Буковинський вісник
державної служби та місцевого самоврядування
 
« назад до переліку

18 квітня 2018 о 15:50
Микола Проданюк: Публічні закупівлі мають бути відкриті, чесні та прозорі

Проданюк Микола Васильович –  координатор Центру компетенцій ProZorro


"БВ": Розкажіть, будь ласка, про мету системи ProZorro, її основні завдання та функції.
МП: Самостійно система  ProZorro  запрацювала з 1 серпні 2016 року для усіх замовників. для великих замовників: міністерств та відомств працювала трошки раніше – з 1 квітня 2016 року. Основна мета ProZorro  - це ефективне використання державних коштів. Кожен рік держава використовує великі суми на закупівлю різних товарів, робіт та послуг, але велика частина цих закупівель здійснювалися не прозоро через свої афілійовані компанії, тому й гроші витрачалися не ефективно. Система ProZorro  не тільки допомагає уникнути неефективного використання коштів, а й  знайти учасників торгів, які дешево і якісно виконають певну роботу та нададуть послуги . Завдяки системі розвивається конкуренція, розвивається ринок в Україні, та й загалом зростає економіка країни .


"БВ": Як реалізується система ProZorro  на Буковині?
МП: Якщо зайти на головний сайт ProZorro  (https://prozorro.gov.ua/), можна побачити всі закупівлі, які відбувалися чи ще будуть реалізовуватися,  в тому числі є вибірка по областях. Кожний замовник котрий отримує гроші з державного бюджету зобов ‘язаний публікувати інформацію про закупівлю, її  можна буде побачити на сайті ProZorro. Якщо підприємець хоче брати  участь в закупівлі, то він бачить всі умови замовника і може заробити гроші, як постачальник. Держава за рахунок конкуренції у торгах може зекономити гроші.


"БВ": Закон “Про державні закупівлі” з’явився у  2016 році. Станом на 2018 рік у даному законодавстві мають бути певні зміни, чого очікувати українцям?
МП: Основне нововведення, яке зараз буде це - введення обов’язкових допорогових закупівель. Ідея полягає в  тому,  аби всі закупівлі були відкриті чесні і прозорі. Але на жаль багато замовників для того щоб легше працювати і не мати багато роботи, і співпрацювати зі своїми знайомими компаніями ухиляються від проведення відкритих торгів. Однак  нововведення в систему закупівель  мається на увазі, що закупівлі будуть проходити в електронній системі.  Не можна буде прийти і заключити  договір з ким хочеш, а треба буде проводити певні  закупівельні процедури, так звані допорогові закупівлі. Це підвищить конкуренту здатність підприємців, бо хто дешевше пропонує якісний товар той є переможцем. Відкриває нові ринки збуту для малого бізнесу. Це є хорошим стартом для підприємців і економія для держави. На малих об ‘ємах закупівель зараз витрачається практично 70% всього бюджету публічних закупівель України.  А бюджет України в публічних закупівлях складає понад  15 млрд. дол. Тобто 70 % від 15 млрд.дол., це дуже велика сума, яка зараз неефективно використовується.


"БВ": Чи вплине дане нововведення на успішний розвитку міста?
МП: Думаю, що так. До прикладу, активісти громадських організацій з Дніпра та Києва опублікували інформацію з приводу співвідношення відкритих  торгів до не конкурентних процедур по здійсненню закупівель. Чернівці займають шосте  місце з кінця серед обласних центрів по відкритості закупівель,  і відсоток відкритих торгів складає всього 4,6 %,  інші 95,4 % -  це не конкуренті процедури. Можливо є якесь зловживання,  якість корупційні схеми  в цьому. Обов’язкове впровадження допорогових закупівель (на суму від 50 тис. грн.) надасть розвиток малому бізнесу співпрацювати з державними замовниками. Чернівецька область -  це територія  підприємців: у нас є Калинівський ринок, є близькість кордонів з Молдовою та Румунією, багато людей займається бізнесом, і коли в них з ‘являється можливість постачати свої товари державі чи надавати їй певні послуги, то це буде активно стимулювати розвиток підприємницької діяльності, надходження  додаткових коштів  у місцеві бюджети і розвитку нашого регіону і України загалом.


"БВ": Яке місце зараз займає Чернівці із закупівлями?
МП:
Співвідношення конкурентних і неконкурентних процедур у Чернівецькій області одне з найгірших в Україні.  Неконкурентні це ті, які без тендеру проведені - 95%, конкурентні - 5 % закупівель. Після нововведення в закон “Про державні закупівлі”, яке планується прийняти ближчим часом, я думаю, що конкуренція зросте, економія буде набагато більшою і зекономлені гроші можна буде потратити  у розвиток міста та області.


"БВ": Чи зекономила система ProZorro  державні кошти?
МП:
Так, є два види закупівельних процедур, які в основному діють зараз: це допорогові закупівлі та відкриті торги. Відкриті торги допомагають зекономити по Україні, якщо переглянути дані на кінець 2017 року, то економія в середньому становить біля 11% це кошти котрі можна вкласти в розвиток.  У допорогових закупівлях відсоток ще вищий.  До прикладу, якщо близько 15 млрд. дол. державних коштів  витрачаються на публічні закупівлі, то допорогові закупівлі становлять більше 75% від цієї суми, понад 11 % економії, а це значна сума. 


"БВ": Чому на вашу думку, так багато є зловживань під час публічних закупівель?
МП: На зловживання впливає ситуація в країні, те що люди заробляють мало грошей. Практично всі хочуть заробляти більше, і якщо є можливість без покарання  привласнити кошти, а закупівлі - це переважно великі суми, то багато посадових осіб і керівників замовників йдуть на такі злочини. Крім того є порушення без  мети привласнення коштів, від незнання як правильно провести закупівлю. Кожна ситуація є індивідуальною.


"БВ": Які тендери проводяться зараз?
МП: На початку року активно закуповували електричну енергію, газове паливо,  зараз купують продукти харчування. Виконавчий комітет Чернівецької  міської ради розпочав проводити тендерні  процедури закупівель  для поточного та  капітального ремонту вулиць, будинків, приміщень. ДП "Чернівецький облавтодор" також проводить відкриті торги на десятки мільйонів гривень  для ремонту доріг. На що будуть витрачатися кошти можуть прослідкувати  і активісти і пересічні громадяни.
 

"БВ": Якщо бачите певні  правопорушення, що робите?
МП: Пишеться відповідна заява у прокуратуру, Аудиторську службу, у Департамент захисту економіки Національної поліції України та у вище стоячі органи та установи Києва або в міську раду Чернівців. Вони проводять перевірку і знаходять порушення або відписують, що за результатами  даної перевірки порушень не виявлено. У будь-якому випадку реакція на порушення є завжди.


Завдяки системі ProZorro  будь-хто, чи ГО чи громадяни чи відповідні органи зайшовши на сайт можуть проаналізувати  чи є закупівля запланована чи проведена у вигляді відкритих торгів.  Всі документи та  рішення прикріплюються в електронному варіанті.


"БВ": Задля чого державним службовцям  проводити навчання про публічні закупівлі?
МП: Державні службовці, які приймають рішення про проведення закупівлі мають ризик не цільового використання грошей. Тому вони мають знати, що будь-які їхні дії активно відстежуються, як правоохоронними та контролюючими органами так і громадськістю. Окрім того семінари, форуми, тренінги, які сприяють підвищенню кваліфікації держслужбовців допомагають проводити чесні і відкриті закупівлі для досягнення запланованої мети, а також інформують їх про відповідальність, якщо вони порушують закон.

Відгуки: 
Немає відгуків

Додати новий відгук:
 Ваше ім`я:
 Текст відгуку:
 
Анатолій Круглашов: Сумні роковини та уроки російсько-української війни Актуальні питання впровадження нового законодавства про службу в органах місцевого самоврядування Ольга Смалій: Громадянам, що мають певні сумніви щодо державної політики, потрібно вступати на посади державної служби і своїм прикладом демонструвати, як треба працювати Христина Марчук: Проєктний підхід у системі планувальних документів відновлення та розвитку територіальних громад Оксана Сакрієр: Наше завдання – вистояти, розвивати, перемогти Микола Ярмистий: Державна служба сконцентрувала свої зусилля на вирішенні нагальних проблем в період російської агресії Любов Кожолянко: Уряд розширив програму компенсацій роботодавцям за працевлаштування окремих категорій безробітних Любов Нечипорук: Закон України «Про медіа» започатковує ґрунтовну реформу у медіагалузі Альбіна Грищенко: Про підвищення кваліфікації для державних службовців у 2023 році Для зручності клієнтів працює вебпортал електронних послуг Руслан Запаранюк: Буковина стала другою домівкою для тисяч українців Євгенія Блажевська: Волонтерська діяльність є одним із напрямів нашої роботи Іван Гешко: Робота спортивних структур в умовах війни Микола Ярмистий: Державотворчі погляди Тараса Шевченка Права та пільги внутрішньо переміщених осіб
Прихисток у Лужанах для вимушено переміщених осіб: рік роботи Христина Марчук: Робота органів місцевого самоврядування області в умовах воєнного стану Руслан Майданський: Новоселицька громада розширює міжнародні зв’язки Світлана Олексійчук: Навчаємо активну молодь та розвиваємо молодіжні простори Наталія Катрюк: Наш обов’язок – дати людям відчуття захищеності Олена Бадюк: Роль органів місцевого самоврядування у воєнний період на прикладі Глибоцької територіальної громади Соціальна згуртованість у громадах Михайло Савчишин: Виконуємо бюджет, забезпечуємо потреби мешканців громади та внутрішньо переміщених осіб Василь Скрипкару: Виклики та випробування проявили нас як громаду максимально зібрану, згуртовану та націлену на перемогу Микола Ярмистий: Місцеві органи влади в умовах воєнного стану:повноваження та співпраця військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування Світлана Олексійчук: Від початку війни наші волонтери працювали у режимі нон-стоп Ілона Факас: Права, пільги та гарантії внутрішньо переміщених осіб Віталій Мостовий: Сучасні канали комунікації місцевої влади з громадою Співробітництво територіальних громад: нові можливості для розвитку Анатолій Круглашов: Локалізація політичного чи політизація локального: випробування спроможностей місцевого самоврядування в Україні
Зиновій Бройде: Стратегічне бачення транскордонного розвитку транспортної інфраструктури через міжнародні пункти пропуску на українсько-румунському кордоні Світлана Сидоренко: Цифровізація як дієвий механізм взаємодії інститутів громадянського суспільства та органів публічної влади Анатолій Круглашов: "Європа: єдність заради безпеки" Ростислав Балабан: Реформа децентралізації в Україні Валентина Підгірна: Особливості функціонування суб’єктів туристичної діяльності Чернівецької області на сучасному етапі Фадей Яценюк: Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу Зиновій Бройде: Буковинський вузол транс'європейського транзиту Сергій Гакман: Вторгнувшись в Україну, росія порушила основи міжнародного права С.Троян, Н.Нечаєва-Юрійчук "ЧАЕС– ЗАЕС-2022: російський ядерний шантаж у дії" Наталія Нечаєва-Юрійчук, Сергій Троян: Українська відсіч тотальній російській агресії: Чотири місяці Наталія Нечаєва-Юрійчук: Творення чергових конспірологічних теорій через дискредитацію політиків Анатолій Круглашов: Перспективні завдання євроінтеграції України Сергій Гакман "9 травня: свято чи біль?" Сергій Троян, Наталія Нечаєва-Юрійчук "УКРАЇНА: ВІЙНА - ПЕРЕМОГА - ПАМ’ЯТЬ" Богдан Волошинський: Ми і наші прапори Наталія Бак "Фінансовий патріотизм і довіра: Вчора. Сьогодні! Завтра?" Наталія Нечаєва-Юрійчук: Боротися. Протидіяти. Ігнорувати Анжела Пасніченко: Як не впасти у паніку? Наталія Нечаєва-Юрійчук: Кожна дія має значення Володимир Тиліщак, Вікторія Яременко: Путін йде слідами Гітлера. Українці ж тримаються як британці Володимир Бойко: Нині Білорусь – ворог Олена Головіна: Зберегти людяність в нелюдських умовах життя! Ігор Недокус: Оцінки білоруських громадян та диктатора Лукашенка вторгнення Росії в Україну різні Сергій Федуняк: Для російських правителів ціна військової поразки – смерть
шукайте нас на facebook