Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

26 червня 2021
Микола Ярмистий: Тенденції розвитку державної служби в Україні: загальнодержавний та міжрегіональний контекст

Микола ЯРМИСТИЙ –  директор Чернівецького ЦППК, кандидат наук з державного управління

 

Сучасні тенденції розвитку державної служби визначаються загальними процесами реформування системи публічного управління в Україні. Зокрема проведення адміністративно-територіальної реформи та формування європейської моделі організації влади на місцях сприяли перерозподілу управлінських повноважень між органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, суттєвому скороченню районних державних адміністрацій, районних рад та сільських, селищних, міських рад шляхом створення об’єднаних територіальних громад. Так, до реформування органів місцевого самоврядування в Україні нараховувалося 457 міських рад, 784 селищних рад, 10280 сільських рад. Після проведення реформи сформовано1469 територіальних громад. Так само, відповідно до нових сформованих районів, замість 490 створено 136 райдержадміністрацій.


У зв’язку з цим на регіональному рівні кардинально змінився кількісний та якісний склад державних службовців. За даними НАДС в Україні 180977 державних службовців (було 300559 державних службовця). В обласних та районних державних адміністраціях західного регіону відповідно до штатного розпису працює в Чернівецькій області 864 державних службовця, в Івано-франківській області – 1268, в Тернопільській області – 900, Львівській області – 1432, Закарпатській області - 1233 службовця. Фактично в областях більше ніж в два рази зменшилось кількість службовців органів державної виконавчої влади.


Разом з тим, мова йде не стільки про скорочення державних службовців, скільки про новий розподіл повноважень в діяльності місцевих державних адміністрацій. Проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» передбачає посилення наглядово-контролюючих функцій місцевих адміністрацій у межах трьох напрямів:
- координація територіальних органів (підрозділів) центральних органів виконавчої влади;
- забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
- виконання окремих повноважень органів місцевого самоврядування (до внесення відповідних змін в Конституцію України).


Нова модель організації влади на регіональному рівні передбачає координацію та контроль територіальних управлінь центральних органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Розподіл функціональних повноважень сформує нові особливості роботи державних службовців та місцевих органів державної влади. За даних умов потребує вдосконалення нормативно-правової регламентації діяльності державних службовців в тому числі:
1) повноваження державних службовців щодо координації територіальних управлінь центральних органів державної влади
2) повноваження державних службовців щодо контролю діяльності органів місцевого самоврядування
3) порядок призначення голови місцевої державної адміністрації (керівника префектури) та визначення його завдань, прав та обов’язків.


Розвиток державної служби на сучасному етапі має свої позитивні тенденції. В першу чергу це стосується впровадження цифрових технологій на державній службі. Зокрема в рамках програми “Партнерство “Відкритий Уряд” та виконання плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної демократії в Україні на 2019―2020 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 р. № 405 передбачається:
1) створення онлайн-платформи для взаємодії органів виконавчої влади з інститутами громадянського суспільства
2) забезпечення розвитку міжвідомчого електронного документообігу
3) запровадження системи онлайн-моніторингу та оцінки якості надання адміністративних послуг.


       Функціонує державний веб-портал електронних послуг “Портал Дія”, який передбачає єдиний Реєстр адміністративних послуг, щодо розгорнутої інформацію про усі адміністративні послуги (інформаційну картку адміністративної послуги). Розглядається впровадження інформаційної системи управління людськими ресурсами та нарахування заробітної плати (HRMIS) Стратегії реформування державного управління України на період до 2021 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 474.


Відповідно до Розпорядження КМУ від 27 травня 2020 р. № 622-р «Про схвалення Концепції реформування системи оплати праці державних службовців та затвердження плану заходів з її реалізації» розглядається запровадження системи оплати праці на основі нової класифікації посад державної служби з урахуванням функціональної спрямованості, мети та цінності посади; встановлення конкурентоспроможного рівня заробітної плати. Для функціонування системи державної служби достатньо важливим є підготовка та прийняття Проекту ЗУ «Про публічні консультації» що передбачає тісну співпрацю органів публічної влади з громадськістю та підвищить ефективність управлінських рішень.


Разом з тим, не вирішена низка питань, які не відповідають загальноприйнятим європейським критеріям державної служби. Зокрема:
 малоефективна система оцінювання результатів службової діяльності;
 практично відсутнє планування кар’єрного росту;
 ослаблена система мотивації і заохочення персоналу;
 висока плинність кадрів.


Насторожують негативні тенденції щодо добору та підготовки кадрів на державну службу. Так на початку 2021 року оголошено понад 50 конкурсів на керівні посад Центральних органів державної влади для державних службовців категорії «А». Статистика засвідчує, що з 28 проведених конкурсів тільки в 11 визнано переможців, а в 17 – переможців не визначено з формулюванням: «Суб'єкт призначення не визначив переможця конкурсу за результатами співбесіди кандидатур, які набрали найбільшу кількість балів за результатами загального рейтингу кандидатів, відповідно до рішення Комісії з питань вищого корпусу державної служби». Виникає закономірне питання: «Чому суб’єкт призначення не визначив переможця серед кандидатів, які пройшли конкурс і набрали найбільшу кількість балів відповідно до рішення конкурсної комісії?». Очевидно, що питання не тільки риторичне.


Назріла нагальна проблема і щодо підготовки управлінських кадрів вищої ланки. Мова йде про системну та ціле направлену підготовку державних службовців категорії «А», професійна компетентність яких відповідала би сучасним вимогам державного управління. В цьому контексті важливим є запровадження освітніх закладів професійного зростання, функціонування кадрового резерву та запровадження системи ротації кадрів.


Виходячи із загальних тенденцій розвитку державної служби, напрошується загальний висновок про необхідність розробки та запровадження Концептуальної програми кадрового забезпечення органів публічної влади в Україні, яка відповідала би сучасним вимогам кадрового менеджменту та формувалась на принципах професійності, об’єктивності, спадковості, формування та зберігання традицій, з врахуванням адміністративно-територіальних особливостей функціонування державної служби. Очевидно, що така програма повинна пройти широке громадське обговорення серед науковців, громадських діячів, профспілок, асоціацій та службовців органів публічної влади.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Ірина Верещук: Чернівецька область є прикладом для формування ветеранської політики Соціальна підтримка учасників АТО/ООС, Захисників і Захисниць та членів їх сімей у 2023 році Наталія Алюшина: Реформи оплати праці на державній службі Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Особливості захисту населення у випадку радіаційного ураження. Нормативно-правова база в сфері радіаційної безпеки Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook