Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

14 жовтня 2015
Інна Совсун: Неможливо змінити систему, якщо не змінюватимуться люди, які в ній працюють

13 жовтня у Чернівецькому національному університеті ім. Ю.Федьковича проведено конференцію, в рамках якої представники країн Вишеградської четвірки поділилися з українськими партнерами досвідом у сфері імплементації реформи освіти. Йшлося, зокрема, про фінансову підтримку освіти та навчально-дослідних інститутів. Про основні етапи впровадження реформ і  їх конкретні часові рамки «Буковинському віснику» розповіла заступник Міністра освіти України Інна Совсун.

 

І.С.: Одне з ключових питань і основне завдання, яке стоїть перед нами – це, власне, впровадження  Закону «Про вищу освіту». Перше, що треба розуміти – це те, що ситуація в освітній системі дуже незручна, тому що, з одного боку, маємо дуже сильний тиск суспільства і великий громадський запит на те, щоб система мінялась, а з іншого боку – система, м’яко кажучи, не дуже схильна до змін. Багато спротиву ми відчуваємо, зокрема, з боку державних вишів. На жаль, не пристосований до змін і наш управлінський апарат, він більше пристосований до того, щоб консервувати систему на якомусь рівні. Бюрократія, проходження документів через Кабінет Міністрів – це  те, що забирає дуже багато часу і дуже багато зусиль. Так само і університетське середовище, яке постійно говорить, що треба щось міняти, однак коли справа доходить до конкретних змін, процес затягується, тому що воно не готове ці зміни сприймати.

Сьогодні нам презентують реформи, які відбувались в Польщі, Угорщині, Словаччині. Процес їх впровадження тривав 14 років. Ми над цим працюємо тільки рік. Про схожі виклики у наданні ширшої автономії вищим навчальним закладам говорили і французькі колеги. Радник Президента Франції з питань освіти зазначав, що йому поки що складно оцінити результати розширення автономії, тому що вищі навчальні заклади мають її тільки десять років. У нас ВНЗ працюють в умовах дещо розширеної автономії лише рік. Звичайно, що поки немає значного результату, однак є підтримка частини суспільних запитів.
Якщо говорити конкретно про якісь кроки реформ, то перший етап був радше підготовчий, який стосувався впровадження Закону України «Про вищу освіту». Нам необхідно було переглянути дуже велику частину законодавчої бази, прийняти багато постанов, наказів, щось скасувати, щось переглянути, і це була астрономічна робота, яка стояла перед Міністерством освіти і науки. Університети також почали робити окремі речі в цьому напрямку, однак здебільшого законодавчі зміни вони відчують більше уже з наступного року.
В цьому році міністерство поставило перед університетами два напрямки роботи. По-перше, було висловлено вимогу, щоб університети почали працювати над зниженням навантаження на викладачів і студентів. В Україні це велика проблема, адже студент слухає 10-15 дисциплін на семестр, що абсолютно нераціонально і не відповідає європейським практикам, тому законодавчо було встановлено обмеження до восьми дисциплін на семестр. Це ще не 4-5, як у європейських країнах, але це все одно крок уперед. І студенти, які у цьому році прийшли на перший курс, уже навчаються згідно з новими вимогами. Університети в подальшому мають повністю переглянути навчальні плани, щоб виконати ці законодавчі норми. Друге завдання, яке мали виконати вищі навчальні заклади – це розширення прозорості і публічності. Міністерство дуже уважно моніторить, чи виконують університети норму щодо розміщення фінансової звітності на сайті університету, оприлюднення великого обсягу інформації, яка раніше була закритою.
Основне завдання в цьому навчальному році для нас як для міністерства – це розробка нових стандартів освіти, тому що старі не відповідають сучасним вимогам. Вже до наступного навчального року університети повністю мають переробити свої начальні плани щодо нових стандартів. Важливим також є створення Національного агентства з питань забезпечення якості вищої освіти, однак через низку чинників, зокрема через проблеми у формуванні його складу, цей процес ускладнився.
Ще одне важливе питання – це підвищення вимог щодо кваліфікації викладачів.  На цьому, до речі, наголошують і наші колеги з країн вишеградської групи. Головні вимоги, які зараз розпочинають діяти, це обов’язкове знання іноземної мови. Це річ, обов’язкова в академічній практиці. Адже як ми можемо поміняти систему, якщо не мінятимуться люди, які в ній працюють. Міністерство зараз готує цілу серію семінарів, тренінгів для викладачів, щоб не просто виставити кадрові вимоги, а підвищити їх фаховий рівень. Потрібно працювати в нових умовах, і для реформування освіти основне завдання – це сформувати загальне бачення. З наступного року ми вже почнемо працювати над його реалізацією.

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Ірина Верещук: Чернівецька область є прикладом для формування ветеранської політики Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook