного закладу і фактично відгородити від суспільства. До того ж, та система влаштування була ганебною і суперечила будь-яким моральним принципам, тому що діти влаштовувались за віковими категоріями і в подальшому змінювали інтернатний заклад і оточення. Крім того, роз’єднувалися брати і сестри. На сьогоднішні ми влаштовуємо дитину-сироту до інтернатного закладу тільки після того, як вичерпуються всі можливі засоби для влаштування у сім’ю. Це і є отой другий принцип нашої роботи – вдале влаштування.


До речі, наша область займає друге місце в Україні за показником влаштування дітей-сиріт до сімейних форм виховання. На сьогодні 95% вищевказаної категорії дітей перебувають у сім’ях, і це по-справжньому потужні сім’ї. У нас не зафіксовано жодного випадку жорстокого поводження над дітьми в прийомних сім’ях або дитячих будинках сімейного типу.


Шановне товариство, ми живемо з вами у надзвичайно складний час. Нам доведеться багато справ робити паралельно. Паралельно захищати країну і впроваджувати реформи, відбудовувати зруйноване і будувати нове, вносити зміни до законодавства і приймати нові закони. На часі деінституалізація інтернатних закладів для дітей-інвалідів і реінтеграція їх у суспільство, посилення відповідальності батьків за виховання дітей і багато чого іншого. Ми  просто зобов’язані створити світ, сприятливий для дітей, світ, у якому кожна дитина почуватиметься захищеною, де її думка буде поважатись, де немає місця насильству, світ, який би дав змогу виховати здорове, щасливе, досконале покоління.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців
Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook