Михайло Лєньков, заступник начальника Міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби у Чернівецькій, Івано-Франківській та Тернопільській областях
З 10 грудня, від моменту прийняття нового Закону України «Про державну службу», і до 1 травня – моменту набуття його чинності, зміст цього законодавчого акта уже став широко відомим державним службовцям та усім зацікавленим, доведений до громадськості через засоби масової інформації, спеціалізовані видання, організаційну та роз’яснювальну роботу. Суттєву роль у цьому відіграло і продовжує відігравати Національне агентство України з питань державної служби та її територіальні органи, адже саме вони у першу чергу зацікавлені в тому, щоб положення Закону якомога швидше дійшли до тих, хто має їх впроваджувати і виконувати –державних службовців. 26-27 квітня на базі Національного агентства України з питань державної служби було проведено розширену нараду-семінар, у якій взяли участь керівники та заступники територіальних органів Нацдержслужби, керівники служб персоналу центральних органів виконавчої влади – всіх міністерств, відомств, а також зацікавлені особи. Два дні ми плідно працювали, заслухали велику кількість виступів, повідомлень, практичних роз’яснень. Відверто кажучи, ми навіть спочатку розгубилися, не знаючи, як справитися з цим масивом інформації, однак, уже повернувшись із Києва, усвідомили цю всю відповідальність, весь зміст цієї величезної за обсягом роботи і вже на регіональному рівні, не відкладаючи, почали проводити аналогічні заходи.
Так, 12 травня наш регіональний офіс чи не один з перших в Україні організував та провів за сприяння і участі обласної державної адміністрації регіональну нараду-семінар для керівників апаратів та кадрових служб районних державних адміністрацій, керівників структурних підрозділів обласної державної адміністрації та відділів її апарату. Участь у заході взяло понад 150 осіб – абсолютно зацікавлених людей, які хотіли почути про механізм імплементації Закону України «Про державну службу». Подібні наради відбулися і відбуваються зараз в усіх підрозділах міжрегіональних управлінь.
Питання щодо впровадження законодавства про державну службу практично щодня розглядаються під час надання методично-консультаційної допомоги органам виконавчої влади і при проведенні територіальними органами перевірок діяльності районних державних адміністрацій з питань дотримання законодавства про державну службу. Спільні комунікативні заходи з цією метою проводимо із Чернівецьким регіональним центром перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Аналогічна робота здійснюється і нашими колегами в Івано-Франківській та Тернопільській областях. Квінтесенція таких заходів – не просто довести інформацію, а пояснити, дати людям усвідомити цей механізм імплементації закону.
Після проведення наради в державних органах розпочалася конкретна робота із впровадження положень Закону. Найперше і найголовніше завдання, яке стоїть сьогодні перед обласною і районними державними адміністраціями та територіальними органами центральних органів виконавчої влади і має бути реалізоване до першого червня – це виокремлення з переліку усіх посад тих, що виконують функції з обслуговування. Це дуже болюче питання для кожного державного органу, адже за кожною посадою стоїть жива людина.
Керівник спільно із службою персоналу попередньо вивчають, чи всі працівники державних органів на момент набрання чинності Закону України «Про державну службу» виконують функції держави, передбачені його першою статтею. У цій статті Закону зазначено, що державна служба – це публічна професійна політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. Йдеться, зокрема, про сім напрямків, які характеризують зміст державної служби: це аналіз державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовка пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів; забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів; забезпечення надання доступних і якісних адміністративних послуг; здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства; управління державними фінансовими ресурсами, майном та контроль за їх використанням; управління персоналом державних органів; реалізація інших повноважень державного органу, визначених законодавством.
Ці положення накладаються на кожну посадову інструкцію, і якщо в ній відображено хоча б одне з таких завдань, посадовець залишається в системі державної служби. Якщо перелік функцій не відповідає зазначеному, посада виводиться за межі державної служби і вводиться до переліку посад, які виконують функції з обслуговування. Далі ці переліки подаються нам, у регіональний офіс міжрегіонального управління для розгляду, аналізу і затвердження. Така процедура проводиться у всіх областях. У випадку невідповідності ми повертаємо документи на доопрацювання. Робота вже розпочалася, вона дуже напружена, копітка і супроводжується численними зверненнями та запитаннями.
Нам самим іноді доводиться додатково шукати відповіді в законодавстві. Не знаємо чогось – звертаємось по допомогу до юристів Національного агентства з питань державної служби. Тобто робимо все, щоб у максимально стислі терміни і водночас якісно провести цю першочергову роботу. Чому це важливо? Тому що далі на підставі цих затверджених переліків посад орган розробляє структуру, штатні розписи, а це, у свою чергу, пов’язано із фінансовими питаннями, зокрема визначенням посадових окладів. Зважаючи на це, у нас зараз дуже насичений графік, ми щоденно ведемо прийом відповідних документів, надаємо консультації. Варто зазначити, що зараз на особливому контролі Нацдержслужби і її терторіальних органів звернення державних органів щодо розбіжностей в розумінні і застосуванні окремих норм закону. Цій темі я навіть присвятив спеціальний виступ на нараді-семінарі в обласній державній адміністрації. До Національного агенства України з питань державонї служби і до її територіальних органів почали надходити численні звернення, в яких керівники державних органів, державні службовці, а також представники інститутів громадянського суспільства акцентують увагу на тому, що окремі положення закону не зовсім чітко відтворюють зміст діяльності органів державної виконавчої влади, незрозумілі або читаються двозначно, і тому потрібні додаткові роз’яснення.
Із огляду на це ще на початку квітня з ініціативи Нацдержслужби спільно із зацікавленими міністерствами та відомствами, профільним парламентським комітетом було вироблено узгоджену позицію, напрацьовано і підготовлено до прийняття Верховною Радою проекту закону про внесення змін до чинного Закону України «Про державну службу». Проект зареєстровано за № 4370. З трибуни в Києві було заявлено, що він має бути прийнятий 10-12 травня, однак поки цього ще не зроблено. Ми всі чекаємо прийняття цього проекту, чекаємо змін, тому що там прописані ключові моменти, роз’яснення окремих положень і окремих нюансів, на які звертають у вагу і державні службовці, і громадськість, і засоби масової інформації. Зокрема, у законопроекті прописана роль такої ключової фігури як керівник апарату, чого немає у чинному Законі України «Про державну службу», роз’яснено питання щодо статті 10, де йдеться про політичну неупередженість державних службовців категорії «А» тощо. Власне, свій робочий день я щодня розпочинаю із перегляду інформації, чи заслуханий цей законопроект.
Деякі роз’яснення були зроблені Нацдержслужбою, але вони більше превентивного характеру. І нам справедливо дорікають, що ці положення не підтверджені законодавчо. Саме тому ми сподіваємося, що вже найближчим часом анонсований законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» таки буде прийнято.
|