Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

18 квітня 2018 о 15:50
Микола Проданюк: Публічні закупівлі мають бути відкриті, чесні та прозорі

Проданюк Микола Васильович –  координатор Центру компетенцій ProZorro


"БВ": Розкажіть, будь ласка, про мету системи ProZorro, її основні завдання та функції.
МП: Самостійно система  ProZorro  запрацювала з 1 серпні 2016 року для усіх замовників. для великих замовників: міністерств та відомств працювала трошки раніше – з 1 квітня 2016 року. Основна мета ProZorro  - це ефективне використання державних коштів. Кожен рік держава використовує великі суми на закупівлю різних товарів, робіт та послуг, але велика частина цих закупівель здійснювалися не прозоро через свої афілійовані компанії, тому й гроші витрачалися не ефективно. Система ProZorro  не тільки допомагає уникнути неефективного використання коштів, а й  знайти учасників торгів, які дешево і якісно виконають певну роботу та нададуть послуги . Завдяки системі розвивається конкуренція, розвивається ринок в Україні, та й загалом зростає економіка країни .


"БВ": Як реалізується система ProZorro  на Буковині?
МП: Якщо зайти на головний сайт ProZorro  (https://prozorro.gov.ua/), можна побачити всі закупівлі, які відбувалися чи ще будуть реалізовуватися,  в тому числі є вибірка по областях. Кожний замовник котрий отримує гроші з державного бюджету зобов ‘язаний публікувати інформацію про закупівлю, її  можна буде побачити на сайті ProZorro. Якщо підприємець хоче брати  участь в закупівлі, то він бачить всі умови замовника і може заробити гроші, як постачальник. Держава за рахунок конкуренції у торгах може зекономити гроші.


"БВ": Закон “Про державні закупівлі” з’явився у  2016 році. Станом на 2018 рік у даному законодавстві мають бути певні зміни, чого очікувати українцям?
МП: Основне нововведення, яке зараз буде це - введення обов’язкових допорогових закупівель. Ідея полягає в  тому,  аби всі закупівлі були відкриті чесні і прозорі. Але на жаль багато замовників для того щоб легше працювати і не мати багато роботи, і співпрацювати зі своїми знайомими компаніями ухиляються від проведення відкритих торгів. Однак  нововведення в систему закупівель  мається на увазі, що закупівлі будуть проходити в електронній системі.  Не можна буде прийти і заключити  договір з ким хочеш, а треба буде проводити певні  закупівельні процедури, так звані допорогові закупівлі. Це підвищить конкуренту здатність підприємців, бо хто дешевше пропонує якісний товар той є переможцем. Відкриває нові ринки збуту для малого бізнесу. Це є хорошим стартом для підприємців і економія для держави. На малих об ‘ємах закупівель зараз витрачається практично 70% всього бюджету публічних закупівель України.  А бюджет України в публічних закупівлях складає понад  15 млрд. дол. Тобто 70 % від 15 млрд.дол., це дуже велика сума, яка зараз неефективно використовується.


"БВ": Чи вплине дане нововведення на успішний розвитку міста?
МП: Думаю, що так. До прикладу, активісти громадських організацій з Дніпра та Києва опублікували інформацію з приводу співвідношення відкритих  торгів до не конкурентних процедур по здійсненню закупівель. Чернівці займають шосте  місце з кінця серед обласних центрів по відкритості закупівель,  і відсоток відкритих торгів складає всього 4,6 %,  інші 95,4 % -  це не конкуренті процедури. Можливо є якесь зловживання,  якість корупційні схеми  в цьому. Обов’язкове впровадження допорогових закупівель (на суму від 50 тис. грн.) надасть розвиток малому бізнесу співпрацювати з державними замовниками. Чернівецька область -  це територія  підприємців: у нас є Калинівський ринок, є близькість кордонів з Молдовою та Румунією, багато людей займається бізнесом, і коли в них з ‘являється можливість постачати свої товари державі чи надавати їй певні послуги, то це буде активно стимулювати розвиток підприємницької діяльності, надходження  додаткових коштів  у місцеві бюджети і розвитку нашого регіону і України загалом.


"БВ": Яке місце зараз займає Чернівці із закупівлями?
МП:
Співвідношення конкурентних і неконкурентних процедур у Чернівецькій області одне з найгірших в Україні.  Неконкурентні це ті, які без тендеру проведені - 95%, конкурентні - 5 % закупівель. Після нововведення в закон “Про державні закупівлі”, яке планується прийняти ближчим часом, я думаю, що конкуренція зросте, економія буде набагато більшою і зекономлені гроші можна буде потратити  у розвиток міста та області.


"БВ": Чи зекономила система ProZorro  державні кошти?
МП:
Так, є два види закупівельних процедур, які в основному діють зараз: це допорогові закупівлі та відкриті торги. Відкриті торги допомагають зекономити по Україні, якщо переглянути дані на кінець 2017 року, то економія в середньому становить біля 11% це кошти котрі можна вкласти в розвиток.  У допорогових закупівлях відсоток ще вищий.  До прикладу, якщо близько 15 млрд. дол. державних коштів  витрачаються на публічні закупівлі, то допорогові закупівлі становлять більше 75% від цієї суми, понад 11 % економії, а це значна сума. 


"БВ": Чому на вашу думку, так багато є зловживань під час публічних закупівель?
МП: На зловживання впливає ситуація в країні, те що люди заробляють мало грошей. Практично всі хочуть заробляти більше, і якщо є можливість без покарання  привласнити кошти, а закупівлі - це переважно великі суми, то багато посадових осіб і керівників замовників йдуть на такі злочини. Крім того є порушення без  мети привласнення коштів, від незнання як правильно провести закупівлю. Кожна ситуація є індивідуальною.


"БВ": Які тендери проводяться зараз?
МП: На початку року активно закуповували електричну енергію, газове паливо,  зараз купують продукти харчування. Виконавчий комітет Чернівецької  міської ради розпочав проводити тендерні  процедури закупівель  для поточного та  капітального ремонту вулиць, будинків, приміщень. ДП "Чернівецький облавтодор" також проводить відкриті торги на десятки мільйонів гривень  для ремонту доріг. На що будуть витрачатися кошти можуть прослідкувати  і активісти і пересічні громадяни.
 

"БВ": Якщо бачите певні  правопорушення, що робите?
МП: Пишеться відповідна заява у прокуратуру, Аудиторську службу, у Департамент захисту економіки Національної поліції України та у вище стоячі органи та установи Києва або в міську раду Чернівців. Вони проводять перевірку і знаходять порушення або відписують, що за результатами  даної перевірки порушень не виявлено. У будь-якому випадку реакція на порушення є завжди.


Завдяки системі ProZorro  будь-хто, чи ГО чи громадяни чи відповідні органи зайшовши на сайт можуть проаналізувати  чи є закупівля запланована чи проведена у вигляді відкритих торгів.  Всі документи та  рішення прикріплюються в електронному варіанті.


"БВ": Задля чого державним службовцям  проводити навчання про публічні закупівлі?
МП: Державні службовці, які приймають рішення про проведення закупівлі мають ризик не цільового використання грошей. Тому вони мають знати, що будь-які їхні дії активно відстежуються, як правоохоронними та контролюючими органами так і громадськістю. Окрім того семінари, форуми, тренінги, які сприяють підвищенню кваліфікації держслужбовців допомагають проводити чесні і відкриті закупівлі для досягнення запланованої мети, а також інформують їх про відповідальність, якщо вони порушують закон.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Микола Проданюк: Публічні закупівлі мають бути відкриті, чесні та прозорі Микола Савчук: Путильський район сьогодні Леся Нос: Налагодження комунікації з громадянським суспільством – важлива складова успіху в реалізації державної політики Діяльність суду: Розгляд справ про адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією Юрій Півень: Про стан соціального захисту населення області у 2017 році Лідія Гайдей: Культурне життя Заставнівщини Євгенія Бойко: Створення сприятливого інвестиційного клімату – одне із пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку Новоселицького району Лілія Гриневич: Наше завдання - підняти якість освіти і якість вивчення української мови у школах викладання мовою нацменшин, зберігши при цьому використання і вивчення предметів рідною мовою Відділ з питань туризму Чернівецької ОДА: Туризм на Буковині Тетяна Лукащук: Деякі аспекти проведення атестації претендентів на посади державної служби щодо вільного володіння державною мовою Володимир Дьяченко: Соціальні питання – лідери серед звернень громадян Павло Петренко: Правова допомога і правовий захист є надзвичайно актуальним для всіх українських громадян Уряд проводить капітальний ремонт країни Юрій Кітар: Ми маємо резерви та потенціал для розвитку району Буковинці можуть видати свої книги за кошти обласного бюджету Любов Крикливець: Основне завдання реформи – у підвищенні рівня доступності та якості медичної допомоги Валентина Юрчук: Про роботу Центру надання адміністративних послуг Заставнівської районної державної адміністрації Іван Друцул: Кіцманський район сьогодні Роман Криган: Реформування служби зайнятості та ситуація на ринку праці Буковини Юрій Півень: Стан призначення та виплати субсидій населенню по Чернівецькій області Олег Стецевич: Завдання і пріоритетні напрямки розвитку кадрового забезпечення органів державної влади та ... Руслан Сенчук "Вижницький район: виклики, досягнення та перспективи" Анатолій Круглашов: Десять років готуємо магістрів за спеціальністю «Державна служба» Юлія Яківчек: Основні принципи роботи – вчасно виявити дитину у складних життєвих обставинах і вдало її влаштувати Оксана Палійчук: Децентралізація освітньої галузі в Чернівецькій області Любов Нечипорук: Громади мають можливість реалізувати право на власне радіомовлення Віорел Ястремський: Герцаївський район сьогодні Ольга Гришин-Грищук: Соціальна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах Михайло Леньков: Роль Національного агентства України з питань державної служби та її територіальних органів в імплементації Закону України Микола Ярмистий: Новий Закон України «Про державну службу» як компетентнісна модель управління людськими ресурсами Петро Шевчук: Патології у системі державного управління Володимир Бойко: Можливості застосування досвіду країн ЄС для реформування системи професійного навчання державних службовців Аліна Агопшук: «Зелене золото» Буковини – то її ліси В’ячеслав Хохуляк: Нотаріуси виконують функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Світлана Штефанчук: Система безоплатної правової допомоги як спосіб захисту прав і свобод людини Богдан Вітовський: З молоддю працюємо на партнерських засадах Олена Головіна: Профілактика стресу в професійній реалізації державних службовців Молодь на державній службі: Мар’яна Антимійчук
Ярослав Кушнірик: Стан та перспективи розвитку ОСББ у місті Чернівці Олексій Грушко: "Стратегічне планування у громадах: необхідність та дороговказ розвитку" Сторожинецька ОТГ показала результати річної діяльності Олексій Грушко: Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад (Україна та Чернівецька область) Олександр Ковальчук: Нові можливості для підтримки і фінансування місцевого та регіонального розвитку Анатолій Сапогівський: До Клішковецької громади вже хочуть доєднуватися інші населені пункти Мік Мюллей, Віталій Юрків: Програма DOBRE як інструмент для підтримки та економічного розвитку громад Ольга Чепель: Про форми співробітництва територіальних громад Марія Довгань: Бібліотеки в умовах децентралізації Представники ЄС взяли участь у відкритті Чернівецького підрозділу установи «Центр розвитку імсцевого самоврядування» Микола Федорук: Про законодавчу діяльність з питань децентралізації влади Леонід Швець: Основне завдання сьогодні – працювати над наповненням бюджету Кадрові питання в об'єднаних громадах: яких фахівців потребують ОТГ? Роман Єрема: Перспективи розвитку системи надання соціальних послуг у Вижницькому районі Станіслав Сухар: Якщо люди налаштовані працювати - розвиток буде Тетяна Татарчук: Об’єднані громади Буковини: потенціал, виклики, перспективи Земельні питання – одна найбільш складних ділянок в діяльності органів місцевого самоврядування Верховна Рада прийняла важливі законопроекти з питань децентралізації. Коментар експерта: Ольга Чепель Недобоївська ОТГ: підсумки року Володимир Чоботарь: Люди зрозуміли, що реформа – це правильний крок Тарас Халавка: Цьогорічний процес об'днання громад має свої особливості Василь Равлик: Можна по-різному ставитися до реформи децентралізації, але лишатися на тому місці, де ми є зараз, неможливо Іван Мунтян: Оновлений склад обласної ради повинен виправдати очікування громади Друга хвиля об’єднання громад на Буковині: стан та перспективи Сергій Колотило: Перспективу подальшого розвитку вбачаємо саме в об’єднанні громад Децентралізація: коротко про головне В області працюватиме 11 бюро правової допомоги Василь Падурі: «Півроку на посаді: перші результати» Петро Чебан: Пріоритетні напрямки сільської ради - залучення додаткових коштів та створення робочих місць Євген Прокопець: Громади, які не об’єдналися, на сьогодні у програші Ольга Чепель: Децентралізація в Чернівецькій області: міфи та реальність Ілля Карлійчук: Маємо багато завдань у сфері житлово-комунального господарства Григорій Ванзуряк: Із прихильників реформи ми стали тими, хто взяв на себе зобов’язання її розпочати Христина Марчук: Законодавче забезпечення реформи децентралізації Більше коштів субвенції із Держбюджету-2016 отримають громади, що об’єднались із сільськими територіями, – Геннадій Зубко Валерій Романенко: Люди вже зрозуміли, що їх благополуччя залежить виключно від їх активності і бажання щось змінити у своєму житті Аркадій Шова: Ми знали, що будуть труднощі, і готові їх вирішувати «Посли реформ»: Чому необхідно проводити реформу місцевого самоврядування? Тарас Халавка: Врахування фактору поліетнічності при формуванні об’єднаних територіальних громад у Чернівецькій області Антоніна Скидан: Наша мета – спроможна, самодостатня, сильна громада Василь Цуркан: Використання міжнародного досвіду в роботі Острицької сільської ради І. Баб'юк, О.Чепель "Основні аспекти формування спроможних територіальних громад"
Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Білозерський Василь Михайлович (1825 – 1899) Тетяня Гаман: Навчання старост об’єднаних територіальних громад доброму врядуванню – потреба сьогодення (з досвіду Хмельницького центру ППК) Владислав Струтинський: Антон Кохановський – політик, громадянин, патріот Чернівців Виконавчі структури в ОТГ: закордонний досвід, українські реалії та перспективи (презентація наукового видання) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бачинський Юліан Олександрович (1870 – 1940) Тарас Халавка: Закордонний досвід формування органів влади базового рівня (на прикладі польських гмін) Микола Ярмистий: Професійна компетентність службовців органів влади в системі публічного управління (концептуальний підхід) Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Бандера Степан Андрійович (1909-1959) Презентовано енциклопедичний довідник «Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні» Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Антонович Володимир Боніфатійович (1834 – 1908) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 3) Практика реформування місцевих органів влади в системі публічного управління Історія ідей і концепцій державної влади та публічного управління в Україні: Георгій Андрузький Олег Зубчик: Державна політика України у сфері вищої освіти Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій (Частина 2) Петро Брицький: Україна та Крим: зв’язок в контексті історичних подій Сергій Швидюк: Еволюція сучасної польської муніципальної системи Олексій Колесников:Старости в об'єднаних громадах: потреба в модернізації законодавства Тетяна Скутар: Історико-культурні туристичні ресурси як основа розвитку пізнавального туризму в Чернівецькій області Вікторія Чебан: Децентралізація: нові можливості для територіальних громад Валентина Богатирець: Англійська мова як інструмент розвитку комунікативного простору України Олександр Марусяк: Кримський трансфер 1954 р.: формально-юридичний аспект Анжеліка Дзюбко: Допомога онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови Світлана Бостан: Упровадження інституту фахівців із соціальної роботи як перспективний напрям роботи соціальних служб Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії. Частина ІІ. Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Херсонської області Олександр Добржанський: Система органів влади Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархій (Частина І) Наталія Нечаєва-Юрійчук: Виклики етнополітичній стабільності в Україні та перспективи їхнього подолання (на прикладі Чернівецької області) Сергій Гакман: Фактор шляхів сполучення у долі Буковини під час світових війн та післявоєнного врегулювання Пропозиції науково-практичного семінару «Сучасні методи та інструментарії управління регіональними етнополітичними процесами» Максим Ярмистий "Завдання щодо удосконалення структурно-функціональної системи" Уляна Гев'юк "Механізми участі національних меншин у суспільно-політичному житті України" А. Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005-2013 рр.) Частина ІІ І. Буркут "Незалежність потрібно захищати" Пропозиції учасників Муніципальних читань імені Антона Кохановського А.Круглашов "Діяльність регіональної влади у контексті реформаторських спроб в Україні (2005 – 2013 рр.) Частина 1" С.Гакман "Російська інтервенція в Україну в контексті міжнародного права" Б.Руснак "Особливості проведення позачергових виборів народних депутатів 26 жовтня 2014 року"
шукайте нас на facebook