Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

27 листопада 2022
Діяльність НСЗУ: робота в умовах війни та блекауту, контрактування, нові послуги, медична допомога ветеранам

Про низку питань, пов’язаних з роботою під час війни, зміною підходів до управління в медичних закладах, а також про нові програми та пакети послуг голова Національної служби здоров’я України Наталія Гусак розповіла в інтерв’ю для каналу Катерини Булавінової (ЮНІСЕФ).

 

Які питання сьогодні на порядку денному в Національної служби здоров’я України?

Незважаючи ні на що, Національна служба здоров’я України працює чітко за своїм графіком, і наразі листопад-грудень у взаємовідносинах між надавачами і Національною службою здоров’я України – це «гаряча» пора контрактування. Ми проводимо доконкрактування на 2022 рік, зокрема готові доконтрактовувати надавачів послуг на новий пакет стаціонарної реабілітації. Одночасно з цим активно проводиться контрактування на 2023 рік – вже почали контрактуватися, надавати пропозиції заклади первинної ланки, екстрена допомога. Звертаюся до всіх надавачів: слідкуйте за новинами НСЗУ, за офіційним листуванням, тому що іноді може не бути зв’язку, що не дозволятиме зробити оголошення на офіційних сторінках НСЗУ, але ми точно вас повідомимо – і офіційно листом на електронну пошту, і через регіональні департаменти щодо контрактування всіх інших напрямків, які будуть діяти у 2023 році. І я більше ніж впевнена, що надавачі послуг вже готові до контрактування, тому що від вересня ми спільно з ними працюємо над окремими моментами щодо кадрового забезпечення, щодо упорядкування всіх юридичних документів тощо, що дозволить дуже спокійно пройти механізм контрактування на 2023 рік.

 

Чи будуть відмови у контрактуванні?

Будемо дуже багато переформатовувати наших взаємовідносин з окремими надавачами послуг. До прикладу, надавачів, які контрактувалися велику кількість років на один-єдиний пакет, наприклад, амбулаторну допомогу, ми готові контрактувати у 2023 році виключно на три місяці. Також у нас і далі будуть продовжувати діяти норми щодо мінімальної кількості послуг, які має надавати надавач для того, щоб бути законтрактованим у 2023 році, зокрема за такими напрямками як пологи, інфаркт, інсульт, неонатальна медична допомога, тому що це пріоритетні напрямки. І ця кількість послуг дуже пов’язана з тим, яку якість цієї послуги може запропонувати надавач. Тому надавачам, які бажають законтрактуватися, умовно, на інсульт, інфаркт чи пологи і не виконуватимуть мінімальної кількості послуг, які ми визначимо, ми будемо відмовляти.

 

Будемо, звичайно, відмовляти і надавачам, які не виконують вимоги Національної служби здоров\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'я України. І я, знову ж таки, звертаюся до всіх надавачів,  що на сторінці Національної служби здоров\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'я України можна ознайомитися з вимогами щодо більшості пакетів на контрактування. Важливо наразі перевірити, щоб були актуальними дані щодо кількості персоналу, ми від вересня комунікуємо, щоб були приведені до ладу всі юридичні документи – ліцензії, документи про доступність будівель, про наявність того чи іншого обладнання, і керівникам закладів це абсолютно нескладно зробити, щоб контрактування прийшло дуже швидко і ефективно.

 

Коли будуть ще приймати пропозиції за новим пакетом «Супровід і лікування дітей з психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги»?

 

Я хочу всіх надавачів, які надають первинну медичну допомогу і які зацікавлені в контрактуванні за новим пакетом, запевнити, що контрактування на цей пакет продовжується у 2023 році. Незабаром буде відкрито оголошення, яке не матиме кінцевого терміну, і в 2023 році будемо щомісячно до контактувати на цей пакет. Для нас важливо, щоб якомога більше кількість лікарів первинної ланки і медсестри первинної ланки пройшли таке навчання і поглибили свої знання в рамках того, щоб діагностувати своєчасно певні психологічні розлади і мати розуміння, як можна покращити взаємодію з лікарями спеціалізованої ланки саме в цьому напрямку.

 
Які ще є нові пакети?

З нових, як уже зазначалося, це супровід на первинній ланці допомозі, також комплексна реабілітація в стаціонарних умовах – це те що ми доконтрактовуємо у 2022 році, але одночасно з цим всі пакети продовжують свою дію у 2023 році. У 2023 році ми пропонуватимемо особливе контрактування для двох територій. По-перше, для надавачів, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях – ми їх будемо контактувати на так званий пакет збереження кадрового потенціалу і будемо виплачувати сталу заробітну плату. На територіях активних бойових дій пропонуватимемо контрактуватися на так званої пакет «Готовність до реагування», тобто готовність щодо надання медичної допомоги в будь-яких умовах, особливо в тих, в яких вони зараз наразі працюють, і цей пакет буде включати фактично чотири напрямки медичної допомоги: хірургія, стаціонарна медична допомога, амбулаторна медична допомога, психіатрична допомога, окрім того, ще один напрямок – це супровід і лікування людей з туберкульозом.

 

Надання медичної допомоги в умовах блекауту.

 

Щодо готовності надання, то свого часу, близько півтора роки тому, була велика кількість нарікань на Національну службу здоров\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'я України, коли для окремих пакетів, які стосувалися хірургії, стаціонарної медичної допомоги при  інфаркті, інсульті і декількох інших пакетів, які належать більше до спеціалізованої медичної допомоги, запровадили можливість контрактування виключно тоді, коли надавач підтвердить наявність автономного джерела живлення з автоматичним перемикачем. Однак дуже добре, що тоді ця вимога була, тому що більша кількість надавачів отримала можливість за допомогою генераторів (хоча б найменшої потужності) забезпечити зараз надання безперебійної медичної допомоги.

 

Щодо оплати, то тут все це дуже зрозуміло. Ми трішки вже відійшли від березня, квітня і лютого, але я прошу всіх лікарів звернути увагу, що ми не відміняли норми щодо можливості виписки поряд з електронним направленням і паперових направлень, ми не відміняли норми щодо паперових рецептів із застосування рецептів електронних, і також зверніть увагу, що дані, які вносяться в електронну систему охорони здоров\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'я щодо наданих послуг або пролікованих випадків, можна також не вносити день в день а тоді, коли є можливість це зробити. Хочу запевнити всіх наших надавачів, що Національна служба здоров\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'я України як у найскладніші часи початку широкомасштабного вторгнення, так само і в період можливого повного блекауту завжди залишиться партнером. Ми будемо дбати за те, щоб своєчасно оплачувати звіти, єдине про що я хочу попросити головних лікарів – це  організуватися, тому що в будь-якому випадку НСЗУ буде розміщуватися і працювати по певних пунктах, ми постійно буде мати доступ до вас і так само до обробки ваших звітів, і необхідно, щоб ви своєчасно знаходили  час для підписання самих звітів, на основі яких ми будемо здійснювати відповідні платежі через органи державного казначейства.

 

Що є нового в програмі «Доступні ліки»?

У програмі «Доступні ліки» вже в цьому році є два нові напрямки: для лікування хронічних обструктивних захворювань легень і хвороби Паркінсона. І ми також вже готуємося дуже активно до 2023 року, тому що маємо амбітні плани щодо запуску двох нових напрямків. Перший – це імуносупресія, і зараз ми активно ведемо діалог з Міністерством охорони здоров’я та іншими зацікавленими сторонами, тому що вже з першого січня хочемо запускати імуносупресію в «Доступні ліки». І другий напрям – це безкоштовне надання з першого липня тест-смужок. Впевнена, що зробимо все можливе і неможливе для того, щоб встигнути. І також у 2023 році плануємо перевести у програму «Доступні ліки» знеболювальні, які також дуже потрібні пацієнтам.

 

Які відносини із закладами на окупованих територіях?

Є різні ситуації. Є ситуації, коли окремі заклади відключені від електронної системи охорони здоров’я. Їх небагато, близько сотні, але ситуація змінюється кожного дня. І в більшості закладів, коли населені пункти виходять з окупації, ми в перші дні відновлюємо доступ до електронної системи охорони здоров’я. Ми бачимо тих, хто працює з електронною системою, бачимо, що вони не перестають наповнювати її – це все ми фіксуємо. Якщо говорити про звіти і про наші партнерські відносини в рамках договорів, то більшість керівників, навіть всі, підписують звіти, виконують всю ту частину, яку зобов’язані виконувати відповідно до договору.

 

Які є нові курси в академії НСЗУ?

До кінця листопада очікуємо курс з бізнес-партнерами, який буде стосуватися надання психологічної допомоги на первинній ланці, також ми оновили курс щодо електронних рецептів, є курс, присвячений  веденню на первинній ланці пацієнтів, хворих на туберкульоз. У нас відбулася зустріч з центрами Міністерства охорони здоров’я, які займаються БПР (безперервний розвиток – ред.), і наразі теж будемо вносити зміни в постанову, для того щоб бюджетна організація також мала можливість не сплачувати за курси.

 

Чи плануються якісь окремі послуги чи окремий підхід у наданні медичних послуг ветеранам?

По-перше, програми медичних гарантій у сфері охорони здоров’я діють для всіх однаково. Для нас важливо гарантувати всім безкоштовну, безоплатну, якісну і доступну медицину. Ми розуміємо, що для такої категорії населення як ветерани будуть трохи інші потреби, попит на медичну послугу буде специфічний. Насамперед це попит на реабілітацію, тому ми посилили напрям реабілітації в програмі медичних гарантій на наступний рік з підвищеним тарифом, з оплатою за фактично надані послуги не за глобальним бюджетом, що дуже важливо, і з суворішими вимогами до пакету. Якщо раніше реабілітацією вважався пакет, який можна було отримати виключно як додатковий фінансовий ресурс для того, щоб лікарня мала змогу виплачувати зарплати, то зараз цей пакет є пріоритетним, а вимоги його серйозними.

 

Ми також розуміємо, що ветерани потребуватимуть психологічної допомоги, реабілітації, тому в пакеті реабілітації стає можливим виконання декількох видів реабілітації одночасно, зокрема і психологічної. Ми розуміємо, що ветеран має мати доступ до ліків, і тут програма «Доступні ліки» також допоможе. Спільно з Міністерством ветеранів ми зараз піднімемо перелік ліків, які гарантуються постановою КМУ №1303 як безоплатні, як вони перегукуються з ліками, які є за програмою «Доступні ліки», і ще раз комунікуватимемо з лікарями первинної допомоги, щоб вони розуміли, що тут має бути взаємозамінність. Як ми бачимо, у ветеранів буде також попит на стоматологічну допомогу, тому переформатовуємо підходи до стоматологічної допомоги у 2023 році. Одночасно з цим ми з Міністерством ветеранів розуміємо, що програма медичних гарантій не може покрити все, тому вони можуть допомогти своїми програмами, і зараз ми над цим працюємо.

 

Що б Ви хотіли сказати управлінцям, дивлячись на результати їх роботи? Що Вас дратує?

 

Мене дратує перенесення відповідальності. Насправді дуже хотілося б, щоб управлінці відчували свої лідерські позиції, розуміли, що відповідальність виключно на них, а не на комусь іншому. Кожен управлінець має бути лідером, принаймні, для свого колективу і для засновника, який делегує його на цю посаду.

Друге, що мене дратує – це існування думки, що конкуренція наразі має вестися не за пацієнтів в  частині саме якісного надання медичної допомоги і в частині формування в себе закладів пацієнтоорієнтованої системи, а конкуренція має відбуватися за пакети НСЗУ. Бездумно набирається персонал, не проводиться аналіз, наскільки цей напрям буде самоокупний в закладі, наскільки взагалі заклад спроможний надавати цю медичну допомогу, чи люди мають практичний досвід у наданні цієї медичної допомоги при такі цількості пацієнтів. В нас неправильно вибудувана система конкуренції, мені хотілося б, щоб почали вибудовуватися якісь горизонтальні зв’язки, щоб ми, принаймні, побачили один одного, побачили помилки і успіхи один одного.

 

 А щодо прийняття самих управлінських рішень, то за цей час, поки ми активно готувалися до віддачі аналітики, то побачили достатньо прикладів неефективного управління, коли, наприклад, маємо керівника, який не виплачує три місяці заробітну плату лікарям, не купляє лікарські засоби, при цьому, умовно, виплачує,  всій адміністрації заробітну плату, закуповує чергове медобладнання, яке абсолютно непотрібне закладу, і потім каже, що в усьому винні засновник і НСЗУ. Мені здається, що це просто відчуття безвідповідальності, безкарності в якихось моментах і відчуття того, що воно так буде  завжди. Я зустрічалася з асоціаціями громад різних міст, територіальних громад і говорили про відповідальність засновника.  Ми вперше надіслали усім матеріали в розрізі кожного закладу і кожен засновник, якщо йому це цікаво, міг подивитися, як здійснюється керівництво його закладом, які послуги надаються, кількість цих послуг, яка зарплата нараховується, скільки ліків закуплених і який захист відчуває людина в громаді, яка звертається в лікарню щодо безоплатності надання їй медичної допомоги. І зараз ми плануємо з командою НСЗУ також навчання для засновників, щоб вони розуміли і дивилися під іншим кутом зору на таких керівників.

 

Чи буде проводитися оптимізація у зв’язку із зменшенням кількості пацієнтів?

 

Ми запропонували інші підходи на наступний рік щодо гарантування заробітної плати в рамках навантаження на лікарні за основними видами послуг. З Міністерством охорони здоров’я ми зібрали всіх керівників департаментів і розрахували повністю по всіх лікарнях, які мають контракт з НСЗУ, в розрізі кожного району України, і показали, яка роль кожного закладу в районі за кількістю послуг і чому він не є рентабельний. Що означає зараз рентабельний? Я б не хотіла говорити виключно фінансовими показниками, тому що нерентабельна лікарня – це, насамперед, така, де пацієнт не може отримати якісну медичну допомогу, лікарня, яка не може заробити навіть на виплату заробітної плати. Якщо медичний працівник три місяці не отримує заробітну платню, то яким чином він буде мотивованим? Якщо, умовно, керівник в цей час не може податися навіть на 49 пакет, тому що йому байдуже – у нас є і такі приклади. Якщо, умовно, цій лікарні вистачає покрити заробітну плату, то що вони нададуть пацієнту з безкоштовної діагностики чи безкоштовних ліків, які гарантовані так само НСЗУ? Тому ми на наступний рік чітко показали, що в цьому закладі не можемо покривати заробітну плату саме в такому обсязі, тому що тоді наш пацієнт лишиться без ліків, без безкоштовної діагностики, і ви, засновники і керівники, повинні подумати, яким чином маєте використати фінансовий ресурс для того, щоб мотивувати найкращих працівників і одночасно закуповувати у повному обсязі ліки, гарантовані державою, та надавати, відповідно, безкоштовні діагностичні послуги.

 

Тому я сподіваюся, що найближчим часом уряд прийме відповідні зміни. До прикладу, пакету 49 щодо збереження кадрового потенціалу на наступний рік не буде. Просто коли ми готували певні аналітичні матеріали до такої зустрічі, то я показувала, що вже впродовж 4 років держава, фактично, підтримує велику кількість закладів, керівники яких які просто не вміють ними управляти. Тому що у нас є яскраві приклади ефективного управління. Наприклад, в Полтаві була дитяча лікарня, яка була абсолютно неспроможною надавати повний обсяг безкоштовних медичних послуг, мала заборгованість, і коли її об’єднали з обласною клінічною лікарнею, оптимізували певний штат, який не впливав на медичний персонал,  пацієнт виграв, тому що з’явилися додаткові послуги, працівники стали мотивовані – і таких прикладів є багато.

 

Які виклики у Вас як управлінця?

По-перше, ми розуміємо, що нестабільними є умови роботи через відключення електроенергії, зв’язку, однак наразі ми спільно робимо все, щоб НСЗУ працювало безперебійно. Безумовно що викликом наразі є організація в таких умовах контрактування всіх надавачів.  І в таких складних умовах я вдячна усім державним службовцям, які працюють в НСЗУ і в ці складні часи повною мірою віддаються своїй роботі, адже розумію, що кожен з них в тій чи іншій ситуації міг би вибрати себе і свою родину. Для мене важливо зберегти працівників, які дозволять ці виклики, які наразі є, пройти абсолютно достойно. 

 

 

 

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Олег Немчінов: Реформа оплати праці держслужбовців Наталія Гусак про діяльність НСЗУ: робота в умовах війни та блекауту, контрактування, нові послуги, медична допомога ветеранам Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Наталія Алюшина: Війна показала, що переважна більшість українських публічних службовців продемонстрували відданість державі Робота служби зайнятості в умовах військового стану Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб Павло Польовий: Цифрова компетентність державних службовців як основа процесів цифровізації сфери публічного управління Руслана Клим: Ключові аспекти розвитку Вижницького району Анатолій Круглашов: "Інститут державної служби України: зародження, розвиток, особливості" Микола Ярмистий: Тенденції розвитку державної служби в Україні Мирослава Ткачук: Головне про патронат Ілона Факас: Вступ на державну службу: порядок, вимоги, особливості в умовах карантину Микола Ярмистий: дотримання принципів вірно служити українському народові та українській державі закладені в обітниці ще 100 років тому Державна служба є критерієм розвитку нашої держави Сумлінним платникам податків буковинські фіскали створюють комфортний клімат Георгій Придій: Злагоджена робота задля досягнення максимальних результатів Пенсійне обслуговування по-сучасному: оновлені сервісні центри та портал електронних послуг
Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Богдан Мельник: Ми хочемо, щоб молоді люди були долучені до процесів управління містом Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Громади області: дайджест за 7-12 березня 2022 р Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Дмитро Глобак: Організація системи освіти в територіальних громадах: досвід, проблеми, рішення Анатолій Круглашов "Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні" Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Євген Магда "Удар в спину: чому Санду та Спину грають проти України?" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть Марін Герман: Децентралізація влади без соціального капіталу – шлях до «інституційної невдачі» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Дзюба Іван Михайлович Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Дністрянський Станіслав Северинович (1870 – 1935) Анатолій Круглашов: Місцеві вибори 2020: роздуми експерта Міста в децентралізаційній реформі: проблеми і перспективи Публічне управління у сфері молодіжної політики в умовах децентралізації та євроінтеграції України Сергій Гакман "Єврорегіон "Верхній Прут": досвід, виклики та особливості" Пропозиції учасників міжнародного круглого столу «Нові європейські парадигми співпраці та потенціал Єврорегіону «Верхній Прут» Зиновій БРОЙДЕ: КООРДИНУВАННЯ ПЕРЕХОДУ ДО ТРАНСКОРДОННОЇ ЦИРКУЛЮЮЧОЇ ЕКОНОМІКИ Сергій Гакман: Білокриницька трагедія 1941 р.: погляд через 80 років
шукайте нас на facebook