Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

26 червня 2021
Микола Ярмистий: Тенденції розвитку державної служби в Україні: загальнодержавний та міжрегіональний контекст

Микола ЯРМИСТИЙ –  директор Чернівецького ЦППК, кандидат наук з державного управління

 

Сучасні тенденції розвитку державної служби визначаються загальними процесами реформування системи публічного управління в Україні. Зокрема проведення адміністративно-територіальної реформи та формування європейської моделі організації влади на місцях сприяли перерозподілу управлінських повноважень між органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, суттєвому скороченню районних державних адміністрацій, районних рад та сільських, селищних, міських рад шляхом створення об’єднаних територіальних громад. Так, до реформування органів місцевого самоврядування в Україні нараховувалося 457 міських рад, 784 селищних рад, 10280 сільських рад. Після проведення реформи сформовано1469 територіальних громад. Так само, відповідно до нових сформованих районів, замість 490 створено 136 райдержадміністрацій.


У зв’язку з цим на регіональному рівні кардинально змінився кількісний та якісний склад державних службовців. За даними НАДС в Україні 180977 державних службовців (було 300559 державних службовця). В обласних та районних державних адміністраціях західного регіону відповідно до штатного розпису працює в Чернівецькій області 864 державних службовця, в Івано-франківській області – 1268, в Тернопільській області – 900, Львівській області – 1432, Закарпатській області - 1233 службовця. Фактично в областях більше ніж в два рази зменшилось кількість службовців органів державної виконавчої влади.


Разом з тим, мова йде не стільки про скорочення державних службовців, скільки про новий розподіл повноважень в діяльності місцевих державних адміністрацій. Проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» передбачає посилення наглядово-контролюючих функцій місцевих адміністрацій у межах трьох напрямів:
- координація територіальних органів (підрозділів) центральних органів виконавчої влади;
- забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
- виконання окремих повноважень органів місцевого самоврядування (до внесення відповідних змін в Конституцію України).


Нова модель організації влади на регіональному рівні передбачає координацію та контроль територіальних управлінь центральних органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Розподіл функціональних повноважень сформує нові особливості роботи державних службовців та місцевих органів державної влади. За даних умов потребує вдосконалення нормативно-правової регламентації діяльності державних службовців в тому числі:
1) повноваження державних службовців щодо координації територіальних управлінь центральних органів державної влади
2) повноваження державних службовців щодо контролю діяльності органів місцевого самоврядування
3) порядок призначення голови місцевої державної адміністрації (керівника префектури) та визначення його завдань, прав та обов’язків.


Розвиток державної служби на сучасному етапі має свої позитивні тенденції. В першу чергу це стосується впровадження цифрових технологій на державній службі. Зокрема в рамках програми “Партнерство “Відкритий Уряд” та виконання плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної демократії в Україні на 2019―2020 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 р. № 405 передбачається:
1) створення онлайн-платформи для взаємодії органів виконавчої влади з інститутами громадянського суспільства
2) забезпечення розвитку міжвідомчого електронного документообігу
3) запровадження системи онлайн-моніторингу та оцінки якості надання адміністративних послуг.


       Функціонує державний веб-портал електронних послуг “Портал Дія”, який передбачає єдиний Реєстр адміністративних послуг, щодо розгорнутої інформацію про усі адміністративні послуги (інформаційну картку адміністративної послуги). Розглядається впровадження інформаційної системи управління людськими ресурсами та нарахування заробітної плати (HRMIS) Стратегії реформування державного управління України на період до 2021 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 474.


Відповідно до Розпорядження КМУ від 27 травня 2020 р. № 622-р «Про схвалення Концепції реформування системи оплати праці державних службовців та затвердження плану заходів з її реалізації» розглядається запровадження системи оплати праці на основі нової класифікації посад державної служби з урахуванням функціональної спрямованості, мети та цінності посади; встановлення конкурентоспроможного рівня заробітної плати. Для функціонування системи державної служби достатньо важливим є підготовка та прийняття Проекту ЗУ «Про публічні консультації» що передбачає тісну співпрацю органів публічної влади з громадськістю та підвищить ефективність управлінських рішень.


Разом з тим, не вирішена низка питань, які не відповідають загальноприйнятим європейським критеріям державної служби. Зокрема:
 малоефективна система оцінювання результатів службової діяльності;
 практично відсутнє планування кар’єрного росту;
 ослаблена система мотивації і заохочення персоналу;
 висока плинність кадрів.


Насторожують негативні тенденції щодо добору та підготовки кадрів на державну службу. Так на початку 2021 року оголошено понад 50 конкурсів на керівні посад Центральних органів державної влади для державних службовців категорії «А». Статистика засвідчує, що з 28 проведених конкурсів тільки в 11 визнано переможців, а в 17 – переможців не визначено з формулюванням: «Суб'єкт призначення не визначив переможця конкурсу за результатами співбесіди кандидатур, які набрали найбільшу кількість балів за результатами загального рейтингу кандидатів, відповідно до рішення Комісії з питань вищого корпусу державної служби». Виникає закономірне питання: «Чому суб’єкт призначення не визначив переможця серед кандидатів, які пройшли конкурс і набрали найбільшу кількість балів відповідно до рішення конкурсної комісії?». Очевидно, що питання не тільки риторичне.


Назріла нагальна проблема і щодо підготовки управлінських кадрів вищої ланки. Мова йде про системну та ціле направлену підготовку державних службовців категорії «А», професійна компетентність яких відповідала би сучасним вимогам державного управління. В цьому контексті важливим є запровадження освітніх закладів професійного зростання, функціонування кадрового резерву та запровадження системи ротації кадрів.


Виходячи із загальних тенденцій розвитку державної служби, напрошується загальний висновок про необхідність розробки та запровадження Концептуальної програми кадрового забезпечення органів публічної влади в Україні, яка відповідала би сучасним вимогам кадрового менеджменту та формувалась на принципах професійності, об’єктивності, спадковості, формування та зберігання традицій, з врахуванням адміністративно-територіальних особливостей функціонування державної служби. Очевидно, що така програма повинна пройти широке громадське обговорення серед науковців, громадських діячів, профспілок, асоціацій та службовців органів публічної влади.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: "Інститут державної служби України: зародження, розвиток, особливості" Михайло Чорней: Пріоритети діяльності Вижницької райдержадміністрації Микола Ярмистий: Тенденції розвитку державної служби в Україні Мирослава Ткачук: Головне про патронат Вікторія Гатрич: «У комунікації головне – бути чесним із аудиторією» Юрій Півень: Система соціального захисту в територіальних громадах Юрій Манастирський: Особливості деклараційної кампанії у 2021 році Державний сектор потрібно навчати співпрацювати з бізнесом: презентували аналітичний звіт «Демократичний компонент у навчанні державних службовців» Ілона Факас: Вступ на державну службу: порядок, вимоги, особливості в умовах карантину Сергій ОСАЧУК: Чернівецька область приречена на успіх і нею Україна може пишатися! Наталія ГУСАК: "... жодної паніки не повинно бути, коли ти починаєш організовувати процес, від якого залежатиме доля багатьох мешканців Буковини" Микола Ярмистий: дотримання принципів вірно служити українському народові та українській державі закладені в обітниці ще 100 років тому Державна служба є критерієм розвитку нашої держави Сумлінним платникам податків буковинські фіскали створюють комфортний клімат Георгій Придій: Злагоджена робота задля досягнення максимальних результатів Опорна школа як основа якісної освіти Пенсійне обслуговування по-сучасному: оновлені сервісні центри та портал електронних послуг
Екотолока, спортивні змагання та фестиваль юшки - у територіальних громадах області відбулися заходи згуртування Ринок землі в Україні: проблеми та перспективи. Частина 1. Правове регулювання земельних відносин в Україні. Наталія Катрюк: Шукаємо власні шляхи для розвитку громади Марія Нікорич: «Земля і комунальне майно – одне з найважливіших джерел наповнення місцевого бюджету» Сергій Бостан: Основні пріоритети – ефективне використання комунального майна Світлана Банар: Найчастіше до старости звертаються із земельними питаннями Іван Янко: Мешканці нашої громади надзвичайно працьовиті Старости Вашківецької громади: що на порядку денному? Христина Марчук: Децентралізація: підсумки та нові завдання Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою ЦНАП – місце, де громадяни зустрічаються з місцевою владою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Близько 90 % території Чернівецької області охоплено перспективними планами, – Альона Бабак Завдяки економії – Чудейська громада реалізувала на один проект більше ніж планувала Розвиток та проблемні питання Глибоцької ОТГ 25 листопада у Тереблечівській об’єднаній громаді відкрили ЦНАП Проект держбюджету на 2020 рік: які кошти передбачено для розвитку ОТГ Радники Центру розвитку місцевого самоврядування відвідують ОТГз метою ознайомлення із проектами розвитку інфраструктури Ігор БАБЮК: Місцеві вибори 2021: можливості для розвитку територіальних громад
шукайте нас на facebook