Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

18 червня 2021
Мирослава Ткачук: Головне про патронат

Ткачук Мирослава, начальник відділу підвищення кваліфікації професійних компетенцій працівників надавачів соціальних послуг Чернівецького обласного центру соціальних служб

 

Одним із державних пріоритетів на найближчі роки є реформування системи інституційного догляду та виховання дітей. Головне завдання реформи – попередити потрапляння дітей в інтернатні заклади, а також створити всі умови, щоб діти із закладів могли повернутися в родину.


В серпні 2017 року Урядом України схвалено Національну Стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017 – 2026 роки, в якій переглянуто пріоритети державної політики у сфері охорони дитинства, підтримку сім’ї, створення умов для виховання та розвитку дітей у сім’ї, або середовищі, максимально наближеному до сімейного.  Даний документ має конкретні очікувані результати:
- щорічне зменшення на 10% (починаючи з 1 січня 2018р.) кількості дітей, які виховуються в закладах інституційного догляду та виховання дітей;
- щорічне скорочення на 10% (починаючи з 2019р.) кількості закладів інституційного догляду та виховання дітей (крім спеціальних шкіл-інтернатів і навчально-реабілітаційних центрів), на 5% спеціальних шкіл-інтернатів та навчально-реабілітаційних центрів;
- припинення з 2020 року влаштування дітей віком до трьох років до закладів інституційного догляду та виховання дітей;
- надання неурядовими організаціями (починаючи з 2026 року) на замовлення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування  не менше 50% соціальних послуг дітям і сім’ям з дітьми;
- забезпечення у кожній територіальній громаді дітям та сім’ям з дітьми доступу до послуг відповідно до їх потреб. 
Тому запровадження патронату в Україні та розвиток мережі патронатних сімей на сьогодні є одними з пріоритетних кроків деінституалізації.
Патронат над дитиною - це тимчасовий догляд, виховання та реабілітація дитини в сім’ї патронатного вихователя на період подолання дитиною, її батьками або іншими законними представниками складних життєвих обставин(Сімейний Кодекс України, ст. 252).


Потребують послуги патронту діти, які потрапили в складні життєві обставини та за різних обставин певний час не можуть перебувати у власній сім‘ї або їхні батьки чи особи, які їх заміняють, не можуть піклуватись про них, в тому числі:
- новонароджені діти, від яких відмовились батьки;
- підкинуті, безпритульні діти;
- діти з сімей, в яких існує загроза їх життю та здоров‘ю;
- діти, які зазнали насильства, жорстокого поводження;
- діти, батьки або особи, які їх заміняють, померли, пропали безвісті.
Одночасно до сім’ї патронатного вихователя можуть бути влаштовані тільки діти, які є між собою рідними братами та сестрами, або діти, які виховувалися в одній сім’ї (Сімейний кодекс України, ст. 252).

 

Основними підставами для прийняття органом опіки та піклування рішення про тимчасове влаштування дитини під патронат можуть бути:
- загроза життю та здоров’ю дитини;
- ухиляння батьків від виконання батьківських обов’язків;
- виявлення покинутої чи знайденої дитини;
- заява батьків, законних представників у зв’язку зі складними життєвими   обставинами;
- тимчасова неможливість виконувати обов’язки з догляду та виховання дитини через станом здоров’я батьків, законного представника дитини.
За потреби вжиття негайних дій щодо термінового влаштування дитина може бути передана до сім’ї патронатного вихователя за наказом служби у справах дітей та згідно з актом прийому-передачі дитини.


Переваги запровадження послуги патронату над дитиною:
- дитина залишається проживати у своїй громаді, максимально наближено до родини, свого соціального оточення та спеціалістів, які надають підтримку її батькам;
- на період вирішення проблем дитина тимчасово «в гостях» в професійній патронатній сім’ї, за її життя і здоров’я відповідає патронатний вихователь;
- створені належні умови для освіти, розвитку, якісної соціально-психологічної реабілітації дитини;
- біологічна сім’я під супроводом соціального працівника, спеціаліста ЦСССДМ, фахівця з соціальної роботи в т.ч. в ОТГ;
- біологічна родина має можливість спілкуватись з дитиною під час її перебування під патронатом;
- системний моніторинг можливості повернення дитини до батьків, або пошук для дитини нової сім’ї;
- оптимальний час для прийняття найкращого для дитини рішення, яке максимально відповідає її потребам (протягом 3-х, максимум 6 міс.);
- можливість раннього втручання в сім’ю, яка перебуває в складних життєвих обставинах та запобігання недогляду дитини, жорстокого ставлення до неї, запобігання потрапляння дитини в інтернатні заклади та ЦСПР(центри соціально - психологічної реабілітації);
- громада не витрачає кошти на утримання дитини в інтернаті, ЦСПРі, чи притулку;
- можливість громади самій визначати потребу у розвитку послуги патронату та організовувати пошук та якісний відбір кандидатів у патронатні вихователі.
Патронатний вихователь – це спеціаліст, який пройшов навчання за спеціальною програмою та на договірній основі здійснює догляд, виховання, забезпечує реабілітацію тимчасово влаштованих  в його сім’ю дітей, несе відповідальність за їх життя та здоров’я в період надання цим дітям послуги патронату, допомагає дитині та її сім’ї у подоланні складних життєвих обставин.


Патронатним вихователем може бути особа, яка:
- готова прийняти будь яку вразливу дитину у свою сім’ю та надати підтримку її батькам;
- має житло, яке дозволяє тимчасово розмістити дітей, які потребують захисту;
- має позитивний досвід виховання власних дітей, усвідомлює цінність для дитини сімейних стосунків;
- має підтримку всіх членів своєї родини і сім'я кандидата мотивована допомагати йому в процесі надання послуг;
- готова до співпраці зі спеціалістами, біологічними батьками дитини та власне з дитиною в процесі пошуку рішень, які відповідають найкращим її інтересам;
- готова пройти навчання за програмою підготовки кандидатів у патронатні вихователі.


Фінансування послуги патронату – за рахунок державного бюджету складається з:
1. Соціальної допомоги на утримання влаштованої під патронат дитини в розмірі 2,5 прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку на місяць:
2. Грошового забезпечення за надану патронатним вихователем послугу в розмірі 5-ти прожиткових мінімумів для працездатних осіб:
Однак, при влаштуванні 2-х і більше дітей, дітей віком до 1 року, неповнолітньої вагітної, дитини з ВІЛ, грошове забезпечення збільшується на 10% за кожну дитину та категорію, але сумарно не перевищує 50%
3. Сплата єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за патронатного вихователя.

 


Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: "Інститут державної служби України: зародження, розвиток, особливості" Михайло Чорней: Пріоритети діяльності Вижницької райдержадміністрації Микола Ярмистий: Тенденції розвитку державної служби в Україні Мирослава Ткачук: Головне про патронат Вікторія Гатрич: «У комунікації головне – бути чесним із аудиторією» Юрій Півень: Система соціального захисту в територіальних громадах Юрій Манастирський: Особливості деклараційної кампанії у 2021 році Державний сектор потрібно навчати співпрацювати з бізнесом: презентували аналітичний звіт «Демократичний компонент у навчанні державних службовців» Ілона Факас: Вступ на державну службу: порядок, вимоги, особливості в умовах карантину Сергій ОСАЧУК: Чернівецька область приречена на успіх і нею Україна може пишатися! Наталія ГУСАК: "... жодної паніки не повинно бути, коли ти починаєш організовувати процес, від якого залежатиме доля багатьох мешканців Буковини" Микола Ярмистий: дотримання принципів вірно служити українському народові та українській державі закладені в обітниці ще 100 років тому Державна служба є критерієм розвитку нашої держави Сумлінним платникам податків буковинські фіскали створюють комфортний клімат Георгій Придій: Злагоджена робота задля досягнення максимальних результатів Опорна школа як основа якісної освіти Пенсійне обслуговування по-сучасному: оновлені сервісні центри та портал електронних послуг
Екотолока, спортивні змагання та фестиваль юшки - у територіальних громадах області відбулися заходи згуртування Ринок землі в Україні: проблеми та перспективи. Частина 1. Правове регулювання земельних відносин в Україні. Наталія Катрюк: Шукаємо власні шляхи для розвитку громади Марія Нікорич: «Земля і комунальне майно – одне з найважливіших джерел наповнення місцевого бюджету» Сергій Бостан: Основні пріоритети – ефективне використання комунального майна Світлана Банар: Найчастіше до старости звертаються із земельними питаннями Іван Янко: Мешканці нашої громади надзвичайно працьовиті Старости Вашківецької громади: що на порядку денному? Христина Марчук: Децентралізація: підсумки та нові завдання Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою ЦНАП – місце, де громадяни зустрічаються з місцевою владою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Близько 90 % території Чернівецької області охоплено перспективними планами, – Альона Бабак Завдяки економії – Чудейська громада реалізувала на один проект більше ніж планувала Розвиток та проблемні питання Глибоцької ОТГ 25 листопада у Тереблечівській об’єднаній громаді відкрили ЦНАП Проект держбюджету на 2020 рік: які кошти передбачено для розвитку ОТГ Радники Центру розвитку місцевого самоврядування відвідують ОТГз метою ознайомлення із проектами розвитку інфраструктури Ігор БАБЮК: Місцеві вибори 2021: можливості для розвитку територіальних громад
шукайте нас на facebook